Miksi nykyään suhtaudutaan negatiivisesti suurperheisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rockwood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28734756]Vanhemmilla ei ole mitään tarjota lapsilleen jos lapsia on liikaa. Ja siitä lapset kärsii, mikä ei ole oikein.[/QUOTE]

No hyvä tietää....

Monenko palstalaisen avioliitto on kestänyt yli 20 vuotta? Molemmat ovat korkeasti koulutettuja? Vuositulot molemmilla yli 100000?

Meillä nuo kaikki.Eikä tulisi mieleenkään arvostella muiden ihmisten lasten lukumäärää ja tehdä siitä johtopäätöksiä heidän kotioloistaan.

[QUOTE="vieras";28734944]En ole huomannut negatiivista suhtautumista mamma-keskustelupalstojen ulkopuolella ja niissäkin usein tahallisesta provosoinnista ja riidanhaastamisesta kyse.[/QUOTE]

Peesi!

[QUOTE="neljän äiti";28735061]No hyvä tietää....

Monenko palstalaisen avioliitto on kestänyt yli 20 vuotta? Molemmat ovat korkeasti koulutettuja? Vuositulot molemmilla yli 100000?

Meillä nuo kaikki.Eikä tulisi mieleenkään arvostella muiden ihmisten lasten lukumäärää ja tehdä siitä johtopäätöksiä heidän kotioloistaan.[/QUOTE]

Luepas keskustelun topic. Siinä kysytään miksi ihmisten suhtautuminen on kielteistä? Ja minä ainakin oletan, että silloin voi kertoa mielipiteensä asiasta niin kuin kerroin, että on aika huolestuttaa kun vanhemmilla ei ole aikaa yms. jokaiselle. Jos sitä totuutta ei kestä kuulla, miksi edes avata keskustelua?

Tässä on kyse lapsista ja heidän edusta. EI mistään henkilökohtaisesta sinua tai ketään toista kohtaan vanhempana.

Ja ihmisten ajatusmaailma on muuttunut. Nykyään lapsilla pitää olla omat huoneet, kalliit harrastukset, kosketusnäyttöpuhelimet, ipadit, varaa matkustella thaimaahan, käydä kesäisin kaikki huviupuistot läpi, merkkivaatteet, mopoauto... muuten lapselta puuttuu jotain. Ja elää köyhyydessä? tai jää jostain paitsi? Mitä lapsi jää paitsi jos ei ihan kaikkea saakaan?

Tai entä jos suurperheen lapsi saakin nämä kaikki?

Teet niin tai näin, niin aina toimit väärin.

[QUOTE="vieras";28734756]Vanhemmilla ei ole mitään tarjota lapsilleen jos lapsia on liikaa. Ja siitä lapset kärsii, mikä ei ole oikein.[/QUOTE]

Siis mitä tämä kuuluisa "tarjottava" on, mitä moni perää? Niitä kalliita matkoja. uusin iphone, viimmeisimmän muodin mukaiset vaatteet jne?

Varmaan juurikin se, että ison perheen elätys vaatii paljon rahaa. Ja sekin, että jos jompikumpi tai molemmat vanhemmat valittavat lapsien paljoudesta tms.

Tuo on totta, että ison perheen elatus maksaa enemmän, kuin pienen perheen. Jos perheellä kuitenkin on rahaa ja haluja isoon perheeseen, niin eihän siinä pitäisi olla ongelmaa. Kaikki isot perheet eivät elä köyhyysrajan alapuolella.

Näin se taitaa olla. Siksi yleistäminen on minusta huonotapaista. Tai ylipäätään omavaltainen muiden ihmisten asioiden tulkitseminen.

Kyllä joskus on käynyt mielessä, että pitäisikö irl selitellä jotenkin omaa tilannetta, kun on viides lapsi tulossa. Että tuilla emme elä ja rahat riittää niin, että jokainen saa harrastaa mielenkiintonsa kohteen mukaan ja että yksikään lapsi ei ole aiheuttanut sitä, että hänen elatus olisi muilta pois. Onneksi kuitenkaan oikeassa elämässä ei ole tullut tarvetta minkäänlaiseen selittelyyn.

