miksi nykyään perheet eivät käy marjastamassa?

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Kyllä me vaan käydään. Ei minulla olisi varaa hoitaa tämän väen ruokahuoltoa ilman marjoja, niin suuri merkitys marjasopalla, kiisselillä, marjasalaatilla, puolukkasurvoksella, kotimehuilla ja marjapiirakalla on perheemme ruokapöydässä.

Mustikkaa 30 litraa, puolukkaa saman verran, vadelmia mielellään vähän enemmänkin, lisäksi puutarhamarjoista herukat ja karviaiset.
kun olis omia ppuskia mistä keräis niin varmasti säilöisin.

myös raparperistä sais kaikkea hyvää
Meil on parikin isoa raparperipenkkiä pihalla ja kertaakaan en tänä vuonna ole niistä mitään tehnyt. Veli haki vähän raparperia sieltä, muuten niihin ei ole koskettukaan.
 
Monilla on ajanpuutetta ja marjastuspaikkojen puutetta. Porukat asuvat "keskellä korpea" ja siellä niitä marjastuspaikkoja on.. Isäni on aikamoinen mustikanpoimijakonkari, mutta silti välillä myöhästyy, kun jotkut muut käyvät poimimasta parhaista paikoista mustikat suurimmaksi osaksi.

Silti lähes joka vuosi ollaan käyty marjametsällä ukon ja/tai porukoiden kanssa, isäni käy myös sienestämässä.

Edit: Niin ja puolukassa. Porukoilla on onneksi kaikennäköistä syötävää ja vähemmän syötävää kesäisin kasvamassa, niin yleensä ollaan saatu mansikoita ja vadelmiakin poimia. Sato tietty vaihtelee joka vuosi.

Nam ja mmmm, äitin omista kurkuista itse tehty kurkkusalaatti on loistoa :D
 
Piika-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja "ilmaisuus" ei riitä minulle perusteeksi:
Marjoja saa kaupasta ja torilta, miksi mennä metsään asti?
Hyötyliikuntaahan siellä saa. Lisäksi se on hauskaa yhdessä oloa lasten kanssa. Ja kun pääsee yksin marjaan, niin luonto ja siellä yksinään olo on hyvin rauhoittavaa ja vahvistavaa. Ja kun marjojen kerääminen ja niiden säilöminen on vielä niin hauskaa.
 
Nuorempana kävin marjastamassa ja sienestämässä, mutta en enää.En pysty olemaan pää alaspäin...tulee huono olo ja samalla tavalla tulee huono olo, vaikka olisin ihan kyykyssä ja siitä poimisin tai sit enempi pystyssä ja poimisin.Mitä ilmeisemmin vikaa tasapainoelimessä :/ Tämä sama vika on äidilläni.
Tyydyn noukkimaan omista marjapuskista marjat ja siinäkin hommassa nuoriso auttaa =)
 
Mää voisin kokkeilla pitkästä aikaa jos pääsis kotimetsiin. Täälläpäin on enemmän pelkoa itsensäpaljastajista sun muista, kotopuolessa voi istua mättäällä metrin päässä karhusta :D karhua et huomaa mutta noi vatipäät ei älyä väistää :whistle:

Mutta siis virallinen selitys on se että en tunne täkäläisiä metsikköjä.
 
Me käydään, lapset jopa tykkää marjastamisesta ja menevät lähimettään välillä keskenäänkin.
Mies ei aina niin innostu mutta lähtee silti ja aina muistaa kyllä jälkeenpäin kehua miten kannattavaa oli.
 
ccc
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja "ilmaisuus" ei riitä minulle perusteeksi:
Marjoja saa kaupasta ja torilta, miksi mennä metsään asti?
Hyötyliikuntaahan siellä saa. Lisäksi se on hauskaa yhdessä oloa lasten kanssa. Ja kun pääsee yksin marjaan, niin luonto ja siellä yksinään olo on hyvin rauhoittavaa ja vahvistavaa. Ja kun marjojen kerääminen ja niiden säilöminen on vielä niin hauskaa.
vitut ihan perseestä hikoilla josain risukossa ötököiden jaahtaamana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja "ilmaisuus" ei riitä minulle perusteeksi:
Marjoja saa kaupasta ja torilta, miksi mennä metsään asti?
Hyötyliikuntaahan siellä saa. Lisäksi se on hauskaa yhdessä oloa lasten kanssa. Ja kun pääsee yksin marjaan, niin luonto ja siellä yksinään olo on hyvin rauhoittavaa ja vahvistavaa. Ja kun marjojen kerääminen ja niiden säilöminen on vielä niin hauskaa.
Hyötyliikuntaa saa muutenkin kuin marjastamalla ja lasten kanssa voi puuhailla kotona, puistoissa, rannalla jne. Mulle riittää toistaiseksi luonnoksi tuo keskuspuisto :)

Ja niitä torilta ostettujakin voi säilöä :)

Mutta kukin tavallaan, me ollaan tyytyväisiä näin...

