Miksi on ihmisiä joiden mielestä on ihanaa jos lapsi on kovin pieni?

Tallamuspurkuna

Aktiivinen jäsen
10.04.2008
6 762
0
36
Tuntuu että ystäväni tuo joka käänteessä esiin kuinka hänen lapsensa on pieni kokoinen vaikka ei mikään hirmunen kirppu edes ole? :ashamed: Ehkä ikäistään vähän pienempi mutta hyvin vähän.

Tuntuu että hänen mielestään se on jotenkin ihanampaa kun lapsi on normaalia pienempi kuin että olisi ikäistään suurempi? Meidän lapset on aina olleet ikäisiään pienempiä johtuen siitä että geenit ei kovin suureksi taida heitä kasvattaakaan :D Mutta siltikään en ajattele että olisi jotenkin ihanaa että lapset ovat pieniä.
Ja häntä myös harmittaa se ettei ole varaa ostaa vaatteita suoraan kaupasta mutta sitten rahaa kirpputorilta niiiiin paljon just nyt sopivia vaatteita ettei kerkeä kaikkia käyttää. Itse ostan kaupasta kun kirpputoria ei ole lähellä mutta ostan käyttövaatteet aina vähän suurempina kuin olisi sopiva koko. Meillä vaatteita rummutetaan ja se vähän kutistaa niitä sekä luulen että vähemmän kuluu minulla rahaa lasten vaatteisiin vaikka ostankin uutena. Meillä ei niin paljon vaatteita ole etteikö kaikkia käytettäisi. Luulen että aika sopivasti ja menevät pitkään kun on vähän kasvunvaraa.
Ei kuitenkaan mitenkään niin että lahkeita joutuisin kääntämään mutta esim. bodyjen hihoja saataan kerran kääntää =)

Tällästä pohdiskelen. Miksi esim. 74 senttiselle lapselle kannattaa ostaa nyt 74 senttinen haalari kun 80 senttinen voisi mennä loppuvuodestakin vielä?

mä en kuule tiiä. meillä esikoinen oli pienempänä kirppu ja mua ärsytti kauheasti kun häntä verrattiin pari viikkoa vanhempaan serkkuunsa (on aina ollut vaatekoon tai kaksi isompi).

oisko se sitten sitä että jonkun mielestä lapsi on ihanampi jos on siro? tiiä häntä.
ja mä ainakin ostan meidän noin 72cm pojalle kokoa 80. mua ärsyttää ostaa vaatteita jotka jää heti sitten pieneksi.

kai se on kivaa kun lasta voi pitää pienenä pidempään. mulla on ainakin yks kaveri joilla on vaan tää yks ja tuntuu et pitää sitä pienenmpänä kuin mitä se oikeesti on. tietysti sekin onnistuu vaikka lapsi ois isokin mutta kai se sujuu helpommin noin. :whistle:

emmä tiiä mutta näin olen ajatellu.

sithän on tietysti se pienuuden ihannointi mikä ylettyy kaikkiin ikäryhmiin, varsinkin nuoriin aikuisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Pieni on kaunista. Kukin tyylillään.

On :heart: Mutta minusta lapsi on kaunis vaikka olisi ikäistään suurempikin? Siis ketään en syyllistä siitä jos tykkää siitä että lapsi on pienempi kuin ikätoverit, näinhän meilläkin on eikä se minua haittaa. Mutta en sitä kyllä joka käänteessä tuo esiinkään :whistle: Varsinkaan kun kyse ei ole mistään oikeasti pienistä, keskosina syntyneistä.

Ja tuo "Pieni on kaunista"... Minä olen ajatellut sen nimenomaan niin että vauvat/lapset on kauniita. En niin että pienikokoiset on kauniita. =)

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
kai se on kivaa kun lasta voi pitää pienenä pidempään. mulla on ainakin yks kaveri joilla on vaan tää yks ja tuntuu et pitää sitä pienenmpänä kuin mitä se oikeesti on. tietysti sekin onnistuu vaikka lapsi ois isokin mutta kai se sujuu helpommin noin. :whistle:

emmä tiiä mutta näin olen ajatellu.

sithän on tietysti se pienuuden ihannointi mikä ylettyy kaikkiin ikäryhmiin, varsinkin nuoriin aikuisiin.

