Miksi naiset luovuttavat imetyksessä niin "helpolla"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inkkarit tippu kanootista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi kukaan olisi velvollinen selittämään omaa imetystään tai sen puuttumista?

Kuka on oikea ihminen sanomaan, että toinen on yrittänyt tarpeeksi?

Ja miksi hitossa te jotkut ajattelemattomat ihmiset vielä mietitte, miksi imetyksestä ei toiset halua puhua tai miksi he ihan suoraan valehtelevat? Onko vaikea käsittää, että asenne on ihan kamala ja nykymaailma äitejä kohtaan hyvin vaativa - ilman mitään tukea.

PEESI!
Ilmeisesti nykypäivänä pitäisi laittaa kaikki imettämättä jättäneet tai imetyksen kesken lopettaneet äidit riviin että nämä supermammat saisivat kivittää heidät kirjaimellisesti. Siitäkö teille sitten tulisi parempi mieli?

Joo ja imetin omaa lastani, helvettiä se oli, taistelua, hampaiden kiristystä, toisten painostusta ja syyllistämistä. Ja silti minua säälittää nämä toisten imetyksiin puuttuvat imettäjät jotka kokevat oikeudekseen(millä oikeudella, selittäkää se?!?!)arvostella muita äitejä omien lastensa ruokinnasta.

Toivottavasti te superäidit ette siirrä tuota esimerkillistä empatiakykyänne äidinmaidossa lapsillenne.

ei mua ainakaan kiinnosta imettääkö joku vai ei, mutta mua vituttaa se saaterin ininä "maito loppui", "vauva ei enää suostunut syömään rintaa" jne. jne... Miksi ei voi suoraan sanoa että nyt ei vaan kiinnostanut/huvittanut enää??

Kuule, mulla kävi niin että 3 kk vauva alkoi KIRKUMAAN ja veti itsensä kaarelle kun näki että alan avaamaan liivejä. Huusi suoraa huutoa kunnes rinta meni piiloon. Eikä syönyt, ei ottanut rintaa edes suuhun. Ei millään, oli mieluummin vuorokauden syömättä, sitten annoin pulloa. Kaksi viikkoa tätä tappelua kesti joka ikisellä syötöllä, parhaimmillaan saattoi huutaa puolikin tuntia mutta tissiä ei ottanut. Mihinkään julkiselle paikalle tai kylään ei voinut kuvitellakaan lähtevänsä. Sitten mä luovutin. Olkoot, ellei kelpaa, syökööt pullosta. Joten mä voin sanoa ihan hyvin että vauva ei suostunut rinnalle ja joo, mua ei huvittanut enää kun jokainen itki eikä silti tullut koko hommasta mitään.

Eikä mua kiinnosta se mitä sun kaltaiset pyhimyskehän kiillottelijat natisee. Huolehtikaa te omienne lapsienne syömisistä niin mä huolehdin omieni. Mitä helvettiä se sulle kuuluu miten muut mukulansa ruokkii? En ehkä ole täysimettänyt kuutta kuukautta mutta se ei tee musta piirun vertaa huonompaa äitiä!

Mitä ihmettä te alatte puhumaan huonoista äideistä??

Ei tässä muu häiritse kuin se, että niin monen imetys tyssää vääriin tietoihin ja sitten jos epäonnistutaan, saadaan niitä joilla on imetys sujunut, haukkua ties miksi epäsosiaaliseksi superäidiksi joka kiillottaa sädekehäänsä teidän kustannuksella!

mä olen kolme kuukautta imettänyt, itkenyt, hikoillut, raivonnut kilpaa vauvan kanssa, imettänyt 7-12 tunnin sessioita, vessassa käynyt välissä ja juonut, vaihdellut rinnalta toiselle ja takaisin, kolme kuukautta huutoa äidiltä ja lapselta, rintaraivareita kaksi kuukautta, painonnousu olematonta, kasvu pysähtynyt 3kki neuvolassa, äidin paino pudonnut 5 kiloa, pitkästi alle alkupainon, pesimistä, still-teetä, sängyssä makaamista, istumista kun vauva ei ole kuukauteen suostunut syömään makuultaan, eikä nukkumaan, lääkärissäkäyntejä, paskoja ohjeita joiden mukaan MAITO RIITTÄÄ JOKAISELLA NAISELLA, KUN PARHAANSA TEKEE!!! psyyke täysin hajalla, unta ei kolmeen kuukauteen, mies huolissaan, poju pieni kuin pajunvitsa, mutta täytyyhän sen maidon riittää, kun niin sanotaan!!!