Mää olen joutunut selittelemään, ja nyt huvittaakin miten ne ihmiset suhtautuvat kun meillä on viides lapsi "tilauksessa", myös kaksoset voipi olla mahdolliset?:) Eli lapsia olis sitten 5 tai 6.:kieh:

Suurperhe on ihana asia.
Mutta itse ajattelen et kaikki ok kun perheellä riittävät tulot elää ja toimia.
Ei tarkoitus ole elää yhteiskunnan varassa.
Perheessä riittävästi ruokaa ja lapsilla vaatteet ja puhtaus niin kiva katsella isoa perhettä.
Nyt en tarkoita lestoja. He ovat oma lukunsa.

Veikkaisin että kyseessä on myös kateus. Ollaan kateellisia siitä että joku "voi" tehdä neljäkin lasta kun itse on tyydyttävä siihen kahteen, kun ei haluta elintasoa tiputtaa yhtään. Lisäksi monilla on oletus että lapsilla pitää olla vähintään 4 iltana viikossa joku harrastus (lisäksi perheen yhteisiä harrastuksia muina iltoina) jne.

Vastaanpa tähän nyt kahden lapsen äitinä. Enempää lapsia ei meille ole suunnitteilla, vaan kaikki on kohdallaan juuri näin. Minun osaltani kyseessä ei ole millään tavalla kahteen lapseen "tyytyminen", vaan ennemminkin minulla primitiivireaktio isompaan perheeseen on että ei missään tapauksessa kiitos meille, en jaksa, en halua. Ja isoja perheitä nähdessäni kateus on kyllä about viimeinen tunne, enemmänkin tunnen sääliä, vaikka toki tiedän, että moni suurperheen äiti on tilanteessaan ihan tietoisesti. Mutta vastaukseni pointti on, että aika vieras ja myös hassu ajatus, että pienperheiden äidit/vanhemmat olisivat kateellisia isommille perheille. (Ja harrastuksiakaan meidän perheessä ei lapsilla ole ainakaan vielä, toki eletään muuten menevää ja matkustelevaa, sosiaalista elämää.)

Maapallo hukkuu ihmisiin ja onneksi se aletaan pikku hiljaa ymmärtämään täälläkin. Ihmiskunnalla ei ole varaa lisääntyä tätä tahtia. Ja nyt on turha syyllistää Afrikkaa kaikesta, kunhan länsimaissa tiedostettaisiin laajemmin tämä asia ja saataisiin rahaa valistukseen sinnekin suuntaan, niin ongelma voisi vielä korjaantua. Mutta ei suurperheillä, missään maassa.

[QUOTE="vieras";28735912]Maapallo hukkuu ihmisiin ja onneksi se aletaan pikku hiljaa ymmärtämään täälläkin. Ihmiskunnalla ei ole varaa lisääntyä tätä tahtia. Ja nyt on turha syyllistää Afrikkaa kaikesta, kunhan länsimaissa tiedostettaisiin laajemmin tämä asia ja saataisiin rahaa valistukseen sinnekin suuntaan, niin ongelma voisi vielä korjaantua. Mutta ei suurperheillä, missään maassa.[/QUOTE]

Valkoihoisia suomalaisia tarvitaan kyllä lisää :D ei vaan, oikeasti suomalaisilla ei ole osaa eikä arpaa kehitysmaiden suureen syntyvyyteen. Mutta suomalaisia tarvitaan jatkossakin eli turha täällä alkaa syntyvyyttä sen takia säännöstelemään.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
En mä ole irl huomannut sellaista suhtautumista, kuin netissä.
Usein pidetään jopa siistinä juttuna, kun on iso perhe. Etenkin pohjoisemmassa Suomessa ja täällä pk-seudulla maahanmuuttajien piireissä ne jotenkin kokee enemmän sellaista hengenheimolaisuutta, saa jonkin "syvemmän" yhteyden niihin, kun kertoo olevansa suurperheestä.

