Huomasin "nakkisormisyndrooman" olevan perillä asioista. Muitakin hyviä kommentteja oli.
Tuosta vapaasta leikistä. Montessori-päiväkodeissa on eri tilat joissa voi tehdä eri asioita. Kerroin jo aiemmin että leikkikalut ovat käytössä eri huoneessa kuin missä on montessorityöskentelyä. Siellä leikitään leluilla, joita ei sekoiteta montessorivälineiden kanssa.
Leluina voivat olla junanrata, nukenvaunut ja nuket puettavine vaatteineen, autoja, legoja, kauppaleikki, lääkärilaukku, kampaajan leikkeihin hiuskoristeita, erilaisia eläimiä jne.
Vuosia sitten työ, leikki ja oppiminen olivat toisistaan eriytymättömiä. Leikkivälineet ovat muuttuneet kauppatavaraksi, joita aikuiset ostavat. Työn maailma on häipynyt lapsen näköpiirissä (ennen maalla maatyöt jne.) elämän tilanne on saanut nykylapsen tilanteeseren, jossa aikuinen tietämättään tai tiedostaen yhä enemmän vaikuttaa siihen millaisiksi lasten toiminnan olosuhteet muutttuvat.
Montessoreissa lapset tekevät oman valintansa mukaan mm. lettuja sekä tiikerikakkua jota käy sitten tarjoamassa muille. Tarjotessaan hän sanoo "ole hyvä" ja saa kuulla sanan "kiitos."
Arkipuuhissa on mahdollisuus ottaa hyllystä juureksia joita saa pilkkoa. Lapsi voi ottaa hyllystä välineet ja puristaa appelsiinimehuakin. Lapsi tietää kuinka toimia. Hän laittaa esiliinan ylleen, pesee kätensä, tekee työnsä. Hän käy tiskaamassa.
Lapsi ei tiskaa saadakseen astiat puhtaiksi vaan saadaksen tilaisuuden saattaa yhteen fyysiset ja psyykkiset voimavaransa. Lapsi hallitse kehonsa motoriikkaa, oivaltaa toimintansa syitä ja seurauksia, kokee mielihyvää selviytymisestään. Aikuinen hoitaa keittiövälineet seuraavaa päivää varten esim. laittamalla astiat astianpesukoneeseen. Kaikki välineet ym. ovat aina kunnossa aamulla tulevia lapsia varten. Ne ovat hyllyissä moitteettomassa sekä esimerkillisessä järjestyksessä, jolloin lapsi näkee kuinka itsekin laittaa ne käytön jälkeen.
Kun puhutaan lasten leikeistä, ei sen tarvitse olla kaupallista viihdykettä. Montessoreissa arkipuuhissa on mm. pyykinpesumahdollisuus. Omasssa paikassaan on kaikki tarvittava, pesemiseen tarkoitettu vati ja pala saippuaa sekä vati vaatteiden huuhtomiseen, kannu jolla vesi kannnetaan vateihin, ehkä pyykkilauta, pieni kuivausteline pyykkipinnoineen johon laitetaan kuivumaan. Pyykit ovat lapsen käteen sopivia nuken vaatteita tai kankaita ym. Lapsi voi myös silittää pyykkiä. Viikkamiseen on mallit omassa hyllypaikassaan. Kaikkea saa tehdä jos "työ" on vapaana, ajankohta sopiva muun toiminnan suhteen.
Sitten harvassa on, mutta toivottavasti yleistyy; nuken kylvettämisen mahdollisuus. Amme, pyyhe, vesimittari, saippuarasia sekä nuken pyyhe on kaikki hankittu samaa väriä. Lapsi saa kylvettää nukkea, kuivata ja pukea.
Harvalla lapsella on näin monipuoliset "leikkimahdollisuudet" kotonaan.
Valmistellussa ympäristössä on myös aina valmiina käyttöön kengän kiilloitustarvikkeet. Kenkäkin on valmiina, mutta jos joku lapsi huoma kaverin nahkakengän olevan killoituiksen tarpeessa, voi kysyä jos saa.
Hopean kiilloitus on suosittu työ.
Näitä ja paljon paljon muuta saa montessoreissa tehdä aina kun ne ovat ensin näytetty lapselle kuinka tehdään.
