Miksi on niin tärkeää se, lapsi näyttää tytöltä tai pojalta?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Viime päivinä on ollut monta aloitusta koskien lasten vaatteita, lähinnä väripolitiikkaa. Kysytään, pukisitko sen tai tämän väristä vaatetta tytölle tai pojalle, ja haittaako, jos lapsi ei näytä oman sukupuolensa edustajalta jossakin vaatteessa.

Kyselinkin eilen yhdessä ketjussa tätä jo, mutta kukaan ei vastannut... siksipä tein uuden aloituksen.

Kertokaa, miksi on niin kamalan tärkeää, että tytön tyttöyttä pitää erityisesti vahvistaa tyttömäisillä vaatteilla? Tai mitä haittaa on, jos joku erehtyy luulemaan poikaa tytöksi?

Itse ajattelen lapsia ensisijaisesti persoonina. Sukupuoli on ja pysyy, ja juuri sen takia en näe tarpeelliseksi pukea lasta vain ja ainoastaan sukupuolensa stereotyyppisiin vaatteisiin. Mutta ilmeisesti tämä ei ole vallitseva ajattelutapa. Valaiskaa.

No ei sillä mun mielestä olekaan kovin suurta merkitystä, varsinkaan ihan pienen lapsen kanssa (vauvoista nyt puhumattakaan). Tuskin se lapsi siitä traumatisoituu. Meidän esikoinen on kyllä niin muotitietoinen (ja lempivärinä pinkki) että häntä ei kovin moni erehtyisi pojaksi luulemaan, mutta mikäli tuo pikkuinen pojuni joskus päättää että pinkki on hänenkin lempivärinsä niin mikä minä olen toista estämään! :D Pääasia lienee, että ne vaatteet on muuten hyvät ja niissä on hyvä olla.

Jaa-a, hyvä kysymys. En minkään pojalle "tytön vaatteita" osta, mutta esim. tänään puin pojalle päälle isosiskon vanhan Marimekon raitapaidan ja pöksyt, vaikka väri oli kahta erilaista punaista raitaa. Vaaleanpunaista en minäkään pojalle laita, mutta mielestäni nuo tummemman sävyiset punaiset menee pojallekin kivasti.

Sukupuoli on vahvasti sidoksissa indentiteettiin. Ei ole sukupuolettomia lapsia vaikka jotkut yrittääkin tätä sukupuolineutraalia kasvatusta. Ymmärrän sen että tytöt voi leikkiä autoilla, pojat nukeilla, pojilla voi olla punaista päällä jne. Mutta en sitä että lapselta viedään kokonaan sukupuoli. Sillä me olemme kuitenkin jompaa kumpaa sukupuolta, emme siltä väliltä.

No tuo meni vähän ohi aiheen ehkä:) Mutta itse siis kasvatan kanssa niin että saa leikkiä millä lystää tai harrastaa vaikka balettia (poika). Silti nuo tytöt leikkii mielellään kodinhoitoleikkejä ja kantavat vauvojaan kaikkialle. Eivät ole multa saaneet vihjettä, luulen että tuo on jotenkin meillä geeneissä kun on niin vahvaa.

no tässäkin minusta pätee terve järki . esim.pojalla voi olla ihan hyvin punainen takki vaikkapa, mutta mitään mieltä en näe että poika puettaisiin vaaleanpunaiseen hello kitty - mekkoon.

ja henk.koht en jaksa ajatella asioita tässä asiassa niin "syvällisesti", että miettisin vaatteita lapsen persoonan vahvistamisena suuntaan jos toiseenkaan.

Oikein hyvä kysymys. Itse mietin samaa muutama viikko sitten erehdyttyäni luulemaan yhtä n. 2-vuotiasta pikkupoikaa tytöksi puhtaasti kasvonpiirteiden perusteella. Vaatteet olivat Salama McQueenia, mutta koska munkin tytölläni on Salama-paita, en ymmärtänyt vetää paidasta sitä johtopäätöstä että sen kantaja on poika :D Lapsen äiti hämmentyi ja selvästi ihan vähän loukkaantuikin siitä, että hänen poikaansa luultiin tytöksi. Jäin miettimään, mitä loukkaantumisen aihetta asiassa on? :|

Sukupuoli ei mun kohdallani ole se ensisijainen asia, jonka haluan lapsestani alleviivata.