Minä olen tosi pieni enkä kyllä ole nähnyt siinä mitään hyvää :snotty: Lähinnä se on vaikuttanut negatiivisesti miun itsetuntooni :/

Aloin oikein miettimään ja niinhän se on, että aina kaikki pienempi on söötimpää. Jos joku on vaikka tehnyt jonkun pienen pienen esineen, se on ihana vain sen takia, että on niin pieni. Tai jos on vaikka uusia perunoita pesemässä, niin siitähän poimii sen pienimmän ja ihastelee, että "voi kun on pieni!". Ja onhan vaikka kissan pennutkin sitä söpömpiä, mitä pienempiä ne on. Mutta onhan tietysti lapset oikeasti ihan yhtä söpöjä, on sitten kyseessä 10 senttiä pidempi tai lyhyempi lapsi.

no mä just sanoin miehelle,että rupeen varmaan kertomaan ihmettelijöille kohta valhetta,jotta vältyn ihme katseilta..meillä neiti oli syntyessään 3950g/52cm..mutta me ollaan miehen kanssa kuitenkin aikas lyhkäsiä..ja mihin hyvänsä me mennään, niin mummot ihailee meidän neitiä,kun s eon niiiiiiiiiiiiiiiiin siro..ai hellanlettas sentään..ja sit kuuluu kommentti: tais olla aika pieni syntyessään?? Johon olen rehellisesti vastannut nauraen, että voi kun oliskin ollut..neiti painoi xxxx..JA VOIHAN HELSKATTI SITÄ ILMETTÄ SEN JÄLKEEN..

..joten voipi olla,että meikäläinen kertoo tarinaa siitä, kuinka pieni meidän neiti oli syntyessään..

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Aloin oikein miettimään ja niinhän se on, että aina kaikki pienempi on söötimpää. Jos joku on vaikka tehnyt jonkun pienen pienen esineen, se on ihana vain sen takia, että on niin pieni. Tai jos on vaikka uusia perunoita pesemässä, niin siitähän poimii sen pienimmän ja ihastelee, että "voi kun on pieni!". Ja onhan vaikka kissan pennutkin sitä söpömpiä, mitä pienempiä ne on. Mutta onhan tietysti lapset oikeasti ihan yhtä söpöjä, on sitten kyseessä 10 senttiä pidempi tai lyhyempi lapsi.

Joo näinhän se on. Ja kyllähän vastasyntyneen nähdessään tulee helposti huokaistua "voi kun se on pieni" mutta sekin tulee riippumatta siitä onko kyseessä kolme kilonen vai 4½ kilonen vauva.
Jos taas puhutaan keskosesta, vaikka puoli kiloa painavasta niin tokikin hän on todella pieni. Mutta onko se sillon ihanempi lapsi kuin tuo neljä puoli kiloinen? Onko syytä tuoda esiin koko ajan sitä miten "meidän vauva on niin pieni kokoinen"? Koska kuitenkin jos täysiaikaisenakin syntyneitä vauvoja näkee niin pieniähän nekin on?
Koosta riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Tällästä pohdiskelen. Miksi esim. 74 senttiselle lapselle kannattaa ostaa nyt 74 senttinen haalari kun 80 senttinen voisi mennä loppuvuodestakin vielä?

Meillä on 71 cm pitkä lapsi ja 74 senttiset vaatteet on vielä tosi reiluja ja haalarikokona on 68 joka menee loppu keväänkin. Minusta on hölmöä ostaa liian suuria vaatteita kun ne vain hankaloittavat liikkumista, mikä noissa koissa on vielä muutenkin kömpelöä.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että aina se "voi kun se on pieni" ei tule mitenkään positiivisena. Meillä on pienikokoinen lapsi ja välillä kyllä tulee kommenttia tyyliin etkö anna tarpeeksi ruokaa ja lapsi on kuitenkin ihan terve pyöreäposkinenkin lapsi. 1-vuotisneuvolassa lasta kuvailtiin vauvamaiseksi mikä tuntui aika oudulta kun lapsi kuitenkin oli vasta 11kk vanha ja kuitenkin kehityksessä ihan oman ikäistensä tasolla ellei edelläkin joissain asioissa. Itselleni lapseni on maailman ihanin koostaan riippumatta.

