Miksi ruokaa ei voi sulattaa mikrossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tumpelo-martta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ne alkavat helposti kypsyä siellä osaksi, jos se ei haittaa, niin kyllä kai voi. Mutta esim lihapullataikinaan ei oikein käy sellainen osaksi kypsynyt jauheliha. Ja lenkki varmaan menee ällöksi kun se kuumenee mikrossa...

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ne alkavat helposti kypsyä siellä osaksi, jos se ei haittaa, niin kyllä kai voi. Mutta esim lihapullataikinaan ei oikein käy sellainen osaksi kypsynyt jauheliha. Ja lenkki varmaan menee ällöksi kun se kuumenee mikrossa...

Ei haittaa jauhelihakastikkseessa jne.jos alkaa reunalta kypsyä. Lenkistä saa makkarakeiton/kastikkeen ihan normisti kun vaan heittää lenkin paistinpannulle sulatuksen jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja tumpelo-martta:
Ei haittaa jauhelihakastikkseessa jne.jos alkaa reunalta kypsyä. Lenkistä saa makkarakeiton/kastikkeen ihan normisti kun vaan heittää lenkin paistinpannulle sulatuksen jälkeen...

Niin mistä olet saanut käsityksen, ettei voisi sulattaa?

no tässäpä ne syyt olikin jo luetelltu. makkara ainakin on ihan hirveetä mikrossa lämmityksen jälkeen, mä en ymmärrä miten jotku voi sitä syödä

Miksi jauhelihaa, lenkkiä, broilerinsuikaletta jne. ei voi sulattaa mikrossa??? En ymmärrä.

Kunhan poistaa ne muovit ympäriltä, niin miksi ei?
Muovipakkaukset eivät välttämättä kestä mikroaaltouunia eli niistä liukenee ruokaan kemikaaleja.

Niin mistä olet saanut käsityksen, ettei voisi sulattaa?

Ostan hirveesti ruokaa aina pakkaseen...myös lihat jne. Monesti asiaa kommentoidaan siten että martat ei viitsi ostaa pakkaseen kun sulatus kestää niin kauan/ei muista ottaa illalla sulamaan. Ite sulatan vaan nopsasti aina mikrossa ja mietin miksiköhän niin ei voi tehä???

Ostan hirveesti ruokaa aina pakkaseen...myös lihat jne. Monesti asiaa kommentoidaan siten että martat ei viitsi ostaa pakkaseen kun sulatus kestää niin kauan/ei muista ottaa illalla sulamaan. Ite sulatan vaan nopsasti aina mikrossa ja mietin miksiköhän niin ei voi tehä???
No kyllä tietysti voi tehdä, ihan miten itse haluaa, tosin monessa ruoka-aineessa se koostumus ei välttämättä kauheasti ainakaan parane siitä väkisin sulattamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
no tässäpä ne syyt olikin jo luetelltu. makkara ainakin on ihan hirveetä mikrossa lämmityksen jälkeen, mä en ymmärrä miten jotku voi sitä syödä

Juu en itekkään söisi "mikromakkaraa"...mutta esim.kastikkeesssa se menee ihan ok paistinpannun jälkeen...

No kyllä tietysti voi tehdä, ihan miten itse haluaa, tosin monessa ruoka-aineessa se koostumus ei välttämättä kauheasti ainakaan parane siitä väkisin sulattamisesta.

Siksipä olenkin tumpelo-martta =)

Ruoka on niin kallista, että en viitsi kalliilla rahalla ostamiani aineksia käydä tieten tahtoen pilaamaan. Ei kaikilla ole mikroa, vaikka joku täällä vihjaisi siihen suuntaan, ettei usko moista.

No entäs sellaiset pitsat, joiden ohjeissa on vain uunilämmitys..voiko niitä "tehdä" mikrossa? Mulla on pakkasessa jotain grandiosa panpizzaa, ja ohjeessa on vaan uunilämmitysohje. Uuni on rikki ja mikro ihan tavis, joka ainoastaan lämmittää.

Nimim. Uusavuton Uudeltamaalta

Kyllä mä ainaskin oon sulattanut ruoat mikrossa ja vasta olen hommannut uuden mikron niin pitäähän sitä käyttää muuhunkin kuin lämmitykseen eli kaikkea mahollista teen sillä.

Kyllä mä olen sulattanut, mutta sulatan alhaisimmalla teholla ja vielä välillä annan sen olla jotta lämpö tasaantuu. Ja rikon jauhelihaköntin pieniksi palasiksi heti kuin se vain menee ja "sekoitan", jotta ei jää isoja jäisiä alueita, vaan sulaa tasaisemmin. Silloin ei pääse tuotakaan tapahtumaan, että ehtisi kypsymään reunalta.

Toinen kikka on laittaa jauheliha pakastimeen muovipussissa litistettynä ohueksi "lätyksi". Se sulaa nopeasti, kun pinta-alaa on paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Miksi pitäisi:
säteilyttää ruoka?

Mites niitä sitten voi lämmittää? Käsittääkseni lämpö on aina säteilyä.

Olettekos ajatelleet, että lämmin ruoka säteilee aina! Ja sitten vielä kun sen tunkee kurkusta alas, niin se säteilee elimistöönkin. Ja kannattaa varoa myös kotieläimiä, nekin yleensä lämpösäteilevät, paitsi ehkä jos ovat kuumassa saunassa tai kuolleita.

Yhteistyössä