Meidän melkein 1,5 vuotiaalla pojalla oli eilenkin vaaleanpunainen paita ja henkselit. Ihan pojalta tuo näyttää silti. Iskä vähän kysy että "mitä sä sille tommosia puet" mutta kun kysyin että näyttääkö nää pahalta?" niin vastaus oli "no ei". En mä välttämättä enää tarhaikäsenä tai kouluikäsenä sille pinnkiä pukis, mutta vielä kun on niin piän ja hailakka vaaleanpunainen sopii hänelle niin hienosti niin en mä näe mitään syytä miksi en vois pukea..

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Sukupuoli-identiteetti on tärkeä osa ihmistä. Vai onko sinusta mukava, jos sinua luullaan mieheksi?

Totta tietenkin.

Mutta toisaalta, esimerkiksi minun poikaani ei ole koskaan luultu tytöksi, vaikka hänellä ei ole yhtään sinistä tai muuten erityisen poikamaista vaatetta. En usko, että vaatteiden väritys on tässä asiassa ratkaiseva tekijä.

Kyl mä haluan että mun tytöt näyttää tytöille, ja ne tykkää itsekin käyttää mekkoja ja tyttömäisiä vaatteita. Kakkonen kyllä joskus tahtoo poikamaisempaakin päälle, kerran tahtoi ostaa kaupungilta punaisen spiderman paidan ja kovassa käytössä on ollutkin. Itsestäni olisi ainakin kurjaa jos joku ei esim. minusta näkisi päällepäin oonko nainen vai mies. Kyllä itse ainakin tahdon naisena olla nätti ja naisellinen.

Sukupuoli-identiteetti on tärkeä osa ihmistä. Vai onko sinusta mukava, jos sinua luullaan mieheksi?

Tässäpä pääsit asian ytimeen. Lapsilla ei ole vielä sekundäärisia sukupuoliominaisuuksia, ja siksi vanhempien pitää paniikinomaisesti yrittää pukea lapsiaan tytöiksi ja pojiksi. Sukupuoli-identiteetistä tässä toki on kyse, mutta ei lapsen vaan vanhemman.

Mun likkaa on sanottu pojaksi vaikka toisella on ollut päällä punaasta ja vaalianpunaasta. :whistle: Olen huomannut, että vanhemmat ihmiset varsinkin sanovat kaikkia lapsia pojiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Sukupuoli on vahvasti sidoksissa indentiteettiin. Ei ole sukupuolettomia lapsia vaikka jotkut yrittääkin tätä sukupuolineutraalia kasvatusta. Ymmärrän sen että tytöt voi leikkiä autoilla, pojat nukeilla, pojilla voi olla punaista päällä jne. Mutta en sitä että lapselta viedään kokonaan sukupuoli. Sillä me olemme kuitenkin jompaa kumpaa sukupuolta, emme siltä väliltä.

No tuo meni vähän ohi aiheen ehkä:) Mutta itse siis kasvatan kanssa niin että saa leikkiä millä lystää tai harrastaa vaikka balettia (poika). Silti nuo tytöt leikkii mielellään kodinhoitoleikkejä ja kantavat vauvojaan kaikkialle. Eivät ole multa saaneet vihjettä, luulen että tuo on jotenkin meillä geeneissä kun on niin vahvaa.

Samaa mieltä.

Mutta kuten joku muukin jo sanoi, mä ainakin puen lapsille välistä 'mitä sattuu' päälle. Eli en mitään värikoodeja käytä.
Mutta ei siinä mun mielestä mitään vahinkoa käy vaikka poika näyttääkin pojalta ja tyttö tytöltä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Samaa mieltä olen sukupuolineutraalista kasvatuksesta - sukupuolettomuus on yksinkertaisesti mahdottomuus niin kauan kuin lapsella on jomman kumman sukupuolen vehkeet jalkovälissään.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:

Totta tietenkin.

