Miksi neekeri ei ole neekeri, mutta intiaani on intiaani?

• Viestiketjun aloittaja "ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti
"voitto"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23882025:
Nyt sanot varmaan olevasi ylpeästi kalpeanaama?
Tietysti olen ylpeä siitä mitä olen, mutta tässä pitää huomata, että "neekeri" sana ei ole suomalaisten mielestä halventava, mutta kalpeanaama on neekerien käyttämä rasistinen ilmaisu. Suomessa ei ole käytössä neekeriä halventavaa sanaa, mutta esim. USA:ssa on "nigger". Englanninkielessä on myös sana "negro", joka tarkoittaa lähinnä samaa kuin suomen "neekeri".

"Vieras"
[QUOTE="voitto";23882100]Tietysti olen ylpeä siitä mitä olen, mutta tässä pitää huomata, että "neekeri" sana ei ole suomalaisten mielestä halventava, mutta kalpeanaama on neekerien käyttämä rasistinen ilmaisu. Suomessa ei ole käytössä neekeriä halventavaa sanaa, mutta esim. USA:ssa on "nigger". Englanninkielessä on myös sana "negro", joka tarkoittaa lähinnä samaa kuin suomen "neekeri".[/QUOTE]

Neekeri ei ole perseitten mielestä halventava sana. Muiden suomalaisten mielestä se on. =)

Eihän neekeri-nimitystä voi verrata johonkin hurriin tai ryssään! Neekeri viittaa pelkästään ihon väriin kun taas nuo muut on oikeasti kansalaisukksia, ts. noilla ihmisillä voikin kuvitella olevan jotakin yhteistä keskenään Ihon väri ei mielestäni ole riittävä yhdistävä tekijä, samantien joku silmien väri, ihan täysin merkityksetön seikka verrattuna samanlaiseen kultturitaustaan.
"Valkonaama" tms. olisi verrattava ilmaus, mutta se ei ole yhtä loukkaava, ja me kaikki tiedämme miksi.
Viittaako neekeri vain ihonväriin? Minusta kyllä vähän muuhunkin. Vai onko todella tummaihoinen intialainen neekeri? Minä olen aina ajatellut, että ei ole.

"Vieras"
[QUOTE="voitto";23881091]Jos neekeri -sanalla on sinun mielessäsi negatiivinen kaiku, se osoittaa vain omaa rasistisuuttasi. Minulle neekeri tarkoittaa mustaihoista ihmistä, eikä mitään negatiivista.[/QUOTE]

:LOL:

"vieras"
[QUOTE="voitto";23882100]Tietysti olen ylpeä siitä mitä olen, mutta tässä pitää huomata, että "neekeri" sana ei ole suomalaisten mielestä halventava, mutta kalpeanaama on neekerien käyttämä rasistinen ilmaisu. Suomessa ei ole käytössä neekeriä halventavaa sanaa, mutta esim. USA:ssa on "nigger". Englanninkielessä on myös sana "negro", joka tarkoittaa lähinnä samaa kuin suomen "neekeri".[/QUOTE]

Meinaatko tosissaan, että kun suomalaiset huutelevat "hei neekeriä", he tarkoittavat "hei sinä tummaihoinen" ilman minkäänlaista rasistista sävyä? Jos tosiaan uskot tuon niin kerro ihmeessä missä takahikiän tynnyrissä olet kasvanut niin tiedän välttää paikkaa.

[QUOTE="vieras";23882176]Meinaatko tosissaan, että kun suomalaiset huutelevat "hei neekeriä", he tarkoittavat "hei sinä tummaihoinen" ilman minkäänlaista rasistista sävyä? Jos tosiaan uskot tuon niin kerro ihmeessä missä takahikiän tynnyrissä olet kasvanut niin tiedän välttää paikkaa.[/QUOTE]

Sen enempää kantaa ottamatta itse neekeri-sanaan totean, että tuskin ne samaiset tyypit käyttäisivät afrikkalaisista mitään sanaa ilman rasistista merkitystä. Ja toisaalta taas moni käyttää neekeriäkin ihan vain sanana. Täysin vailla sivumerkityksiä.

