Miksi säilytätte kotonanne krääsää pöytätasoilla ja hyllyillä näkyvissä paikoissa?

Minä tykkään
et tavaraa on vähän ja vain tuikitarpeellinen säilytetään (nekin kaapeissa,ei näkösällä), kaikki mikä ei ole 6kk aikana ollut tarpeen, menee kirpparille tai seurakunnan lahjoitus laatikkoon.. Sekasotku häiritsee ja ahdistaa. Toisten luona kyläillessä on kiva katsella tavaroita. Mitä enemmän sitä roipetta on, sen kivempi kyläpaikka ja mielenkiintoinen. Mutta omassa kodissa riepoo heti jos avaimet ei ole avainkaapissa,vaan tiskipöydällä..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26994632:
No tuohan on jälleen ihan eri tilanne, kuin se, mistä alunperin puhuttiin, enkä nyt tainnut vieläkään käsittää, miten tuo sinun tilanteesi meni. Miten tuo kahden työn tekeminen liittyy tilanteeseen, jos sinulla on esittää koko vuodelta ne palkkatulot? Siis jos toimitat tiedot alkuvuoden palkoista (jotka näkyvät siinä elokuun kuitissa) ja tiedot koko vuoden palkoista (jotka näkyvät siinä joulukuun kuitissa), kai kela näkee ettei siitä puutu minkään toisen työpaikan kuitteja. Ihan yhtä laillahan sinä voisit pimittää niitä toisen työpaikan kuitteja, vaikka toimitat ne palkkakuitit kuukausittain. Verotukseenhan niitä verrataan ja jos ne täsmäävät, niin eihän siinä ole mitään kummallista.
Eihän tuo ole yhtään erilainen tilanne, vain päinvastainen kuin aloittavalla opiskelijalla. Kysynpähän vaan edelleen, että miten sulla, joka heität joka palkkakuitin roskikseen, on otettavissa yhtään minkään kuukauden palkkakuittia edelliseltä vuodelta tammi-joulu väliltä? Tuleeko sulla ylipäätänsä toukokuussa mieleen, että nyt saattaa tulorajat näennäisesti paukkua joulukuuhun mennessä, joten säästänpäs tämän ja tämän palkkakuitin?

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26994682:
Eihän tuo ole yhtään erilainen tilanne, vain päinvastainen kuin aloittavalla opiskelijalla. Kysynpähän vaan edelleen, että miten sulla, joka heität joka palkkakuitin roskikseen, on otettavissa yhtään minkään kuukauden palkkakuittia edelliseltä vuodelta tammi-joulu väliltä? Tuleeko sulla ylipäätänsä toukokuussa mieleen, että nyt saattaa tulorajat näennäisesti paukkua joulukuuhun mennessä, joten säästänpäs tämän ja tämän palkkakuitin?
No jos aloitan/lopetan opiskelut ja tuloni siinä vaiheessa muuttuvat olennaisesti, niin kai tiedostan sen ihan itse, jos haen opintotukeakin. Miten vaikeaa on ottaa tallelle se viimeinen palkkakuitti ennen opiskeluja? Vai etkö itse huomaa kun haet kouluun/aloitat opiskelut? Itselläni nuo kuitit ovat nyt siis sähköisenä, mutta saahan ne tarvittaessa vielä sieltä työnantajaltakin ja näkee tiliotteista. Niitä tulorajojahan pitää seurata muutenkin koko ajan itse ja perua sitten se opintotuki, jos se menee yli.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26994720:
No jos aloitan/lopetan opiskelut ja tuloni siinä vaiheessa muuttuvat olennaisesti, niin kai tiedostan sen ihan itse, jos haen opintotukeakin. Miten vaikeaa on ottaa tallelle se viimeinen palkkakuitti ennen opiskeluja? Vai etkö itse huomaa kun haet kouluun/aloitat opiskelut? Itselläni nuo kuitit ovat nyt siis sähköisenä, mutta saahan ne tarvittaessa vielä sieltä työnantajaltakin ja näkee tiliotteista. Niitä tulorajojahan pitää seurata muutenkin koko ajan itse ja perua sitten se opintotuki, jos se menee yli.
Sä siis sittenkin säilytät niitä palkkakuitteja? Näinkö se pitää ymmärtää? Vai soitteletko aina jälkikäteen työnantajalle että joo nyt pitäis saada se ja se palkkalaskelma? Entäs sitten kun sulla on opintojen lisäksi tuhat muutakin paikkaa, minne pitää toimittaa palkkalaskelma? Yhteen elokuun, toiseen helmikuun, kolmanteen marraskuun... Eikö ole ihan vaan yksinkertaisempaa säilyttää ne kaikki? Paljonko sulla vie tilaa 24 A4-arkin säilyttäminen? Tai vähemmänkin, kuten itsellä, kun osa on verkkopankissa?

