Miksi minulle ei myönnetty luottokorttia?!

  • Viestiketjun aloittaja Loukkaavaa
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
[QUOTE="dada";27310192]1e, 100e tai 1000e, jos se on maksamatta niin se on maksamatta.

Mutta ei se, että lasku on vain myöhässä tarkoita mitään maksuhäiriömerkintää.[/QUOTE]

No sitä minäkin. Sitten ei kyllä ole. Sitä vain tulee vainoharhaiseksi tällaisessa tilanteessa, että voiko huomaamatta merkintä tulla jostain aivan älyttömästä postin virheestäkin.
 
"vieras"
Kannattaa käydä pankissa AP tilaamassa tuo kortti henkilökohtaisesti. Verkkopankin kautta tehtynä järjestelmä joko hyväksyy tai hylkää päätösen ja siitä menee automaattisesti tieto asiakkaalle. Kukaan ei sitä hakemusta käy pankissa läpi enää erikseen. Luottokortin hakujärjestelmä ei välttämättä ymmärrä kaikkia juttuja esim. yhteistä tiliä tms. asiaa asiakastiedoissa, jonka vuoksi hakemus päätyy hylkäykseen. Konttorilla kyllä tiedetään nämä jutut ja osataan ne myös "kiertää", että järjestelmä antaa hyväksyvän päätöksen..
 
"a.p"
Onneksi osa ymmärsi että tuntui loukkaavalta.
Rehellisenä ja raha-asioistaan huoltapitävälle se kolahtaa kyllä koviten kun niin moni eläkeläinenkin saa 900e eläkkeellä luottokortin, mutta vakipaikassa työssäkäyvänä ei vaikka saa tuplasti tuon summan.

Miksi ei saisi loukkaantua jos kokee, että päätös on erittäin kaukana oikeasta?
Miksi ei saisi loukkaantua jos olet kantanut rahaa jollekin pankille ja yhtäkkiä et saa edes korttia heiltä?
No minusta se tuntuu hullulta, älkäähän nyt närkästymisestäni närkästykö.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"a.p"
[QUOTE="vieras";27310219]Kannattaa käydä pankissa AP tilaamassa tuo kortti henkilökohtaisesti. Verkkopankin kautta tehtynä järjestelmä joko hyväksyy tai hylkää päätösen ja siitä menee automaattisesti tieto asiakkaalle. Kukaan ei sitä hakemusta käy pankissa läpi enää erikseen. Luottokortin hakujärjestelmä ei välttämättä ymmärrä kaikkia juttuja esim. yhteistä tiliä tms. asiaa asiakastiedoissa, jonka vuoksi hakemus päätyy hylkäykseen. Konttorilla kyllä tiedetään nämä jutut ja osataan ne myös "kiertää", että järjestelmä antaa hyväksyvän päätöksen..[/QUOTE]

Eikö kukaan ihminen käy noita läpi?! Koneko sen tekee? Eikös se hakemus kuitenkin mene jonkun ihmisen käsiteltäväksi?
 
"hmmm"
Mulle tuli mieleen, että ehkäpä tuo yhteinen tili juurikin voi vaikuttaa siihen ettei korttia myönnetty. Jos siinä on joku rajoite, että ei saa olla kuin yksi kortti tiliä kohti (epäilen kyllä tätä) tai tili on avattu niin, että se on puolison nimissä ja sinulla käyttöoikeudet, mutta järjestelmä ei tätä osaa hoksata tmv.

Jos nuo kaikki pitää paikkaansa, että olet aina hoitanut raha-asiat kunnolla (ei siis mitään vanhojakaan luottotietomerkintöjä mitkä ei enää näy tai et ole jättänyt pankissa lainoja maksamatta) niin en kyllä keksi mitä estettä siinä voisi olla. Todennäköisesti kortin tilaus konttorilla onnistuu :)
 
Faktatieto
Alkuperäinen kirjoittaja miettii hän;27310240:
Tätä mäkin mietin, että saako muka pankki katsoa oma-aloitteisesti toisen tilitapahtumia. Että mistä rahaa tulee ja kuinka paljon on Alkon korttiostoksia jne.

