Miksi pitää syöttää pikkulapsille hesepaskaa ja herkkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksivuotiaalle voi olla mukana omat eväät, esim päärynän palasia, banaania, kurkkua, maitoa, leipää, jogurttia yms, ei tarvitse niitä ranskalaisia hänelle tarjoille.

Voi pyhä jysäys!

Minusta tää on hyvä idea..tosin itse ollaan aina menty Heseen vain silloin kun mitään eväitä EI ole kelleen mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja gogo:
Miksi yksivuotiaalle PITÄÄ maistattaa edes mitään herkkuja?Siitähän se alkaa. Haluaa sitten lisää kun nami maistuu. Ei se yksivuotias mittään haluu vaan äiti/isä tunkee mössöt suuhun.

Ai ei vai?

Muut syö ja 1 vee tyytyväisenä katselee vieressä?
Joo, ehkä elokuvissa.

Miksi pitää antaa se ranskalainen sille käteen?Anna jotain muuta terveellisempää ja kehu että tää se vasta hyvää on.
Ei kai nyt oo tarkotuskaan että 1 vee kattelee vieressä ilman mitään?Ottakaa vaikka ruokapurkki mukaan kun ite tungette roskaa sisäänne.
Osaahan ne vaatia sitten myöhemmin lisää kunhan ensin "vähä" maistatetaan. Mä aina oon luullu että äiti/isä määrää.

Niinhän ne määrääkin, onneksi. Siksi ei mitään ehdottomia kieltoja meillä.

Kuka olikaan se Hollywood-näyttelijä jonka mutsi kielsi murot ja joka tonki niitä sitten roskiksesta?

Miksi yksivuotiaalle PITÄÄ maistattaa edes mitään herkkuja?Siitähän se alkaa. Haluaa sitten lisää kun nami maistuu. Ei se yksivuotias mittään haluu vaan äiti/isä tunkee mössöt suuhun.

Ai ei vai?

Muut syö ja 1 vee tyytyväisenä katselee vieressä?
Joo, ehkä elokuvissa.

Miksi pitää antaa se ranskalainen sille käteen?Anna jotain muuta terveellisempää ja kehu että tää se vasta hyvää on.
Ei kai nyt oo tarkotuskaan että 1 vee kattelee vieressä ilman mitään?Ottakaa vaikka ruokapurkki mukaan kun ite tungette roskaa sisäänne.
Osaahan ne vaatia sitten myöhemmin lisää kunhan ensin "vähä" maistatetaan. Mä aina oon luullu että äiti/isä määrää.

Miksi pitäisi olla antamatta?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
En voi käsittää. Monesti näkee ihan pieniä, jopa 1-vuotiaita, joille vanhemmat syöttävät rankalaisia ja hamppareita ja juottavat limsaa. "Ota nyt, vähän pitää maistaa". Eihän niin pieni osaa edes vaatia eikä millään tavalla tarvitse sellaista. Ei ihme, että yhä suurempi osa lapsista on ylipainoisia. Hesarin uutisissa oli juuri juttu, että joka viides ekaluokkalainen on ylipainoinen. Hyi.

Te, jotka syötätte pienimmillekin roskaa, miksi?

Puhut asiaa!!
Yks tuttumme juotti 1v pojalleen kerran kotonaan cocista tuttipullosta, katottiin sitä ihan monttu auki, ei kuitenkaan uskallettu kommentoida sitä ääneen.

Niinpä, kyllä sille 1-vuotiaalle varataan omat eväät mukaan, jos mennään johonkin hampurilaisbaariin syömään. Ravintoloissa syöminen on eri asia, siellä voi omasta annoksestaan antaa lapselle esim perunaa, lihaa, kasviksia yms.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Yksivuotiaalle voi olla mukana omat eväät, esim päärynän palasia, banaania, kurkkua, maitoa, leipää, jogurttia yms, ei tarvitse niitä ranskalaisia hänelle tarjoille.

Voi pyhä jysäys!

Minusta tää on hyvä idea..tosin itse ollaan aina menty Heseen vain silloin kun mitään eväitä EI ole kelleen mukana.