Kysyn vielä senkin, että miksi ihmeessä olisin palauttanut opintotukea, kun en tienannut opiskeluaikoina yhtään enempää, kuin oli sallittu? Kuten sanoin, ihminen saa ennen ja jälkeen opiskeluiden tienata vaikka miljoonan.

[QUOTE="vieras";26990095]Otan vaan ne artikkelit (lehden numero ja vuosi kulmaan merkattuna, nidottuna ja reuna leikattuna siististi) talteen mistä voi olla tulevaisuudessa hyötyä, esim. hyvistä sisustusjutuista, ohjeista ym. ja ne sitten omaan aihepiireittäin lajiteltuun kirjekuoreensa (sisustus, ruokaohjeet, kodinhoito, puutarha, matkailu ym.). Kuorista otetaan säännöllisesti hyödyttömiä ja vanhentuneita juttuja pois. Kokonaisia lehtiä on turha säilyttää (varsinkaan naistenlehtiä). Ketä muka kiinnostaa jonkun julkkiksen parisuhteen tila vuodelta 2008. Jos lehteä ei tule silputtua ja on kuitenkin uusi, niin annan tutuille pois tai vien taloyhtiön lehtilainauslaatikkoon.[/QUOTE]

Eih! Ihana on lukea lehtiä vuodelta 1952 tai vaikka oman syntymävuoden vauvalehteä! Ei kaikkea tarvitse heivata pois. Jotain voi jättää jälkipolville.

En tarkoita, että ihan kaikkea pitäisi säästää.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26994773:
Sä siis sittenkin säilytät niitä palkkakuitteja? Näinkö se pitää ymmärtää? Vai soitteletko aina jälkikäteen työnantajalle että joo nyt pitäis saada se ja se palkkalaskelma? Entäs sitten kun sulla on opintojen lisäksi tuhat muutakin paikkaa, minne pitää toimittaa palkkalaskelma? Yhteen elokuun, toiseen helmikuun, kolmanteen marraskuun... Eikö ole ihan vaan yksinkertaisempaa säilyttää ne kaikki? Paljonko sulla vie tilaa 24 A4-arkin säilyttäminen? Tai vähemmänkin, kuten itsellä, kun osa on verkkopankissa?

Kysyn vielä senkin, että miksi ihmeessä olisin palauttanut opintotukea, kun en tienannut opiskeluaikoina yhtään enempää, kuin oli sallittu? Kuten sanoin, ihminen saa ennen ja jälkeen opiskeluiden tienata vaikka miljoonan.
No eipä varmaan kenelläkään ole niin paljon paikkoja minne toimittaa se laskelma ettei niitä vois jälkikäteen pyydellä työnantajalta:D

säpäle harmaana

Paperisina en säästä, mutta sähköisiä en ole poistanut (en ole kokenut tarpeelliseksi). Ja siellä edellisessä työpaikassa en siis edes saanut joka kuukausi palkkakuitteja vaan työnantaja kirjoitti aina pyydettäessä todistuksia. Ihan hyvin olen pärjännyt.

Ja mihin muualle minun pitää siis toimittaa niitä palkkalaskelmia? Päivähoitomaksuja varten otin kesän palkkakuitit talteen, mutta taidan olla kuitenkin laiska ja viedä vasta sen vuoden viimeisen palkkakuitin, josta näkevät koko vuoden tulot. Sossuun ei ole ollut asiaa.

Ja kysyn vielä, miten usein sinulle tulee vaikka opiskeluaikana tilanteita, jolloin tarvitset niitä palkkakuitteja, jos itse tarkistat ettei tulorajat mene yli? Sen yhden kerran, kun aloitat opiskelut ja toisen kerran kun lopetat opiskelun. Näissä molemmissa tapauksissa ihan itse tiedät, koska alat saada opintotukea ja koska se päättyy. Ja jos taas halutaan pelata varman päälle, niin voihan selkeyden vuoksi kerätä opiskeluajan palkkakuitit, jos tulot vaihtelevat tai jos on esim työttömänä, niin silloin tietysti, mutta jos ajatellaan ihan perustallaaja palkansaajaa, joka ei ole juuri aloittamassa/päättämässä opiskeluja tai ole pätkätöissä, niin mihin ihmeeseen niitä tarvii jemmata? Ja ne opiskelut ja työttömyydetkään eivät kenellekään tule yllätyksenä, joten ei voi kyllä seuraavana vuotena sanoa, että enhän minä tiennyt silloin elokuussa ottaa palkkakuittia talteen.