Mistä tiedät, että imetys on tyssännyt vääriin tietoihin? Jos kerrotaan, että maito loppui tai vauva hylki tissiä, niin miten voidaan olettaa suorilta, että kysymys olikin vain tiedon puutteesta?

Mitä ihmettä te alatte puhumaan huonoista äideistä??

Ei tässä muu häiritse kuin se, että niin monen imetys tyssää vääriin tietoihin ja sitten jos epäonnistutaan, saadaan niitä joilla on imetys sujunut, haukkua ties miksi epäsosiaaliseksi superäidiksi joka kiillottaa sädekehäänsä teidän kustannuksella!

Luehan toi sun eka tekstis ihan ajatuksella läpi. Sulla ei tosiaan ollu mitään kilttiä ihmettelyä vaan sanoit mm."Ja kirotaan h*lvettiin ne superäidit joilla maitoa pursuaisi meijeriin asti." sekä "Silloin palstamammoilla vasta onkin syytä repiä käyttämättömät imetysliivinsä ja "kivittää" pulloilla nämä imettäjät." Joten kukahan tässä ekana superäidin otti esiin? ;)

Sitten voit hakea (vaikka googlettamalla, löytyy parhaiten) muut satatuhatta ketjua tästä samasta aiheesta. Niin joko ymmärrät? Vai luulitko olevasti historian ensimmäinen superäiti joka on keksinyt aloittaa ketjun juuri tästä aiheesta?

Edelleen mitä se sulle kuuluu miten muut mukulansa ruokkii? Pidä pääsi kiinni omalta kohdaltasi niin ehkäpä muutkin on kommentoimatta sulle.

Ja enhän pidä. Minä en pidä siitä, että minua on arvosteltu hyvinkin ilkein sanakääntein siitä että imetys on sujunut. Ja tähän asti olen ollut vain hiljaa ja koittanut jättää omaan arvoonsa tämän arvostelun. Eikö teille tule mieleen, että minäkin olen ihminen ja se satuttaa!

Ja miksi sanot minua superäidiksi?

Sanoin alussa noin, koska nuo ilkeät asenteet loistaa niin monissa keskusteluissa, jopa tässäkin päästiin aiheeseen kun aikamme vaihdettiin ajatuksia. TÄSSÄ SITÄ TAAS HAUKUTAAN IMETTÄJIÄ. Minua ei kiinnosta millä muut ruokkii lapsensa, mutta miksi minua ja monia muita imettäjiä saa arvostella ja haukkua?!?

Ja enhän pidä. Minä en pidä siitä, että minua on arvosteltu hyvinkin ilkein sanakääntein siitä että imetys on sujunut. Ja tähän asti olen ollut vain hiljaa ja koittanut jättää omaan arvoonsa tämän arvostelun. Eikö teille tule mieleen, että minäkin olen ihminen ja se satuttaa!

Ja miksi sanot minua superäidiksi?

Sanoin alussa noin, koska nuo ilkeät asenteet loistaa niin monissa keskusteluissa, jopa tässäkin päästiin aiheeseen kun aikamme vaihdettiin ajatuksia. TÄSSÄ SITÄ TAAS HAUKUTAAN IMETTÄJIÄ. Minua ei kiinnosta millä muut ruokkii lapsensa, mutta miksi minua ja monia muita imettäjiä saa arvostella ja haukkua?!?