Miettii hän. Onko jollain ihan faktatietoa tästä.
Ei saa käydä muuten vaan katselemssa. Yleensäkään pankkitietoja ei saa käydä katsomassa ilman syytä (vrt. hoitoala, siellä myöskään potilastietoja ei saa käydä huvikseen tutkimassa). Mutta esim. korttitilaus on sellainen, jossa saa ja pitääkin katsoa tilitapahtumat.
 
miettii hän
[QUOTE="a.p";27310231]Eikö kukaan ihminen käy noita läpi?! Koneko sen tekee? Eikös se hakemus kuitenkin mene jonkun ihmisen käsiteltäväksi?[/QUOTE]

Mä olen ainakin nostanut Visakortin luottorajaa netissä, siten että uusi raja on käytöss heti. Eli ihan se järjestelmä sen tekee ja hyväksyy. Ei ihminen.

Ilmeisesti tässä ei ollut kyse visasta kuitenkaan.

Mulla on visalla 2600e luottoraja ja Masterilla 1500e. Bruttotulot 2500e/kk. Asuntolainaa yli 100k ja autolainaa ehkä 8k.
 
"a.p"
[QUOTE="hmmm";27310269]Mulle tuli mieleen, että ehkäpä tuo yhteinen tili juurikin voi vaikuttaa siihen ettei korttia myönnetty. Jos siinä on joku rajoite, että ei saa olla kuin yksi kortti tiliä kohti (epäilen kyllä tätä) tai tili on avattu niin, että se on puolison nimissä ja sinulla käyttöoikeudet, mutta järjestelmä ei tätä osaa hoksata tmv.

Jos nuo kaikki pitää paikkaansa, että olet aina hoitanut raha-asiat kunnolla (ei siis mitään vanhojakaan luottotietomerkintöjä mitkä ei enää näy tai et ole jättänyt pankissa lainoja maksamatta) niin en kyllä keksi mitä estettä siinä voisi olla. Todennäköisesti kortin tilaus konttorilla onnistuu :)[/QUOTE]

Ei ole koskaan mennyt luottotiedot eikä menneisyydessä ole mitään mainittavaa myöskään. Kiitos vinkistä, voi olla hyvinkin että tuosta vain kyse. Pitääpä käydä pankissa. :)
 
"alma"
Mä luulen, että ap on ruksinut jotain pieleen siinä hakemuksessa, en kyllä muuta syytä keksi. Tai sitten tuo luottokorttien myöntäminen on muuttunut todella paljon tiukemmaksi. Itse sain ekan luottokortin parikymppisenä, asuin vuokralla, olin ollut pienipalkkaisessa työssä ehkä puoli vuotta eikä minulla ollut mitään omaisuutta. Tilitapahtumista varmaan puolet oli tapahtunut baarissa, ja tili oli aina tyhjä viikko ennen seuraavaa palkkaa.
Tähän on varmaan jo vastattu, mutta onko ap:llä ollut tilinylityksiä?
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";27310231]Eikö kukaan ihminen käy noita läpi?! Koneko sen tekee? Eikös se hakemus kuitenkin mene jonkun ihmisen käsiteltäväksi?[/QUOTE]

Ei niitä enää kukaan ihminen katso läpi pankilla enää... Liikaa työtä lopulliseen hyötyyn nähden hyväksytysti läpi menneistä korteista saatetaan vilkaista sen verran, ettei nuori jeppe ole ihan 10 000 euron tuloja itselleen laittanut. Pankillakin tiedot syötetään samalla lailla siihen hakujärjestelmään kuten omalta koneelta ja järjestelmä antaa joko hylkäävän tai hyväksyvän päätöksen. Ero on siinä, että pankkivirkailija osaa katsoa asiakastietoja ja tehdä mahdollisesti pikku viilauksia hakemukseen, että se menisi läpi... Tämä siis silloin kun kortin saaminen on ihan selvä juttu, mutta jokin kohta hakemuksessa ei vaan suoraan syötettynä anna hyväksyvää vastausta.
 
