MIKSI sinä annat ala-asteelaisen tyttösi meikata?

"vieras"
Värjäsin hiukseni ensimmäisen kerran viidenellä luokalla ja sain luvan koska olin kovasti haaveillut siitä. Ala-asteella meikkasin Discoon ja huulikiiltoa laitoin aina kun lähdettiin isompiin kaupunkeihin perheen kanssa ostoksille.

Nyt poltan kolme askia röökiä päivässä, myyn itseäni kadulla että saan riittävästi rahaa heroiiniin ja vapauduin vasta kolme viikkoa sitten vankilasta istuttuani siellä neljä vuotta murhasta... Not.


En näe mitään pahaa hillityssä meikkaamisessa. Koskaan en ole missään sirkusmeikeissä itse päivääkään kulkenut. Itse aloitin meikkikokeiluni 12-vuotiaana sipauksella ruskeaa ripsiväriä, beigeä luomiväriä ja väritöntä huulikiiltoa. Äiti antoi meikata ja kiitos siitä koska sain itse opetella vuosien saatossa miten hyvä meikki syntyy. En meikkaa/meikannut siksi että näytän mielestäni rumalta ja olen epävarma vaan siksi että on ihanaa korostaa omia hyviä puoliaan. Äiti antoi rajoja ja rakkautta ja meikkaus ei minua pilannut. Jos ala-asteikäisten pieni viaton meikkaus kielletään niin haluan myös asettaa meikkaukseen ikärajan että yli 50-vuotiaat eivät saa käyttää yhdistettynä sinistä ripsiväriä, lilaa huulipunaa, jonnekkin ohimolle sipaistua poskipunaa ja vihreää luomiväriä samaa aikaan, tai oikeastaan minkään ikäiset ihmiset eivät näytä silloin hyvältä mutta eivät varsinkaan aikuisemmat.

Pointtini on siis että pieni sievä meikkaus nuoremmilla ei ole pahaa, kuhan ei sutturaksi itseään meikkaa. Jos yhdistätte meikkauksen alkoholiin ja tupakkaan niin käytännössä peli on jo menetetty, se on kuulkaas teissä vika...
Peli menetetään silloin kun ei lapselle laiteta mitään rajoja... 4- luokkalainen meikkaava pikku-pimu on koulussa aika surkean näköinen ilmestys...
 
"myy"
*avaa sateenvarjon* mun 5v tytär sai Prinsessa lehden (tai jonkun vastaavan lehden) mukana huulikiillon ja mä olen antanut sen vapaasti käyttää sitä.....

Jaksoi kantaa sitä taskussaan ehkä kolme päivää ja tooodella ylpeänä aina välillä isoeleisesti otti sen esille ja laittoi huuliin matkien äitiä. No mä olen nyt varmaan traumatisoinut hänet ikupäiviksi.

Oikeesti mun mielestä pienessä kokeilemisessa ei ole mitään pahaa, mutta vaikea sitten määritellä missä se raja menee. Kauhulla odotan sitä aikaa kun olen itse tuon valinnan edessä oman tyttäreni kohdalla.

Kyllä mulla tekee pahaa kattoa ala-asteen luokkakuvia joissa tytöt on tällätty viimesen päälle. Joulujuhlissakin näkee valitettavasti näitä pikkuneitejä, joilla on aivan aikuismaisesti tällätty naamat ja hiukset, mekoista ja korkkareista puhumattakaan. Ei siis tarvitse missään liivihameissa ja leteissä kulkea, mutta eikö olisi olemassa jotain välimaastoa? Rajoja on kyllä todella vaikea vetää kohtuullisen ja kohtuuttoman välille mitenkään yleispätevästi.
 
"palma"
Selitä lapselle sana mauton ja muista myös täsmentää, että hän on hyvin hyvin ruma sellaisena. Näillä tärkeillä ja hyödyllisillä opetuksilla on hyvä laskeutua murrosiän tuomiin haasteisiin :) Onnea matkaan!
Selvästi et edes jaksa yrittää miettiä, miten asian voisi hoitaa. Noh, mä autan: Lapselle voi sanoa, että lasten kuuluu näyttää lapsilta ja että lasten kasvonpiirteet ovat erilaiset kuin aikuisilla ja siksi meikki näyttää lapsilla hassulta. Voi myös kertoa, että helpompaa on, kun ei tarvitse varoa meikin leviämistä ja suttaantumista, vaan voi olla rennosti joka tilanteessa. Simple as that.
 
