Miksi raha ei voisi kasvaa puissa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
Alkuperäinen kirjoittaja En tiedä:
Miten teilläpäin, mutta ainakin täällä vantaan suunnilla opintotuen lisäksi saa tienata tietyn summan rahaa, olikohan joku 500? kuussa, ei ne sitä rupea perimään takasin, vaan sitten kun on ylittänyt sen rajan.. Koska ite olen kanssa opiskelija ja saan opintotukea ja koulumatkatukea, eikä ne riitä ollenkaan elämiseen! Bensat saan ostettua mutta siihen se jääkin. :(

Eikös tuo ap kirjoittanut että on etsinyt tuloksetta töitä... Joka puolella maata ei ole töitä tarjolla, ikävä kyllä.
Hondatyttö: Ei opiskelijoille muuten mitään sossusta anneta, Kelasta saa asumislisän/tuen jos asuu yksin tai tarpeeksi köyhän puolison kanssa.

Mun mies on opiskelija mutta siitä onnekkaalla alalla että voi opiskellessaan tehdä oman alan hommia freelancerinä, siitä saadaan lisärahaa. Asumislisää ei saada kun on omistusasunto eli muuten mies eläis täysin mun siivellä.

kuinkahan mun sisko sai rahaa sossusta kun opiskeli :o

No en tiiä, on ollut tuuria. Mut ajattelepas, jos kaikki SUomen opiskelijat sais sossusta rahaa, ois aikamoinen rahareikä paikkakunnille joissa on tuhansia opiskelijoita...

täytyyhän sitä jollain elää jos tulot jää minimiin :/
sossu laskee sitlti sen opintotuen vaikka sitä EI edes pankki olisi myöntänyt. ainki täällä

En tiedä ap:stä mutta ennenkuin on oikeutettu toimeentulotukeen, pitää olla opintolainakin nostettuna. Muuten ei saa. Ja kyllä sillä elää sitten jo, jos saa täyden opintotuen, nostaa täyden opintolainamäärän ja saa asumislisän. Niin se vaan menee, ja niin ne on monet muutkin opiskelleet. Ja opinnot kestää vain muutaman vuoden, sen jälkeen voi sit nauttia palkalla =)

Ja jos pankki ei ole myöntänyt lainaa syystä tai toisesta, niin kýllä sä toimeentulotukea saat!

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
minä en ymmärrä miksi aikuiset opiskelevat opintotuella.
Aikuisille parempi opiskelumuoto on työvoimakoulutus tai oppisopimus.Melkein kaikkia aloja voi opiskella oppisopimuksella, saat palkkaa samalla.

ymmrrän opiskelun oikein hyvin sehän itsensä kehittämistä. Kaikilla ei ole ollut mahiksia opiskella aikaisemmin. Ihan hyvä että vois opiskella aikuisenakin jos vain intoa riittää.
Sitten on tulevaisuudessa parempi mahdollisuus löytää mieluisa työpaikka ja taata perheelle mukava elintaso. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aikuisille parempi opiskelumuoto on työvoimakoulutus tai oppisopimus.Melkein kaikkia aloja voi opiskella oppisopimuksella, saat palkkaa samalla.

ymmrrän opiskelun oikein hyvin sehän itsensä kehittämistä. Kaikilla ei ole ollut mahiksia opiskella aikaisemmin. Ihan hyvä että vois opiskella aikuisenakin jos vain intoa riittää.
Sitten on tulevaisuudessa parempi mahdollisuus löytää mieluisa työpaikka ja taata perheelle mukava elintaso. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin!

kylä minäkin opiskelun ymmärrän, mutta perheellisenä opintotuella en.
Varmasti löytyy muitakin keinoja esin iltaopiskelu.
yliopisto-opintojkaki voi opiskella verkko-opintoina esim.

Ap:n tapauksessa opintojen lopettaminen tuskin ratkaisee mitään, kun niitä töitä ei ollut...?

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Ap:n tapauksessa opintojen lopettaminen tuskin ratkaisee mitään, kun niitä töitä ei ollut...?

se oppisopimukseen vaihtaminen olis ehkä järkevää...

Joo minuu odottaa tuo ihana opiskelijan arki tammikuussa |O
Innoissani kouluun olen menossa, mutta ahistaa jo valmiiks pojan pk maksut, kirjat ym kaikki muu kiva. Töitä ei oikein ole mahdollista opiskelujen lisäksi ottaa.
Ja sh:ksi ei oikein voi oppisopimuksella opiskella :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Innoissani kouluun olen menossa, mutta ahistaa jo valmiiks pojan pk maksut, kirjat ym kaikki muu kiva. Töitä ei oikein ole mahdollista opiskelujen lisäksi ottaa.

oletko kysynytoppisopimustoimistosta?

Kiitos vaan hellanlettas!
Minä oon oikein kaksi ammattitutkintoa opiskellut opintotuella ja perheellisenä! Ja sanonpa vaan, että oisikin kiva olla verkko-opiskellut kätilö!!!
Opiskelu kannattaa aina! Se on aina parempi vaihtoehto, ku olla opiskelematta. Ja koska ap ei ollut edes perheellinen, niin vois jättää näät lapset nyt sotkematta tähän pinoon :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:

oletko kysynytoppisopimustoimistosta?

En ole kysynyt, mut näin miulle on asia kerrottu koulusta.
Lähäriks voi opparilla opiskella mut ei sh:ksi

Ota opintolainaa. Itse opiskelen ja käyn ajoittain töissä, mielestäni pärjätään miehen kanssa tosi mukavasti :)
Joskus olen pakkotilanteessa ottanut lainaa jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Ei opiskelijoille muuten mitään sossusta anneta, Kelasta saa asumislisän/tuen jos asuu yksin tai tarpeeksi köyhän puolison kanssa.

