Miksi mun leipomiset päättyy aina katastrofiin? Suklaa paloi mikrossa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri hiiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri hiiva

Vieras
Eikä oo ees eka kerta kun yritän sulattaa suklaata mikrossa ja se palaa mustaksi ja koko kämppä haisee savulta.
Enkä tajua mitä teen väärin! En pidä mikroa täysillä vaan 350-500 watilla. Suklaa ei meinaa edes sulaa ollenkaan, vaan palaa pohjasta ja mustuu jo ennen kuin palat ovat sulaneet.... Tänään sain sitten pilattua yhden muovikiponkin, jossa ne suklaat oli...
Onkohan mun mikrossa jotain vikaa???

Suklaa on hyvin hämäävä. Se pitää muotonsa vaikka se on oikeasti sulanut. Eli töki niitä aina vähän väliä :)

Terveisin nim. sain joskus älynväläyksen ja sulatin jääpaloja mikrossa -> mikro paloi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nooo:
Jos aina päättyy katastrofiin, kannattaisi leipoa tasan ohjeen mukaan ja sitten kun taito karttuu, voi ruveta soveltamaan.

No niinhän mä yritin tehdäkin. Sulatin suklaata miedolla lämmöllä, kurkin aina välillä että joko sulaa ja yritin sekoilla (tosin milläs sekoitat kovia könttejä, mutta kuitenkin).

Kai se on tohon vesihauteeseen sit siirryttävä... mut eikö se oo vähän työlästä?

Ai laittaa vettä kattilaan kiehumaan ja siihen joku kippo päälle jossa sulattaa suklaan...?Ei minusta sen työläämpää kun sen mikronkaan kyttääminen.. :D

Kai se on tohon vesihauteeseen sit siirryttävä... mut eikö se oo vähän työlästä?

kumpi on työläämpää: onnistunut suklaan sulatus vai palaneen hajun (ja pahemmassa tapauksessa mikron) hävittäminen, ja suklaan väkinäinen kaapiminen kärvähtäneestä kulhosta.

Eli vesihaude voittaa..

Mä olen todella huono leipomaan,mut sain onnistuneesti sulatettua valkosuklaata.
Ei sitä tarvii sulattaa niin akauaa et palat on sulaneet,vaan otat kulhon välillä pois mikrosta ja sekoitat haarukalla.Ne suklaat sulaa siinä istekseen sen jo sulaneen osan joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja leipuri hiiva:
Eikä oo ees eka kerta kun yritän sulattaa suklaata mikrossa ja se palaa mustaksi ja koko kämppä haisee savulta.
Enkä tajua mitä teen väärin! En pidä mikroa täysillä vaan 350-500 watilla. Suklaa ei meinaa edes sulaa ollenkaan, vaan palaa pohjasta ja mustuu jo ennen kuin palat ovat sulaneet.... Tänään sain sitten pilattua yhden muovikiponkin, jossa ne suklaat oli...
Onkohan mun mikrossa jotain vikaa???

Ongelma on siinä että sulla on mikso. Jos hankkiudut siitä eroon, niin kokkaukset sujuu jatkossa paremmin. Mikro ei ole kokkeja varten

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

Ai laittaa vettä kattilaan kiehumaan ja siihen joku kippo päälle jossa sulattaa suklaan...?Ei minusta sen työläämpää kun sen mikronkaan kyttääminen.. :D

Juu sehän on paljo helpompaa ku ei tartte pelätä sitä että palaa. :) Voi rauhassa sillä välin tehdä jotain muuta, välillä vähän sekoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ongelma on siinä että sulla on mikro. Jos hankkiudut siitä eroon, niin kokkaukset sujuu jatkossa paremmin. Mikro ei ole kokkeja varten

Tässä on muuten vinha perä, mä oon huomannu kans et jos lähtee mikron kanssa leikkimään niin äkkiä tulee noita hups juttuja, parempi kun tekee vaan hellalla niin pysyy itekki skarppina.. :)

Mä teen paljon suklaasta kaikkea, se on intohimoni. Mutta ikinä en ole onnistunut mikrossa suklaata sulattaa. Se jää kökkömäiseksi eli sulaa liikaa.
Vesihaude on erittäin hyvä keino. Muistaa vaan, että ei anna veden kiehua sen kipon alla mitenkään kovin, ettei vahingossakaan roiskahda vettä suklaan joukkoon. Ja tietty se, että kippo jossa sulattaa suklaan, on tarpeeksi iso. Ja suosin metallisia kippoja, sillä johtaa lämpöä paremmin kuin muovinen joten suklaa sulaa nopeammin.