Mä olen "tiukkis" varmasti joidenkin mielestä, mutta en anna meikata enkä värjätä hiuksia, ollaan tytön (5luokkalainen) kanssa sovittu, että kun seiskalle menee, saa alkaa meikkata ja hiuksetkin voidaan värjätä. Tytön luokalla jo muutamia jotka meikkaa, mutta näin meillä,
Kaikki aikanaan.
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22950280:
Olin eilen tuossa pahuuden pesässä, uimahallissa.. Ja kyllä oli järkyn näköistä, kun 9-10v tytöt ui, ripsarit poskilla.
ei meillä kukaan meikkaa. Mutta jos haluaisivat antaisin kai. Riippumatta iästä. Meillä kuopus käytti 1-vuotiaana esikoisen kanssa kaikkki meikkini loppuun, niin nyt en ole uusia ostanut.

En pidä meikkaamista, tanssimista, naisena olemista, seksiä jne. syntinä. Tosin en halua lasteni harrastavan seksiä alle 20v
 
"vieras"
[QUOTE="joo";22950736]ei meillä kukaan meikkaa. Mutta jos haluaisivat antaisin kai. Riippumatta iästä. Meillä kuopus käytti 1-vuotiaana esikoisen kanssa kaikkki meikkini loppuun, niin nyt en ole uusia ostanut.

En pidä meikkaamista, tanssimista, naisena olemista, seksiä jne. syntinä. Tosin en halua lasteni harrastavan seksiä alle 20v[/QUOTE]

4-luokkalainen ei ole nainen... eihän?

En pidä meikkaamista, tanssimista, naisena olemista, seksiä jne. syntinä. Tosin en halua lasteni harrastavan seksiä alle 20v
 
"joo"
En pidä lyhyttä hametta jne mitään syntinä. Nainen ja tyttö saa nauttia nuoruudestaan ja seksuaalisuudesatan jos haluaa, enkä pidä syntinä.

Jos tälle linjalle mennään, niin sitten on alettava paheksua samalla miehiä.

Minun persettäni ei kaivele, jos joku jaksaa kaunistaa itseään. Minä en jaksa koska minulla on oikeus olla tällainen kuin olen, koska meistenkään ei tarvitse meikata.

En jaksa ymmärtää, että joka otinen päivä joku idiootti vinkuu naisille, että "kun ette laita itseänne ja kuljette lihavana ja tuulipuvussa rasvainen letti päässä" ja joka toinen päivä joku idiootti valittaa jos joku laittaa itseään.

Hankkikaa elämä ja ptiäkää kovempaa kuria omille kakaroillenne. Ja jättäkää toiset rauhaan. Ettäs tiedätte.
 
"vieras"
[QUOTE="Jane Doe";22950696]kevyt huulikiilto on ok, mutta miksi peittää pehmeä & virheeton lapseniho meikkivoiteella ja puuterilla?! :( kajalrajoja tai hiusväriä en myöskään ymmärrä[/QUOTE]

Jospa se iho ei oo virheetön ja pehmee. Itselläni alkoi akne 11v.
 
"vieras"
Lasten leikkiminen loppuu liian aikaisin

Torstai 20.11.2008 klo 15.15

Puolet kuudesluokkalaisista arvelee, että leikkiminen loppuu liian varhain.

Leikkiminen, liikkuminen ja harrastukset tukevat lasten itsetuntoa, hyvää käsitystä omasta ulkonäöstä ja auttavat saamaan kavereita.

Suomen Unicefin tutkimuksen mukaan lapset ovat sitä mieltä, että leikkiminen loppuu liian varhain. Näin ajattelee puolet kuudesluokkalaisista. Leikkiminen loppuu usein jo ala-asteella.

Kaupunkilaislapset lopettavat leikkimisen herkemmin kuin maaseudulla asuvat lapset. Unicefin ohjelmajohtajan Inka Hetemäen mukaan pääkaupunkiseutu tuntuu työntävän lapsia nopeammin aikuisuuteen. Pääkaupunkiseudulla asuvista kuudesluokkalaisista enää joka kolmas leikkii, maaseudulla yhä puolet.

Kova harrastustahti tai harrastusten puuttuminen kokonaan edesauttavat leikkimisen lopettamista. Leikkiminen jää herkästi myös, jos aika kuluu lähinnä tietokoneella tai netissä.

