miksi on sopivaa olla köyhä muttei rikas?

Suomalainen peruskateus kyllä kätkee alleen kaiken mahdollisen muun. Saa voivotella että ei kykene selviytymään edes elämisen peruskuluista mutta ei ole sopivaa ihmetellä miten elinkuluja jos on varaa elää muutoinkin kuin kaupungin vuokrakolmiossa asumistuen ja toimeentulotuen avulla. Ihan ok kauhistella auton huoltokustannuksia kunhan vaan se auto on vanha jaska ja kaikki tehdään itse, jos teetät merkkihuoltamossa uuden auton huollot, älä vaan koskaan henkäise sanallakaan asiasta. On sopivaa valitella kuinka väsyttää ja kuinka kotiäidin arki on ihan arsesta muta älä vaan sano että ihan mukavasti hoidat lapset ja kotihommatkin hoituu siinä sivussa, valehtelet kuitenkin. Hyi häpeä jos maksat jollekin sellaisesta kotityöstä jonka voisit tehdä itsekin, ei ole sopivaa että on varaa ostaa itselleen extra vapaa-aikaa teettämällä kotitöitä muilla. Jos on varaa ostaa iso asunto pk-seudulta hyvältä alueelta, ei ole sopivaa ikinä kauhistella elämisen kalleutta, kyllähän rahaa on pakko olla kuin roskaa jos on ollut varaaostaa niin s.aatanan kallis asuntokin.

Miksi saa olla kipeä ja köyhä ja puhua siitä niin paljon kuin haluaa mutta jos on terve ja rikas tai edes vain hiukan pikkuvikainen ja mukavasti toimeentuleva, parempi pitää turpansa kiinni? Luuleeko ihmiset todellakin että se on jotenkin itseltä pois jos naapurilla on hiukan enemmän (tai ainakin näyttää että on, eihän sillä oikeasti voi olla, kunhan leveilee ja yrittää olla vähän parempi kuin muut).
 
Mua ei häiritse jos joku valittaa rahanpuutetta, paitsi silloin jos se rahapula on ihan tasan itse aiheutettua.

Eli nämä ihmiset joilla on varaa kyllä rampata kampaajalla, ostaa uusia vaatteita ja kenkiä kerran viikossa vain siksi että ne sattuivat näyttämään kaupassa niin kivoilta että ne oli pakko saada ja jotka käyvät kahvilassa tai ulkona syömässä monta kertaa viikossa ja lipittävät kapakassa siideriä sadalla eurolla kuukaudessa ja sen jälkeen valittavat kun ei ole rahaa mihinkään. Kuten lapsen joululahjoihin, synttärilahjaan, lapsen juhlavatteisiin koulun päättäjäisiä varten tai edes vuokraan ja ruokaan...


Eli sellaiset ihmiset jotka laittavat kaikki rahansa turhuuksiin ja sen jälkeen inisevät kun ei ole rahaa mihinkään, voisivat olla vaikka ihan hiljaa.


 

Yhteistyössä