Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26994773:
Sä siis sittenkin säilytät niitä palkkakuitteja? Näinkö se pitää ymmärtää? Vai soitteletko aina jälkikäteen työnantajalle että joo nyt pitäis saada se ja se palkkalaskelma? Entäs sitten kun sulla on opintojen lisäksi tuhat muutakin paikkaa, minne pitää toimittaa palkkalaskelma? Yhteen elokuun, toiseen helmikuun, kolmanteen marraskuun... Eikö ole ihan vaan yksinkertaisempaa säilyttää ne kaikki? Paljonko sulla vie tilaa 24 A4-arkin säilyttäminen? Tai vähemmänkin, kuten itsellä, kun osa on verkkopankissa?
Kysyn vielä senkin, että miksi ihmeessä olisin palauttanut opintotukea, kun en tienannut opiskeluaikoina yhtään enempää, kuin oli sallittu? Kuten sanoin, ihminen saa ennen ja jälkeen opiskeluiden tienata vaikka miljoonan.
Paperisina en säästä, mutta sähköisiä en ole poistanut (en ole kokenut tarpeelliseksi). Ja siellä edellisessä työpaikassa en siis edes saanut joka kuukausi palkkakuitteja vaan työnantaja kirjoitti aina pyydettäessä todistuksia. Ihan hyvin olen pärjännyt.
Ja mihin muualle minun pitää siis toimittaa niitä palkkalaskelmia? Päivähoitomaksuja varten otin kesän palkkakuitit talteen, mutta taidan olla kuitenkin laiska ja viedä vasta sen vuoden viimeisen palkkakuitin, josta näkevät koko vuoden tulot. Sossuun ei ole ollut asiaa.
Ja kysyn vielä, miten usein sinulle tulee vaikka opiskeluaikana tilanteita, jolloin tarvitset niitä palkkakuitteja, jos itse tarkistat ettei tulorajat mene yli? Sen yhden kerran, kun aloitat opiskelut ja toisen kerran kun lopetat opiskelun. Näissä molemmissa tapauksissa ihan itse tiedät, koska alat saada opintotukea ja koska se päättyy. Ja jos taas halutaan pelata varman päälle, niin voihan selkeyden vuoksi kerätä opiskeluajan palkkakuitit, jos tulot vaihtelevat tai jos on esim työttömänä, niin silloin tietysti, mutta jos ajatellaan ihan perustallaaja palkansaajaa, joka ei ole juuri aloittamassa/päättämässä opiskeluja tai ole pätkätöissä, niin mihin ihmeeseen niitä tarvii jemmata? Ja ne opiskelut ja työttömyydetkään eivät kenellekään tule yllätyksenä, joten ei voi kyllä seuraavana vuotena sanoa, että enhän minä tiennyt silloin elokuussa ottaa palkkakuittia talteen.