Miksi säilytätte kotonanne krääsää pöytätasoilla ja hyllyillä näkyvissä paikoissa?

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26990768:
Epäilen, että se menee juuri päinvastoin. Te roinahamsterit olette sokeutuneet omalle roinallenne, ettekä raaski heittää mitään pois.
no meillä on esimerkiksi yksi kokonainen lipasto ihan tyhjillään, mutta ei tulisi mieleenkään nakella tuota ärsyttävää tasoilla lojuvaa roinaa niihin piiloon, kun en niitä oikeasti halua ikuisuuksia säilyttää.

Eihän tässä kukaan käskenyt heittää kaikkia tavaroita, huonekaluja lukuunottamatta, pois ja elämään steriilissä ympäristössä. Puhuttiin turhasta krääsästä mutta näköjään suurimmalle osalle se krääsä on se kodin arvokkain ja tärkein asia.
Koti voi olla kodikas mutta silti siisti. Ei se tavaramäärä määrittele kodikkuutta. Vaikka kodissa mahtuisikin liikkumaan ja vaikkei jokaista paljasta kohtaa ole peitetty posliinikissalla niin ei se sitä viihtyisyyttä vähennä. Vaikka ns. ylimääräinen tavara olisikin laatikossa(paperit, kortit, pikkusälä)niin ei se tarkoita että ne lipastot ja laatikot olisi räjähtämispisteessä; voi ne tavarat olla niissä katseilta piilossakin siistissä järjestyksessä.

Moni vaan huomaamattaan sokeutuu omassa kodissaan siihen tavaramäärään, eiköhän aika moni muuttaessaan heitä jotain pois ja lupaa itselleen että ei enää kerää turhaa romua nurkkiin pyörimään uudessa kodissa.
Ja vaikka jollakin se vuoden 2007 kauppakalenteri olisikin teipattuna siinä vessan ovessa/keittiön seinässä niin se ei omaa elämääni henk.koht. pahemmin järkytä. Järkyttää se siinä vaiheessa kun sen siinä näen mutta nopeasti saan itseni siitä kerättyä.

• Tykkää
Reactions: Björn
"Neith"
Epäilen, että se menee juuri päinvastoin. Te roinahamsterit olette sokeutuneet omalle roinallenne, ettekä raaski heittää mitään pois.
no miksi pitäisi heittää pois jos ne on kaikki käytössä/koristeena tai tarpeellisia?
lisäksi joitain tavaroita ei vain jaksa laittaa paikoilleen, vaikak niille paikka olisikin (jos niitä siis usein tarvitaan..)

"meriska"
Löysää nyt hyvä ihminen nutturaa:D En ymmärrä mitä se sinua haittaa jos joku haluaa kerätä roinaa? Aika uskomatonta että jotain vaivaa niin kauheasti toisten roinat:D

säpäle harmaana
Eli puhuttiinko tässä nyt siis niistä posliinikissoista vai kertyneistä lehtikasoista? En minäkään mitään koriste-esineitä tasoille kerää, mutta niitä lehtikasoja ja kaiken maailman tiedotteita, tenttikirjoja, palkkakuitteja, työvuorolistoja, vapaalippuja ja askarteluja sun muuta sälää kyllä kertyy tasoille. Se on siis sellaista tavaraa, joka kyllä unohtuu sinne laatikkoon, jos niitä sinne tunkee, mutta hoituvat kyllä joskus pois, kun tuossa aikansa pyörivät. Ja se tenttikirjakin saattaa silloin tällöin aueta, kun se on näkyvillä eikä laatikossa piilossa..

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26990770]Saattaisi tulla sanomista, jos alkaisin tuosta kirjahyllyn päältä viskailemaan esimerkiksi miehen perinnöksi saamia soittimia roskiin.[/QUOTE]

En usko, että teillä suurin ongelma on ukon perintösoittimet... Alkakaa vaan inventoida niitä turhia rojuja.