Itse en kyllä usko ollenkaan, että monikaan suurperheen vanhempia kadehtisi.
Tai mä en osaa nähdä siinä mitään kadehdittavaa, ennemminkin tuntuu, että voi raukkaa. Lapsille se on kyllä erittäin suuri rikkaus, eli heidän kannaltaan hieno asia, että vanhemmat jaksavat uhrata elämänsä lapsillensa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi on hyvä;28735903:
Minun osaltani kyseessä ei ole millään tavalla kahteen lapseen "tyytyminen", vaan ennemminkin minulla primitiivireaktio isompaan perheeseen on että ei missään tapauksessa kiitos meille, en jaksa, en halua./QUOTE]

Suurperheen äiti saattaa ajatella noin pienistä perheistä. Sellainen ajattelu keneltäkään ei kuitenkaan oikeuta ajattelemaan negatiivisesti eri tavalla toimivista ihmisistä. Ja painotan tässä kohdassa, että en luule sinun ajattelevan niin. Satuit vain kirjoittamaan sopivan lauseen sopivaan kohtaan. Itse en haluaisi pientä perhettä. Monilla tuttavilla on 1-3 lasta ja ovat siihen tyytyväisiä. Se on heille oikea tapa elää.

Itse kunnioitan ihmisiä, joilla on riittävät älylliset resurssit päättää juuri heille sopivasta lapsimäärästä. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko lapsia yksi tai kymmenen. Hyvän elämän voi elää myös tietoisesti lapsettomana.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28735984:
Valkoihoisia suomalaisia tarvitaan kyllä lisää :D ei vaan, oikeasti suomalaisilla ei ole osaa eikä arpaa kehitysmaiden suureen syntyvyyteen. Mutta suomalaisia tarvitaan jatkossakin eli turha täällä alkaa syntyvyyttä sen takia säännöstelemään.

Niin sitä minäkin, eikös siittä olla oltu oikein huolissaan, kun syntyvyys laskee suomessa?
Tilastokeskus - Syntyneet 2012
Syntyvyys laskee talouskriisiss

Ja nyt, älkää kukaan vetäkö hernettä nenään! Kerran kuulin radiossa yhden haastattelun, jossa painotettiin sitä, että kehityksen ja ihmisrodun jalostumisen kannalta olisi tärkeää, että hyvin toimeentulevat ja menestyvät ihmiset lisääntyisivät eniten. Siis hankkisivat ison perheen. Heikompiosaiset tyytyisivät vähempään.

Mielenkiintoinen näkökulma sekin...

Ja nyt, älkää kukaan vetäkö hernettä nenään! Kerran kuulin radiossa yhden haastattelun, jossa painotettiin sitä, että kehityksen ja ihmisrodun jalostumisen kannalta olisi tärkeää, että hyvin toimeentulevat ja menestyvät ihmiset lisääntyisivät eniten. Siis hankkisivat ison perheen. Heikompiosaiset tyytyisivät vähempään.

Mielenkiintoinen näkökulma sekin...

Ihan totta. Tosin tuo hyvintoimeentulevuus on niin tilannekohtaista, kakskymppisenä voit olla köyhä opiskelija ja kymmenen vuoden päästä erittäin hyvä palkkaisessa työssä, asua omistusasunnossa yms. Tärkeämpää kuin se on minusta, että valitsee hyvän geeniperimän omaavan kumppanin, jolla on hyvä ulkonäkö ja hyvät geenit siis.

[QUOTE="vieras";28736091]Ihan totta. Tosin tuo hyvintoimeentulevuus on niin tilannekohtaista, kakskymppisenä voit olla köyhä opiskelija ja kymmenen vuoden päästä erittäin hyvä palkkaisessa työssä, asua omistusasunnossa yms. Tärkeämpää kuin se on minusta, että valitsee hyvän geeniperimän omaavan kumppanin, jolla on hyvä ulkonäkö ja hyvät geenit siis.[/QUOTE]

Millä sen määrittelet kenellä on hyvät geenit?

