Miksi riistit lapsiltasi vuosia kanssasi?

• Viestiketjun aloittaja Jvg
  • Ensimmäinen viesti
Jvg
Minulle on todella tärkeää olla mukana tavalla tai toisella lasteni elämässä mahdollisimman pitkään. Sain kuopuksen ollessani 21v. Nyt lapset jo aikuisia ja itse alle 40v. Meillä on vielä vuosikymmeniä aikaa tukea lapsiamme. Itsenäisiähän he ovat jo, mutta kyllä sen kummastakin näkee miten ongelmatilanteita on kiva ratkoa vanhempien kanssa. Saatikka sitten kun perustavat omat perheet. Lastenhoittoautomaatti en ole, mutta arvokas tuki joka käänteessä.

Muun ajan matkustelen, kun velat on maksettu ja palkkakin hyvä. Pikkulapsiaikaan on helppo "kituuttaa" kun ei niin tule reissattua.

Tarkennus
[QUOTE="ninni";29912166]Otsikkoa ja kirjoitusta vertailessa tulee mielee että montako sidukkaa aloittaja on ehtinyt juoda :)[/QUOTE]

Ehkä hän toteuttaa periaatetta: vältä krapulaa, pysy humalassa.

[QUOTE="ninni";29912187]Aivan, eli samanlainen niinkuin tämä yksi henkilö joka on kännissä kun häntä huimaa :)[/QUOTE]

Jos ei huimaa kännissä eikä autoa ajaessa, kannattaako ajella kännissä?

En kohdista tätä keneenkään henkilöön, kunhan pohdiskelen

jep_
En nyt yhtään ymmärrä, mikä aloittajan ajatus on ollut tekstiä kirjoittaessaan. Totean vain, että olen reissanut nuorena ilman lapsia, pikkulapsiaikaan, tulevaisuudessa varmasti myös isompien lasten kanssa ja lasten aikuistuttua ilman lapsia sekä toivottavasti heidän kanssaan. 2-kymppisenä ei olisi ollut rahaa matkustaa lasten kanssa, mutta opiskelijabudjetilla tuli tehtyä reppureissuja ympäri maailmaa. Nyt olen matkustellut pienten lasten kanssa jo aika monessa paikassa lähellä ja kaukana, yksinhuoltajana.

Totta on, että joudun olemaan kokonaisuutta ajatellen vuosia erossa lapsistani, sillä he asuvat joka toisen viikon isänsä luona. Tosin saatan tietysti kuolla myös nyt vaikka tässä työmatkalla eli koskaan ei voi tietää.

viera.s
Millä tavalla sinä sitten niitä lapsiasi tuet, annat viisaita neuvojasi vai? Oletko ottanut huomioon, etteivät aikuiset lapset välttämättä halua, että sekaannut heidän elämäänsä? Minusta kuulostaa, että et ole valmis päästämään irti lapsistasi, etkä hyväksy, ettei sinulla enää päätösvaltaa heidän suhteensa.

Lapsesi ovat vasta äskettäin täysi-ikäistyneet, joten vaikka he vielä sinuun tukeutuisivat, se ei tarkoita sitä, että muutaman vuoden päästä saati perustettuaan oman perheen enää sinun mielipiteitäsi kyselisivät. Nimenomaan sitä lastenhoitoapua ehkä kaipaisivat, mutta siihen sinulla on tuollainen alentuva suhtautuminen. Tai no muutenkin suhtautumisesi on juuri sellaista, onneksi minun äitini tai anoppini eivät ole tuollaisia!

Itse en haluaisi, että koti olisi tyhjä lapsista jo noin varhain. Parikymppisenä oli muutakin tekemistä vapaa-ajalla, mutta nykyään kun biletys yms. ei kiinnosta juurikaan, olisi kyllä tylsää, jos alle nelikymppisenä lapsiperhevaihe olisi jo ohi. No lapsenlapsia toivottavasti tulisi jossain vaiheessa, mutta koko heidän lapsuutensa olisin työelämässä, joten en voisi heihin kovinkaan paljon panostaa. Sitten kun jäisin eläkkeelle, lapsenlapset olisikin jo teini-ikäisiä ja tuskin enää mummonsa kanssa olisivat kiinnostuneita hengaamaan kovinkaan paljon.

Joten kyllä minulle paras vaihtoehto on tällainen, että lapsiperhevaihe kestää ikävuodet 30-50/55, mummovaihe sitten päälle kuusikymppisenä. Minulla ei toisaalta ole kiire päästä lapsista eroon saadakseni omaa aikaa, mutta en myöskään enää aikuisten lasten elämääni menisi sekaantumaan. Tottakai autan, ja etenkin mielelläni mahdollisten lastenlasten hoidossa, mutta uskon että lapseni on aikuisena sen verran itsenäinen ja päätöskykyinen, ettei äitinsä mielipidettä joka asiaan kaipaa. Missään tapauksessa en niitä ainakaan tyrkyttämään menisi aikuisille ihmisille.