"vieras"

Onkos kukaan väittänytkään että juuri sinä "suuri ja viisas björn" olet palauttanut opintotukea:eek:

[QUOTE="vieras";26994843]No eipä varmaan kenelläkään ole niin paljon paikkoja minne toimittaa se laskelma ettei niitä vois jälkikäteen pyydellä työnantajalta:D[/QUOTE]

Käsittämätöntä, että jonkun mielestä on pienempi vaiva ottaa yhteyttä (mahdollisesti entiseen) työpaikkaan, ja pyytää toimittamaan palkkalaskelma ajalta x, odottaa että se toimitetaan kotiin, kuin että ottaisi itse kansiosta tarvitsemansa laskelman, kopioisi ja laittaisi menemään eteenpäin, johon menee aikaa viisi minuuttia??

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26994866:
Käsittämätöntä, että jonkun mielestä on pienempi vaiva ottaa yhteyttä (mahdollisesti entiseen) työpaikkaan, ja pyytää toimittamaan palkkalaskelma ajalta x, odottaa että se toimitetaan kotiin, kuin että ottaisi itse kansiosta tarvitsemansa laskelman, kopioisi ja laittaisi menemään eteenpäin, johon menee aikaa viisi minuuttia??
Mun mielestä on käsittämätöntä että sä jaksat yhä jauhaa tästä samasta aiheesta:D Eikö sulla todellakaan ole muuta tekemistä esim. mappien järjestelyä?
Jos nyt sen parin kerran takia joudun soittelemaan sitä laskelmaa ja odottelemaan niin ei se kuule yhtään hetkauta mua ja mun elämää:D Eikä pitäis hetkauttaa sunkaan...

"meriska"
Kaikilla kun ei tuo aika ole noin kortilla:D

säpäle harmaana
No jotkut tarvitsevat niitä palkkakuitteja niin harvoin, että näkevät sen arkistoinnin vaivalloisempana.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26994846:
Ja kysyn vielä, miten usein sinulle tulee vaikka opiskeluaikana tilanteita, jolloin tarvitset niitä palkkakuitteja, jos itse tarkistat ettei tulorajat mene yli?
Vaikka kuule joka vuosi, jos asut jonkun säätiön opiskelija-asunnossa, jossa asuntoa pitää hakea joka vuosi uudelleen. =) Useamminkin, jos muuttaa esim. kesken vuoden toisen kanssa yhteen asumaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26994917:
Vaikka kuule joka vuosi, jos asut jonkun säätiön opiskelija-asunnossa, jossa asuntoa pitää hakea joka vuosi uudelleen. =) Useamminkin, jos muuttaa esim. kesken vuoden toisen kanssa yhteen asumaan.
Kuinkas monesti sä muutat toisen kanssa asumaan? Eikös sulla ole mies ja lapsia:O

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";26994891]Mun mielestä on käsittämätöntä että sä jaksat yhä jauhaa tästä samasta aiheesta:D Eikö sulla todellakaan ole muuta tekemistä esim. mappien järjestelyä?
Jos nyt sen parin kerran takia joudun soittelemaan sitä laskelmaa ja odottelemaan niin ei se kuule yhtään hetkauta mua ja mun elämää:D Eikä pitäis hetkauttaa sunkaan...[/QUOTE]

no yhtä lailla minäkin tätä asiaa tässä jauhan, mutta minusta tämä ketju sai metkan käänteen, kun björn aloitti kauhistellen ihmisiä, jotka keräävät turhaa roinaa nurkkiinsa ja nyt kuitenkin itse henkeen ja vereen puolustelee palkkakuittien säilyttämistä "jos vaikka joskus yhtäkkiä yllättäen aloitankin opiskelut, enkä hoksaisikaan ottaa sitä yhtä palkkakuittia talteen tai jos vaikka joudun joskus toimittamaan niitä sinne ja tänne".

[QUOTE="vieras";26994947]Kuinkas monesti sä muutat toisen kanssa asumaan? Eikös sulla ole mies ja lapsia:O[/QUOTE]

Kyllä on mies ja lapsia, asun omistusasunnossa, enkä ole edes nostanut opintotukea kymmeneen vuoteen, mutta saan kai silti keskustella aiheesta?