"huhuu"
Kävin laskemassa jääkaapin ja pakastimen magneetit, pääsin sataan, enkä jaksanut enää laskea..
Ai miksikö ne on siinä? Muksu tykkää leikkiä ja järjestellä niitä. Osa on hänen itse tekemiään. Osa Danonino-purkeista tulleita. Lisäksi oli kortteja, joiden näkemisestä tulee hyvä mieli.
Kyllä mäkin tykkäisin siistimmästä kodista, mutta lapsiperheen kodissa saa mun mielestä vähän näkyäkin se, että siellä asuu myös ne lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26990966:
Eli puhuttiinko tässä nyt siis niistä posliinikissoista vai kertyneistä lehtikasoista? En minäkään mitään koriste-esineitä tasoille kerää, mutta niitä lehtikasoja ja kaiken maailman tiedotteita, tenttikirjoja, palkkakuitteja, työvuorolistoja, vapaalippuja ja askarteluja sun muuta sälää kyllä kertyy tasoille. Se on siis sellaista tavaraa, joka kyllä unohtuu sinne laatikkoon, jos niitä sinne tunkee, mutta hoituvat kyllä joskus pois, kun tuossa aikansa pyörivät. Ja se tenttikirjakin saattaa silloin tällöin aueta, kun se on näkyvillä eikä laatikossa piilossa..
No jos noin asetat kysymyksen, niin kyllä mä suurempana syntinä pidän posliinikissoja, mutten kyllä tajua, miksi niitä palkkakuittejakaan pitää pöydillä pitää? Hommaa kansio, johon laitat ne joka kuukausi, ja josta ne sitten löytyykin, kun niitä tarvitaan. Varmaan kiva alkaa jostain epämääräisistä lehtipinoista alkaa niitä metsästää? Sama laskujen kanssa, hommaat yhden kansion saapuneille laskuille ja toisen kansion niille, jotka on jo maksettu, tai jos paperisia laskuja on vähän, niin voit erotella ne kansiossa vaikkapa välilehdellä.

"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26990994:
En usko, että teillä suurin ongelma on ukon perintösoittimet... Alkakaa vaan inventoida niitä turhia rojuja.
Ei meillä ole turhia rojuja, eikä sen puoleen ongelmaakaan. Sen sijaan meillä on paljon kirjoja, huonekasveja, soittimia, nuotteja, levyjä, perintöhuonekaluja jne. Jokainen esine on omalla tavallaan tärkeä ja tuo pikkuisen lisää iloa elämään.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26991064:
No jos noin asetat kysymyksen, niin kyllä mä suurempana syntinä pidän posliinikissoja, mutten kyllä tajua, miksi niitä palkkakuittejakaan pitää pöydillä pitää? Hommaa kansio, johon laitat ne joka kuukausi, ja josta ne sitten löytyykin, kun niitä tarvitaan. Varmaan kiva alkaa jostain epämääräisistä lehtipinoista alkaa niitä metsästää? Sama laskujen kanssa, hommaat yhden kansion saapuneille laskuille ja toisen kansion niille, jotka on jo maksettu, tai jos paperisia laskuja on vähän, niin voit erotella ne kansiossa vaikkapa välilehdellä.
Kuka sanoi, että palkkakuitit ovat lehtipinossa? Kyllä ne on sitten ihan eri tasollaan. Siitä ne löytyvät sen lyhyen ajan, kun niitä tarvitaan ja sitten ne voikin heittää pois. Jos tunkisin ne johonkin laatikkoon tai kansioon, en todellakaan niitä tulisi hävittäneeksi. Samoin ne mainitsemani työvuorolistat ja esimerkiksi tytön koulusta saamat tiedotteet. Miksi ihmeessä arkistoisin ne johonkin laatikkoon tai kansioon, kun parin viikon päästä ne voi heittää pois? Laskut meillä on tuollaisessa ilmoitustaulun tyyppisessä seinälokerossa ja maksetut laitetaan mappiin.

Ai sinä siis säilytät palkkakuititkin kansiossa? Miksi säilytät niitä? Eikö se ole turhaa roinaa? :D

öhhlh
Minä ainakin säilytän palkkakuitit verottajaa ja työeläkeotetta ajatellen. Epäselvyyksiäkin on helpompi selvitellä jälkeenpäin jos täytyykin tietää juuri tietyn kuukauden tulot. Kuka hullu ne heittää pois?

