[QUOTE="voitto";23882008]Vaikea tätä on ymmärtää. Jos itse olisin neekeri, sanoisin että olen neekeri ja ylpeä siitä.[/QUOTE]
Nyt sanot varmaan olevasi ylpeästi kalpeanaama?
Nyt sanot varmaan olevasi ylpeästi kalpeanaama?
Tietysti olen ylpeä siitä mitä olen, mutta tässä pitää huomata, että "neekeri" sana ei ole suomalaisten mielestä halventava, mutta kalpeanaama on neekerien käyttämä rasistinen ilmaisu. Suomessa ei ole käytössä neekeriä halventavaa sanaa, mutta esim. USA:ssa on "nigger". Englanninkielessä on myös sana "negro", joka tarkoittaa lähinnä samaa kuin suomen "neekeri".Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23882025:Nyt sanot varmaan olevasi ylpeästi kalpeanaama?
Viittaako neekeri vain ihonväriin? Minusta kyllä vähän muuhunkin. Vai onko todella tummaihoinen intialainen neekeri? Minä olen aina ajatellut, että ei ole.Eihän neekeri-nimitystä voi verrata johonkin hurriin tai ryssään! Neekeri viittaa pelkästään ihon väriin kun taas nuo muut on oikeasti kansalaisukksia, ts. noilla ihmisillä voikin kuvitella olevan jotakin yhteistä keskenään Ihon väri ei mielestäni ole riittävä yhdistävä tekijä, samantien joku silmien väri, ihan täysin merkityksetön seikka verrattuna samanlaiseen kultturitaustaan.
"Valkonaama" tms. olisi verrattava ilmaus, mutta se ei ole yhtä loukkaava, ja me kaikki tiedämme miksi.
Ihan vailla minkäänlaista "olet huonompi kuin me valkoihoiset suomalaiset/jaa tuollanen neekeri vaan" merkitystä? Sen kun näkisi elävässä elämässä.Sen enempää kantaa ottamatta itse neekeri-sanaan totean, että tuskin ne samaiset tyypit käyttäisivät afrikkalaisista mitään sanaa ilman rasistista merkitystä. Ja toisaalta taas moni käyttää neekeriäkin ihan vain sanana. Täysin vailla sivumerkityksiä.
Niin, just. Siitähän se on kiinni. Kaikki nekrut ja mustalaiset maailmassa on huonoja ihmisiä. Oma vika. Huono homma...Olisko neekerit ja mustalaiset itse pilanneet maineensa..nimeen on tullut siksi negatiivinen kaiku..? Mustalaiset muuten sanoo valkolaista kaaleksi..en kyllä osaa siitä loukkaantua..
niinpä..mä luulin,et eletään 2000 lukua,mut näemmä moni on jääny sinne 60-luvulle..tulkaapa vaikka meidän perheelle sanomaan tuota n-sanaa,niin näette onko se ihan ok sana käyttää..Huh, en tiennyt että halventavien nimien puolustajia löytyy noinkin paljon. Kai jotenkin kuvittelin että tuo on pääasiassa enää Hakkaraisen ja skinheadien heiniä...
En tarkoittanutkaan, että sen takia saisi nimitellä jotain toista. Se oli vain huono "kevennys". Joskus eestiläisen hotellin respassakin nimittelivät meitä poroiksi kun luulivat, etten ymmärrä. Ja huom! sanon eestiläisen kuten tuntemani ihmiset toivovat. Viro on vain yksi maakunta Eestissä.Tuo on kyllä maailman huonoin oikeutus tehdä jotain toiselle...Kohti suvaitsevaisempaa maalilmaa?...not.