Miksi neekeri ei ole neekeri, mutta intiaani on intiaani?

• Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mun mielestä ainaki toi naapurin lapsi on vajakki! En käsitä et miks mun pitäs yhtäkkii alkaa opetteleen jotain uusia sanoja, mikä se semmonen kehitysvammanen muka on?!?

Geeneri
Minä perussuomalaisena tunne lievää rasismia kun minua kutsu taan "persuks"i. Joku vois vaikka vahingossa kuulla tai luulla, että "persus". Mä en halua, että joku sanoo mua pyllyksi :) Neekeri..oho lipsahti vahingossa ;)

Mikäli tietyn etnisen ihmisryhmän "vanhaan" ja annettuun nimeen liittyy stigma, lienee vähintäänkin oikeudenmukaista, ettei sitä käytetä yleisellä tasolla (mediassa, opetuksessa, poliittisissa ym toimissa).

"jep"
Heih, nythän mä muistan, että tosta äpäräsanasta oli joskus hyvä keskustelu...

että sitten kun kaikki "neekeri"-sanaa normaalina pitävät alkavat huutelemaan aviottomille lapsilleen (tai naapurin lapsille) että tuleppas äpärä sieltä.. Niin sitten jos se on ok ni sit varmaan se neekerikin on ok.

Koska, äpärä on avioton lapsi, mikäs siinä, ja neekeri on tummaihoinen. Höh. Ap vois nyt näyttää esimerkkiä ja mennä puistoon huutelemaan äpärien perään. :)

rampo
Se mistä sana on peräisin tai mikä sen merkitys joskuks on ollut on yhdentekevää. Ainoa millä on merkitystä on se loukkaako tai halventaako sana nyt.

Vaikka termi olisikin sinänsä neutraali, niin ihmisen määrittäminen yhden ominaisuuden kautta on moukkamaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;23876665:
samaa oon ihmetelly jotta mustalaiset, intiaanit, eskimot jne on ok, mutta ei neekerit.
sitten kiva kun koittaa opettaa lapsille että neekeri ei ole kohteliasta sanoo niin eikös seurakunnan tätit kerro että nuo on niitä _neekereitä_ ne ei voi tulla meidän kerhoon kun me puhutaan jeesuksesta.. -.-
Voi apua! Eihän mustalainen ole sopiva nimitys, etkö muka tiennyt? Eikä eskimokaan ole! Intiaani-nimitys taas on täysin typerä, eiväthän he Intiasta ole.

??
[QUOTE="vieras";23877435]Valkoinen rotu nyt vain on parempi kuin muut. Sinunkin elintasosi on valkoisen rodun ansiota, eikä mustan.[/QUOTE]

Heh...tosin musta mieheni tuo suuremman palkan kotiin kuin minä! ;)

"vieras"
Suomessa saamelaiset eivat halua tulla kutsutuksi lappalaisiksi. Venäjän vallan alla suomalaisia kutsuttiin tsuhna-nimityksellä. Siitä pyristeltiin irti. Mun sukunimeni oli ennen Virtanen, nyt olen Nieminen.

Oikeasti onko nyt niin kamalan vaikeaa yrittää puhua asioista toisia tietoisesti loukaten tai luokitellen.

"voitto"
Taas yritetään olla niin nokkelia.

Suomessa ei kauheasti taida olla intiaaneja joten sanan puiminen ei ole tullut ajankohtaiseksi. Harva ihminen yhtään mistään ikäluokasta tai taustasta tietää että intiaani sanalla voi olla negatiivinen kaiku.
Jos neekeri -sanalla on sinun mielessäsi negatiivinen kaiku, se osoittaa vain omaa rasistisuuttasi. Minulle neekeri tarkoittaa mustaihoista ihmistä, eikä mitään negatiivista.

[QUOTE="voitto";23881091]Jos neekeri -sanalla on sinun mielessäsi negatiivinen kaiku, se osoittaa vain omaa rasistisuuttasi. Minulle neekeri tarkoittaa mustaihoista ihmistä, eikä mitään negatiivista.[/QUOTE]

mut kyse ei kai olekkaan miltä se sana sinusta tuntuu, vaan miltä se tuntuu siitä ihmisestä josta sitä sanaa käytät..

"voitto"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23881118:
mut kyse ei kai olekkaan miltä se sana sinusta tuntuu, vaan miltä se tuntuu siitä ihmisestä josta sitä sanaa käytät..
Eli annatko siis muille ihimisille valtuudet päättää mitä sanomisillasi tarkoitat? Jos sanot: "en suostu seksiin", niin hyväksyt sen, että joku sitten oikeudessa sanoo sen tarkoittavan hänelle että "suostun seksiin"?

Jos me täällä Suomessa olemme aina käyttäneet neekeri - sanaa tarkoittamaan mustaa ihmistä, miksi meidän pitäisi antaa jollekulle erikielisestä maasta tulevalle oikeudet päättää siitä mitä tuolla sanalla tarkoitamme?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23877285]Neekeri oli aiemmin aivan neutraali sana ja halventavassa mielessä käytettiin sanaa nekru. Intiaani ja inkkari ovat mulle yhtä neutraaleja ilmaisuja.

Miksi muuten ruotsinkieliset saavat kutsua venäläisiä ryssiksi mutta suomalaiset eivät ja sanovat venäläisetkin itseään ryssiksi?[/QUOTE]

Oletko intiaani tai inkkari? Et? Sitten sinulla ei ole mitään oikeutta määrätä, minkä nimityksen he kokevat loukkavaksi.

[QUOTE="voitto";23881181]Eli annatko siis muille ihimisille valtuudet päättää mitä sanomisillasi tarkoitat? Jos sanot: "en suostu seksiin", niin hyväksyt sen, että joku sitten oikeudessa sanoo sen tarkoittavan hänelle että "suostun seksiin"?

Jos me täällä Suomessa olemme aina käyttäneet neekeri - sanaa tarkoittamaan mustaa ihmistä, miksi meidän pitäisi antaa jollekulle erikielisestä maasta tulevalle oikeudet päättää siitä mitä tuolla sanalla tarkoitamme?[/QUOTE]

ööö..aika omituinen vertaus, mut niitähän tässä ketjussa piisaa muutenkin :)

kieli kehittyy ja ihmiset oppii asioita kokoajan lisää, se et mun mielestä aikoinaan vittu sanan hokeminen oli "siistii hei", ei tarkoita et mä sitä edelleen joka toisena sanana käyttäisin:)

toisten tahallinen loukkaaminen vaan on tyhmää, ja siksi jätän neekeri-sanan käyttämisen, käyttäkööt sitä sit ne jotka haluaa, mä en sitä tule käyttämään..

Eihän neekeri-nimitystä voi verrata johonkin hurriin tai ryssään! Neekeri viittaa pelkästään ihon väriin kun taas nuo muut on oikeasti kansalaisukksia, ts. noilla ihmisillä voikin kuvitella olevan jotakin yhteistä keskenään Ihon väri ei mielestäni ole riittävä yhdistävä tekijä, samantien joku silmien väri, ihan täysin merkityksetön seikka verrattuna samanlaiseen kultturitaustaan.
"Valkonaama" tms. olisi verrattava ilmaus, mutta se ei ole yhtä loukkaava, ja me kaikki tiedämme miksi.

Yhteistyössä