Vanhat laskut taas menee suoraan revittynä roskiin. Maksysta jää merkintä nettipankkiin ja jos ei olekaan jäänyt ei se paperilasku arkistossa sitä maksamista mitenkään todista.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja öhhlh;26991169:
Minä ainakin säilytän palkkakuitit verottajaa ja työeläkeotetta ajatellen. Epäselvyyksiäkin on helpompi selvitellä jälkeenpäin jos täytyykin tietää juuri tietyn kuukauden tulot. Kuka hullu ne heittää pois?

Vanhat laskut taas menee suoraan revittynä roskiin. Maksysta jää merkintä nettipankkiin ja jos ei olekaan jäänyt ei se paperilasku arkistossa sitä maksamista mitenkään todista.
No meillä tulee palkkakuitit myös sähköisenä ja viimeisimmässä palkkakuitissa näkyy koko vuoden tulot, joten vain viimeisintä täytyy säästää verotusta varten.

Maksetut laskut säästän ihan menojen seurantaa varten. Lähinnä sähkö- ja vakuutuslaskut ja laskut, joista voi hakea kotitalousvähennystä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26991216:
No meillä tulee palkkakuitit myös sähköisenä ja viimeisimmässä palkkakuitissa näkyy koko vuoden tulot, joten vain viimeisintä täytyy säästää verotusta varten.

Maksetut laskut säästän ihan menojen seurantaa varten. Lähinnä sähkö- ja vakuutuslaskut ja laskut, joista voi hakea kotitalousvähennystä.
Kertokaa mulle miksi maksettuja laskuja pitää säilyttää? Mulla ainakin saa verkkopankkiin hienosti kaikki maksut lajiteltua ja sieltä näkee minkä verran menee rahaa mihinkin. En ole koskaan tarvinnut maksettuja laskuja paperiversiona mihinkään, lukuunottamatta kotitalousvähennyskelpoisia jotka säilytän verotuksen takia,

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26991112:
Ai sinä siis säilytät palkkakuititkin kansiossa? Miksi säilytät niitä? Eikö se ole turhaa roinaa? :D
Minulle tulee palkkakuitit nykyään verkkopankkiin, mutta kyllä säilytän joo 2 vuotta vanhat paperiset palkkakuitit, koska se on se aika, mitä niitä tulee säilyttää. Ne ovat siististi hyvässä järjestyksessä kansiossa poissa silmistä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26991112:
Kuka sanoi, että palkkakuitit ovat lehtipinossa? Kyllä ne on sitten ihan eri tasollaan. Siitä ne löytyvät sen lyhyen ajan, kun niitä tarvitaan ja sitten ne voikin heittää pois. Jos tunkisin ne johonkin laatikkoon tai kansioon, en todellakaan niitä tulisi hävittäneeksi. Samoin ne mainitsemani työvuorolistat ja esimerkiksi tytön koulusta saamat tiedotteet. Miksi ihmeessä arkistoisin ne johonkin laatikkoon tai kansioon, kun parin viikon päästä ne voi heittää pois? Laskut meillä on tuollaisessa ilmoitustaulun tyyppisessä seinälokerossa ja maksetut laitetaan mappiin.

Tottakai palkkakuitit säilytetään kauemmin.

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26991250]Kertokaa mulle miksi maksettuja laskuja pitää säilyttää? Mulla ainakin saa verkkopankkiin hienosti kaikki maksut lajiteltua ja sieltä näkee minkä verran menee rahaa mihinkin. En ole koskaan tarvinnut maksettuja laskuja paperiversiona mihinkään, lukuunottamatta kotitalousvähennyskelpoisia jotka säilytän verotuksen takia,[/QUOTE]

No juurihan kerroin, että menojen seurantaa varten. Esim vakuutusten ja sähkölaskujen kanssa kyllä tykkään seurata, paljonko niihin uppoaa rahaa. Verkkopankista en ole oppinut laskuja tilaamaan ja osa laskuista tulee miehen nimellä, joten hankalaksi menisi siltäkin osin (no ei varmaan hankalaksi, mutta en ole vain perehtynyt noihin e-laskuihin, kun näinkin on pärjätty).

