Miksi niin moni on raskaana saikulla jatkuvasti?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Siis monet saattaa olla montakin viikkoa ja vaan siitä syystä et selkää särkee. Tai väsyttää. Se on sitten asia erikseen jos on riskiraskaus tai työ vaarallista. Mutta kun kyse ei ole kummastakaan näistä, niin minkä takia sitä saikkua pitää heti hakea jos vähän kolottaa? Sehän kuuluu raskauteen. Eihän nyt herranjumala kukaan hae joka kuukausi saikkua menkkakipujen takia. Niin, miksi raskaus on sellainen syy et voi pienen epämukavan olon takia olla pois töistä? Mulla on meneillään toinen raskaus ja kassalla töissä. Toki, selkää särkee, maha painaa nyt jo ja työpäivän jälkeen olen väsynyt. Mutta sitä se raskaana oleminen on! En ymmärrä kun meilläkin se tuntuu olevan pikemminkin sääntö et raskaana oleva on vähintään viikon verran kuukaudessa pois.
 
sä saat ilmeisemminkin istua siin kassalla?

esim. mä ( tosin en ole raskaana ) mutta mä seison/kävelen työpäiväni ajan ja saan istua tauollani ainoastaan..

joten en ihmettele et ne ketkä meilläki on raskaana ollu on jääny saikulle.. ei oo herkkua nimittäin kävellä/seisoa 6-8h pvässä
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Et voi tietää toisen kivuista, miten kovia ne on ja miten väsynyt on
En tietenkään muuten kun ihan heidän oman kertoman perusteella. Ja moni on sanonut suoraan, että ei enää huvita olla töissä ja nyt on hyvä syy olla saikulla. Siis en tarkoita et selkää ei särje, kyllä sitä särkee, mutta monesti tullut ilmi et kyllä sen kanssa voisi töissä olla mutta ei vaan kiinnosta.
 
No minä oli useamman viikon.
Teen fyysisesti raskasta työtä,jota ei selkäni enää kestänyt kuten jatkuvat supistukset vaivana.
Ja valinnanvaraa ei työpaikalla ollut vaihtaa toiseen hommaan,vastaan tuli ns.kemikaaliaineet.
 
Oma ja lapsen hyvinvointi ennen kaikkea
Saatko sä sitten uhrautumisestasi kultaisen kruunun ja sut muistetaan sun työpaikalla ikuisesti senkin jälkeen kun olet sieltä lähtenyt?

Mä olen töissä merkittävämmässä hommassa kuin sinä, mutta en silti tunne itseäni niin tarpeelliseksi töissäni, että mun pitäisi uhrautua ja olla kipeänä hommissa. En arvosta yhtäkään työnantajaa niin paljon, että tekisin kivun ja vaivan uhmalla sille hommia vaan lepäisin jos siltä tuntuisi ja lääkäri lomaa suostuisi kirjoittamaan.


 
M
No jotkut nyt lintsaavat töistä vaikka eivät ole raskaana. Ja joku painaa töitä paskataudissa ja tartuttaa koko osaston kun ei halua olla töistä pois. Niin erilaisia me ollaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
sä saat ilmeisemminkin istua siin kassalla?

esim. mä ( tosin en ole raskaana ) mutta mä seison/kävelen työpäiväni ajan ja saan istua tauollani ainoastaan..

joten en ihmettele et ne ketkä meilläki on raskaana ollu on jääny saikulle.. ei oo herkkua nimittäin kävellä/seisoa 6-8h pvässä
No ehkä vika on sitten mussa :) Mä oon nimittäin totakin tehnyt, ollut töissä 8 tuntia ja istunut vaan tauoilla. Eikä käynyt mielessä et hakisin saikkua. Mutta toisaalta, mä en sitä muutenkaan herkästi ole koskaan hakenut. Tuntuu vaan siltä, että en haluaisi käyttää raskautta tekosyynä. Siis kun jokainen tietää millaista raskaanaoleminen on, ei se herkkua ole, niin mun mielestä se pitäisi vaan kestää ja tehdä silti töitä. Kun eihän raskaus ole sairaus. Mutta tosiaan, ehkä mä ajattelen asiaa ihan väärällä tavalla :)
 
vieras
No minä olen viikolla 22 ja raskaassa työssä. 8 tuntia päivässä jalkojen päällä, jatkuvaa liikkumista ja nosteluakin jonkin verran. Kunto on hyvä, mutta jos alkaa paikkoja särkemään, haen taatusti lomaa, ei siitä yhtään sen kirkkaampaa kruunua saa, eikä työnantaja tule kukkapuskaa ojentamaan vaikka olisin töissä sairaana loppuun asti.

