MIKSI sinä annat ala-asteelaisen tyttösi meikata?

Meillä oli se vaihe myös, että piti saada laittaa sitä ripsaria nelosluokalla. Meni kyllä jo ohi, mutta tulee taas takas ihan varmasti jossain vaiheessa. Mitä haittaa siitä oikeasti on? Kyllähän se ala-astelainenkin näkee peiliin katsoessaan, että kaameelta näyttää jos valuu poskilla :D En ole kokenut tarpeelliseksi alkaa erikseen kieltämään, kun meikkaus nyt ei ole mikään maailman kamalin rikos. Kokeilua se enemmänkin on. Toki olen opettanut tekemään sen mahdollisimman nätisti ja neuvonut kuinka meikki puhdistetaan ja mikä näyttää silmissä hyvältä ja mikä ei ja mikä ylipäänsä meikin tarkoitus on.
Mutta kieltämään en ala, se olis turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan.

Niin ja siis toki olen myös sanonut, ettei tuon ikäinen vielä todellakaan meikkiä tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
"Vanhemmissa ja jopa kasvatusalalla on ihmisiä, jotka haluavat miellyttää kaikkia. Ei ymmärretä, ettei rakkaus lapseen tarkoita kaiken sallimista. Lapsen etu ei ole sama asia kuin lapsen tahto"

www.kaleva.fi/uutiset/kasvattaja-kaipaa-lisaa-kuria/884511
 
Meillä oli se vaihe myös, että piti saada laittaa sitä ripsaria nelosluokalla. Meni kyllä jo ohi, mutta tulee taas takas ihan varmasti jossain vaiheessa. Mitä haittaa siitä oikeasti on? Kyllähän se ala-astelainenkin näkee peiliin katsoessaan, että kaameelta näyttää jos valuu poskilla :D En ole kokenut tarpeelliseksi alkaa erikseen kieltämään, kun meikkaus nyt ei ole mikään maailman kamalin rikos. Kokeilua se enemmänkin on. Toki olen opettanut tekemään sen mahdollisimman nätisti ja neuvonut kuinka meikki puhdistetaan ja mikä näyttää silmissä hyvältä ja mikä ei ja mikä ylipäänsä meikin tarkoitus on.
Mutta kieltämään en ala, se olis turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan.
Meikit ei kuulu lapsille, lapset on kauniita sellaisenaan, ilman ripsaria. Jos mulla olis tyttö, haluaisin nimenomaan vahvistaa kuvaa, että kelpaa sellaisena kuin on.
 
"vieras"
Meillä oli se vaihe myös, että piti saada laittaa sitä ripsaria nelosluokalla. Meni kyllä jo ohi, mutta tulee taas takas ihan varmasti jossain vaiheessa. Mitä haittaa siitä oikeasti on? Kyllähän se ala-astelainenkin näkee peiliin katsoessaan, että kaameelta näyttää jos valuu poskilla :D En ole kokenut tarpeelliseksi alkaa erikseen kieltämään, kun meikkaus nyt ei ole mikään maailman kamalin rikos. Kokeilua se enemmänkin on. Toki olen opettanut tekemään sen mahdollisimman nätisti ja neuvonut kuinka meikki puhdistetaan ja mikä näyttää silmissä hyvältä ja mikä ei ja mikä ylipäänsä meikin tarkoitus on.
Mutta kieltämään en ala, se olis turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan.

Niin ja siis toki olen myös sanonut, ettei tuon ikäinen vielä todellakaan meikkiä tarvitse.
Aiotko taistella tupakkaa ja alkoholia vastaan?
 
"palma"
Meillä oli se vaihe myös, että piti saada laittaa sitä ripsaria nelosluokalla. Meni kyllä jo ohi, mutta tulee taas takas ihan varmasti jossain vaiheessa. Mitä haittaa siitä oikeasti on?
Peräänkuulutan yhteisvastuuta. Jos luokalla yksi alkaa meikata, joutuvat kaikki muutkin tytöt kohtaamaan asian, kiinnosti tai ei. Lapset siis joutuvat pohtimaan liian pieninä, mikä on in ja out ja mitä tyttöyteen kuuluu ja missä vaiheessa. Yhden meikkileikit siis voivat asettaa paineita koko luokan tytöille. Siksi vanhempien kannattaisi ajatella omaa napaa pidemmälle ja yrittää yhdessä pitää lapset lapsina niin kauan kuin mahdollista.
 