Lapsen kannalta ajatellen, minä olin parikymppisenä köyhä opiskelija epävakaassa parisuhteessa, joten ei lastenhankinta ollut edes mikään vaihtoehto. Vasta liki 3-kymppisenä minulla oli tarjota lapselle hyvä elämä. Ja lapsen kanssa on muuten ollut kiva matkustella, käydä huvipuistoissa yms., saa itsekin olla vähän lapsellinen taas lapsen kanssa. ;) Näihin ei olisi ollut mahdollisuutta nuorena ja köyhänä.

[QUOTE="A.p";29912347]Lapsen aikaa elämässä kera vanhempien.[/QUOTE]

Voi kuule... tiesitkö, että toiset elää 40- vuotiaiksi, jotkut ei sitäkään ja jotkut porskuttaa yli sataan. Se, miten paljon sinulla on aikaa lastesi kanssa, ei ole sinun päätettävissäsi.

Keskittyisin tässä tapauksessa enemmän laatuun, kuin määrään.
Minä en olisi voinut taata lapsilleni laadukasta aikaa tekemällä lapset 20 vuotiaana.

Oma äitini on saanut minut ja siskoni yli kolme kymppisenä ja hirveen hyvin hän jaksaa olla mummo ja äiti nyt 60veenä. Nykyisin kun 70-vuotiaatkin ovat pääsääntöisesti kotona yksin pärjääviä, matkustelevia ja harrastavia senioreita, ei mitään vanhuksia. (Jos siis ei sairasta mitään ikävää perussairautta, joka estää aktiivisen elämän).

Omat lapseni olen tehnyt alle 24v molemmat, mutta ajatus vielä yhdestä yli kolmekymppisenä kihelmöi.. Jos vain saisi, niin tekisin. En ymmärrä että lapset tehdään joko tosi nuorena tai sitten yli 30v. Miksi ei molempia? Kun pitää olla jotain omaa vapautta??? En minä halua olla sillä tavalla vapaa (yksinäinen). Haluan että ympärilläni on ihmisiä. Oma perhe ja sukulaiset sekä ystävät.

Elinaikaa on mahdoton ennustaa. En silti kannusta ketään juomaan ja polttamaan sen takia että voihan olla että kuolen jo huomenna. Mutta totuushan on että voihan sitä kuolla vaikka minuutin päästä. Kyllä terveelläkin nuorella voi pumppu pettää tai verisuoni katketa päästä.

eks kuse mua
Öööööö, siis eikö lasta voi tukea jos on saanut sen 31vee?
Kiva tietää. Tämä pilasi nyt kuule mun viikonlopun hei.
Täytyykin kysyä teiniltä kun tulee koulusta, että miltä tuntuu kun äitis ei oo sua koskaan tukenut, katotaan mitä vastaa.

"äityli"
No ap, olisiko ollut parempi olla tekemättä se lapsi kokonaan kun vasta päälle 4-kymppisenä sen ainokaiseni sain? Ilmeisesti sinun mielestäsi.
Sen nyt vaan voin todeta että meillä ei tulla koskaan rahan takia jäämään jostakin paitsi kuten hyvästä hoidosta tai terveellisestä ruuasta. Ei myskään tarvitse ihmetellä missä vanhemmat on tai miksi ne ovat kummallisia kun ryyppäävät tai viihteelle halajaa.
Nuorena ei kaikki asiat olleet kunnossa, nyt on. Meille ehdottomasti paras ajankohta hankkia lapsi. Niin kuin jossakin toisessa ketjussa jo totesin niin minulle on aivan sama miten päin tekee mutta sen päätöksensä takana pitää sitten myös seistä, ja lapsen kyseessä ollessa, loppuelämän.

"Entinen Ksantippa S."
Jos olisin saanut lapseni 20-vuotiaana, mulla olisi nyt talo täynnä täysin tuntemattomia teini-ikäisiä hyypiöitä ja nämä ihastuttavat pikkulapset olisivat jääneet vaille syntymää ja huolenpitoani. Olisin riistänyt heiltä elämän!

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29912625]Jos olisin saanut lapseni 20-vuotiaana, mulla olisi nyt talo täynnä täysin tuntemattomia teini-ikäisiä hyypiöitä ja nämä ihastuttavat pikkulapset olisivat jääneet vaille syntymää ja huolenpitoani. Olisin riistänyt heiltä elämän![/QUOTE]

:LOL: Loistavaa *pyyhkii silmäkulmia* :D

Yhteistyössä