Miksi sikainfluenssasta tehtiin niin iso numero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja the truth is out there
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

the truth is out there

Vieras
Sikainfluenssa on keskivertoa influessaa vastaava tauti. Nyt. Muuksi se ei ole vielä muuttunut. Syitä miksi se on kaatanut kalman syliin "perusterveitä" ihmisiä:

- ei ole jääty sairaslomalle ajoissa ja/tai lähdetty liian aikaisin liikkeelle, ja näin influenssat ovat aiheuttaneet vakavia hengitystietulehduksia tai sydäntulehduksia. Tässä influenssassa toipuminen on hitaampaa kuin normi-influenssassa, joten jälkilepo on vielä tärkeämpää!!! Muistutetaan nyt vielä asiantuntemattomia, että normi-influenssat tappavat myös perusterveitä ihmisiä maailmanlaajuisesti täsmälleen samoista syistä satojatuhansia ihmisiä.

- jokaisella perusterveellä ihmisellä on aina kehossa heikkouksia, joita kutsutaan piiloheikkouksiksi. Ne pompsahtavat optimaalisissa oloissa esiin ja koska sikainfluenssa on tosiaan melkoinen rasitus elimistölle, ei ihme että hengitysteiden tai sydämen piiloheikkoudet saattavat laueta aiheuttaen jopa kuoleman. Tämä on ollut toinen pääsyy kuolemiin maailmalla.

Espanjantautiin on täysin turhaa vedota ja aiheuttaa hysteriaa. Tämän tietävät kaikki lääketieteen parissa työskentelevät. Espanjantauti tappoi taisteluhaudoissa jo heikossa kunnossa olevat ja aliravitut sotilaat helposti. Sen lisäksi oli puutetta sodan takia kaikesta, myös ruuasta, lääkkeistä ja pätevästä hoitohenkilökunnasta. Sotilasuhreista huomattava osa kaatuu nimenomaan kulkutauteihin, jotka niittävät kansaa puutteen alla.

Mikä tekee varsinkin julkisen infrastruktuurin kannalta sikainfluenssasta sen todella huolestuttavan, on se että se leviää nopeasti ja vaatii pitkän toipumisajan, jopa sen 2 viikkoa. Tämä taas johtaa valtaviin kustannuksien lisääntymisiin ja normaalien palveluiden häiriitymisiin ja liikemaailman valviin taloudellisiin menetyksiin. Siinä on se pääsyy miksi tästä hössötetään. Ja se, hyvät ystävät, onkin se vakavin asia. Kuvitelkaa poliisivoimista, sairaanhoidosta tai vaikkapa kaupan, logistiikan ja jätehuollon työntekijöistä kerralla 1/3 osaa poissa...! Se on vakava tilanne. Tästä syystä esim. sairaaloiden ja terveyskeskusten työntekijät suhtautuvat haudanvakavasti tartuntavaaraan.

Sen lisäksi, kuten joka ikisessä influenssassa, riskiryhmiin kuuluvat ovat aivan aiheesta huolissaan. Mutta sikainfluenssa ei anna sen enempää aihetta huoleen kuin muutaman vuoden välein kiertävät rajut influenssat. Välitön avun hakeminen sairaanhoidolta ja sopivat lääkkeet ehkäisevät kuolintapauksia mutta valitettavasti eivät poista niitä 100%. Jonkun riskiryhmään kuuluvan keho tulee aina pettämään rajun mahataudin, influenssan tai normaalin kuumetaudin alla.

Joten tasapainoa ihmiset. Kyllä tästä selvitään. Jonkun heittämä arvio 9/10 tartunnoista niittämä sikainfluenssa oli kyllä melkoista tietämättömyyttä ja typerää suurentelua. Ei tässä mistään Ebolasta sentään puhuta.