Aluksi kun lapsi tulee, hänellä ei ole valinnan vapautta, sillä lapsi ei tiedä mitä valinnan mahdollisuuksia on. Kun lapselle on näytetty harjoituksia, voi hän alkaa harjoitella valinnan vapautta, mutta ennen tietoa ei voi tuntea mahdollisuuksiaan.
Yleensä aloittavalle lapslle näytetään mistä matto, jonka päällä voi työskennellä otetaan, kuinka matto rullataan ja viedään käytön jälkeen takaisin paikalleen. Myös ovien avaaminen ja sulkeminen sekä päivittäisiä toimintoja.
Lapsi ei voi juosta ja telmiä sisällä, jossa on tarkoitus tehdä hienomotorisa töitä. Sisällä ei sa juosta, vaan ulkoilussa on mahdollisuus juoksuun ja lumikasassa telmimiseen. Ei kunnallisissa tavallisissa päiväkodeissakaan saa juosta ja telmiä sisällä. Liikuntahetkissä on mahdollisuus verryttelyyn ja juoksuun...Siksi juoksemista ei näe Montessori-päiväkodeissa eikä toivottavasti kenenkään kodissa sisällä.
Vapaata leikkiä on ulkona sekä sisällä leikkimiseen varatussa tilassa. Montessorivälineiden ym. käyttö valmistellussa ympäristössä on vapaata, lapsi saa valita mitä tekee, kunhan työ on näytetty kuinka se tehdään.
Ihan vapaasti saa ottaa hyllystä mieleisensä työn, lapsille ei edes opeteta mitään ellei hän ole kiinnostunut, hänellä ei ole herkkyyskausi tiettyä asiaa kohti. Mutta valinnan vapaus ei tarkoita sitä että saisi juosta sisällä ja temmeltää, vaan on jotain valittava lukemissta askarteluun tai kukkien kastelusta postimerkkien tutkimiseen jne. Mahdollisuuksia on tosi paljon. Kaikkia välineitä on vain yksi. Tekemistä riittää....
Ajatellen tavallisia päiväkoteja. Jo vuosia pinnalla ollut tasapäistäminenon montessorimaailmassa kuin punainen vaate. Monissa päiväkodeisa on tapana että laitetaan kaikki lapset tekemään samaa asia.silloinhan lasta pidetään idioottina.Siinä varmaan ajatellaaan ettäjärjestyksen ylläpitämiseksi lapsi pitää ohjelmoida toimimaan niin kuin aikuinen haluaa.Se on syvää epäkunnioitusta lasta kohtaan.
Kaikille ei tietenkään sovi montessorimenetelmä. Joillekin sopii satujen täyttämä ei todellinen mailma ja se on jokaien oma asia mitä valitaan. Montessorissa opitaan tekemällä konkreettisesti ja aika kuluu tekemällä, saaden hyötyä samalla kuin huomaamattaan. maailma on tosiaan suorituskeskeinen, joten toisaalta lasten on hyvä tietää mitä pihapiirin ulkopuolella todellisuudessa on. On pankkiautomaatit ja kortit joilla maksetaan, on automatiaa ja tietotekniikkaa, loogista päättelykykyä tarvitaan, suhtautumista kunnioittaen luontoa kohtaan jne.
Montessori päiväkodissa saa harjaantumista leikin muodossa tekemällä konkreettisesti asioita, sillä leikki on lapsen työtä.
Ns. valmistellussa ympäristössä ovat montesorivälineet, mutta yhtä hyvin voi mahtua maalausteline, askartelumahdollisuus, lukunurkkaus ym.
Yleensä on tehty lasten kokoon sopivat keittiökalusteet, kuten tiskipöytä matalampi kuin kotona, työpöytä samoin, liesi sopiva lapsille jne.
Minun paikoissani joissa olen ollut työssä, alkaen v.1983, ovat lapset tehneet lettutaikinan ja paistaneet lettuja. Se tapahtuu niin, että vuoron perään voivat halukkaat tehdä lettuja, kattaa itselle ja kaverille pöydän ja saa käydä hakemassa hänet lettukesteihin.
Kun letut on syöty, jää lettujen paistaja laittamaan keittiön samaan kuntoon kuin se oli ollutkin. Hän tiskaa. Laittaa kuivumaan telineeseen, pyyhkii pöydän ja katsoo että tuolit ovat pöydän äärellä nätisti.
On valinnan mahdollisuuksia, joillekin Montessori-päiväkoti on OK, joillekin joku muu.