Olenko turhaan huolissaan hänen raha-asioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon ollut nykyisen naisystävän kanssa 9kk yhdessä ja muuten on mennyt hyvin paitsi hänen raha-asiansa huolestuttavat minua. Ja tästä on tullut usein riitaa ja mun osalta epäilyksiä ja jankkauksia jotka ovat rasittaneet suhdetta tosi paljon. Hän on 24v opintolainaa 15k, kaksi koiraa ja vanha auto. Joten näissäkin on omia kulueriänsä. Tällä hetkellä työtön mutta käy viikossa 8h töissä ja tulot kuukaudessa noin 1200e käteen jäävä osuus. Opintolainaa on meinannut ottaa vielä lisää kun menee opiskelemaan joko amk tai 1.5v kestäväään opiskeluun joka olisi hänelle se mieluisempi ala mutta ei välttämättä niin työllistävä mutta jos pääsis töihin niin liksat olisivat kuitenkin 2500e. Opintolainan lisää ottaminen itsessään jo huolestuttaa kun tulee lisää velkaa mutta on sanonut että sen voi maksaa tarvittaessa niin pienissä osissa niin siitä ei voi koitua ongelmia ja kun työllistyy niin saa maksettua sitä takaisin helposti. Itseä on huolestuttanut se kun on nuita menoja ja tulot ei kovin suuret sekä tukiverkkoa ei ole. Esim yksi iso huolenaihe oli vasta kun hänellä on käyttötilillä nyt joku 900e ja säästötilillä 1400e niin meinas että olisi varannut ulkomaanmatkan (800e maksavan) eikä tuossa olisi ollut mitään ongelmaa kun jää silti säästöön rahaa ja saa joku 1000e veronpalautuksia ainakin sitten syksyllä mutta itse taas näen tuon tyhmänä kun rahaa käyttäisi juuri nyt tuohon eikä voisi säästää. Tästäkin tuli isompi riidan aihe. Olenko turhaan huolissani hänen raha-asioista vai en? Kuitenkin haluisin selllaisen ihmisen kehen voisin luottaa et pitää raha-asiat kunnossa jos meinaa perhettä perustaa. Onhan hän kuitenki 17v asti asunut yksin ja omillaan elänyt ja ei ole velkaantunut opintolainaa lukuunottamatta ja saa tuosta 1200e säästöön 200-300e josse tule yllättäviä menoja. Et jotain fiksua hänessä kuitenkin on.

Tää on ihan väärä paikka kysyä tollasta. Mutta olen AP kanssasi samaa mieltä. Olisin minäkin huolissani. Hyvä, että yrität näyttää järkevän raha käytön mallia.

Asutteko siis yhdessä jo? Yhteisessä huushollissa olisi hyvä olla selvillä raha-asiat. 15K on paljon lainaa noilla tuloilla. Varsinkin kun tulevaisuus on epävarma.

Tää on ihan väärä paikka kysyä tollasta. Mutta olen AP kanssasi samaa mieltä. Olisin minäkin huolissani. Hyvä, että yrität näyttää järkevän raha käytön mallia.

Asutteko siis yhdessä jo? Yhteisessä huushollissa olisi hyvä olla selvillä raha-asiat. 15K on paljon lainaa noilla tuloilla. Varsinkin kun tulevaisuus on epävarma.

Ei asuta vielä yhdessä, Sentään opintolaina vain niin sitä saa sopivan määrän lyhennettyä,

Ellei ole suunnitelmissa ostaa asuntoa tai uudempaa autoa tai tehdä elämästä jollain muulla tavalla mukavampaa/hauskempaa niin ei mun mielestä matka ole lainkaan huono menoreikä.

Elääkin pitää. Ja jos säästää niin pitää säästöistä voida nauttiakin. Ja etenkin jos matkan jälkeenkuin tilille jää kelpo vararahasto niin...

Ei asuta vielä yhdessä, Sentään opintolaina vain niin sitä saa sopivan määrän lyhennettyä,
Vilkaisin laskurista. 255eurolla saa lyhennettyä 23kn opintolainaa 8v takaisinmakuajalla.
Minusta sinun pitäisi lopettaa suhde. Et yksinkertaisesti saa alkaa riidellä sen omista rahoista.
Ehkä mustasukkaisuus iski, kun se on lähdössä lomalle ja saattaa vaikka tavata jonkun merenrantakollin siellä?

Ap olisi ollut kauhuissaan mun kanssani. :D Mulla oli mun ja miehen seurustelun alussa ulosotossa velkaa yli 20 000€. Sen lisäksi opintolainaa oli n.15 000€. Olin jo silloin kokopäiväisessä työssä, mutta osa palkasta meni ulosottoon. Lisäksi oli lapsi elätettävänä.

Nyt muutamaan vuotta myöhemmin ulosotossa on n.2800€ eli tulee maksuun kaikki tänä vuonna. Opintolainaa on n.11 000. On ollut siinä pienet lyhennykset kun ei ole ollut varaa enempään ulosoton takia. Asumme omakotitalossa joka piti valitettavasti laittaa vain miehen nimiin mun ulosoton takia. Olen kuitenkin maksanut koko ajan osuuteni asumiskuluista. Suunnitelmissa on, että kun saan ulosottovelat pois niin haetaan uusiksi laina ja se sekä talo tulee myös mun nimiin.

Säästöjä mulla ei ole senttiäkään koska ei vain pysty säästämään vielä näistä nettotuloista. On kuitenkin lukioikäinen lapsi jonka koulujuttuja pitää maksaa.

Ellei ole suunnitelmissa ostaa asuntoa tai uudempaa autoa tai tehdä elämästä jollain muulla tavalla mukavampaa/hauskempaa niin ei mun mielestä matka ole lainkaan huono menoreikä.

Elääkin pitää. Ja jos säästää niin pitää säästöistä voida nauttiakin. Ja etenkin jos matkan jälkeenkuin tilille jää kelpo vararahasto niin...
Juuh, koronaa hakemaan ulkomailta on se kaikista paras idea...

Yhteistyössä