Siksi, että löytyy niitä tyhmiä jotka uskovat kaiken ja maailma pyörii niiden hölmöjen avulla jotka sätkynukkena pomppivat paikasta toiseen, kun joku herra sormiaan napausttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja the truth is out there:
Mikä tekee varsinkin julkisen infrastruktuurin kannalta sikainfluenssasta sen todella huolestuttavan, on se että se leviää nopeasti ja vaatii pitkän toipumisajan, jopa sen 2 viikkoa. Tämä taas johtaa valtaviin kustannuksien lisääntymisiin ja normaalien palveluiden häiriitymisiin ja liikemaailman valviin taloudellisiin menetyksiin. Siinä on se pääsyy miksi tästä hössötetään. Ja se, hyvät ystävät, onkin se vakavin asia. Kuvitelkaa poliisivoimista, sairaanhoidosta tai vaikkapa kaupan, logistiikan ja jätehuollon työntekijöistä kerralla 1/3 osaa poissa...! Se on vakava tilanne. Tästä syystä esim. sairaaloiden ja terveyskeskusten työntekijät suhtautuvat haudanvakavasti tartuntavaaraan.

Ihan niin. Siihen se kumminkin menee, että molemmat työkaverit sairastuvat yhtäaikaisesti ja minä pyöritän yksikseni koko puljua. Minusta tulee asuntosäästäjä, kun olen koko ajan töissä...

Vaikka kaikki, minä mukaan lukien, tietävät jo nuo kirjoittamasi faktat, olen taudista silti ERITTÄIN huolissani. Ja ymmärrän että on moni muukin.

Tuo tavallinen kausi-influenssa iskee verrattaen niin harvoihin ihmisiin, että siksikin siihen kuolee vain se kourallinen ihmisiä vuodessa. Tämä influenssa, vaikka ei voimakkaampi olekaan, iskee monin kerroin useampiin ihmisiin. Tämän tähden myös useampi ihminen on riskissä, ihan oikeassa riskissä.

Eli pelkän levinneisyyden perusteella tämä tauti on jo uhkaavampi suuremmalle osalle ihmisiä kuin normi-influenssa.

Pelkästään siis laajemman levinneisyyden takiakin on yhä useamman ihmisen syytä olla normaalia varovaisempi. Mä kuulun jokaisen influenssan riskiryhmään, mutta yhtenäkään vuonna se ei ole muhun eikä mun läheisiin iskenyt. Tämä influenssa on jo nyt lähipiirissä, joten tietty olen enemmän huolissani. Kaiken lisäksi tänä vuonna olen astmani lisäksi myös raskaana, joten en jaksa yhtään kuunnella mitään lässytystä 'hysteriasta' kun ihan lääkärinkin mukaan mun on nyt oltava erityisen varovainen.

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Vaikka kaikki, minä mukaan lukien, tietävät jo nuo kirjoittamasi faktat, olen taudista silti ERITTÄIN huolissani. Ja ymmärrän että on moni muukin.

Tuo tavallinen kausi-influenssa iskee verrattaen niin harvoihin ihmisiin, että siksikin siihen kuolee vain se kourallinen ihmisiä vuodessa. Tämä influenssa, vaikka ei voimakkaampi olekaan, iskee monin kerroin useampiin ihmisiin. Tämän tähden myös useampi ihminen on riskissä, ihan oikeassa riskissä.

Eli pelkän levinneisyyden perusteella tämä tauti on jo uhkaavampi suuremmalle osalle ihmisiä kuin normi-influenssa.

Pelkästään siis laajemman levinneisyyden takiakin on yhä useamman ihmisen syytä olla normaalia varovaisempi. Mä kuulun jokaisen influenssan riskiryhmään, mutta yhtenäkään vuonna se ei ole muhun eikä mun läheisiin iskenyt. Tämä influenssa on jo nyt lähipiirissä, joten tietty olen enemmän huolissani. Kaiken lisäksi tänä vuonna olen astmani lisäksi myös raskaana, joten en jaksa yhtään kuunnella mitään lässytystä 'hysteriasta' kun ihan lääkärinkin mukaan mun on nyt oltava erityisen varovainen.

Tavisinfluenssat tappaa tuhannesta jopa kolmeenkin tuhanteen suomalaista vuodessa, minusta se on vähän enemmän kuin kourallinen.. Possunuha karsinnee samaan tahtiin.

Tavisinfluenssaa sairastuu 5-15% väestöstä ja se tappaa muutamasta sadasta hurjina vuosina puolitoistatuhattakin ihmistä. Tosin tällöin valtaosa riskiryhmistä lienee rokotettu sitä vastaan, joka osaltaan pienentää noita lukuja.

Yhteistyössä