Et säkään saa mennä arvosteleen ja aukoon päätäs noin törkeesti kun teit itse. Varsinkaan kun SÄ ET TIEDÄ mitä oikeasti on tapahtunut ja tapahtuu. Ymmärrätkö? Sä olet ilmeisesti vakaasti sitä mieltä että kaikki on vain laiskuudesta kiinni, vaikka niin ei ole todellisessa elämässä. Sun asentees on syvältä. Sullako on oikeus vittuilla käyttämättömistä imetysliiveistä ja muusta mutta sulle ei saa sanoo takas? Säkö olet joku tuomari joka päättää kuka on yrittänyt tarpeeksi ja kuka ei?

Ja ei, kukaan ei saa oikeasti haukkua ketään. Ei imettäjät, ei osittaisimettäjät eikä nekään jotka ei imetä oli lapsia tai ei. Eikä kukaan muukaan. Mutta on myös turha niin sanontusti mennä kerjäämään verta nenästään ja sitten kitistä kun muut ovat ilkeitä. Sitä saa mitä tilaa. Edelleen, lue edes neljä, viisi samasta aiheesta tehtyä ketjua niin ehkä ymmärrät miksi tulee välittömästi ryöppy niskaan.

Ku ei mua kiinnosta oikeesti pätkän vertaa imettääkö joku vai ei ja miks joku imettää ja miks joku ei imetä. Ei mua vois vähempää kiinnostaa ne syyt miks joku lopettaa imetyksen ja siirtyy pulloon.

Mulle on vaan tärkeetä se et laps saa mahan täyteen ruokaa ja on tyytyväinen.

Näkökulmastani siitä syystä, että syystä tai toisesta epäonnistunut imetys edelleen oikeuttaa haukkumaan ja hyökkäämään niskavillat pystyssä muiden kimppuun. Minä en päätä kuka on yrittänyt tarpeeksi, mutta on se kumma että Suomen imetystilastot on mitä huonoimpia verrattuna muihin maihin (WHO). Meinaako se että suomalaisilla on imetykseen sopimaton rintojen rakenne vai olisiko monissa tapauksissa syy muualla?

Ja tosiaankin tänne on turvallisinta purkaa omaa pahaa oloaan, turpiinhan siinä tulisi kun sanoisin kaverille ettei hälle kuulu mun imetykset ja minua ei kiinnosta kuulla hänen ihmettelyään mun tisseistä. Jossain vaiheessa se minunkin mittani täyttyy kuinka kauan minua saa moittia superäidiksi, lehmäksi, imetysfanaatikoksi jne. ja tässä ollaan.

Anteeksi että olen luonnonoikku Suomen tilastoissa.

Varmaan siksi, että usein korvikeruokinnassa on paljon hyviä puolia:
- muutkin kuin äiti voivat syöttää vauvaa (äiti saa välillä nukkua yöllä pidempiä pätkiä putkeen)
- nälkä pysyy kauemmin poissa
- ei tarvitse vilautella julkisilla paikoilla tai pelata harsojen ja imetyspaitojen kanssa ettei tissi loistaisi ympäriinsä
- hyvästi kipeät nännit, rintatulehdukset ja arat tissit, hormonimyrskyt
- pääsee joskus jonnekin ilman vauvaa
- aikaa jää enemmän isommillekin sisaruksille
- vauva saa varmasti vatsansa täyteen

Siis vauva-aika ON rankka! Pitkä imetys ja vauvan kunnialla ja lapsentahtisesti hoitaminen kysyy tosi paljon voimia. Ei ole mikään itsestäänselvyys että jokainen synnyttänyt nainen jaksaisi puolikin vuotta taistella imetyksen toimivuuden puolesta.