"vieras"
Sen enempää kantaa ottamatta itse neekeri-sanaan totean, että tuskin ne samaiset tyypit käyttäisivät afrikkalaisista mitään sanaa ilman rasistista merkitystä. Ja toisaalta taas moni käyttää neekeriäkin ihan vain sanana. Täysin vailla sivumerkityksiä.
Ihan vailla minkäänlaista "olet huonompi kuin me valkoihoiset suomalaiset/jaa tuollanen neekeri vaan" merkitystä? Sen kun näkisi elävässä elämässä.

[QUOTE="vieras";23882239]Ihan vailla minkäänlaista "olet huonompi kuin me valkoihoiset suomalaiset/jaa tuollanen neekeri vaan" merkitystä? Sen kun näkisi elävässä elämässä.[/QUOTE]

Kyllä minä olen nähnyt montakin kertaa. Ja kuullut.

Sitä näkee ja kuulee kaikenlaista, kun afrikkalaissyntyisten lasten kanssa kuljeskelee. :)

"voitto"
[QUOTE="vieras";23882176]Meinaatko tosissaan, että kun suomalaiset huutelevat "hei neekeriä", he tarkoittavat "hei sinä tummaihoinen" ilman minkäänlaista rasistista sävyä? Jos tosiaan uskot tuon niin kerro ihmeessä missä takahikiän tynnyrissä olet kasvanut niin tiedän välttää paikkaa.[/QUOTE]

No kuvitellaanpa, että asut Takahikiällä mikä on varmaan tottakin. Pääset sitten kerran elämässäsi käymään tukilomalle Helsinkiin. Sitten jos joku huutaa sinulle: "hei takahikiäläinen", niin todennäköisesti hän haluaa loukata sinua. Mutta jos joku kysyy sinulta: "onko teillä takahiäläisillä oma murre?", niin todennäköisesti tarkoitus ei ole halventaa.

Samalla tavoin, jos tutustun kaupungilla neekeriin, saatan kysyä häneltä: "et varmaankaan ole pohjoismaista kotoisin kun olet neekeri?"

"Vieras"

Tuon kirjoittaja "voitto" on Latva-lahon kannattaja. Oikea perse. Mutta hänen mielestään ei saisi sanoa mitään negatiivista varasHakkaraisesta, hauveliOinosesta, mannerlaattaKikestä ja niistä monesta muusta perseestä. =)

"Vieras"
[QUOTE="voitto";23882303]No kuvitellaanpa, että asut Takahikiällä mikä on varmaan tottakin. Pääset sitten kerran elämässäsi käymään tukilomalle Helsinkiin. Sitten jos joku huutaa sinulle: "hei takahikiäläinen", niin todennäköisesti hän haluaa loukata sinua. Mutta jos joku kysyy sinulta: "onko teillä takahiäläisillä oma murre?", niin todennäköisesti tarkoitus ei ole halventaa.

Samalla tavoin, jos tutustun kaupungilla neekeriin, saatan kysyä häneltä: "et varmaankaan ole pohjoismaista kotoisin kun olet neekeri?"[/QUOTE]

Kyllä sinä sitten olet huvittava. Ryömi nyt takaisin sinne koloosi ja pysy siellä.

"vieras"
Käypä Yhdysvalloissa. Ei siellä käytetä nimitystä "intiaani", vaan "native American". Se, että intiaani on ok Suomessa johtuu siitä, että täällä ei ole juuri intiaaneja, jotka meille kertoisivat, että se ei ole PC. Samasta syystä neekeri oli ennen ok, mutta ei ole enää.

Ken guru
Huh, en tiennyt että halventavien nimien puolustajia löytyy noinkin paljon. Kai jotenkin kuvittelin että tuo on pääasiassa enää Hakkaraisen ja skinheadien heiniä...

jtpg
Olisko neekerit ja mustalaiset itse pilanneet maineensa..nimeen on tullut siksi negatiivinen kaiku..? Mustalaiset muuten sanoo valkolaista kaaleksi..en kyllä osaa siitä loukkaantua..

