Miksi sitä pitää syöttää roskaruokaa pienille lapsille?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
"Pikaruoka ei välttämättä ole epäterveellistä. Jos hampurilaisateriaa täydennetään esimerkiksi salaatilla ja lasillisella maitoa, se vastaa normaalia ruokaa."

Hah! Kellä tuollainen normaali ruoka on :) Jäähän siihen silti se suunnaton rasvamäärä ja hiilariylikuormitus. Ranskalaisia epäterveellisempää ruokaa tuskin on (no joo on on mutta on noi ylivertaisesti ihan höttöä).

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
"Pikaruoka ei välttämättä ole epäterveellistä. Jos hampurilaisateriaa täydennetään esimerkiksi salaatilla ja lasillisella maitoa, se vastaa normaalia ruokaa."

No niin, mutta mutta..Kuka tekee noin?Rehellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Mun mielestä ranskiksia syövää taaperoa paljon järkympi näky on se 3-vee, joka vetelee mäkkärillä omaa purkkiruokaa. .

Eläessäni en ole nähnyt kolmevuotiasta mäkkärissä purkkiruokaa syömässä. Yksivuotiaita ranskalaisia syöviä lapsia sen sijaan olen ja kolmevuotiaita, jotka juovat limua.

No, se, ettet sinä ole nähnyt, ei tarkoita, ettei näitä 3-vuotiaita olisi... eiköhän näillä palstalaisilla, jotka eivät taaperoilleen uskalla samoja ruokia antaa, ole juurikin noita lapsia tulevaisuudessa. Niin, juu, ja pari kertaa olen tuollaisen tapauksen itse nähnyt, mutta enpä niillä mäkkäreillä ihan kokoajan ole päivystämässäkään.

Tarkoitin, että ei se kovin yleistä voi olla, jos en ole koskaan nähnyt. Olen sentään ollut mäkkärissä aikoinani vuosikausia töissäkin ; )

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Mä en tajua sitä, että miksi taaperolle edes tarjotaan roskaruokaa tai karkkia. Jos toinen ei sitä kaipaa, niin miksi ihmeessä pitää maistattaa?

Juu esikoiselle kelpasi ihan hyvin ruisleipä, kun aikuiset söivät keksejään. Reilun vuotta nuoremmallekin meni vielä pitkään, ettei karkkia ja mäkäreitä tarjoiltu. Mutta seuraavat on pyytäneet jo 1v lähtien samaa mitä isommat sisaretkin. Elen kävi vielä niin, että huomasin juuri ajoissa, kun isosisko oli tarjoamassa 3kk ikäiselle pikkusiskolleen tikkaria eli äikkiä ne pahnanpohjimmaiset herkuille oppii.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mut sanokaa mulle joku järkeenkäypä syy, miksi sille taaperolle pitää antaa roskaruokaa?

Silloin kun me käydään esim. Hesessä, on siihen syynä se, että ollaan liikkeellä enkä jostain syystä ehdi tai jaksa laittaa kotona ruokaa.

Siinä vähän sitten se tarkoitus menee hukkaan, jos itse vedän esikoisen kanssa burgeria ja pistän taaperot jyrsimään kynsiään. Sitten joudun kuitenkin kotona laittamaan niille erikseen ruokaa.

Mä en ityse suhtaudu kovinkaan moneen asiaan hysteerisen ja mustavalkoisen ehdottomasti. En myöskään tähän.

Opetan mieluummin lapsilleni, että joskus voi herkutella/syödä epäterveellisemminkin, jos muuten elää ihmisiksi.
Lisäksi pidän huolta että meillä liikutaan riittävästi, kun se pelkkä ruoka ei ole autuaaksi tekevä asia.

Esitän kysymyksen toisinpäin, kertokaa mulle joku järkeenkäypä syy, miksi sille taaperolle ei voisi joskus antaa sitä roskaruokaakin?
Jos se pääsääntöisesti kuitenkin elää järkevästi, syö normaalisti, ja nukkuu ja liikkuu riittävästi...

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Hippoliina - en arvostele nyt perheesi valintaa mutta jäin miettimään tuota painokäyrää. Uskoakseni lasten ylipaino alkaa näkyä kunnolla vasta kouluiässä, siis väärien ruokailutottumusten tuoma ylipaino. En usko että kellään on 3-vuotiasta mäkkärin kävijää joka olisi jo ylipainoinen sillä lailla kuin nuo dokkarin lapset. Muutenkin ihmiset on siellä lihavuudessa ihan omaa luokkaansa.

