MIksi pelkäät syöpää sairautena?

  • Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"Mamma italiana"
moni pelkàà sità koska se on kovinkin ylienen sairaus (siis ei kaikkein epàtodennàkòisin kaikkien sairauksien joukossa) . moni on menettànyt ainakin yhden làheisen syòvàn takia. osa on nàhnyt myòs ne kivut jotka potilaalla on
 
siksi, että sairaus on erittäin vakava ja suvussani esiintyy sitä paljon.
Tilastotkaan ei minua henk, koht lohduta, äitini kuoli marraskuussa syöpään jossa paraneminen on 80% varmaa... Ja hoidot on erittäin rankkoja ja aiheuttaa suuria muutoksia (hiusten lähtöä, pahaa oloa, ruokahaluttomuutta jne jne tietty tapauskohtaisesti)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22195873]Tappava, kivulias, uusiutuva, kehoa runteleva, rankat hoidot, osittain perinnöllinen.. jne.[/QUOTE]

tuskan huuto tajuttomuuden takaa...se soi vieläkin korvissa
 
En pelkää. Ehkä moni pelkää siks kun luulee ettei mitenkään voi vaikuttaa siihen sairastuuko vai ei. (Tai no tottakai voi sairastua vaikka tekis mitä, mutta sitä riskiä voi pienentää terveellisillä elämäntavoilla.)
 
"Piika-äiti"
Koska olen sairastanut sen AML-mallisena, ja se vei minut pois perheeni ja pienten lasteni luota noin puoleksi vuodeksi pelkään sairastumista. Toinen puoli vuotta meni sitten toipumiseen, että lihaskunto, hapenottokyky jne. palautuivat.
 
siht
Olen terveydenhuollon sihteeri ja se mitä olen eri sairauksiin tutustunut sitä kautta, en pelkää eniten syöpää. Syövästä voi parantua (riippuu tietysti syövästä, jossain syövissä 80 % parantuu, joissain 5 %), mutta joissain neurologisissa sairauksissa (esim. ALS) ei ole mitään paranemisen mahdollisuutta ja kuolema saattaa tulla parissa kuukaudessa sairauden toteamisesta, kun moni sinnittelee parantumattoman syövän kanssa useita vuosia, jopa 10 vuotta.
 
Dior
Pelkään, koska olen nähnyt läheltä syöpää sairastavan kärsimyksen ja kuoleman. Vaikka syöpähoidot ovat tehokkaita ja monet selviävät, ovat hoidot tosi rankkoja niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Elämä ei ole entisensä syöpäsairauden kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="Työmyyrä";22195981]Koska sanotaan, että toisella kerralla syöpä on aina rankempi ja johtaa varmemmin kuolemaan. Olen sairastanut siis kerran syövän.[/QUOTE]

Minä olen kroonisesti syöpäsairas. Olen sairastanut syövän nyt kolme kertaa. Joten tsemppiä!!
 
ärsyttävää
Syövän pelkääminen on minusta ihan ymmärrettävää, mutta on silkkaa tyhmyyttä epäillä syöpää jokaisen pikku yskän, oudon verenvuodon tai mahakivun takia.
 
koti
Olen terveydenhuollon sihteeri ja se mitä olen eri sairauksiin tutustunut sitä kautta, en pelkää eniten syöpää. Syövästä voi parantua (riippuu tietysti syövästä, jossain syövissä 80 % parantuu, joissain 5 %), mutta joissain neurologisissa sairauksissa (esim. ALS) ei ole mitään paranemisen mahdollisuutta ja kuolema saattaa tulla parissa kuukaudessa sairauden toteamisesta, kun moni sinnittelee parantumattoman syövän kanssa useita vuosia, jopa 10 vuotta.
Täällä 11 vuotta mittarissa. TOivottavasti vielä yhtä paljon edessä!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttävää;22196007:
Syövän pelkääminen on minusta ihan ymmärrettävää, mutta on silkkaa tyhmyyttä epäillä syöpää jokaisen pikku yskän, oudon verenvuodon tai mahakivun takia.
Niin mutta miksi sitä pitää pelätä? Miksi jokainen yskähdys tai verenvuoto tuo heti epäilyn syövästä? Ja sitä pelätään?
 
Mä pelkään syöpää, se on ehkä mun pahin pelkoni. Tappaa hitaasti ja kivuliaasti. En mä vois elää normaalia elämää, jos tietäisin että mulla on elinaikaa vaikka vuosi. Tai katsoa vierestä, jos joku mun läheinen kituuttaa ja kärsii, ja tietää kuolevansa pian. Mä haluan kuolla nopeasti ja kivuttomasti, esim. vaikka sydäriin.
 
"vieras"
Mä pelkään syöpää, se on ehkä mun pahin pelkoni. Tappaa hitaasti ja kivuliaasti. En mä vois elää normaalia elämää, jos tietäisin että mulla on elinaikaa vaikka vuosi. Tai katsoa vierestä, jos joku mun läheinen kituuttaa ja kärsii, ja tietää kuolevansa pian. Mä haluan kuolla nopeasti ja kivuttomasti, esim. vaikka sydäriin.
No sydärihän se vasta kipeä voi ollakin....
 
6.v syöpäleikkauksesta
Mä pelkään syöpää, se on ehkä mun pahin pelkoni. Tappaa hitaasti ja kivuliaasti. En mä vois elää normaalia elämää, jos tietäisin että mulla on elinaikaa vaikka vuosi. Tai katsoa vierestä, jos joku mun läheinen kituuttaa ja kärsii, ja tietää kuolevansa pian. Mä haluan kuolla nopeasti ja kivuttomasti, esim. vaikka sydäriin.
Syöpä ei kyllä välttämättä tapa mutta jos ei tapa, niin ainakin vahvistaa sen voi kyllä ihan kokemuksella sanoa. Itse en pelkää syöpää, koska se aika todennäköisesti tulee (ja on jo ollutkin mulla) eikä tästä elämästä voi nauttia, jos koko ajan (sairaalloisesti) pelkää jotain asiaa oli se sitten mita tahansa. Syöpä ei varmasti ole pahinta mitä ihmiselle voi elämän aikana tapahtua jos sitä alkaa miettiä. Positiivisuutta elämään jokaiselle!
 

Yhteistyössä