 
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja "ilmaisuus" ei riitä minulle perusteeksi:
Marjoja saa kaupasta ja torilta, miksi mennä metsään asti?
Hyötyliikuntaahan siellä saa. Lisäksi se on hauskaa yhdessä oloa lasten kanssa. Ja kun pääsee yksin marjaan, niin luonto ja siellä yksinään olo on hyvin rauhoittavaa ja vahvistavaa. Ja kun marjojen kerääminen ja niiden säilöminen on vielä niin hauskaa.
vitut ihan perseestä hikoilla josain risukossa ötököiden jaahtaamana.
Noin kommentoi se teini joka on väkisin raahattu mukaan :whistle:
Kyl myö käydään ja vaikkei saalista tuliskaan niin makkarat aina paistellaan,saa kuitenkin raitista ilmaa :saint:
 
Heh
Voi sitä iloa, kun meni tuon nuorimman kanssa metsään viime vuonna. Ei siitä mitään tullut, kun piti silmä kovana koko ajan vahtia, että mitä se tunkee suuhun tai mihin se karkaa. Sitten kun luulit, että ok, se on paikallaan, niin se oli kadonnut. Löytyi onneksi autosta, oli painellut kaikki namikat päälle. Vaari veti hieman kierrosta. Oli lähdettävä metsästä, ennen kuin suoni alkoi pullistella sillä päässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Noin kommentoi se teini joka on väkisin raahattu mukaan :whistle:
Kyl myö käydään ja vaikkei saalista tuliskaan niin makkarat aina paistellaan,saa kuitenkin raitista ilmaa :saint:
Mua vietiin mukaan mettään alle 10v. Enpä sen jälkeen ole sinne mennyt pakosta. En kylläkään joutunut keräämään mitään.
 
Multa ainakin loppuu pakastuskapasiteetti. Piha tuottaa vadelmaa, viinimarjoja, hieman mansikoita ja liikaa omenoita. Ei noita millään pysty kaikkea säilöä.

Makumarjat riittää mustikoista minulle, tälläkin viikolla ollaan niitä syöty. Jos talvella iskee mustikkahimo, niin kotimaista mustikkaa/puolukkaa saan Prisman pakastinlaarista.

Mutta jos taloudellinen tilanteeni olisi heikompi, niin kyllä vähän enemmän panostaisin tähän puoleen. Meiltä pääsee metsään polkupyörälläkin...
 
plm
Mulle on ihan sama käykö muut marjassa vai sienestämässä vai ei. Musta on ihana poimia muutama litra mustikoita pakkaseen ja nauttia niitä sitten talvella piirakassa, puurossa tai jogurtissa. Mulle on yksi elämän pieniä ihania iloja se kun on tehnyt jotain ihan itse. :)
 
Kävin toissa päivänä lakkoja poimimassa ja olipa tuskainen reissu siinä kuumuudessa lasten kanssa :kieh: No, saalista tuli kuitenkin noin 6 litraa joten ei turha reissu ollenkaan. Mustikkaa ja vattua pitäisi myös saada, tosin voipi olla että ne tulee äidin tai anopin kautta omien työjuttujen takia.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan:
On varaa ostaa marjat joten jätän paska homman muille
mä kävisin siltikin vaikka olisi varaa ostakin. Mä van tykkään kulkea luonnossa, smalal sitä muutaman marjankin poimii, vaikka omaksi iloksi.
Kerän toki sieniäkin jos niitä vain on, mutta tänä vuonna on ollut aika kuivaa, ei ainakaan äsken oikein sieniä näkynyt.
 
metsäihminen
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja "ilmaisuus" ei riitä minulle perusteeksi:
Marjoja saa kaupasta ja torilta, miksi mennä metsään asti?
Hyötyliikuntaahan siellä saa. Lisäksi se on hauskaa yhdessä oloa lasten kanssa. Ja kun pääsee yksin marjaan, niin luonto ja siellä yksinään olo on hyvin rauhoittavaa ja vahvistavaa. Ja kun marjojen kerääminen ja niiden säilöminen on vielä niin hauskaa.
Näin on!! Tuntuu hullulta kun ihmiset maksaa liikkumisesta, stepit, spinningit
ym. Kun menee metsään, saa liikuntaa, kallioinen maisema=step jne.
Ja mikä rauha ja kauneus on metsässä!
Parasta ihmiselle on että kävelee epätasaisessa maastossa eikä aina asfaltilla!
Ja aina metsästä jotain löytää, sieniä, marjoja.
Oon hulluna marjastamiseen, keskityn siihen ja se on hyvää stressihoitoa!
Samalla saan rahaa jos oon myymässä marjoja!
Ja mikä terveyspommi on esim. mustikka ja puolukka.
Ei ole terveellistä kyyssätä vaan sisällä, vaan ihminen on luotu liikkumaan.
Hyötyliikuntaa. Lapset kannattaa opettaa metsälle jo pienestä saakka.
 

Yhteistyössä