Toki, mutta meillä tuolla vanhemmalla on todella huonot ruokailutottumukset jo muutenkin. Siis on nirso. Ei söisi kuin jogurttia ja makaronia, lihapullia, nakkia ja makkaraa. Hesessä ruan määrä on yleensä puolet hampparin toisesta kannesta. Ja pizzasta tyttö syö vaan kinkkua.

[Ranskalaisia epäterveellisempää ruokaa tuskin on (no joo on on mutta on noi ylivertaisesti ihan höttöä).

On, pannupizza.
Näin sanottiin juuri dieetit vaihtoon -ohjelmassa...On muuten aika järkky ohjelma. Ihmisillä todellakin on sairas suhde ruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Me käydään hesessä kerran tai kaks kuussa, tai sit tilataan pizzaa. Joskus vaan kerran kuussa. Jos tuntuu että lapsilla on nälkä ja ollaankin liikenteessä, niin helppoa se on sit mennä hesessä käymään. Ja lapset on liki 1½ ja melkei 3v. Joskus molemmat saa oman lastenaterian, joskus otetaan vaan yks jonka jakavat. Ja meillä syödään sillon tällön kotona myös kaupan hamppareita.

Tiedän että on paljon, mutta... Meillä vanhempi menee painokäyrän alapuolella, ja nuorempi ihan keskellä.

ja painokäyrä ei kyllä kerro terveydestä mitään

Hippoliina - en arvostele nyt perheesi valintaa mutta jäin miettimään tuota painokäyrää. Uskoakseni lasten ylipaino alkaa näkyä kunnolla vasta kouluiässä, siis väärien ruokailutottumusten tuoma ylipaino. En usko että kellään on 3-vuotiasta mäkkärin kävijää joka olisi jo ylipainoinen sillä lailla kuin nuo dokkarin lapset. Muutenkin ihmiset on siellä lihavuudessa ihan omaa luokkaansa.

Toki, mutta meillä tuolla vanhemmalla on todella huonot ruokailutottumukset jo muutenkin. Siis on nirso. Ei söisi kuin jogurttia ja makaronia, lihapullia, nakkia ja makkaraa. Hesessä ruan määrä on yleensä puolet hampparin toisesta kannesta. Ja pizzasta tyttö syö vaan kinkkua.

Jos lapsi nirsoilee niin, että ei suostu syömään kuin nakkia, (eines)lihapullaa ja makkaraa, jogurttia ja makaronia, niin äidin on todellakin syytä katsoa peiliin. Lapselle annettu ruoka on täynnä nitriittejä, aromivahventeita, huonoja hiilareita ja sokeria.

Ihan liikaa tapaa pojan kaveripiirissä nelivuotiaita, jotka eivät söisi kokolihaa, kalaa, vihanneksia tai ylipäänsä mitään ns. oikeaa ruokaa. Pelkkiä eineslihapullia, makaronia ja makkaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Me käydään hesessä kerran tai kaks kuussa, tai sit tilataan pizzaa. Joskus vaan kerran kuussa. Jos tuntuu että lapsilla on nälkä ja ollaankin liikenteessä, niin helppoa se on sit mennä hesessä käymään. Ja lapset on liki 1½ ja melkei 3v. Joskus molemmat saa oman lastenaterian, joskus otetaan vaan yks jonka jakavat. Ja meillä syödään sillon tällön kotona myös kaupan hamppareita.

Tiedän että on paljon, mutta... Meillä vanhempi menee painokäyrän alapuolella, ja nuorempi ihan keskellä.

ja painokäyrä ei kyllä kerro terveydestä mitään

PEESI!

Alkuperäinen kirjoittaja Suuri ero?:

Pakko kysyä, että onko asia sinusta enemmän ok, kun lapsesi on "liki" 1,5 v ja "melkein" 3 v kuin jos olisivat 1- ja 2-vuotiaat?

Ei, kunhan mainitsin iät. Meillä kun ollaan enemmän herkuteltu juuri nyt kesällä, ennemmän kun koskaan aiemmin. Nyt taas kun on kesän jälkeen palattu normaaliin, niin se on melkeinpä kerran kuussa kun herkutellaan syömällä muuta kuin kotiruokaa

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Sanokaa nyt, miksi on kamala antaa pikaruokapaikassa 2-3-vuotiaalle purkkiruoka?

En mä tiedä, musta olisi kiva jos mun lapsi suostuisi syömään roskaruokalassa terveellistä ruokaa.

Ei mitään kamalaa! Ehdottomasti olen purkkiruoan kannalla, jos semmoiseen ravintolaan on yleensä pakko mennä. Tai porkkanoita, salaattia, mitä vain sieltä saa ennemmin kuin ranskalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Mä en tajua sitä, että miksi taaperolle edes tarjotaan roskaruokaa tai karkkia. Jos toinen ei sitä kaipaa, niin miksi ihmeessä pitää maistattaa? Ihminen ei menetä mitään, vaikka ei ikinä söisi roskaruokaa tai karkkia? Enkä siis tarkoita ettei lapselle saisi ikinä antaa mitään epäterveellistä, koska se on jo nipoa. Mutta pitäisi malttaa odottaa sitä lapsen omaa kiinnostusta toisten (epäterveellisiin) syömisiin.