On muutama asia mitkä minua kahden lapsen vanhempana harmittaa joissakin isoissa perheissä. Meidän lähipiirissä on neljälapsinen perhe ja hyvin usein he valittavat sitä miten raskasta on ja ei ole ikinä aikaa tehdä mitään. Joo-o on varmasti raskasta, mutta kenenkään ei ole pakko tehdä niin monta lasta. Toinen asia on se, että heidän kanssaan kun tekee jotain yhdessä, ehdin olemaan omien lasteni kanssa vähemmän, kun "täytyy" hoitaa heidän lapsiaan. Kolmas asia on se, että usein me olemme auttaneet heitä monessa asiassa, mutta esim. me emme voi koskaan viedä meidän lapsia sinne hoitoon, koska sitten lapsia olisi jo 6. Tässä tapauksessa nyt sekä meillä että heillä on pienet lapset. Toisaalta mielestäni silloin 4-5 lasta on aivan ihana asia, jos itse jaksaa lapsista nauttia ja itse heidät myös pääasiallisesti hoitaa.

[QUOTE="vieras";28736113]On muutama asia mitkä minua kahden lapsen vanhempana harmittaa joissakin isoissa perheissä. Meidän lähipiirissä on neljälapsinen perhe ja hyvin usein he valittavat sitä miten raskasta on ja ei ole ikinä aikaa tehdä mitään. Joo-o on varmasti raskasta, mutta kenenkään ei ole pakko tehdä niin monta lasta. Toinen asia on se, että heidän kanssaan kun tekee jotain yhdessä, ehdin olemaan omien lasteni kanssa vähemmän, kun "täytyy" hoitaa heidän lapsiaan. Kolmas asia on se, että usein me olemme auttaneet heitä monessa asiassa, mutta esim. me emme voi koskaan viedä meidän lapsia sinne hoitoon, koska sitten lapsia olisi jo 6. Tässä tapauksessa nyt sekä meillä että heillä on pienet lapset. Toisaalta mielestäni silloin 4-5 lasta on aivan ihana asia, jos itse jaksaa lapsista nauttia ja itse heidät myös pääasiallisesti hoitaa.[/QUOTE]

Toi on kyllä mustakin ihan käsittämätöntä! Meillä on 5 lasta eikä ne huomaamatta ole meille tulleet. Kyllä omat voimavarat on tarkkaan punnittu ennen lapsitoiveita. Nyt onkin lapsiluku täynnä ja olen oikein tyytyväinen lapsien määrään ja jaksamiseen. Toki kellä vaan voi tulla vaikeita aikoja ja jaksamattomuutta, mutta käsitin tässä tapauksessa valittamisen olevan jatkuvaa. Meillä ei oo tukiverkkoa (ei sukulaisia tai ystäviä, jotka voisivat lapsiamme hoitaa), mutta en koe sitäkään ongelmana - onhan meitä tässä kaksi aikuista ja vanhin lapsemmekin täysi-ikäisyyden porteilla. Koen, että lapsiluku täytyy pohtia tapauskohtaisesti ja jaksamisen mukaan. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle ja päinvastoin. Ei voi vain tuijottaa suhteen alussa sovittuun lapsilukutoiveeseen. Ja munkin mielestä suurperheessä pitäisi olla vähintään kuusi lasta ;)

[QUOTE="vieras";28736113]On muutama asia mitkä minua kahden lapsen vanhempana harmittaa joissakin isoissa perheissä. Meidän lähipiirissä on neljälapsinen perhe ja hyvin usein he valittavat sitä miten raskasta on ja ei ole ikinä aikaa tehdä mitään. Joo-o on varmasti raskasta, mutta kenenkään ei ole pakko tehdä niin monta lasta. Toinen asia on se, että heidän kanssaan kun tekee jotain yhdessä, ehdin olemaan omien lasteni kanssa vähemmän, kun "täytyy" hoitaa heidän lapsiaan. Kolmas asia on se, että usein me olemme auttaneet heitä monessa asiassa, mutta esim. me emme voi koskaan viedä meidän lapsia sinne hoitoon, koska sitten lapsia olisi jo 6. Tässä tapauksessa nyt sekä meillä että heillä on pienet lapset. Toisaalta mielestäni silloin 4-5 lasta on aivan ihana asia, jos itse jaksaa lapsista nauttia ja itse heidät myös pääasiallisesti hoitaa.[/QUOTE]

Tää on just se, miksi aina jankutan sitä, että omat voimavaransa on tunnettava ennen ensimmäistäkään lasta.