Nimenomaa, meillä jos kauppareissu venähtää ja tietää että ruuan valmistumista ei kukaan jaksa odottaa.

Tämä on kyllä niin hassu aihe. Olen aina luullut, että makuasioista ei sovi kiistellä, mutta täällä kaikki ihmettelevät miten kukaan voi pistää moista moskaa suuhunsa. Onko se oikeasti niin vaikeaa ymmärtää, että joku oikeasti tykkää siitä moskasta? En minäkään ymmärrä kuinka kukaan voi juoda energiajuomia tai oliiveja, mutta en minäkään väitä, että minun makuni olisi ainoa oikea ja ne ihmiset, jotka tykkäävät niistä olisivat pohjasakkaa.

Minä ainakin rehellisesti voin sanoa, että tykkään hesen ruoista. Tai no jos tarkkoja ollaan, niin en ihan yhtä paljon kuin rollsin ruoista. Miettikääs sitä! Ei se silti tarkoita, että syöttäisin noita jatkuvasti lapsilleni tai itsellenikään. Miksi tällä palstalla on ihan hullu, jos ne suurimmat herkut eivät olekaan dipatut porkkanat tai sokeroimaton marjarahka?

1-vuotiaalle olen antanut ehkä 1-5 ranskalaista maistettavaksi. Että jos siitä lapsi menee pilalle tai lihoo niin ei voi mitään. Mutta hampurilaisia tai limsoja en antaisi noin pienelle vielä. Niin ja 1v ollut omat eväät mukana jotenka pääsääntöisesti syönyt niitä.

Voi pyhä jysäys!

Nimenomaa, meillä jos kauppareissu venähtää ja tietää että ruuan valmistumista ei kukaan jaksa odottaa.

Miksi heseen?Onhan niitä paikkoja joissa saa ihan perunat+lihapullat vaikka lapselle. Terveellisempiä vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Voi pyhä jysäys!

Miksi heseen?Onhan niitä paikkoja joissa saa ihan perunat+lihapullat vaikka lapselle. Terveellisempiä vaihtoehtoja.

No miksi ei heseen?

Mitä sitten, jos joskus ruoka ei olekaan täysin ruokaympyrän mukaista?

Voi pyhä jysäys!

Ne onkin meidän listalla pääsääntöisesti, mutta kun kyse onkin Hese-retkistä silloin tällöin , kyse ollut tästä KOKO AJAN!
Kukaan ei käy siellä joka päivä tai edes kertaan viikossa.

Huvittava lukea näitä juttuja, porukka provosoituu.
Asioista saa ja pitääkin olla erimieltä jos siltä tuntuu, mutta niistä pitää pystyä keskustelemaan toisia haukkumatta, eiksötä juu :)
Me käydää hesessä tai mäkissä n.4kk:n välein ja pienetkin saa syödä samaa kuin me isommat, jos ovat jo sen ikäisiä eli yli 1v.
Minusta joka viikko on pienelle ja isommallekkin vähän liikaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Miksi herkku = paljon hiilihydraattia sisältävä paljon prosessoitu ravinteita sisältämätön mössö? Roskaruokaa, sipsiä ja karkkia... Jotain mahdollisimman epäterveellistä...

Miksi oikea ruoka ei vois olla herkku? Tai kotitekoinen jäätelö mansikoiden kera?

Oikeaa ruokaa meillä syödään päivittäin, se ei ole herkku.

Mutta jätski on tietenkin. Samoin karkit, ja myös se hesen hamppariateria. Herkkuja on monia.

No mutta jotain hienompaa, harvinaisempaa ruokaa? :) Tai sit jotain yksinkertaista, harvinaisempaa, makeampaa kenties, mutta sellainen joka silti sisätää ravinteita, tai ainaki vähemmän sokeria ja lisäaineita kuin karkit, ranskalaiset yms. Vaikka eipä niihinkään kuole, kun vaan riittävän harvoin syö ja päivittäin sit ravinteikasta ruokaa, elimistö kyllä kestää ne jos muuten on ravittu vahvaksi. :)

Jotku sitte herkuttelee päivittäin pullaa, kakkua, keksejä...ja kenties jättää jotain terveellistä syömättä sen takia.