Mutta kuten sanottu, kunto on vielä toistaiseksi mainio ja haluaisin ehdottomasti olla töissä siihen asti kun ä-loma alkaa =).
 
hih
siis raskaana olevella seisoma-/ja kävely työ paljon parempi ku istuma työ..2 ekaa raskautta oon ollut mäkkärissä, jossa siis juostaan koko ajan. ja ollut todella jhyvä olla lukuun ottamatta illalla liitoskipuja yms. nyt kolmatta oottaessa istuma työ ja IHAN kauheeta. kolottaa ja repii selkää mutta saikulle en jää sitä varten. tässäkin työss voi käydä välillä käveleen. kyllä ei iha pienestä tai vähä isommasta kolotuksesta tarvii saikulle mielestäni jäädä. sitte jos supistelee niin että lääkäri kattoo kohdun suun olevan auki tai pehmee et on pakko!
 
vieras
Mulle on tosi moni kaveri sanonut, että raskaana ollessa hakee ihan pienestäkin syystä heti saikkua, koska sitä saa niin helposti. Ei kukaan saisi samoilla syillä normitilassa saikkua, mutta raskaana olevalle sitä sitten annetaan.

Ja ei - en ymmärrä. Itse olen yrittäjä (kampaajana vuokratuolilla) enkä ole hakenut päivääkään saikkua vaikka totta tosiaan on joskus raskausaikana joku paikka kolotellut ja päivät on olleet pitkiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
sä saat ilmeisemminkin istua siin kassalla?

esim. mä ( tosin en ole raskaana ) mutta mä seison/kävelen työpäiväni ajan ja saan istua tauollani ainoastaan..

joten en ihmettele et ne ketkä meilläki on raskaana ollu on jääny saikulle.. ei oo herkkua nimittäin kävellä/seisoa 6-8h pvässä
No ehkä vika on sitten mussa :) Mä oon nimittäin totakin tehnyt, ollut töissä 8 tuntia ja istunut vaan tauoilla. Eikä käynyt mielessä et hakisin saikkua. Mutta toisaalta, mä en sitä muutenkaan herkästi ole koskaan hakenut. Tuntuu vaan siltä, että en haluaisi käyttää raskautta tekosyynä. Siis kun jokainen tietää millaista raskaanaoleminen on, ei se herkkua ole, niin mun mielestä se pitäisi vaan kestää ja tehdä silti töitä. Kun eihän raskaus ole sairaus. Mutta tosiaan, ehkä mä ajattelen asiaa ihan väärällä tavalla :)
No sulla ei selvästikkään ole ollu rankka raskaus älä kehtaa edes väittää. Mun nilkat turposivat loppuraskaudesta niin että lääkäri määräsi makaamaan sohvalla jalat ylhäällä ettei neste ala tulemaan läpi ihosta. Sitä ennen tuli närästys ja ruokatorventulehdus oksenteluineen. Kaiken tämän lisäksi lihoin 24 kiloa kun en pystyny syömään muuta kun epäterveellistä mössöä. Valvoin yöt kipujen takia..arvaappa jaksaako töissä,no ei varmaan jaksa. Mä en ole terveyteni puolesta asemassa uhrata itseäni työnteon alttarille..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Et voi tietää toisen kivuista, miten kovia ne on ja miten väsynyt on
Näin. Hemoglobiinikin voi laskea liian alas ja viedä voimat... Joittenkin on tosi vaikee saada nostettua takasin normaaliks. Menkkakipujenkin takia on joskus aiheellista pyytää saikkua... Ite oon joskus niin kipee, etten liikkumaan pääse, joten eipä siinä töihin sillon mennä. Nyt en saikkua saa, kun hoitovapaalla oon eli jotenki täytyy selviytyä.
 
