Miksi mun kakkupohja lässähtää aina uunista oton jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leipuri hiiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Hmmm. Oletko varmasti vatkannut tarpeeksi?
Tai jos otat liian aikaisin pois?

Luulin ottavani liian aikaisin pois ja nyt pidensin aikaa ja päältä oli jo aika tumma, mutta silti lässähti. Luulisin vatkaavanikin tarpeeksi. Usean minuutin ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Hmmm. Oletko varmasti vatkannut tarpeeksi?
Tai jos otat liian aikaisin pois?

Luulin ottavani liian aikaisin pois ja nyt pidensin aikaa ja päältä oli jo aika tumma, mutta silti lässähti. Luulisin vatkaavanikin tarpeeksi. Usean minuutin ainakin.

Niin siis tää oli ap...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei kai auta kuin pidentää vatkausaikaakin seuraavalla kerralla. Nyt saa kelvata lässähtänyt versio :)

Melkein sanoisin, että seuraavalla kerralla kun ajattelet, että olet vatkannut tarpeeksi, vatkaa vielä toinen mokoma perään..

Mulla ainakin kakkupohjat ennen lätsähteli sen takia, kun vatkasin jauhot siihen kananmunasokerivaahtoon, joten se vaahto lässähti. Ne jauhot kannattaa sekoittaa varovasti lusikalla niin se kuohkeus säilyy.

Alkuperäinen kirjoittaja am:
Mulla ainakin kakkupohjat ennen lätsähteli sen takia, kun vatkasin jauhot siihen kananmunasokerivaahtoon, joten se vaahto lässähti. Ne jauhot kannattaa sekoittaa varovasti lusikalla niin se kuohkeus säilyy.

Se on totta, jauhoja+leivinjauhetta ei saa vatkata, se sekoitetaan varovasti joukkoon. Sitä ennen vatkataaan pitkään ja hartaasti.

Mä en onnistu nostelemaan niitä jauhoja sinne joukkoon :o Aina ne on sellasena klimppinä siellä pohjalla. Siksi olen viime aikoina sekoittanut ihan hiljasimmalla nopeudella, siinäköhän syy lässähdykseen... Ja leivinjauhettakin oli tässä ohjeessa, voi tietysti olla, että sitäkin oli sit liikaa. Ota nyt näistäkin selvää.
Mutta maku toivottavasti on kuitenkin hyvä! :)

Mä en onnistu nostelemaan niitä jauhoja sinne joukkoon :o Aina ne on sellasena klimppinä siellä pohjalla. Siksi olen viime aikoina sekoittanut ihan hiljasimmalla nopeudella, siinäköhän syy lässähdykseen... Ja leivinjauhettakin oli tässä ohjeessa, voi tietysti olla, että sitäkin oli sit liikaa. Ota nyt näistäkin selvää.

Laita jauhot siivilän läpi vähän kerrallaan, niin voi sekoittaa lastalla tai pelkällä vispilällä.

Alkuperäinen kirjoittaja möö:

Laita jauhot siivilän läpi vähän kerrallaan, niin voi sekoittaa lastalla tai pelkällä vispilällä.

Niin mä oon tehnytkin, mutta ne menee heti sellaseksi klimpiksi ja valuu sinne pohjalle :D Harjoituksen puutetta ilmeisesti, täytyy alkaa tekeen enemmän kakkupohjia. Ja pakko mainita, että olen leipuri ammatiltani :laugh: Tosin en ole päivääkään sitä työtä tehnyt ja opiskeluistakin jo reilu kymmenen vuotta aikaa.

Niin mä oon tehnytkin, mutta ne menee heti sellaseksi klimpiksi ja valuu sinne pohjalle :D Harjoituksen puutetta ilmeisesti, täytyy alkaa tekeen enemmän kakkupohjia. Ja pakko mainita, että olen leipuri ammatiltani :laugh: Tosin en ole päivääkään sitä työtä tehnyt ja opiskeluistakin jo reilu kymmenen vuotta aikaa.

No kyllä sitten sulla on varmaan se vaahto jo alku peleissä liian löysää... Neljän munan kakkua käskettiin jossain ohjeessa vatkata 15 minuuttia ja sitä olen noudattanut hyvällä menestyksellä..

No kyllä sitten sulla on varmaan se vaahto jo alku peleissä liian löysää... Neljän munan kakkua käskettiin jossain ohjeessa vatkata 15 minuuttia ja sitä olen noudattanut hyvällä menestyksellä..

Niin mäkin muistan kouluajoilta, että 13 minuuttia vatkataan ja kyllä mä yleensä sen aikaa vatkaankin. Täytyy kyllä myöntää, että nyt tais olla lyhyempi aika. Mutta nimenomaan aiemmin, kun oon jaksanut vatkata pitkään, niin se jauhojen nostelu ei ole onnistunut. En muista onko silloin lässähtänytkään.

Sitten pitää vielä heittää tällaiset vanhan kansan viisaudet, kuin että kananmunien pitää olla huoneen lämmössä vähintään tunti ennen vatkausta ja munien ei saa olla liian tuoreita vaan aika lähellä sitä parasta ennen päivää. Mutta joo, kun sen kakun kuitenkin täyttää ja esim. kermalla koristelee, ei sen lätsätämistä edes kukaan huomaa ; )

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Onkos kakussa väliä sillä, miten kovakouraisesti kakun ottaa uunista pois? Meinaan, että esim. muffinssithan lässähtävät jos ne kolauttaa lämpiminä uunista ottamisen jälkeen. :)

En tiedä, mutta en mä sitä mielestäni kouluttele. Sitä mietin, että vaikuttaako se hammastikulla tökkiminen, kun kokeilen kypsyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Onkos kakussa väliä sillä, miten kovakouraisesti kakun ottaa uunista pois? Meinaan, että esim. muffinssithan lässähtävät jos ne kolauttaa lämpiminä uunista ottamisen jälkeen. :)

En tiedä, mutta en mä sitä mielestäni kouluttele. Sitä mietin, että vaikuttaako se hammastikulla tökkiminen, kun kokeilen kypsyyttä.

Siis kolauttele :D

Yhteistyössä