Kun lapsi on ikäisekseen tosiaan pieni, se on sekä äidistä että lapsesta ärsyttävää. Siis niin, että 3 v vaatteet löytyvät vain vauvaosastolta (86 cm) tai ekaluokkalaisen vaatteet leikki-ikäisistä (116 cm).

Lasta kohdellaan kuin 1-2 v ikäistään nuorempaa. Esimerkiksi 3 v kuopus on tottunut leikkimään "isojen" leikkejä, koska on isompia sisaruksia ja on leikkinyt vastavuoroisia roolileikkejä jo melkein vuoden verran. Ollessaan tuuraavassa päiväkodissa, hänet oli laitettu 1.5 v ryhmän kanssa leikkimään. Sattuivat olemaan samanmittaisia mutta kehitystasoltaan ihan eri planeetalta. Onneksi hän pääsi tänään omaan päiväkotiinsa, jossa häntä kohdellaan ikäisenään.

vauvamainen saattaisi kuvata ehkä sellaista yleistä olemusta..eli vaikka onkin kehityksessä mukana, niin silti olemus..liikehdintä..tekeminen..osoittaa vauvamaisia piirteitä..ei siinä sen pahempaa..kunhan vaan oli käyttänyt käsitettä..

..meillä lukee aina samat tekstit: iloinen, seurallinen, sosiaalinen, aktiivinen..vois välillä teksti vaihtua..

Nyt tuli sellainen olo että kirjoitat musta. Miksi sä edes pohdit tälläistä?
Syy siihen miksi puhun lapsen pienuudesta on se että saan kuulla siitä koko ajan ja joka paikassa. Koen huonoa omaatuntoa miksi on noin pieni kun esikoinen oli keskimääräistä isompi.

Enpä tiennyt että tälläinenkin asia voi jotakin ärsyttää.

Siksi ostan kirppiksiltä koska mielestäni on ihan turhaa ostaa kaikki uutena tuollaiselle pienelle ( ja nyt tarkotan ikää )varsinkin. Miksi sä ostat kaiken uutena?

Siksi ostin vuoden vanhalle 74cm haalarin, koska on pieni. Ja koska oli niin hyvässä alessa. Ja koska oppi kävelemään 9kk vanhana, ei sille voinut isompaa hankkia kun jo tuon haalarin kanssa oli vaikea lapsen kävellä. Lapsi on nyt kasvanut jo yli 74cm mutta haalari ei ole mitenkään liian pieni. Ensi talvelle meille on varattu esikoisen 86cm haalari, joka toivottavasti on silloin hyvä käytössä ja vaikka olisi isokin vielä, ei haittaa koska osaa jo sujuvasti liikkua ulkonakin.

Mä en nyt vaan tajua miksi sun piti tälläisestä asiasta tehdä aloitus??

En tiiä... Meillä on jättiläis lapsi ja ihmettelen et mistä se on pituutensa periny... Kerhossakin kun alettiin siellä käymään,ni kaikki taivasteli et miten se voi olla saman ikänen,ku "meän essi",ku se on niin pitkä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ymmärrän ap:ta kun jotkut ylpeilee oikein kun meidän lapsi on niiiin pieni

Ok... Voisin kuvitella että yksi syy miksi joku kokee että pitää "ylpeillä" on se kun koko ajan joku sanoo säälivällä äänellä "voi kun se on pieni". Pakkoko sitä on tulla ylpeilemään isolla lapsellaan, ihan samalla tavalla voisi valittaa pienten lasten äidit.