Mulla reilu 2kk ikäinen neiti. Saa korviketta lääketieteellisistä syistä ja saa myös rintamaitoa. Neiti oli alle 3 kiloinen syntyessään ja sai aluksi reilu kuukauden ikään pelkkää rintamaitoa (sairaalassa sai korviketta lisäksi, kun maito nousi vasta 5.pvänä). Neuvolassa sit huomattiin ettei likka kasva ja käskettiin antaa korviketta rinnan jälkeen. Imetin siis 30-60 minuuttia ja silti meni jokakerta 60ml korviketta lisäksi, eikä siltikään paino noussut tarpeeksi. Nyt saa pääsääntöisesti korviketta ja rintaa aamulla ja illalla ja pari kertaa siinä välissä. Ja nyt viime viikolla ensimmäisen kerran oli kasvanut tarpeeksi. Ja edelleen hypätään neuvolassa painoseurannassa. Niin ja imetys onnistuu vain rintakumilla. Välillä oon yrittäny ilman, mutta ei edes hiffaa mikä se nänni on ilman rintakumia.
Ja täytyy kyl myöntää et mua ottaa päähän sellaset joilta maitoa tulee todella paljon jättää imettämisen kokonaan pois ja mä taas haluaisin imettää mut kun sitä maitoa ei vaan tuu tarpeeksi niin on pakko antaa sitä korviketta (tosin täytyy myöntää ettei tuu joka kerta imetettyä ennen ku antaa korviketta. Mutta siinä korvikkeessakin menee aikaa 40 minuuttia; kun refluksin takia maidossa on sakeuttajaa. Tosin kun saa rintaa niin puklailee silloin tosi paljon, kun siinä ei oo sitä maidonsakeuttajaa.)

Jos kerta aloittajaa korpeaa se että hänen imetystään katsotaan nenänvartta pitkin niin miksi hän arvostelee niitä jotka antavat korviketta? Ja onko todella näin että imettäviä äitejä arvostellaan enemmän kuin korviketta antavia??? Luulin että se on juuri toisin päin! Minusta korvikeäidit saa olla joka paikassa selittämässä että miksi, miksi...

Tätä ketjua lukiessa olen huomannut, että tarinoita on moneksi, eikä varmasti yksikään oo toistaan huonompi.

Itellä maito ei TODELLA noussut, synnärillä kätilöt vakuutti että kyllä se maito nousee 4-5 päivässä ja varsinkin sitten kun menet kotiin...No eipä noussut. Imetin koko sairaalassa olo ajan vauvaa, koko ajan oli rinnalla. Lisämaitoa oli pakko antaa koska eihän vauva ruuatta voi elää. Kotona tilanne ei muuttunut, vauvalla oli todella hyvä imuote, imi rintaa hanakasti eikä edes raivostunut vaikka maitoa ei tullut. Tietenkin ressasin asiasta koska minuulle vakuutettiin että maito nousee, soitin joka paikkaan asiasta ja minulle vaan toitotettiin että älä ressaa, se pahentaa asioita ja ole iho kontaktissa ja imetä, imetä imetä!! Vauvan ollessa viikon sain lääkekuurin maidon nousemiseksi, imetin ja annoin korviketta. Ensin myös suositeltiin hörpyttämistä, mutta siitä ei tullut mitään (tämä kyllä johtui ehkäkin ohjauksen ja neuvojen puutteesta).

Söin lääkekuurin, ei auttanut. Nyt mietin olisinko voinut tehdä vielä jotain enemmän? Enemmän ihokontaktissa tai vaan antaa vauvan imeä, vaikka sen paino olisikin lähtenyt ensin laskuun...en tiedä...Olen myös miettinyt syitä maidonnousun puutteeseen. Supistukset alkoivat tulemaan 10 min välein jo 3 ja puol vuorokautta ennen kuin lapsi syntyi, enkä nukkunut tänä aikana ollenkaan. Synnytys meni tosi hyvin, mutta istukan syntyminen kesti 2 ja puol tuntia. Tää on spekulointia mut jostain oon syitä ettiny muitakin kuin se etten olisi yrittänyt tarpeeksi.

Tämä imetysasia oli ja on minulle kovapaikka. Vauva on ihana ja kasvanut ja kehittynyt hienosti, joten ei asiat huonosti ole. Vauva lutkuttaa rintaa vieläkin 6 viikon ikäisenä vaikka maitoa ei tuu, se rauhoittaa sitä kuitenkin.