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26994917:
No tuossahan juuri sanoinkin, että epävakaassa opiskelijaelämässä tietenkin ymmärtää, mutta eikös tässä puhuttu nyt palstamammojen tasoille kertyvästä roinasta, joten mihin ihmeeseen palstamamma tarvitsee niitä palkkakuitteja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26994956:
no yhtä lailla minäkin tätä asiaa tässä jauhan, mutta minusta tämä ketju sai metkan käänteen, kun björn aloitti kauhistellen ihmisiä, jotka keräävät turhaa roinaa nurkkiinsa ja nyt kuitenkin itse henkeen ja vereen puolustelee palkkakuittien säilyttämistä "jos vaikka joskus yhtäkkiä yllättäen aloitankin opiskelut, enkä hoksaisikaan ottaa sitä yhtä palkkakuittia talteen tai jos vaikka joudun joskus toimittamaan niitä sinne ja tänne".
Säilytäthän sä itsekin niitä verkkopankissa. Mikset paina deleteä vaan joka kuukausi? Vai käykö sulla mielessä, että josko sittenkin tarvitset niissä olevaa tietoa joskus parin vuoden sisään? Mä en koe, että mulla on mitään ongelmaa palkkalaskelmien säilömisen kanssa, kun en pidä jemmassa mitään 90-luvun laskelmia, vaan elokuusta 2010 eteenpäin ne 7 kpl, mitä nyt enää paperisena on. Siksi en tajua, miksi vertaat posliinikissojen ja fantsujen magneettien keräilyä mun 2 millimetrin paperipinoon.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26995011:
No tuossahan juuri sanoinkin, että epävakaassa opiskelijaelämässä tietenkin ymmärtää, mutta eikös tässä puhuttu nyt palstamammojen tasoille kertyvästä roinasta, joten mihin ihmeeseen palstamamma tarvitsee niitä palkkakuitteja.
Itse sä säästelet jotain sähkölaskuja tilastointia varten, mutta et voi ymmärtää, miksi joku säästää palkkakuitit, jos myöhemmin tarvitsee tietää edelliseltä vuodelta palkkakuitista joku tieto? :D

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26995043:
Säilytäthän sä itsekin niitä verkkopankissa. Mikset paina deleteä vaan joka kuukausi? Vai käykö sulla mielessä, että josko sittenkin tarvitset niissä olevaa tietoa joskus parin vuoden sisään? Mä en koe, että mulla on mitään ongelmaa palkkalaskelmien säilömisen kanssa, kun en pidä jemmassa mitään 90-luvun laskelmia, vaan elokuusta 2010 eteenpäin ne 7 kpl, mitä nyt enää paperisena on. Siksi en tajua, miksi vertaat posliinikissojen ja fantsujen magneettien keräilyä mun 2 millimetrin paperipinoon.
No se deleten painaminen taas on vaivalloisempaa, kuin verkkopankista poistuminen.

Ja vertaan näitä asioita, koska tässä puhuttiin turhasta roinasta ja minun mielestäni ne palkkakuitit ovat myös turhaa tavaraa, joista hankkiudun eroon heti kun mahdollista. Ihan yhtä lailla pätee niihin palkkalaskelmiinkin "jos vaikka joskus saattaisin tarvita". Siitähän siinä roinan kertymisessä usein on kysymys

Noooo
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26989576:
Teilläkö lasten taideteokset ovat esillä jääkaapin ovessa? Meillä ainakin on lasten huoneissa kehystettynä. Sinustako elämä näkyy kodissa vain, jos keittiön ovessa roikkuu kissakalenteri ja jääkaapissa on tuhat fantsua magneettia??
Meillä on lasten piirustuksia välillä jääkaapin ovessa ja lastenhuoneen magneettitaulussa. Ollaan itse tehty meille sopivia magneetteja joten niitten kelpaa olla näytillä. Ehkä se on enemmän koko kokonaisuus kun pelkkä jääkaappi. Ja tietysti jääkaapin sijainti ratkaisee. Meillä ei näy jääkaappi kun katsoo keittiöön. Olisi eri jos olisi heti näkyvillä lippulappuineen. Siis se mitä yritän sanoa on että tässäkin asiassa on keskitie ei joko tai.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26995077:
Itse sä säästelet jotain sähkölaskuja tilastointia varten, mutta et voi ymmärtää, miksi joku säästää palkkakuitit, jos myöhemmin tarvitsee tietää edelliseltä vuodelta palkkakuitista joku tieto? :D
Tilastointi on vähän eri asia, kuin omien tulojen seuranta, mutta kutsu sitä miksi haluat. Niitä sähkölaskuja olen tarvinnut joka ikinen vuosi, kun tasauslasku tulee, mutta palkkakuitteja en ole tarvinnut vielä koskaan, joten kyllä tällä perusteella voisin sanoa, että ne sähkölaskut ovat minulle tärkeämpiä kuin ne palkkakuitit.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26995099:
Tilastointi on vähän eri asia, kuin omien tulojen seuranta, mutta kutsu sitä miksi haluat. Niitä sähkölaskuja olen tarvinnut joka ikinen vuosi, kun tasauslasku tulee, mutta palkkakuitteja en ole tarvinnut vielä koskaan, joten kyllä tällä perusteella voisin sanoa, että ne sähkölaskut ovat minulle tärkeämpiä kuin ne palkkakuitit.
Siis menojen seuranta..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26995099:
Voitko silloin ymmärtää, että ehkä joku toinen tarvitsee niitä palkkakuitteja, vaikka sinä et tarvitsekaan? Et silti voi verrata sitä roinan keräämiseen...

Yhteistyössä