Miksi herkku = paljon hiilihydraattia sisältävä paljon prosessoitu ravinteita sisältämätön mössö? Roskaruokaa, sipsiä ja karkkia... Jotain mahdollisimman epäterveellistä...

Miksi oikea ruoka ei vois olla herkku? Tai kotitekoinen jäätelö mansikoiden kera?

Oikeaa ruokaa meillä syödään päivittäin, se ei ole herkku.

Mutta jätski on tietenkin. Samoin karkit, ja myös se hesen hamppariateria. Herkkuja on monia.

No mutta jotain hienompaa, harvinaisempaa ruokaa? :) Tai sit jotain yksinkertaista, harvinaisempaa, makeampaa kenties, mutta sellainen joka silti sisätää ravinteita, tai ainaki vähemmän sokeria ja lisäaineita kuin karkit, ranskalaiset yms. Vaikka eipä niihinkään kuole, kun vaan riittävän harvoin syö ja päivittäin sit ravinteikasta ruokaa, elimistö kyllä kestää ne jos muuten on ravittu vahvaksi. :)

Jotku sitte herkuttelee päivittäin pullaa, kakkua, keksejä...ja kenties jättää jotain terveellistä syömättä sen takia.

Nimenomaan, ei niihinkään kuole jos harvoin syö.

Joten se suotankoon heille (ja meille), ketkä silloin tällöin haluaa hesessa tmv. käydä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja as:
Ei se pari kaljaa 12-vuotiaallekaan ole pahasta. Ei vaikka ottaisi pari kertaa kuussa.
Eikä kenenkään terveys mene pilalle, jos vetää pari kolme röökiä kuukaudessa.

Mutta jos ei tiedä miltä olut tai tupakka tuntuu, niin eipä niitä osaa vaatiakaan. Varsinkaan jos ei näe vanhempien niitä käyttävän.

Vertaus päihteiden ja roskaruoan välillä voi tuntua järjettömältä, mutta kaksivuotiaan näkökulmasta se on ihan sama asia.

Olen ihmetellyt ihan samaa asiaa kuin alottajakin. Miksi kaksivuotiaan lapsen pitäisi maistaa epäterveellistä ruokaa?

Itse joudun usein kyläpaikassa selittämään, miksi meidän vajaa parivuotias ei syö keksiä tai kakkua. Asetelma on jotenkin järjetön. Yleensä kun kysyn takaisin miksi pitäisi syödä, niin tulee hiljaista. Onhan se lapsen hymy kiva nähdä kun se saa makeaa myrkkyä suuhunsa, mutta toisaalta ihan kiva on olla kahvipöydässä oman lapsen kanssa, joka ei huuda, mangu ja kitisi koko aikaa lisää makeaa.

Eikun vaan eduskuntaan postia ja ehdotus lakialoitteesta joka kieltää roskaruuan ja makean alle kouluikäisiltä. Ja sen ostaminen sitä nuoremmille olisi tottakai rangaistava teko. Heselle ja mäkkiin portsarit,joille täytyy todistaa lapsen ikä ennen kuin pääsee sisälle.

Btw,vaikka mun neljävuotiaani syö keksiä ja kakkua kylässä,niin käytöstavat löytyy kyllä ;) Lisää ei manguta tai vinguta vaan pyydetään nätisti,oli kyseessä sit se täytekakku tai kurkkuviipale.