vieras
Minulla kolme raskautta takana, enkä ole ollut päivääkään sairaslomalla raskausaikoina. Voin aina mitä parhaiten silloin. Yhdyn kyllä ap:n mielipiteeseen, että nykyään haetaan sairaslomaa heti jos pikkasen jossain tuntuu.
 
unikuu108
mä olen lavastaja ja vikat duunijutut tein maanantaina. palautin kansalliseen tarpeistoo. ja tänään on la.. se on varmaan ihan raskaudesta,kehosta ja korvien välistä kiinni.
en mäkään kesällä välillä olis jaksanut painaa,mut deadline on tiettynä päivänä ja oli pakko saada setti valmiiksi.
olinhan mä illalla aina ihan naatti ja selkään ja pyllyyn koski mut ei niillä mitään saikkua haeta.
tottahan jos päättää raskaana ollessaan hakea saikkua niin harva lääkäri varmaan kieltää saikun..

jotkut tykkää jäädä tuleen makaamaan.jotkut ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kun jokainen tietää millaista raskaanaoleminen on, ei se herkkua ole, niin mun mielestä se pitäisi vaan kestää ja tehdä silti töitä. Kun eihän raskaus ole sairaus.
Tuota mä kuulin entiseltä pomoltani jatkuvasti.
Ja tein töitä, oksensin, tein töitä, kävin oksentamassa, sain migreenikohtauksen, oksensin, tein töitä.....
Muistan sellaisenkin päivän, kun olin oksentanut rajusti jo kymmenkunta kertaa, eikä päivä ollut vielä edes puolessavälissä. Lisäksi järkyttävä päänsärky. Vanhemmat naispuoliset työkaverit sitten tulivat samaan aikaan vessaan kun oksentelin siellä, ja PAKOTTIVAT mut lähtemään kotiin.

Pomolta tuli vaan tuota "olen minäkin raskaana ollut, sellaista se vaan on se raskaanaolo, raskaus ei ole sairaus"- hyminää. Työterveyslääkäri taas totesi, että vaikka raskaus ei sairaus olekaan, niin raskausajan pahoinvointi on, samoin raju väsymys, päänsäryt, lonkkakipu (sen ihanan vaivan sain loppuraskaudessa) yms, ja raskaana olevan ei todellakaan täydy olla töissä vain siksi että hän on raskaana ja raskaus ei ole sairaus. Joten jäin saikulle :)
 
ihme touhua
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
sä saat ilmeisemminkin istua siin kassalla?

esim. mä ( tosin en ole raskaana ) mutta mä seison/kävelen työpäiväni ajan ja saan istua tauollani ainoastaan..

joten en ihmettele et ne ketkä meilläki on raskaana ollu on jääny saikulle.. ei oo herkkua nimittäin kävellä/seisoa 6-8h pvässä
No ehkä vika on sitten mussa :) Mä oon nimittäin totakin tehnyt, ollut töissä 8 tuntia ja istunut vaan tauoilla. Eikä käynyt mielessä et hakisin saikkua. Mutta toisaalta, mä en sitä muutenkaan herkästi ole koskaan hakenut. Tuntuu vaan siltä, että en haluaisi käyttää raskautta tekosyynä. Siis kun jokainen tietää millaista raskaanaoleminen on, ei se herkkua ole, niin mun mielestä se pitäisi vaan kestää ja tehdä silti töitä. Kun eihän raskaus ole sairaus. Mutta tosiaan, ehkä mä ajattelen asiaa ihan väärällä tavalla :)
Sä varmaan voit ihan rauhassa olla sitte siellä töissä!! Mut älä kuule ala syyllistää tai tuomitsemaan niitä jotka hakee saikkua. Sul ilmeisesti sit on ihan hyvä olla kerran ei tarvi hakea saikkua joten et tiedä millasta on kun ei ole hyvä olla!!!

 
jo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
hemoglobiinin takia ei voi jäädä saikulle mun mielestä. tosi naurettavaa!
Jos HB menee reilusti alle virallisten rajojen ni kyllä voi jäädä. Voi olla että tarvii punasolutippaa etc..
itellä meni! että tiedän asiasta. mutta nekin on niitä herkkiä jotka ei kestä elämää enenmpää!
 

Yhteistyössä