Miksi neekeri ei ole neekeri, mutta intiaani on intiaani?

• Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmettelevä"
Lapsena minulle on opetettu, että on olemassa erilaisia väestö-, rotu- ja kansallisuusryhmiä, kuten neekerit, intiaanit, somalit, mustalaiset, kiinalaiset yms. Nimityksissä ei ollut mitään rasistisia sivumerkityksiä.

En ymmärrä, miksi neekeristä on tehty rasistinen ilmaisu yhtäkkiä, koska sitä se ei ole ollut ennenkään. Vai kielletäänkö kohta myös intiaani-sanan käyttö?

samaa oon ihmetelly jotta mustalaiset, intiaanit, eskimot jne on ok, mutta ei neekerit.
sitten kiva kun koittaa opettaa lapsille että neekeri ei ole kohteliasta sanoo niin eikös seurakunnan tätit kerro että nuo on niitä _neekereitä_ ne ei voi tulla meidän kerhoon kun me puhutaan jeesuksesta.. -.-

Kaupunki-inkkari
Kyllä minäkin ihmettelen hiukan. Mutta tämäkin älyttömyys tulee jälleen kerran jenkkilästä kopioiden; siellä on epäkorrektia valkoihoisten käyttää nimitystä "nigger" etc. jne. Neekerit itse saavat käyttää itsestään mitä nimitystä haluavat, ilman paheksuntaa.

Ainoa järki meillä kopioinnissa on, ettei suomalaiset matkustaessaan tai vaikkapa netissä käytä vahingossa amerikkalaisia loukkaavaa tai hämmentävää sanaa.

"ihmettelevä"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23876635:
En tiedä minä aikaakautena olet elänyt, mutta minun aikanani ei eroteltu neekereitä ja somaleita, vaan ne olivat niitä neekereitä. Vinosilmät olivat kiinalaisia, mustalaiset mustalaisia jne.
Kohta varmaan kielletäänmyös sanan somali käyttö, kun sekin on varmasti jonkun mielestä rasistista.

Sulka siellä jo
Köyhiä ei enää kutsuta köyhiksi, vaan persaukisiksi, koska se että muille paljastuu meillä olevan köyhiä on Suomen kansainväliselle maineelle epäedullista. Minä haluausin olla vain köyhä. Tai sitten vaikka neekeri, mutta persaukinen en ikinä halua olla.

"heh"
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;23876665:
...niin eikös seurakunnan tätit kerro että nuo on niitä _neekereitä_ ne ei voi tulla meidän kerhoon kun me puhutaan jeesuksesta..
Oho, antaisin kyllä palautetta esimiehille. Meilläpäin kyllä käy seurakunnan kerhoissa myös tummaihoisia (ja monet muutkin etniset ryhmät ovat edustettuina) ja jopa eri uskontokuntaa edustavat lapset ovat tervetulleita.

mun mielestä intiaani ja neekeri ei ole verrattavissa toisiinsa..ennemminkin neekeri ja inkkari..

vähän sama kuin kysyisi et miksi ryssäksi kutsuminen on väärin mut ruotsalaiseksi kutsuminen ei..

Neekeri sana vaan on muuttunut halventavaksi sanaksi (amerikassa siis alunperin sana nigger, ei se negro ) kun tää suomessa käytetty sana sitä niin muistuttaa.

neekeri vaan kuulostaa jotenkin rumalle, samoin kuin manne, ryssä jne

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;23876665:
samaa oon ihmetelly jotta mustalaiset, intiaanit, eskimot jne on ok, mutta ei neekerit.
sitten kiva kun koittaa opettaa lapsille että neekeri ei ole kohteliasta sanoo niin eikös seurakunnan tätit kerro että nuo on niitä _neekereitä_ ne ei voi tulla meidän kerhoon kun me puhutaan jeesuksesta.. -.-
No tosi tyhmästi tädit toimivat! Eivätkö tiedä että uskovia paljon esim. Afrikan maissa. Eikä ihonväri kerro uskontoa. Anna palautetta!!