"vieras"
Olisko neekerit ja mustalaiset itse pilanneet maineensa..nimeen on tullut siksi negatiivinen kaiku..? Mustalaiset muuten sanoo valkolaista kaaleksi..en kyllä osaa siitä loukkaantua..
Niin, just. Siitähän se on kiinni. Kaikki nekrut ja mustalaiset maailmassa on huonoja ihmisiä. Oma vika. Huono homma...

Siis haloo! Oletko varma, että sulla nousee hissi ihan ylös asti? Ei millään pahalla...

Huh, en tiennyt että halventavien nimien puolustajia löytyy noinkin paljon. Kai jotenkin kuvittelin että tuo on pääasiassa enää Hakkaraisen ja skinheadien heiniä...
niinpä..mä luulin,et eletään 2000 lukua,mut näemmä moni on jääny sinne 60-luvulle..tulkaapa vaikka meidän perheelle sanomaan tuota n-sanaa,niin näette onko se ihan ok sana käyttää..

Ken guru
[QUOTE="hmm";23882445]Ja eestiläiset sanoo meitä poroiksi :)[/QUOTE]

Tuo on kyllä maailman huonoin oikeutus tehdä jotain toiselle...Kohti suvaitsevaisempaa maalilmaa?...not.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";23882307]Tuon kirjoittaja "voitto" on Latva-lahon kannattaja. Oikea perse. Mutta hänen mielestään ei saisi sanoa mitään negatiivista varasHakkaraisesta, hauveliOinosesta, mannerlaattaKikestä ja niistä monesta muusta perseestä. =)[/QUOTE]

Ok, hyvä tietää. Pitää laittaa nimi mieleen, että osaa jatkossa suhtautua "voiton" väläyksiin oikealla tavalla.

"hmm"
Tuo on kyllä maailman huonoin oikeutus tehdä jotain toiselle...Kohti suvaitsevaisempaa maalilmaa?...not.
En tarkoittanutkaan, että sen takia saisi nimitellä jotain toista. Se oli vain huono "kevennys". Joskus eestiläisen hotellin respassakin nimittelivät meitä poroiksi kun luulivat, etten ymmärrä. Ja huom! sanon eestiläisen kuten tuntemani ihmiset toivovat. Viro on vain yksi maakunta Eestissä. :)

Onko somali muuten korrekti nimitys vai ovatko he somalialaisia?

plöp
Siis onhan intiaanikin halventava nimitys, muttei ehkä yhtä halventava kuin neekeri. Pitää sanoa native American (olisko joku "Amerikan alkuperäiskansalainen"? No vähän kökkö :D) ja tummaihoinen/musta.

Somali on korrekti nimitys.

[QUOTE="vieras";23882331]Käypä Yhdysvalloissa. Ei siellä käytetä nimitystä "intiaani", vaan "native American". Se, että intiaani on ok Suomessa johtuu siitä, että täällä ei ole juuri intiaaneja, jotka meille kertoisivat, että se ei ole PC. Samasta syystä neekeri oli ennen ok, mutta ei ole enää.[/QUOTE]

Ja tuo Intiaani-nimitys on ihan älytön siksikin, ettei mistään Intilaisista ole lainkaan
kyse. Vähän sama jos suomalaisia nimitettäisiin joksikin ruotsiaaneiksi ja sanottas, että noh, mikäs vika siinä on, ettekö oo vai ruotsiaaneja?

"Vieras"
[QUOTE="vieras";23882522]Ok, hyvä tietää. Pitää laittaa nimi mieleen, että osaa jatkossa suhtautua "voiton" väläyksiin oikealla tavalla.[/QUOTE]

Voitto vaihtaa joka ketjussa nikkiä. =)

[QUOTE="ihmettelevä";23876624]Lapsena minulle on opetettu, että on olemassa erilaisia väestö-, rotu- ja kansallisuusryhmiä, kuten neekerit, intiaanit, somalit, mustalaiset, kiinalaiset yms. Nimityksissä ei ollut mitään rasistisia sivumerkityksiä.

En ymmärrä, miksi neekeristä on tehty rasistinen ilmaisu yhtäkkiä, koska sitä se ei ole ollut ennenkään. Vai kielletäänkö kohta myös intiaani-sanan käyttö?[/QUOTE]

Kyllä meilläkin neekerit oli neekereitä, eikä se ollut haukkumista.

Yhteistyössä