Mun imetys on ollu tällanen ja sillä sipuli. Hienoahan se on että imettää lasta pitkään ,ainakin minusta :) harmi jos aloittaja on saanut paheksuntaa osakseen imetyksen vuoksi.

[QUOTE="vieras";23637008]Mitä sun mielestä pitää tehdä jos vauva hylkii rintaa eikä viikkoihin syö kunnolla? Miten pitää yllä maidontuotantoa jos vauva ei ime ja rintapumpulle ei saa herumisrefleksiä aikaan vaikka koittaisi mitä (itse koitin niin esim. että imetin vauvaa toisesta rinnasta ja koitin pumpata toisesta)?

t. aiemmin vastannut joka imetti 4kk rintaraivareita saavaa vauvaa[/QUOTE]

Ei viikkoihin syö kunnolla?? No jo nyt on aikamoista, tuossa tilanteessahan kuivumisriskikin on todella suuri.

ja ilman muuta tuossa tilanteessa tulee tehdä kuten paras on, eli koittaa turvata ensisijaisesti lapsen ravinnonsaanti, turvallinen kasvu ja kehitys. Jos rintaruokinta ei ole mahdollista, tulee antaa korviketta. Mikäli sen kanssa on ongelmia, tulee hakeutua avun piiriin.

Etkö itse ymmärtänyt tätä?

kritiikkini ei kohdistunut todellakaan korviketta saaneiden lasten äiteihin vaan äiteihin, jotka pettävät itseään. Mielestäni olet toiminut tilanteenne vaatimalla tavalla, ja niin varmaan jokainen lapsensa hätään reagoiva vanhempi olisi tehnyt. :)

Nyt kun tässä vielä ajatuksella luin ketjua läpi huomasin, mikä minua todellisuudessa ärsyttää . Tai oikeastaan mikä minu tekee huolestuneeksi ja sitä kautta kärkkääksi sanomaan, että "ettekö te nyt hemmetti tajua tätä"!

Ehkä ei paras tapa toimia, mutta tieto lisää tuskaa. Esim. WHO:n suositusten ja perusteluiden kanssa olen paljon tekemisissä, ja imetyssuositushan on kaksi vuotta. Se on globaali, ja ei tietenkään ole täällä vauraassa yhteiskunnassa välttämätöntä, koska ravino on laaduksata ja sitä on saatavilla.

Mutta siihen sisältyy miina: Korkean elintason maissa ei raha aja biologian edelle: Kaikesta laadukkaasta ja massiivisesta elintarvike- ja kulutustarjonnasta huolimatta rintamaito on parasta ja ehdottomasti esim. immuniteetin kehittymisen vuoksi tarpeellista kaikille lapsille. Täälä voimme kuitenkin liian helposti valita: jos ei huvita, voi ostaa Tuttelia.

Miettikääpä, millaisissa ravitsemusolosuhteissa esim. Saharan eteläpuolisen Afrikan asukkaat elävät? Naiset ja lapset? Ja kuinka korkea on lapsikuolleisuus? Mitä luulette, mitä he olisivat valmiita tekemään sen eteen, että maitoa riittäisi vauvalle?

En osaa selittää sen paremmin. Toivottavasti joku bonasi pointin. Ei syyllistämistä vaan sitä, että ihan totta, jos voit vielä jotakin tehdä imettääksesi, niin tee! Ei niiden afrikkalaisten vaan ihan oman lapsesi vuoksi.

ei mua ainakaan kiinnosta imettääkö joku vai ei, mutta mua vituttaa se saaterin ininä "maito loppui", "vauva ei enää suostunut syömään rintaa" jne. jne... Miksi ei voi suoraan sanoa että nyt ei vaan kiinnostanut/huvittanut enää??