"joopa"
No niin, ettekö ymmärrä, että kieli muuttuu ja elää koko ajan. Niin se vain menee, ja niin sen kuuluukin olla. Neekeri ei ole sopiva sana ollut enää pitkään aikaan.

"vieras"
Ei Amerikassa käytetä sanaa indian, se on Native American. Eskimo on korrektisti inuiitti. Maailma muuttuu, ja ihmisryhmien identiteetin itseymmärrys siirtyy puhuttuun kieleen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23876747:
mun mielestä intiaani ja neekeri ei ole verrattavissa toisiinsa..ennemminkin neekeri ja inkkari..

vähän sama kuin kysyisi et miksi ryssäksi kutsuminen on väärin mut ruotsalaiseksi kutsuminen ei..

Neekeri sana vaan on muuttunut halventavaksi sanaksi (amerikassa siis alunperin sana nigger, ei se negro ) kun tää suomessa käytetty sana sitä niin muistuttaa.

neekeri vaan kuulostaa jotenkin rumalle, samoin kuin manne, ryssä jne
Neekeri oli aiemmin aivan neutraali sana ja halventavassa mielessä käytettiin sanaa nekru. Intiaani ja inkkari ovat mulle yhtä neutraaleja ilmaisuja.

Miksi muuten ruotsinkieliset saavat kutsua venäläisiä ryssiksi mutta suomalaiset eivät ja sanovat venäläisetkin itseään ryssiksi?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23877276]Ei Amerikassa käytetä sanaa indian, se on Native American. Eskimo on korrektisti inuiitti. Maailma muuttuu, ja ihmisryhmien identiteetin itseymmärrys siirtyy puhuttuun kieleen.[/QUOTE]

Koskahan native american ja inuiitti muuttuvat epäkorrekteiksi?

"vieras"
[QUOTE="vieras";23877290]Koskahan native american ja inuiitti muuttuvat epäkorrekteiksi?[/QUOTE]

Sitten kun näiden kansanryhmien edustajat eivät enää miellä itseään näiden termien mukaisten ryhmien edustajiksi.

varmaan sitten
[QUOTE="vieras";23877290]Koskahan native american ja inuiitti muuttuvat epäkorrekteiksi?[/QUOTE]

Sitten, kun sitä aletaan käyttää haukkumanimityksenä. SItten, kun sana viittaa ihmisryhmään, jota katselet nenänvarttasi pitkin.

On aika ikävää, jos täällä oikeasti pyörii sellaista porukkaa, jolla ei järki riitä ymmärtämään miten eroavat toisistaan esim.

musta / neekeri
ryssä / venäläinen
hurri / ruotsalainen
äpärä / lapsi, joka on syntynyt avioliiton ulkopuolella
ruskean reiän ritari / homo

Käytättekö venäläisistä tuttavistanne nimitystä ryssä? avoliitossa olevan äitikaverinne lapsesta nimitystä äpärä?

Ihanko oikeasti ette tunnista sitä, milloin sanaa käytetään halventamaan teittyä ihmisryhmää ja milloin se on neutraali kuvaus?

Jos olette oikeasti niin yksinkertaisia, että tämä ei aukea, niin ei voi sanoa kuin että antaa olla. Olette päättäneet olla rasisteja (joo, venäläisiäkin kohtaan voi olla rasisti, tai valkoihoisia, pointtina on syrjintä etnisen taustan vuoksi eikä mikään tietty ihonväri) tai muuten vain syrjiviä (joo, äpäräksi nimittely ei ole rasisismia kun se ei perustu etniseen taustaan). Se tekee teistä aika ikäviä ihmisiä, mutta valintahan on jokaisen oma. Onnea valitsemallanne tiellä. Ja erityisesti toivon, että lapsistanne tulee fiksumpia.

• Tykkää
Reactions: misStar
ou
Taas yritetään olla niin nokkelia.

Suomessa ei kauheasti taida olla intiaaneja joten sanan puiminen ei ole tullut ajankohtaiseksi. Harva ihminen yhtään mistään ikäluokasta tai taustasta tietää että intiaani sanalla voi olla negatiivinen kaiku.

Yhteistyössä