[QUOTE="vieras";22950398]Lähinnä kiinnotaa aiotko kokeilla samaa tyyliä tupakan ja alkoholin suhteen?

*Mutta kieltämään en ala, se olis turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan.*[/QUOTE]

Hohhoijaa :) Hyvä yritys, mutta sellaiseksi saa jäädäkin.
 
"vieras"
Meillä oli se vaihe myös, että piti saada laittaa sitä ripsaria nelosluokalla. Meni kyllä jo ohi, mutta tulee taas takas ihan varmasti jossain vaiheessa. Mitä haittaa siitä oikeasti on? Kyllähän se ala-astelainenkin näkee peiliin katsoessaan, että kaameelta näyttää jos valuu poskilla :D En ole kokenut tarpeelliseksi alkaa erikseen kieltämään, kun meikkaus nyt ei ole mikään maailman kamalin rikos. Kokeilua se enemmänkin on. Toki olen opettanut tekemään sen mahdollisimman nätisti ja neuvonut kuinka meikki puhdistetaan ja mikä näyttää silmissä hyvältä ja mikä ei ja mikä ylipäänsä meikin tarkoitus on.
Mutta kieltämään en ala, se olis turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan.

Niin ja siis toki olen myös sanonut, ettei tuon ikäinen vielä todellakaan meikkiä tarvitse.
Mikä se tarkoitus on 4. luokkalaisella?

"...mikä ylipäänsä meikin tarkoitus on."
 
Ape
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22950361:
Meikit ei kuulu lapsille, lapset on kauniita sellaisenaan, ilman ripsaria. Jos mulla olis tyttö, haluaisin nimenomaan vahvistaa kuvaa, että kelpaa sellaisena kuin on.
Miten se, että kieltää sen meikkaamisen, vahvistaa sitä kuvaa, että on kaunis sellaisenaan? Eihän se poista millään tavalla sen lapsen halua meikata.. Meni vähän yli hilseen.
 
"pieras"
Samaa ihmettelen itsekin... Muistaakseni ostin ekan kerran hiuslakkaa kun menin yläasteelle, sen jälkeen alkoi vasta meikkailu, pääasiassa puuteria ja ripsaria. Näin itsekin toissapäivänä sokkarilla kun kolme ala-aste ikäistä tytsyä olivat meikkiostoksilla. Yksi tytöistä osti meikkivoiteen (!) ja kuin tätä asiaa hieman ihmettelin huomasin että kaikille kolmella tytöllä oli naama paksussa (eikä todellakaan mitenkään kauniissa) pakkelissa...
Jos joskus itse saan lapsia, ei tulisi kuuloonkaan!
 
"vieras"
Hiusten värjäämistä en antaisi tehdä suuren kemikaalialtistuksen takia, mutta muuten täällä on kovin ahdasmielisiä kommentteja. Kuin 50-luvun tyttökoulusta. Jotenkin vähän surullista demonisoida meikit liian varhaiseen aikuistumiseen liittyvinä ja tyttöjen itsetunnolle haitallisina asioina, kun niihin kiinnostus kuuluu normaaliin kehitykseen.
 
[QUOTE="vieras";22950445]Mikä se tarkoitus on 4. luokkalaisella?

"...mikä ylipäänsä meikin tarkoitus on."[/QUOTE]

Meikin tarkoitus on korostaa parhaita puolia. En usko että siitä on tehty erillisiä ohjeita nelosluokkalaisille.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22950490]Hiusten värjäämistä en antaisi tehdä suuren kemikaalialtistuksen takia, mutta muuten täällä on kovin ahdasmielisiä kommentteja. Kuin 50-luvun tyttökoulusta. Jotenkin vähän surullista demonisoida meikit liian varhaiseen aikuistumiseen liittyvinä ja tyttöjen itsetunnolle haitallisina asioina, kun niihin kiinnostus kuuluu normaaliin kehitykseen.[/QUOTE]

Kiinnostu ja kokeilu ovat eri asioita kuin meikkaaminen kouluun jo ala-asteella. Lisäksi lasten kemikaalikuorimituksista puhutaan yhä enemmän, ei ne meikit ole mitään lighttuotteita.