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26991265]Tottakai palkkakuitit säilytetään kauemmin.[/QUOTE]

Miksi? Eikö teillä näy palkkakuitissa kumulatiivisesti koko vuoden palkka? Ettekö tarkista palkkakuittia heti, kun sen saatte?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26991288:
No juurihan kerroin, että menojen seurantaa varten. Esim vakuutusten ja sähkölaskujen kanssa kyllä tykkään seurata, paljonko niihin uppoaa rahaa. Verkkopankista en ole oppinut laskuja tilaamaan ja osa laskuista tulee miehen nimellä, joten hankalaksi menisi siltäkin osin (no ei varmaan hankalaksi, mutta en ole vain perehtynyt noihin e-laskuihin, kun näinkin on pärjätty).
Mää seuraan nettipankista menot vaikka siis osa laskuista tulee edelleen paperisena. Mun mielestä hankalampi laskea papereista yhteen minkä verran on mennyt. Mutta mun tapa taitaa toimia vain jos kaikki laskut maksetaan yhdeltä tililtä.

[QUOTE="vieras";26991250]Kertokaa mulle miksi maksettuja laskuja pitää säilyttää? Mulla ainakin saa verkkopankkiin hienosti kaikki maksut lajiteltua ja sieltä näkee minkä verran menee rahaa mihinkin. En ole koskaan tarvinnut maksettuja laskuja paperiversiona mihinkään, lukuunottamatta kotitalousvähennyskelpoisia jotka säilytän verotuksen takia,[/QUOTE]

No jos laskua aletaan karhuamaan, kuten on muutaman kerran käynyt, niin on huomattavasti helpompaa alkaa selata kansiosta laskua, johon on kirjoittanut "maksettu xx.xx.201x" ja sen perusteella valita verkkopankista suoraan se päivä, jolloin lasku maksettu, kuin että käy jokaisen tilitapahtuman kuukauden ajalta läpi verkkopankissa, kun niitä tilitapahtumia mahtuu kuukauteen about 1000 kertaa enemmän kuin laskuja.

Sen lisäksi ihmisillä voi olla ihan omia intressejä tilastoida laskuja. Kyllähän nuokin yhä enenevissä määrin siirtyvät suoraan verkkopankkiin, mutta aika paljon laskutetaan vielä paperilla.

• Tykkää
Reactions: säpäle
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26991303]Mää seuraan nettipankista menot vaikka siis osa laskuista tulee edelleen paperisena. Mun mielestä hankalampi laskea papereista yhteen minkä verran on mennyt. Mutta mun tapa taitaa toimia vain jos kaikki laskut maksetaan yhdeltä tililtä.[/QUOTE]

Nyt alkoi kiinnostaa, miten näet verkkopankista eritellen, miten paljon sinulla on mennyt vuodessa vakuutuksiin tai sähkölaskuihin? Onko siellä jokin toiminto, jolla nämä saa eriteltyä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26991317:
Nyt alkoi kiinnostaa, miten näet verkkopankista eritellen, miten paljon sinulla on mennyt vuodessa vakuutuksiin tai sähkölaskuihin? Onko siellä jokin toiminto, jolla nämä saa eriteltyä?
Joo. Mun pankin internetkonttorissa saa maksut automaattisesti lajiteltua omien nimikkeitten alle. Olen tehnyt sinne esim ryhmät vakuutus, sähkö, vesi, lastenhoito jne. Ja sitten kytkenyt tietyille tileille menevät maksut automaattisesti noihin. Voin siis seurata luokittelujen mukaan menoja vaikka kuukausittain tai vuosittain, ihan niin kuin haluan. Myös pankkikorttimaksut saa lajiteltua ja niinpä yleisimmin käytetyt ruokakaupatkin menee automaattisesti omiin ryhmiin.

Yhteistyössä