Leikki auttaa kiusattua

Koulussa kiusatut ja yksinäiset lapset jatkavat leikkimistä pitempään ja leikkivät enemmän kuin lapset, joita ei ole kiusattu. Leikki on yksi lapsen tärkeimmistä keinoista käsitellä sekä hyviä että pahoja asioita.

Suomen Unicefin TNS Gallupilla teettämään tutkimukseen vastasi lähes 1 500 kuudesluokkalaista. Tutkimus tehtiin syys-lokakuussa.

Lähes kaikki kuudesluokkalaiset lapset ovat olleet mukana jossakin järjestetyssä harrastuksessa. Enemmistö lapsista on sitä mieltä, että heillä on sopivasti harrastuksia. Hyvin pieni osa valittaa, että harrastuksia on liikaa.

Maaseudulla asuvat lapset haluaisivat lisää leikkipaikkoja ja harrastusmahdollisuuksia. Tutkimuksessa huomattiin, että ohjatut harrastukset estävät hieman lapsen kiusatuksi joutumista.

Yli puolet tyytyväisiä ulkonäköönsä

Reilusti yli puolet lapsista on tyytyväisiä ulkonäköönsä, mutta kolmasosa tahtoisi lisää pituutta. Tutkimuksen mukaan kovimmat paineet ulkonäöstä ovat pääkaupunkiseudun lapsilla.

Suurin ulkonäköongelma on lihavuus. Paino vaivaa varsinkin tyttöjä, sillä neljännes heistä kokee itsensä lihavaksi ja viidennes aikoo laihduttaa tai on jo laihduttanut. Myös pojista 15 prosenttia aikoo laihduttaa.

STT
 
Leukistinen aksolotli
Ei niistä meikeistä mitään haittaakaan ole. Jotkut antaa lastensa polttaa tupakkaa, juoda viinaa ja harrastaa seksiä. Meikki on aika pieni paha siihen verrattuna.
 
"joo"
Mitä vit..a se teidän persettä kaivelee, jos joku haluaa laittaa väriä naamaansa?

Miksi helvetissä joidenkin on tarve aina arvostella toisia ja asettaa itsensä paremmaksi.

Paskin ja huonoin ihminen on sellainen joka ylentää itsensä ja yrittää alentaa muut. Ettäs tiedätte. Sellainen ei ansaitse elää.
 
"vieras"
Ei niistä meikeistä mitään haittaakaan ole. Jotkut antaa lastensa polttaa tupakkaa, juoda viinaa ja harrastaa seksiä. Meikki on aika pieni paha siihen verrattuna.
Niinpä, jotkut antaa myös lastensa katsella äidin ja isin ryyppäämistä / tappelua joka viikonloppu, jotkut pahoinpitelee lapsiaa surutta ja käyttää jopa seksuaalisesti hyväksi tai piinaa koko lapsuuden henkisesti. Että meikit... aika pieni paha sanoisin.
 
En tiedä kenen lapsi meikkaa kunnon pakkelit, mutta meillä oli kyllä rajat meikkikokeilussakin. Ei meikkivoidetta, yksi kevyt sipaisu ripsiväriä, vaaleaa luomiväriä. Eli rajat on, ne on vain vähän eri paikassa kuin jollakin toisella. Ja mä ainakin voin sanoa, että meidän rajat toimivat. Ei ole sutturan näköisenä lapsi kuljeskellut ja ihan itse huomasi, että meikit hankaloittaa huomattavasti normaaleja juttuja kuten silmien hieromista ja vesisateella ulkoilua :D Kevyt opetus siitä, että joskus se äiti puhuu ihan viisaitakin :) Kyllä siitä ainakin siemen jää itämään myöhempää varten, että kannattaisko sitä mutsia kuitenkin kuunnella, se taitaa tietää mistä se puhuu ;)
 
"joo"
Ja se on näiden paskanjauhajien puheissa aina toinen nainen tai tyttö, jossa on jotain valittamista.

Kuka jaksaa noita peruskoulun kesken jättäneitä luusereita, joilla ei ole muuta tekemistä kuin etsiä toisista vikoja. Olkoon se tupakanpoltto, meikkaus, se, että ei meikkaa....
 
Tyty on nyt 12v ja kuudennella luokalla. Meikkaus kiinnostaa (tähän mennessä ei ole kiinnostanut) ja mun puolesta voi meikata jos haluaa. Minusta tämä asia kuuluu niihin, joista lapsi voi päättää itsenäisesti.
 

Yhteistyössä