Lasten leikkiminen loppuu liian aikaisin

Torstai 20.11.2008 klo 15.15

Puolet kuudesluokkalaisista arvelee, että leikkiminen loppuu liian varhain.

Leikkiminen, liikkuminen ja harrastukset tukevat lasten itsetuntoa, hyvää käsitystä omasta ulkonäöstä ja auttavat saamaan kavereita.

Suomen Unicefin tutkimuksen mukaan lapset ovat sitä mieltä, että leikkiminen loppuu liian varhain. Näin ajattelee puolet kuudesluokkalaisista. Leikkiminen loppuu usein jo ala-asteella.

Kaupunkilaislapset lopettavat leikkimisen herkemmin kuin maaseudulla asuvat lapset. Unicefin ohjelmajohtajan Inka Hetemäen mukaan pääkaupunkiseutu tuntuu työntävän lapsia nopeammin aikuisuuteen. Pääkaupunkiseudulla asuvista kuudesluokkalaisista enää joka kolmas leikkii, maaseudulla yhä puolet.

Kova harrastustahti tai harrastusten puuttuminen kokonaan edesauttavat leikkimisen lopettamista. Leikkiminen jää herkästi myös, jos aika kuluu lähinnä tietokoneella tai netissä.

Leikki auttaa kiusattua

Koulussa kiusatut ja yksinäiset lapset jatkavat leikkimistä pitempään ja leikkivät enemmän kuin lapset, joita ei ole kiusattu. Leikki on yksi lapsen tärkeimmistä keinoista käsitellä sekä hyviä että pahoja asioita.

Suomen Unicefin TNS Gallupilla teettämään tutkimukseen vastasi lähes 1 500 kuudesluokkalaista. Tutkimus tehtiin syys-lokakuussa.

Lähes kaikki kuudesluokkalaiset lapset ovat olleet mukana jossakin järjestetyssä harrastuksessa. Enemmistö lapsista on sitä mieltä, että heillä on sopivasti harrastuksia. Hyvin pieni osa valittaa, että harrastuksia on liikaa.

Maaseudulla asuvat lapset haluaisivat lisää leikkipaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia. Tutkimuksessa huomattiin, että ohjatut harrastukset estävät hieman lapsen kiusatuksi joutumista.

Yli puolet tyytyväisiä ulkonäköönsä

Reilusti yli puolet lapsista on tyytyväisiä ulkonäköönsä, mutta kolmasosa tahtoisi lisää pituutta. Tutkimuksen mukaan kovimmat paineet ulkonäöstä ovat pääkaupunkiseudun lapsilla.

Suurin ulkonäköongelma on lihavuus. Paino vaivaa varsinkin tyttöjä, sillä neljännes heistä kokee itsensä lihavaksi ja viidennes aikoo laihduttaa tai on jo laihduttanut. Myös pojista 15 prosenttia aikoo laihduttaa.

Lasten leikkiminen loppuu liian aikaisin | Perhe | Iltalehti.fi
 
hahhah
Värjäsin hiukseni ensimmäisen kerran viidenellä luokalla ja sain luvan koska olin kovasti haaveillut siitä. Ala-asteella meikkasin Discoon ja huulikiiltoa laitoin aina kun lähdettiin isompiin kaupunkeihin perheen kanssa ostoksille.

Nyt poltan kolme askia röökiä päivässä, myyn itseäni kadulla että saan riittävästi rahaa heroiiniin ja vapauduin vasta kolme viikkoa sitten vankilasta istuttuani siellä neljä vuotta murhasta... Not.