Äiti/isä määrää kyllä, mutta mielummin annan sen ranskanpotun, kuin häivyn paikalta, jottei pikkuisen huuto haittaa muita ruokailijoita. Kyllä meidän pikkuisetkin osavat vaatia samaa mitä muillakin, vaikkei sitä olisi koskaan vielä saaneet. Esikoisella meni läpi pitkään, että sai kuivan ruisleivän kahvipöydässä, kun aikuiset herkuteltiin, mutta pikkusisaret ovat osanneet vaatia samaa mitä sisaretkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Miten ihmiset voivat puolustella valintojaan noin hanakasti.Jos on tehnyt valinnan,että lapset syövät joskus/harvoin/usein roskaruokaa,niin miten voi olla niin vaikea myöntää,että ei se nyt lapselle varmastikaan hyväksi ole,mutta näin on kumminkin tehty.Valintaa selitetään käytännöllisyydellä,lapsen halulla yms. ja vaikka selityksissä voi joissakin olla perääkin (harvemmin ei)ei se muuta sitä tosiseikkaa,että ilmankin roskaruokaa pärjäisi.
Toisekseen,oleellisempaa olisi nimenomaan puhua niistä alle 2-3 vuotiaista,jotka tuollaista soopaa syö.Siis parhaimmillaan melkein vauvaikäisille syötetään sellaista ruokaa.Mikä järki?

....ja elämä on kuolemaan johtava sairaus joka tarttuu sukupuoliyhteydessä. Todennäköisesti sun lapsille tulee enemmän haittaa tiukkapipoisuudestasi ja terveysfasismistasi kuin Hesellä silloin tällöin käyvien perheiden lapsille ns. roskaruuasta. Ehdotan että hölläät vähän pipon nyörejä niin on kaikilla kivempaa!

Mielummin olen tiukkis kuin välinpitämätön.Muuten parhaita perusteluja ja vastauksia oikeastaan melkein kaikkeen on:Älä ota sitä niin vakavasti(höllää vähän),vedotaan toisen huumorintajuttomuuteen yms.ja kun tämä vielä kuorrutetaan "hauskoilla" sutkautuksilla niin avot :)

Mutta tosissaan miksi oi miksi pitää vauvoille syöttää jotain soopaa.Siis jos aikuinen päättää syödä roskaruokaan (syön itsekin) niin se on sitten oma päätös,mutta että lapselle.Ei vaan mene jakeluun.

Voi pyhä jysäys!

:D No on, mutta kun kolme kiljuu kuorossa niin valitaan yleensä se lähin. Tosin tänään käytiin hesessä vai pissillä ja mentiin kiinalaiseen syömään curry-tofua, kanaa ja kevätrullia. Rasvaa nekin tihkuivat... :whistle:

Siis täh... Mitä ihmettä sinne heseen tms mennään tekemään jos ei syömään? Ei me mentäis sinne ollenkaan jos olisi omat eväät mukana, paskaako mä siellä teen jos mulla olis meille ruokaa mukana? :laugh: Eli tottakai tuo 1,5v on aina saanu siellä(kin) syödä. Aika tekopyhää mun mielestä ite vetää naamaansa roskaruokaa ja sit syöttää lapselle jotain muuta. Ei lapsi mene pilalle parista ranskalaisesta. Jos tuntuu siltä, että lapsi saa liikaa herkkuja, niin sitten käy aivan liian usein mättöä mässäämässä, mutta silloin ongelma koskee kyllä aikuisiakin ;) Eikä omat eväät lapselle sitä muuta, että itse syö epäterveellisesti.

No, mä tykkään ittekin Hesen mätöistä. Meillä ei kukaan ole ylipainoinen, koska ei me siel aina syödä. Ei se Hesessä syöminen tarkota, et ois pakko olla silti lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Mutta tosissaan miksi oi miksi pitää vauvoille syöttää jotain soopaa.Siis jos aikuinen päättää syödä roskaruokaan (syön itsekin) niin se on sitten oma päätös,mutta että lapselle.Ei vaan mene jakeluun.

Meillä taas on periaate, että kaikki syövät samaa ruokaa. Miksi itsellään on oikeus vetä napa täyteen paskaa mutta lapsi ei saa samaa ruokaa vaikka tekisi mieli? Mitä sä sillä lapselle opetat? Meillä herkkuja syödään kohtuudella. Ei, hesemättö ei ole terveellistä. Jos me siellä käymme niin kaikki saavat osallistua yhteiseen ateriaan, myös lapsi. Jos tuntuu siltä, että lapsi syö liikaa herkkuja niin sitten kannattaa jättää koko käynti väliin eikä kaksinaamaisena itse mättää roskaa massuun ja jättää lapsi ilman.

Yhteistyössä