Ymmärrän ap! Meillä sama juttu, että yks kaveri aina muistaa mainita, että hänen tyttö on niin siro ja pienikokoinen, hukkuu vaatteisiin, jne... Hiljaa vaan sitä kuuntelen ja mielessäni naureskelen, meidän samanikänen tyttö on kilon kevyempi ja sentin lyhyempi, selvästi sirompi ja pienempiluinen ;) Olen ajatellut niin että se on tämän isokokoisen ja pyöreän äidin vakuuttelua itselleen (ja muille) että hän on kelpo äiti kun hänen lapsestaan tuli siro, vaikka hän itse onkin pyöristynyt.

Sitten taas kaksikin laihaa kaveria muistavat aina kehua, että heidän lapsi syö niin ja niin hyvin, ja kasva tosi hienosti vähän käyrien yläpuolella :D

:o Ei se minua ärsytä missään tapauksessa! Vaan ihmettelin miksi ihmiset ihannoi sitä että lapsi on pieni. Ja tässä esimerkissä minkä annoin oli oikeasti kyse vielä aika normaalin kokoisesta lapsesta. Ei mitenkään huomattavasti ikäistään pienemmästä, ehkä muutaman sentin keskiarvoa lyhyempi. Enkä itse ole tätä lasta mitenkään pienenä osannut edes pitää.

Pointti olikin siinä että miksi sitä pienuutta pitää ihannoida? Kun kuitenkin ihan yhtä ihana on se ikäistään suurempi lapsi? Miksi tuntuu että kommentit siitä kuinka pieni lapsi on on positiivisempia kuin ne joissa taivastellaan miten lapsi on suuri?
Nämä siis omia tuntemuksiani. Siis omaan korvaani ne kuullostaa positiivisemmilta. Sanojan tarkoitusperää en tiedä.

Ja tuo haalari esimerkki oli aika huono kun ulkoiluvaatteissa itsekin ostan just sen mikä on sopivan kokonen lapsen päälle enkä koko numeron mukaan :ashamed:
Eli ajatellaan nyt vaikka collegepaitaa. Minusta on turhaa ostaa paita josta ekan pesun jälkeen on hihat jo aika naftit. Ennemmin ostan paidan mistä ekalla käyttökerralla käännän vähän hihaa ( en nyt mitenkään kymmentä senttiä vaan esim. yhden taitoksen ) ja menee sitten pidempään päällä =)

Kummaa että joku tästä nyt ihan kimpaantui. :o Tarkotus kuitenkin oli vain miettiä että miksi ihmiset pitävät pienikokoista lasta "ihanampana" kuin suurempi kokoista?
Tätä on tosi vaikea selittää.
En missään tapauksessa moiti ystävääni siitä että puhuu joka toisessa lauseessa siitä miten hänen lapsensa on pieni :D Kaikki vanhemmathan haluaa joskus päästä kertomaan jostain mistä on ylpeä mutta onko se sitten hyvä olla ylpeä siitä että lapsi on pieni?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärrän ap! Meillä sama juttu, että yks kaveri aina muistaa mainita, että hänen tyttö on niin siro ja pienikokoinen, hukkuu vaatteisiin, jne... Hiljaa vaan sitä kuuntelen ja mielessäni naureskelen, meidän samanikänen tyttö on kilon kevyempi ja sentin lyhyempi, selvästi sirompi ja pienempiluinen ;) Olen ajatellut niin että se on tämän isokokoisen ja pyöreän äidin vakuuttelua itselleen (ja muille) että hän on kelpo äiti kun hänen lapsestaan tuli siro, vaikka hän itse onkin pyöristynyt.

Sitten taas kaksikin laihaa kaveria muistavat aina kehua, että heidän lapsi syö niin ja niin hyvin, ja kasva tosi hienosti vähän käyrien yläpuolella :D

Tossa voi tosiaan olla ajatusta :D Että vertaa lasta itseensä jotenkin. Mutta minun esimerkissäni kyse on pienestä ja laihasta äidistäkin eli tähän esimerkkiin se ei sovi mutta oikeasti... tuo on varmasti totta.

Yhteistyössä