"dada"
[QUOTE="vieras";27310308]Ei niitä enää kukaan ihminen katso läpi pankilla enää... Liikaa työtä lopulliseen hyötyyn nähden hyväksytysti läpi menneistä korteista saatetaan vilkaista sen verran, ettei nuori jeppe ole ihan 10 000 euron tuloja itselleen laittanut. Pankillakin tiedot syötetään samalla lailla siihen hakujärjestelmään kuten omalta koneelta ja järjestelmä antaa joko hylkäävän tai hyväksyvän päätöksen. Ero on siinä, että pankkivirkailija osaa katsoa asiakastietoja ja tehdä mahdollisesti pikku viilauksia hakemukseen, että se menisi läpi... Tämä siis silloin kun kortin saaminen on ihan selvä juttu, mutta jokin kohta hakemuksessa ei vaan suoraan syötettynä anna hyväksyvää vastausta.[/QUOTE]

Meinaatko että tietoihin voisi syöttää ihan millaista paskaa tahansa eikä kukaan tarkista onko niissä perää?

Kai mullekin seuraavan kerran luottokorttia hakiessa ilmestyy 10 000e kuukausitulot. :)
 
"a.p"
[QUOTE="alma";27310293]Mä luulen, että ap on ruksinut jotain pieleen siinä hakemuksessa, en kyllä muuta syytä keksi. Tai sitten tuo luottokorttien myöntäminen on muuttunut todella paljon tiukemmaksi. Itse sain ekan luottokortin parikymppisenä, asuin vuokralla, olin ollut pienipalkkaisessa työssä ehkä puoli vuotta eikä minulla ollut mitään omaisuutta. Tilitapahtumista varmaan puolet oli tapahtunut baarissa, ja tili oli aina tyhjä viikko ennen seuraavaa palkkaa.
Tähän on varmaan jo vastattu, mutta onko ap:llä ollut tilinylityksiä?[/QUOTE]

Eihän minulla voi edes olla tilinylityksiä kun on varmentava kortti. :D
 
[QUOTE="vieras";27310151]Tiedän, että siellä lukee niin... Ja niin tulee lukemaan aina tulevaisuudessakin ja ihan syystä (jota en nyt kerro, koska se ei ole oleellinen asia asiakkaille). Käytäntö taas on toinen ja käteistä saa tietenkin käydä nostamassa kassalta vaikka sen 150 000 euroa kunhan vaan ilmoittaa se verran ajoissa, että pääkassa kerkeää tilata riittävästi seteleitä (yleensä isommat nostot kun halutaan 500 euron seteleinä eikä 20).[/QUOTE]

Varmasti käytäntö voi olla toinen, sitä en epäile, etteikö koko tiliänsä saa nostettua kerralla tyhjäksi, jos pankin konttorissa on riittävästi rahaa. Syynkin, miksi se lukee, tiedän, koska pankista se on minulle kerrottu. Tai itseasiassa minulle sanottiin parikin hyvää syytä. Toki voi olla, että on joitakin muitakin syitä, mutta minulle riittivät ne syyt, mitkä kerrottiin. Tähän mennessä ei ole vielä koskaan tullut isoja summia pankista nostettua, mutta tänään tosiaan tulee käsirahan osuus talorahoista tilille, joten pitäisiköhän pistää elämä risaiseksi;)
 
"vieras"
Minäkin olin närkästynyt kun vaihdoin pankkia osuuspankista Nordeaan. En meinannut saada automaattikorttia, koska olin heidän kannalta uusi asiakas eikä tilille ollut tullut vielä yhtään palkkaa. Kysyin paljonko rahaa sine tilille on siirrettävä että saan automaattikortin. Meinaisin perua koko pankin vaihdon, koska onhan se nyt aika hankalaa jos ei ole edes automaattikorttia.