Ja tämähän on väärä tieto. Sossusta saa kyllä opiskelijakin tukea, kunhan on ottanut myös opintolainan.
Saa jos tulojen ja hyväksyttyjen menojen erotus jää miinukselle, ei muuten.

No tässä joitain syitä:
1) Olisi maailmantaloudellisesti riskialtista, jos rahan tulo olisi riippuvaista vain puustosta. Esimerkiksi seteliselkärangattomat voisivat tuhota laajoja rahapuualueita (vrt. heinäsirkkalaumat, pihlajanmarjakoi ymv.)
2) Rahapuut tuskin menestyisivät kaikilla ilmastovyöhykkeillä. Rahaa saisivat vain ne kansakunnat, jotka sijaitsisivat esim. subtrooppisella vyöhykkeellä. No, epätasaisestihan rahat nytkinjakautuvat, mutta kaikenlaista tuottavaa työtä voi kuitenkin puuhata ilmastovyöhykkeestä riippumatta.
3) Miettikääs mitä tuhoa nykyisenkalataiset laajat metsäpalot saisivat aikaan. Työpaikka lähtisi alta, jos Uruguaissa palaa.
4) Poimijaongelmat. Löytyykö riittävästi osaavia (vähintään amk-tasoinen monenomitutkinto) poimijoita? On aika sesonkiluonteista hommaa, ja muutenkin vaikea sitouttaa työntekijöitä.

Nämä nyt näin alkuun tuli mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Ei opiskelijoille muuten mitään sossusta anneta, Kelasta saa asumislisän/tuen jos asuu yksin tai tarpeeksi köyhän puolison kanssa.

Ja tämähän on väärä tieto. Sossusta saa kyllä opiskelijakin tukea, kunhan on ottanut myös opintolainan.
Saa jos tulojen ja hyväksyttyjen menojen erotus jää miinukselle, ei muuten.

Juu, tietysti näin.

Niin, toivot varmaan että jos se kasvaisi puissa niin sitä saisi jokainen ottaa ja paljon. Mut sitpä se rahan arvo laskis varmaan hirveästi, jos sitä olis tosi paljon ylimääräistä.

No tässä joitain syitä:
1) Olisi maailmantaloudellisesti riskialtista, jos rahan tulo olisi riippuvaista vain puustosta. Esimerkiksi seteliselkärangattomat voisivat tuhota laajoja rahapuualueita (vrt. heinäsirkkalaumat, pihlajanmarjakoi ymv.)
2) Rahapuut tuskin menestyisivät kaikilla ilmastovyöhykkeillä. Rahaa saisivat vain ne kansakunnat, jotka sijaitsisivat esim. subtrooppisella vyöhykkeellä. No, epätasaisestihan rahat nytkinjakautuvat, mutta kaikenlaista tuottavaa työtä voi kuitenkin puuhata ilmastovyöhykkeestä riippumatta.
3) Miettikääs mitä tuhoa nykyisenkalataiset laajat metsäpalot saisivat aikaan. Työpaikka lähtisi alta, jos Uruguaissa palaa.
4) Poimijaongelmat. Löytyykö riittävästi osaavia (vähintään amk-tasoinen monenomitutkinto) poimijoita? On aika sesonkiluonteista hommaa, ja muutenkin vaikea sitouttaa työntekijöitä.
Nämä nyt näin alkuun tuli mieleen...

:D

Linkin naishenkilöllä raha on kasvanut puussa tai ainakin kortissa. Työstä se on käynyt kun on pannut 57 kiloo haisemaan kuukaudessa:)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810178437586_uu.shtml

Ap:lle vielä, että kun vauvahaaveet olet joutunut hautaamaan, niin niinhän se menee! Harvalla opiskelijalla on varaa vauvoja hankkia kesken opintojen, ja mun mielestä hyvä niin. Ensin työelämään leivän syrjään kiinni ja sit vauvoja, eikä niin, että pitkitetään sitä pienillä tuilla elämistä.

Tietysti jos olet jo esim. yli 30, niin ymmärrän että haluat kiirehtiä.

Joo, siis näköjään liian pieni paikkakunta kyseessä, kun töitä ei yksinkertaisesti ole.
Pitäisi olla sitten jo ammatti, jos töihin mielii. Tai sitten suhteilla.
En asu etelässä, jossa kuulemma (??) töitä olisi vain kaikille nuorille, jotka niitä viitsisi tehdä - tuskin tietenkään ihan näinkään helpolla sielläkään niitä töitä saa.

Minun alaani ei yksinkertaisesti voi opiskella oppisopimuksella.

Niin ja nautin kyllä näistä "ilmaisista huvituksista", kuten lenkkeilystä ja kirjastosta, mutta ei se ole sama asia kuin toiminta, johon tarvisi rahaa. Monesti nuo ulkona syömiset, jumpat, yms. ovat myös sosiaalista toimintaa, ja kuten sanoin, minulle ne ovat sellaisia henkireikiä. Jollakin toisella toisin.

Lainan ottamista vältän viimeiseen asti, mutta pikkuhiljaa alkaa näyttää siltä, että on pakko. Toisaalta ratkaisisiko sekään tätä ongelmaa, kuitenkin laina ei anna töitä. :( Työt olisi upea juttu myös sen vuoksi, että saisin arvokasta työkokemusta tulevaisuutta varten. Rahan ansaitseminen työtä tekemällä on tietysti se pääasia kuitenkin.

Yhteistyössä