Mutta toisaalta, esimerkiksi minun poikaani ei ole koskaan luultu tytöksi, vaikka hänellä ei ole yhtään sinistä tai muuten erityisen poikamaista vaatetta. En usko, että vaatteiden väritys on tässä asiassa ratkaiseva tekijä.

Minä uskon. Eivät kaikki pojat esim. näytä pieninä niin selkeästi pojilta, että näyttäisivät siltä myös mekko päällä.

Totta tietenkin.

Minä uskon. Eivät kaikki pojat esim. näytä pieninä niin selkeästi pojilta, että näyttäisivät siltä myös mekko päällä.

Niinpä. Ja onhan täälläkin ollut jonkun pitkätukka pojista kuvia ja niin on tytöiksi luultu.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
mielummin puen tytön tytön vaatteisiin ja pojan omiinsa,en minäkään käytä miehen vaatteita tai halua näyttää mieheltä.

Eihän siitä ole kysymys, että pojalle pitäisi pukea esim. hame päälle (selkeästi tyttöjen vaate). Mutta etkö itse käytä esim. mustia vaatteita? Sinisiä? Harmaita? Onko aikuisten vaatteet koodattu yhtä tarkasti värin mukaan kuin lastenvaatteet?

muistaako kukaan kuulleensa sellaisesta tutkimuksesta, jossa samalle vauvalle oli puettu ensin sininen body ja sitten vaalenapunainen ja kyselty ihmisiltä sitten kommentteja siitä vauvasta.
siniseen puettua vauvaa arvioitiin potraksi, tomeraksi ja poikamaiseksi, kun taas v.punaisiin puettuna samaa vauvaa arvioitiin söpöksi, suloiseksi ja muuksi "tyttömäiseksi".

Tuli vaan mieleen . menee vähän OT, anteeks ap :ashamed:

mielummin puen tytön tytön vaatteisiin ja pojan omiinsa,en minäkään käytä miehen vaatteita tai halua näyttää mieheltä.

Eihän siitä ole kysymys, että pojalle pitäisi pukea esim. hame päälle (selkeästi tyttöjen vaate). Mutta etkö itse käytä esim. mustia vaatteita? Sinisiä? Harmaita? Onko aikuisten vaatteet koodattu yhtä tarkasti värin mukaan kuin lastenvaatteet?

Käytän, mutta naisten vaatteita, joiden leikkaus erottaa ne miesten vaatteista.

Onhan tytöillekin nykyään paljon tummaa vaatetta, ja pojillekin tyttömäisempää väriä mutta niissä on yleensä joku kuva erottamassa kumman vaate on. esim. hello kitty, Cars... Aikuisella vaatteen sukupuolen yksilöi leikkaus, malli yms...

Totta tietenkin.

Mutta miksi on niin äärettömän tärkeää se, että poika näyttää pojalta? Mitä haittaa on siitä, jos joku satunnainen puistotuttavuus esim. luulee poikaa tytöksi? Miten lapsi kärsii siitä?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
muistaako kukaan kuulleensa sellaisesta tutkimuksesta, jossa samalle vauvalle oli puettu ensin sininen body ja sitten vaalenapunainen ja kyselty ihmisiltä sitten kommentteja siitä vauvasta.
siniseen puettua vauvaa arvioitiin potraksi, tomeraksi ja poikamaiseksi, kun taas v.punaisiin puettuna samaa vauvaa arvioitiin söpöksi, suloiseksi ja muuksi "tyttömäiseksi".

Mä muistan tämän :) Joissakin tutkimuksissa on muistaakseni todettu myös se, että ihmiset myös muuttavat automaattisesti käytöstään sen mukaan, ovatko tekemisissä tyttö- vai poikavauvan kanssa. Tytöille puhutaan enemmän ja korkeammalla äänellä ja katsotaan enemmän silmiin. Poikia pidetään vähemmän sylissä ja kannustetaan enemmän liikkumaan ja touhuamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Ei haittaa :). Ja olen kuullut tuosta kyllä. Ja saanut IRL kommentin, että "et voi kutsua poikaasi suloiseksi, koska ei pojat voi olla suloisia". Hetki meni leukoja leräillessä, sen verran tyrmistyin.

Yhteistyössä