On niissä taaperoissakin eroja. Kyl toi jo 1v alko haluta sitä mitä muutkin sen oman evään sijasta. Vaihtoehtona oli itkettää ja antaa olla syömättä mitään tai antaa samaa kun muillakin. Olkoon nyt sitten vaikka kerran kahdessakuussa sitä roskaruokaa. Hyvä heillä joilla lasta ei kiinnosta mitä muut syö.

Tää on se oleellinen pointti. Halun pitää lähteä lapsesta itsestään, joskin vanhempien kannattaa silti yrittää pitää se vähäisenä niin kuin omakin roskaruoan syönti ;) .

Jotkut maistatusmielessä antavat lapsilleen roskaruokaa, vaikka toista ei edes kiinnosta. Ja jos ei halua niin tarjotaan myöhemmin taas uudestaan. Esimerkkinä mun oma mies |O .

Sanokaa nyt, miksi on kamala antaa pikaruokapaikassa 2-3-vuotiaalle purkkiruoka?

En tiedä.
Oma lapsi ei olisi kyllä suostunut tuossa iässä niitä enää syömään. Purkkiruuan syöminen loppui meillä kokolailla siihen, kun poika täytti 1,5 v.

Pakko kysyä, että onko asia sinusta enemmän ok, kun lapsesi on "liki" 1,5 v ja "melkein" 3 v kuin jos olisivat 1- ja 2-vuotiaat?

Ei, kunhan mainitsin iät. Meillä kun ollaan enemmän herkuteltu juuri nyt kesällä, ennemmän kun koskaan aiemmin. Nyt taas kun on kesän jälkeen palattu normaaliin, niin se on melkeinpä kerran kuussa kun herkutellaan syömällä muuta kuin kotiruokaa

Siis sun MELKEIN 1.5-vuotias syö hesessä oman lastenaterian..?! Ei hyvää päivää tätä touhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona opittua:

Jos lapsi nirsoilee niin, että ei suostu syömään kuin nakkia, (eines)lihapullaa ja makkaraa, jogurttia ja makaronia, niin äidin on todellakin syytä katsoa peiliin. Lapselle annettu ruoka on täynnä nitriittejä, aromivahventeita, huonoja hiilareita ja sokeria.

Ihan liikaa tapaa pojan kaveripiirissä nelivuotiaita, jotka eivät söisi kokolihaa, kalaa, vihanneksia tai ylipäänsä mitään ns. oikeaa ruokaa. Pelkkiä eineslihapullia, makaronia ja makkaraa.

Aina on annettu muutakin ruokaa, mutta mulle neuvolasta on neuvottu, että ei sille mitään voi. Lapsen on pakko jotakin syödä. Meillä voi lapsi olla syömättä kunnon ruokaa kolmekin päivää, enkä mä mahda mitään. Sillon ainoastaan jogurtti kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja wee:

Siis sun MELKEIN 1.5-vuotias syö hesessä oman lastenaterian..?! Ei hyvää päivää tätä touhua.

Syö hampparista puolet, mies syö loput. Miehelle kun ei riitä yksi ateria viemään nälkää. Ranskalaisia lapset syö sen 5-10kpl

[mutta mulle neuvolasta on neuvottu, että ei sille mitään voi. Lapsen on pakko jotakin syödä. .

Ihme neuvoja teille on annettu neuvolasta. Jos ei muu kelpaa, niin antakaa sokeriherkkuja, siis jogurttia.

Veljeni kävi lapsensa kanssa joskus ravintoterapeutilla, kun lapsi ei syönyt vanhempien mielestä riittävästi. Todettiin vaan, että lapsi syö, kun on nälkä ja siihen ei ole syytä puuttua. Terve lapsi ei kuole nälkään.

Syö hampparista puolet, mies syö loput. Miehelle kun ei riitä yksi ateria viemään nälkää. Ranskalaisia lapset syö sen 5-10kpl

...ja kun kotiin päästään niin onkin jo välipalan aika? Ei tuollainen höttö kauaa pidä nälkää kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei minun mielestä mitään pahaa, mut miksi pitää mennä sinne pikaruokapaikkaan alunperinkään?
Joskus äidin jalat sinne vaan vie :ashamed: Kun haluaa vatsan täyteen 5 eurolla. Nopeasti. :snotty:

Yhteistyössä