no jaa, ehkä mua ei sitten vain kiinnostanut imettää.. maito nousi huonosti, jo sairaalassa vauva sai lisämaitoa, imuote oli vääränlainen, nännit verillä ja armoton väsymys.. kotona se ei yhtään helpottanut, annettiin korviketta siinä imettämisen sivussa, lypsämällä ei tullut kuin 10ml per tissi, vauva imi mutta huusi nälkäänsä (oli kait sitten jo tottunut helppoon maitoon pullosta) luovuin päiväsaikaan imetyksestä, imetin öisin kun tuntui että silloin maitoa oli kertynyt tarpeeksi, mutta maito väheni, lapsi vaati enemmän, imetys sattui ja maitoa ei vain tullut tarpeeksi joten luovutin, enm jaksanut stressata, 3kk osittaisimetystä ja vauva itse lopetti, ei vain enää hyväksynyt edes öisin tissiä

olisin toki voinut yrittää kovemmin, imettää koko päivän, huudattaa vauvaa, kestää se kipu, litkiä kotikaljaa,mammateetä, pistää vaikak ne kaalinlehdet tisseille.. mutta miksi?
olin muutenkin väsynyt, poika heräili 6 tunnin yöunien aikana 5-10kertaa, 2 kertaa söi, päivisin nukkui 4kk ikään asti 15-20min kerrallaan päiväunia.. valitsin siis helpomman tien, enkä edes häpeä taikak akdu.
ensi kerralla jos sellainen tulee niin katsotaan mitä siitä tulee, imetys nyt kuitenkin tuntui epämiellyttävltä, alussa se sattuu joten minkäänlaista stressiä en aio ottaa

Kummasti se tilasto muuttuu jo Ruotsissa erilaiseksi, kun ottaa huomioon mikä siellä luokitellaan täysimetykseksi ja mikä täällä. Suomessa tittelin menettää samoin tein, jos vaikka vauva on synnyttyään juotunut teholle ja saanut siellä luovutettua maitoa. Tämä jo pilaa sen, että vaikka vauvan päästyä kotiin täysimettäisit 10kk niin, ettei vauva saa äidinmaitoa edes pullosta vaan aina rinnasta, niin ei auta. Et pääse tilastoihin.

Ja vaikka tästä ei olisi kyse, niin voisiko valistus olla huonoa, samoin kuin opastus, asenne ja ilmapiiri?

Huvittavinta tässä kaikessa on että vedotaan WHOn suosituksiin kuin jumalan sanaan. Koska kerran WHO näin sanoo niin niin on! Mutta annas olla kun WHO suosittaa jotain muuta, vaikka rokotuksia. Yhtäkkiä onkin salaliittoa ja ties mitä, ei silloin kukaan käske ajatella Sahan eteläpuolisen afrikan naisten tilannetta ja kuinka paljon he olisivat valmiita antamaan siitä että lapsi saisi yhtä hyvän rokotussuoja kuin täällä. Ei. Silloin voi tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee, koska kyllähän nyt äiti hyvänen aika tietää paremmin kuin joku korruptoitunut WHO...

Musta on aivan turha syyllistää äitejä siitä, ettei imetys onnistu. Kyllä mä enemmän syyttäisin ammattilaisia, koska oikeita neuvoja on todella vaikea saada. Terveydenhoitajat voivat antaa ristiriitaisia ja täysin vääriä ohjeita. Ennen on vanhemmat sukupolvet neuvoneet imettämisessä, mutta kun siinä 70-luvun kohdilla tuli uudet suositukset ja silloin meni monen imetykset mönkään, ei sieltä sitä apua saa. Raskausaikana niitä neuvoja ei oikein osaa etsiä, kun ei tiedä, mikä voi mennä vikaan. Syntymän jälkeen ei välttämättä jaksa itse etsiä tietoa esim. netistä. Kyllä sitä oikeaa tietoa pitäisi olla helposti saatavilla neuvolasta.