En näe mitään pahaa hillityssä meikkaamisessa. Koskaan en ole missään sirkusmeikeissä itse päivääkään kulkenut. Itse aloitin meikkikokeiluni 12-vuotiaana sipauksella ruskeaa ripsiväriä, beigeä luomiväriä ja väritöntä huulikiiltoa. Äiti antoi meikata ja kiitos siitä koska sain itse opetella vuosien saatossa miten hyvä meikki syntyy. En meikkaa/meikannut siksi että näytän mielestäni rumalta ja olen epävarma vaan siksi että on ihanaa korostaa omia hyviä puoliaan. Äiti antoi rajoja ja rakkautta ja meikkaus ei minua pilannut. Jos ala-asteikäisten pieni viaton meikkaus kielletään niin haluan myös asettaa meikkaukseen ikärajan että yli 50-vuotiaat eivät saa käyttää yhdistettynä sinistä ripsiväriä, lilaa huulipunaa, jonnekkin ohimolle sipaistua poskipunaa ja vihreää luomiväriä samaa aikaan, tai oikeastaan minkään ikäiset ihmiset eivät näytä silloin hyvältä mutta eivät varsinkaan aikuisemmat.

Pointtini on siis että pieni sievä meikkaus nuoremmilla ei ole pahaa, kuhan ei sutturaksi itseään meikkaa. Jos yhdistätte meikkauksen alkoholiin ja tupakkaan niin käytännössä peli on jo menetetty, se on kuulkaas teissä vika...
 
"vieras"
Värjäsin hiukseni ensimmäisen kerran viidenellä luokalla ja sain luvan koska olin kovasti haaveillut siitä. Ala-asteella meikkasin Discoon ja huulikiiltoa laitoin aina kun lähdettiin isompiin kaupunkeihin perheen kanssa ostoksille.

Nyt poltan kolme askia röökiä päivässä, myyn itseäni kadulla että saan riittävästi rahaa heroiiniin ja vapauduin vasta kolme viikkoa sitten vankilasta istuttuani siellä neljä vuotta murhasta... Not.


En näe mitään pahaa hillityssä meikkaamisessa. Koskaan en ole missään sirkusmeikeissä itse päivääkään kulkenut. Itse aloitin meikkikokeiluni 12-vuotiaana sipauksella ruskeaa ripsiväriä, beigeä luomiväriä ja väritöntä huulikiiltoa. Äiti antoi meikata ja kiitos siitä koska sain itse opetella vuosien saatossa miten hyvä meikki syntyy. En meikkaa/meikannut siksi että näytän mielestäni rumalta ja olen epävarma vaan siksi että on ihanaa korostaa omia hyviä puoliaan. Äiti antoi rajoja ja rakkautta ja meikkaus ei minua pilannut. Jos ala-asteikäisten pieni viaton meikkaus kielletään niin haluan myös asettaa meikkaukseen ikärajan että yli 50-vuotiaat eivät saa käyttää yhdistettynä sinistä ripsiväriä, lilaa huulipunaa, jonnekkin ohimolle sipaistua poskipunaa ja vihreää luomiväriä samaa aikaan, tai oikeastaan minkään ikäiset ihmiset eivät näytä silloin hyvältä mutta eivät varsinkaan aikuisemmat.

Pointtini on siis että pieni sievä meikkaus nuoremmilla ei ole pahaa, kuhan ei sutturaksi itseään meikkaa. Jos yhdistätte meikkauksen alkoholiin ja tupakkaan niin käytännössä peli on jo menetetty, se on kuulkaas teissä vika...
"Vanhemmissa ja jopa kasvatusalalla on ihmisiä, jotka haluavat miellyttää kaikkia. Ei ymmärretä, ettei rakkaus lapseen tarkoita kaiken sallimista. Lapsen etu ei ole sama asia kuin lapsen tahto"

Kasvattaja kaipaa lisää kuria | Pohjois-Suomi | Kaleva.fi
 
einiinei
Mä en antas lapsen meikata juuri niitten kemikaalien takia! Lapsen iho on herkkä, miks pilata se meikeillä jo noin pienenä? Niistä hiusväreistä puhumattakaan. Ja ok, sanokoon mitä kukin sanoo, mutta ei se ole etes kaunista! Vaikka meikkiä ois kuinka vähän, tekee meikki lapsesta jotenkin koviksen näköisen, miksi lapsi ei vaan saa näyttää lapselta?
 
[QUOTE="vieras";22950565]Lapsen kasvojen korostus meikillä on lähinnä mauttoman näköistä.[/QUOTE]

Selitä lapselle sana mauton ja muista myös täsmentää, että hän on hyvin hyvin ruma sellaisena. Näillä tärkeillä ja hyödyllisillä opetuksilla on hyvä laskeutua murrosiän tuomiin haasteisiin :) Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä