miksi on VÄÄRIN toivoa lapselle TERVEYTTÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terveyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terveyttä

Vieras
Eli siis miksi on väärin jos toivon että lapseni saisi syntyä terveenä ja elää terveenä?

Vaikka saisin sairaan tai vammaisen lapsen tai lapseni vammautuisi olisi hän totta kai yhtä rakas. Mutta en voisi toivoa koskaan vammaa lapselleni.

Toivon että lapseni saa elää täysipainoista elämää ilman että joutuu sairaalassa ravaamaan ja että elämä olisi vaikeaa ja taistelua.
En voisi rakkaimille ihmisille sellasita toivoa.

Eikä se ole melkein itsestään selvää että jokainen vanhempi haluaalapsensa saavan elää ns. "normaalina" ilman suurempia terveydellisiä vaikeuksia.

Kuitenkin yhdessä ketjussa valittiin että kumman haluasi mieluummin tytön vai pojan.

SAma ihminen joka vastaa että haluasi tytön vastaa että ei ole väliä onko terve vai ei kun on kuitenkin oma lapsi.

Eli onko se sukupuoli tärkeämpää kuin terveys?
Okei tuskin hän tai kukaan muukaan sitä ihan noin tarkoitti mutta kärjistinpä nyt että huomaatte kuinka hullua se on.

Minä voi n ylpeänä ainakin sanoa että toivon lapsilleni tervyttä ja hyvinvointia koko elämänsä aikana.
Minulla itselläni oli estolääkitys virtsan takaisin virtauksen takia, jo sen takia koin olevani erilainen ja se oli vaikeaa.

Miksi toivoisin lapsilleni samaa? Ja kun on olemassa vammoja mitä on vielä vaikeampia.

Haukkaa jos haluatte, mutta lapsilleni toivon vain parasta ja rakastan heitä täydestä sydämestä vaikka heillä vikoja on ja vaikka olisi vaikeastikin sairas.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Miksi niin ajattelet että se olisi jonkun mielestä väärin?

no ainahan kun puhutaan sukupuolesta niin kun sanoo etä itse toivoo terveyttä niin johan ryntää useat heiluttamaan syyttävää sormea että kyllä meille ei toivota terveyttä koska lapsi on rakas oli sairas tai terve.

kun ei se terveyden toivominen tarkoita että sairasta ei rakastaisi

Alkuperäinen kirjoittaja terveyttä:

no ainahan kun puhutaan sukupuolesta niin kun sanoo etä itse toivoo terveyttä niin johan ryntää useat heiluttamaan syyttävää sormea että kyllä meille ei toivota terveyttä koska lapsi on rakas oli sairas tai terve.

Ne on tekopyhiä jeesustelijoita, jotka noin sanoo.

Ne on tekopyhiä jeesustelijoita, jotka noin sanoo.

No niinhän se taitaa olla.
Mutta eipä niitä tähän ketjuun tullukkaan aukomaan päätä.
Ehkä he tajus asian toisenkin laidan =)

Tottakai jokainen toivoo tervettä lasta. Se joka vastaa, että ei ole väliä onko terve vai ei luultavammin tarkoittaa, että lapsi on rakas juuri sellaisena. Oikeastaan tämä on aika saivartelemista aina puuttua näihin vastauksiin. Harvassa on ne ihmiset ketkä ei lastaan hyväksy ja sellainen ihminen on itse sairas mieleltään.

Luin jostakin ketjusta joskus, että olisi väärin toivoa tervettä lasta. Minä ainakin vakavasti sairaan lapsen äitinä toivon maha-asukin olevan terve. Tiedän rakastavani lasta sairauksista ja vammoista huolimatta, enkä keskeyttäisi raskautta, vaikka lapsi olisi sairas. Meille syntyvän lapsen ei tarvitse olla täydellinen. Toivon kuitenkin, että lapsi olisi TERVE.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
Tottakai jokainen toivoo tervettä lasta. Se joka vastaa, että ei ole väliä onko terve vai ei luultavammin tarkoittaa, että lapsi on rakas juuri sellaisena. Oikeastaan tämä on aika saivartelemista aina puuttua näihin vastauksiin. Harvassa on ne ihmiset ketkä ei lastaan hyväksy ja sellainen ihminen on itse sairas mieleltään.

Tiedätkös kun vasta täällä oli gallup jossa ylivoimaisesti suurin osa ilmoitti että abortoisi vauvansa jos saisi selville että sillä olisi jokin vamma...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tiedätkös kun vasta täällä oli gallup jossa ylivoimaisesti suurin osa ilmoitti että abortoisi vauvansa jos saisi selville että sillä olisi jokin vamma...
Puhun nyt syntyneestä lapsesta. En ota kantaa abortoimiseen, koska en itsekään tietäisi mitä tekisin jos sikiövaiheessa todettaisiin joku TODELLA vakava sairaus. Nekin ketkä käyvät kaikki mahdolliset seulat läpi ovat tietoisia, että lapsi saattaa syntyessään olla sairas tai vammainen ja jokainen voi sairastua milloin vain. Mitään takuutahan terveydestä ei ole. Siksi väitän, että vain sairas ihminen ei hyväksy tätä asiaa ja rakastaa lastaan juuri sellaisena kuin on. Toisaalta taas omalle lapselleen toivoo pelkkää hyvää, joka myös tavallaan on yhteydessä tähän abortoimiseen (mutta ei siitä sen enempää... ).

kyllä monet syyllistää siitä että toivoo tervettä lasta, vaikkei se pois sulje sitä rakkautta tai sitä että sen raskauden keskeyttäisi. En minäkään sitä tarkoittanut että aborttiin menisin, joku tuon asian otti puheeksi.

Mutta lapseni on minulle omaakin elämää arvokkaampaa, mitä muuta heille voi toivoa kuin parasta? Ja terveys on yksi tärkeimmistä asioista.

Mäkin sitä olen ihmetellyt, kun täälläkin on ollut niitä ketjuja, että "ette tiedä mitä mun äiti sanoi, että ei muulla väliä kunhan syntyvä lapsi on terve jne"...siis että kuin noin ei saisi sanoa. Mä ainakin voi suoraan sydämestäni sanoa, että toivon, että mahassani oleva lapsi on terve. Mutta jos onkin sairas, niin ei kai se herttileijaa sitä tarkoita, etteikö sitä rakastaisi samalla tavalla kuin tervettä! Pitäisikö sitä sitten toivoa, että kunhan olisi sairas...? Eli ymmärrän ap sun pointtis. Mutta olisi kyllä kiva kuulla mielipiteitä niiltä, joiden mielestä noin ei saisi sanoa, että miksi ei saisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:

Puhun nyt syntyneestä lapsesta. En ota kantaa abortoimiseen, koska en itsekään tietäisi mitä tekisin jos sikiövaiheessa todettaisiin joku TODELLA vakava sairaus. Nekin ketkä käyvät kaikki mahdolliset seulat läpi ovat tietoisia, että lapsi saattaa syntyessään olla sairas tai vammainen ja jokainen voi sairastua milloin vain. Mitään takuutahan terveydestä ei ole. Siksi väitän, että vain sairas ihminen ei hyväksy tätä asiaa ja rakastaa lastaan juuri sellaisena kuin on. Toisaalta taas omalle lapselleen toivoo pelkkää hyvää, joka myös tavallaan on yhteydessä tähän abortoimiseen (mutta ei siitä sen enempää... ).

miten se että toivon lapselleni terveyttä on yhteydessä abotoimiseen.
Kun odotin lastani en mennyt NP ultraan mutta toivoin että lapseni saisi syntyä terveenä.

sillä ei todellakaan ole yhteyttä aborttiin, joillekin ehkä on mutta ei kannata yleistää.

Kyllä ihmisen täytyy olla vinksallaan jos ei toivo lapselleen terveyttä!!
Millainen se ihminen on joka haluaa lapselleen vamman?
En ainakaan minä!

Itseltäni odotusaikana kysyttiin usein toivonko lapsen olevan tyttö vai poika. Usein vastasin, että ihan kumpi vaan kunhan olisi terve. Raskausaikana kuitenkin mieheni kanssa valmistauduimme siihen, että lapsemme tulee syntymään sairaana tai sairastumaan syntymän jälkeen, oli se sitten tyttö tai poika, suvussamme kun on geeneissä periytyvää sairautta. Raskausaikana kieltäydyin tutkimuksesta jossa olisi selvinnyt onko ko. geeni lapsessa, en halunnut tietää koska se ei olisi kuitenkaan vaikuttanut päätökseemme suuntaan eikä toiseen.

Poika syntyi terveenä, mutta 1,5 vuotiaana sairastui. Rakkauden määrää sairastuminen ei ole vähentänyt jos mahdollista, jopa lisännyt. Toki toivoin, että lapsemme olisi saanut elää terveenä, mutta hyvä se on näinkin.

kyllä monet syyllistää siitä että toivoo tervettä lasta, vaikkei se pois sulje sitä rakkautta tai sitä että sen raskauden keskeyttäisi. En minäkään sitä tarkoittanut että aborttiin menisin, joku tuon asian otti puheeksi.

Mutta lapseni on minulle omaakin elämää arvokkaampaa, mitä muuta heille voi toivoa kuin parasta? Ja terveys on yksi tärkeimmistä asioista.
Niin, en minäkään ymmärrä tuota syyllistämistä. Ja minusta ne ketkä sanoo toivovansa tervettä lasta ja ne ketkä vain toivovat lasta ajattelevat todellisuudessa melkein aina samalla. Siksi minusta on ihmeellistä, kun täällä aina puututaan näihin vastauksiin. Olen siis kanssasi aivan samaa mieltä.

Tuskinpa kukaan toivoo lasta yrittäessään että "Jos nyt tulen raskaaksi, niin voi kun saisin sairaan tai vammaisen lapsen". En ainakaan usko että tallaisia vanhempia on. Itse työssäni hoidan niitä kaikkein vaikeimmin sairaita ja vammaisia lapsia, ja en koskaan voisi toivoa itselleni sellaista lasta tieten tahtoen. Niin ihania ja rakastettavia lapsia kuin he ovatkin. Ja täytyy sanoa että vaikea olisi valinta mitä tehdä jos tiedostaisin että masussa kasvava vauva olisikin vammainen tai muuten vakavasti sairas. Eli ei todellakaan ole väärin toivoa itselleen tervettä lasta. Itse taas en tavallaan ymmärrä ihmisiä jotka toivovat esim. vaan tyttöä, joskus tulee mieleen sanoa että tervetuloa meille töihin katsomaan näitä meidän lapsia. Voi olla että sen jlk lähes jokainen ajattelee kunpa saisin terveen lapsen joskus.

Niin, en minäkään ymmärrä tuota syyllistämistä. Ja minusta ne ketkä sanoo toivovansa tervettä lasta ja ne ketkä vain toivovat lasta ajattelevat todellisuudessa melkein aina samalla. Siksi minusta on ihmeellistä, kun täällä aina puututaan näihin vastauksiin. Olen siis kanssasi aivan samaa mieltä.

okei =)
Ymmärsin tuon aikasemman sitten väärin.

Erääseen vastaukseen viitaten jatkokysymys: Onko oikein raskautua tietoisesti jos odotettavissa on vaikeasti sairas/vammainen lapsi, jonka elämä loppuun ennenaikaisesti ja joka tulee kärsimään kivuista/erinäisistä vaivoista (hengenahdistus, aineenvaihduntahäiriöt, alhainen vastustuskyky & jatkuva sairastelu). Itselläni on lähtökohtaisesti periaatteena, että vastuullinen ihminen ei luo tietoisesti maailmaan lisää kärsimystä.

miten se että toivon lapselleni terveyttä on yhteydessä abotoimiseen.
Kun odotin lastani en mennyt NP ultraan mutta toivoin että lapseni saisi syntyä terveenä.

sillä ei todellakaan ole yhteyttä aborttiin, joillekin ehkä on mutta ei kannata yleistää.

Kyllä ihmisen täytyy olla vinksallaan jos ei toivo lapselleen terveyttä!!
Millainen se ihminen on joka haluaa lapselleen vamman?
En ainakaan minä!
Mun teksti taitaa olla niin sekava ettet saa siitä ideasta kiinni. Abortoiminen ja seulat ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Tarkoitin vaan, että se kuka tekee abortin johtuen sikiön vakavasta vammasta ajattelee usein vain lapsen parasta, että lapsi välttyisi kauheilta kivuilta jne. Silti sama ihminen melko varmasti rakastaisi lastaan koko sydämestään vaikka lapsi ei sitten olisikaan terve (eli vammaa tai sairautta ei olisi huomattu raskauden aikana tai lapsi vammautuisi/sairastuisi myöhemmin ). Ja vaikka ei kävisikään seuloissa niin tottakai sitä saa ja pitääkin toivoa tervettä lasta ja tietenkin hyväksyä lapsi sellaisena kuin se sitten onkin. Edelleen taitaa olla sekavaa tekstiä... en osaa selittää näitä, kun on niin monimutkaisia juttuja.

mun mielestä on typerää tulla sanomaan ihan päivän selvää asiaa johonki sukupuolikysely ketjuun.eiköhän jokainen toivo että oma lapsi olisi terve.
olen nähnyt tämän asian niin päin,että kun kysytään kumpaa sukupuolta olevaa teille toivotaan,niin joku ryntää heristään sormee että ei ole sopivaa toivoa jompaa kumpaa sukupuolta,vaan molempien pitäisi kelvata.sitten itse kirjotetaan fiksusti että meille sentään toivotaan tervettä lasta.aivan kun se ois sitten jotenki parempi juttu.

mitä pahaa siinä on että toivoo vaikka sitten sitä tyttöä?ei sekään tarkoita sitä etteikö sitä poikaa sitten rakastaisi yhtälailla.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Erääseen vastaukseen viitaten jatkokysymys: Onko oikein raskautua tietoisesti jos odotettavissa on vaikeasti sairas/vammainen lapsi, jonka elämä loppuun ennenaikaisesti ja joka tulee kärsimään kivuista/erinäisistä vaivoista (hengenahdistus, aineenvaihduntahäiriöt, alhainen vastustuskyky & jatkuva sairastelu). Itselläni on lähtökohtaisesti periaatteena, että vastuullinen ihminen ei luo tietoisesti maailmaan lisää kärsimystä.

tarkoitatko että jos vanhemmilla on sama geeni joka aiheuttaa vamman esim 50-50%
no se on mun mielestä ehkä kyllä hieman outoa jos siis tietää että siihen on suuri mahdollosuus.
aika harva varmaan haluaa lapselle ja itselleen sellaista tuskaa..

En ole koskaan sellaista paria tavannut, tiedän perheitä joilla sellainen lapsi on ollut, mutta ei uskalla enään toista 12v kärsimyksen jälkeen.

mutta toisaalta eikö hedelmöityshoidoilla voida valkata terveet alkiot?
näin olen käsittänyt. En tiedä tehäänkö näin suomessa ja mitkä riskit on....
kertokaa ken asiasta tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin sekavasti:

mun mielestä on typerää tulla sanomaan ihan päivän selvää asiaa johonki sukupuolikysely ketjuun.eiköhän jokainen toivo että oma lapsi olisi terve.
olen nähnyt tämän asian niin päin,että kun kysytään kumpaa sukupuolta olevaa teille toivotaan,niin joku ryntää heristään sormee että ei ole sopivaa toivoa jompaa kumpaa sukupuolta,vaan molempien pitäisi kelvata.sitten itse kirjotetaan fiksusti että meille sentään toivotaan tervettä lasta.aivan kun se ois sitten jotenki parempi juttu.

mitä pahaa siinä on että toivoo vaikka sitten sitä tyttöä?ei sekään tarkoita sitä etteikö sitä poikaa sitten rakastaisi yhtälailla.

en ole sanonutkaan että on väärin toivoa sukupuolta..
mutta miksi syytellä niitä jotka toivoo terveyttä. ei nyt väännetä tätä asiaa taas väärin.
mutta hölmöä on jos sallitaan että sukupuolta saa toivoa mutta ei terveyttä. se oli pointti tuossa aloituksessa yhdessä kohtaa jos siihen viittaan.

kyllä terveys mulle on tärkeämpää kuin sukupuoli. enkä tarkoita että ne jotka toivoo poikaa se sukupuoli olis tärkeempi terveyttä.

eikä se kaikille ole itseestään selvää. siksi aloituksen teinkin

ja siis en näe että on väärin toivoa jotain sukupuolta. Sehän on sellaista leikittelyä ja loppujen lopuksi usealle varmaan sama kumpi tulee.

kummate päin tahansa sormia heristellään se taitaa olla sitä tutuntuttua Jeesustelua

Yhteistyössä