Kummasti se tilasto muuttuu jo Ruotsissa erilaiseksi, kun ottaa huomioon mikä siellä luokitellaan täysimetykseksi ja mikä täällä. Suomessa tittelin menettää samoin tein, jos vaikka vauva on synnyttyään juotunut teholle ja saanut siellä luovutettua maitoa. Tämä jo pilaa sen, että vaikka vauvan päästyä kotiin täysimettäisit 10kk niin, ettei vauva saa äidinmaitoa edes pullosta vaan aina rinnasta, niin ei auta. Et pääse tilastoihin.

Ja vaikka tästä ei olisi kyse, niin voisiko valistus olla huonoa, samoin kuin opastus, asenne ja ilmapiiri?

Mä olen pitänyt mielessäni vauvaani 4 kuukauteen asti täysimetettynä vaikka sai synnärillä muutaman kerran lisämaitoa (itki nälkää vaikka oli koko ajan rinnalla siihen asti kun maito nousi kotiinlähtöpäivänä, siitä eteenpäin opärjäsi mainiosti äidinmaidolla) ja mies on antanut sen 4 kuukauden aikana muutaman kerran pullosta maitoa kun mä en ole syystä tai toisesta pystynyt/jaksanut. Vaikea ajatella että vauva olisi osittaisimetetty jos on saanut 99.9% ravinnostaan rinnasta... Mutta mä en kyllä ole tähän asti tiennytkään että miten noissa tilastoissa suhtaudutaan tähän, mutta ehkä tää selvensi mulle sitä miksi niin harva vauva on tilastojen mukaan täällä täysimetetty :)

Niin ja mua ärsyttää, että kaikille täytyy puolustella sitä, että miksi ihmeessä sä vielä imetätä lastas (1v3kk). Saa tavallista maitoa myös mukista ruuan kanssa ja muutakin janojuotavaa kuin tissiä.
Vauva olisi lopettanut varmaan n. 7kk iässä, mutta halusin imettää vuoden ikään asti ja nyt vieroitusta yritetään, ehkä jopa enemmän ulkopuolisten takia, kuin siksi että minä tai lapsi haluttaisiin.

Suhteellisen helppoa on imetys ollut. Tosin molempien lasten kanssa ekat viikot on olleet aikamoista tissittelyä, laitoksellakin nauroivat hoitsut kun kokoajan oli tississä kiinni. Esikoisen kanssa nyt oli hankalampaa kun rinnat meni rikki ja sattui tietysti, mutta ekan kuukauden jälkeen helpotti homma kummasti.

Mä sanon yhen ainoon asian... itseä todella ahdisti julkisilla paikoilla imetys, koska minulla on isot rinnat. helppohan se on jollain a-b kupin rinnoilla imettää ku vauvan pää peittää hyvin.. mutta kun rintojen koko on d-f niin siin on kauhee säätäminen et saa tissin pois vauvan nenän edestä ja pois näkyvistä.. Ei todellakaan toimi julkisilla paikoilla, enkä mihinkään vessaan halunnut änkeä istumaan... Joten 4kk kotona ollessa, päätin lopettaa halusin ulos. Ilman vauvan määräämää aikataulua.. Julkisilla paikoilla aloin antaa korviketta.. Tämä oli minun ratkaisuni...

Mä sanon yhen ainoon asian... itseä todella ahdisti julkisilla paikoilla imetys, koska minulla on isot rinnat. helppohan se on jollain a-b kupin rinnoilla imettää ku vauvan pää peittää hyvin.. mutta kun rintojen koko on d-f niin siin on kauhee säätäminen et saa tissin pois vauvan nenän edestä ja pois näkyvistä.. Ei todellakaan toimi julkisilla paikoilla, enkä mihinkään vessaan halunnut änkeä istumaan... Joten 4kk kotona ollessa, päätin lopettaa halusin ulos. Ilman vauvan määräämää aikataulua.. Julkisilla paikoilla aloin antaa korviketta.. Tämä oli minun ratkaisuni...

Itse taas en kokenut isoja rintoja ongelmana vaan reilusti imetin julkisesti vielä melkein 2 vuotiastakin. Enkä edes koskaan huomannut että kukaan olisi tuijottanut

Yhteistyössä