Miksi nimitykset eno ja setä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin siis ajan sitä takaa(en osannut muotoilla otsikkoa kunnolla) että miksi isän veli on setä ja äidin veli on eno,kun kummankin sisko on kuitenkin vain täti?

Siks että lapsi tietäis kenestä puhutaan, ku molempien veljet on piru vieköön saman nimiset. ;) Sekä minulla että miehelläni on siis "nicopetteri" nimiset veljet, jolloin on onni, että voimme kutsua heitä "nicopetteri"-eno ja "nicopetteri"-setä. :D Ja vakaasti uskon, että suomen kieli on tehty tasan juuri vain meitä mielyttämään. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vitsikäs:
Siks että lapsi tietäis kenestä puhutaan, ku molempien veljet on piru vieköön saman nimiset. ;) Sekä minulla että miehelläni on siis "nicopetteri" nimiset veljet, jolloin on onni, että voimme kutsua heitä "nicopetteri"-eno ja "nicopetteri"-setä. :D Ja vakaasti uskon, että suomen kieli on tehty tasan juuri vain meitä mielyttämään. ;)

Epäilemättä;) Meillä on vaan kummallakin saman nimiset siskot,jolloin ei voi edes täti liitteellä heitä erotella....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin siis ajan sitä takaa(en osannut muotoilla otsikkoa kunnolla) että miksi isän veli on setä ja äidin veli on eno,kun kummankin sisko on kuitenkin vain täti?

Aikaisemmin muinaissuomalaisessa kulttuurissa sukulaisuussuhteet oli tärkeitä ja siksi eri sukulaisuussuhteilla oli omat nimityksensä. Samaa perua kuin anoppi, appi, käly, nato jne. Joskus muinoin sukulaisten keskinäinen ikäerokin vaikutti nimityksiin, esim. nimitys saattoi vaihdella sen mukaan, onko kyseessä puolison nuorempi vai vanhempi sisar tai äidin vanhempi vai nuorempi veli. En nyt muista noita eri nimityksiä, olen ne joskus jostain lukenut opiskeluaikana. Mutta jäänteenä tuosta äidin ja isän veljestä käytetään vieläkin eri nimityksiä. Ja monessa muussa kulttuurissa on vieläkin käytössä vaikka kuinka paljon eri nimityksiä osoittamaan sukulaisuussuhteita.

Selvensikö yhtään?

• Tykkää
Reactions: Minna77
Lukekaan toi, niin huomaatte että noissa sukulaisuussuhteissa ei ole päätä eikä häntää, ja kulttuurien välillä on eroja jos minkälaisia :)

http://www.uta.fi/tyt/avoin/verkko-opinnot/sosiaaliantropologia/yksilo.html

[QUOTE="hmm";24097904]jos on kaksi veljestä, ja toinen niistä saa lapsen. onko sitten setä vai eno sille lapselle? :D[/QUOTE]

Setä. Isän puolella on sedät. Äidin puolella enot.

oon miettinyt tässä ikää tullessa että onkohan
tässä asiassa jotain velvollisuuksia
kun ei ole omia lapsia ,mut kai toi lähtee sieltä
mies,metsästäjä.nainen,kodin turva.
ehkä jotain tällästä.
vastatkaa jos tiedätte,kiitos
T:VK:villekilkki@gmail.com

Nuo pitää vaihtaa termiin sukulaishenkilö, ne joiden kanssa ei saa lisääntyä on lähisukulaishenkilöitä ja ne joiden kanssa voi lisääntyä on etäsukulaishenkilöitä.

Yhteistyössä