Seuraavalla asiointikerralla olisivat myöntäneet mulle jo asuntolainan.

Eli kyse voi olla siitäkin ettei heillä ole sinusta tarpeeksi pitkäaikaista historiaa, eivät tiedä sun maksukäyttäytymistäsi.

Nyt mulla on ainoastaan S-pankin VISA eikä sen saamisessa ollut mitään ongelmaa.
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";27310129]Olen hyvä asiakas, koska kaikki vakuutukset ovat ko pankilta. Sinne satelee kyllä meiltä rahaa. Eläkesäästöt ja asuntosäästöt myös avattu.
Niihin ehditty laittaa 3t rahaa.

Nyt tiedän ehkä yhden oman virheen, en laittanut omaisuuskohtaan mitään. Pitää varmaan laittaa uusi hakemus kunhan selittävät hyvälle asiakkaalleen syyn, joka voi olla toki tuokin. :)[/QUOTE]

Huoh... No miten vain.
 
[QUOTE="a.p";27310129]Olen hyvä asiakas, koska kaikki vakuutukset ovat ko pankilta. Sinne satelee kyllä meiltä rahaa. Eläkesäästöt ja asuntosäästöt myös avattu.
Niihin ehditty laittaa 3t rahaa.

Nyt tiedän ehkä yhden oman virheen, en laittanut omaisuuskohtaan mitään. Pitää varmaan laittaa uusi hakemus kunhan selittävät hyvälle asiakkaalleen syyn, joka voi olla toki tuokin. :)[/QUOTE]


Tämä on pelkkä arvaus, mutta hylsy saattaa koneella tulla siitä, että asut osaomistusasunnossa, mutta sinulla ei ole omaisuutta. Ainakin tuo osaomistusosuus asunnosta on omaisuutta... Kone ei osaa tällaista oikoa, vaan näkee siinä pelkän ristiriitaisuuden, joka varmaankin aiheuttaa hylkypäätöksen. Tämä siis veikkaus.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";27310468]epäilisin että kun teillä yhteinen tili, virallisestiko molempien nimissä? luulisin että silloin oltava molempien hyväksyntä tai hakemukset.[/QUOTE]

Kyllä ihan virallisesti.
 
"piip"
En ole aikaisemmin tavannut ihmistä joka hoitaa pankkiasiat noin tunteella. :D

Järki käteen, se on bisnestä, molemmin puolin.

Äkkiä se oma pankki,johon on lapsena kiikutettu säästöpossu, vaihtuu kun naapuripankki tarjoaakin halvemmalla lainaa, se on bisnestä. :)

Pankille olet arvokas asiakas jos ne saa sulta nyhdettyä paljon rahaa itselleen, miksi kukaan haluaisi olla arvokas asiakas pankille?
 
feed
[QUOTE="piip";27310545]En ole aikaisemmin tavannut ihmistä joka hoitaa pankkiasiat noin tunteella. :D

Järki käteen, se on bisnestä, molemmin puolin.

Äkkiä se oma pankki,johon on lapsena kiikutettu säästöpossu, vaihtuu kun naapuripankki tarjoaakin halvemmalla lainaa, se on bisnestä. :)

Pankille olet arvokas asiakas jos ne saa sulta nyhdettyä paljon rahaa itselleen, miksi kukaan haluaisi olla arvokas asiakas pankille?[/QUOTE]

Kyllä aika moni ottaa nokkiinsa, jos ei lainaa tai muuta saa. Ja joo, kyllä se koetaan henkilökohtaisena loukkauksena, jos itse tuntee olevansa kelvollinen ja joku muu sanoo että oot pohjasakkaa. Sitähän tollanen tonnin luottokortin evääminen on.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
pankkitäti
Älkää nyt hyvät ihmiset ottako näitä niin tosissaan. Kyse on ihan silkasta matematiikasta. Pankki on laskenut riskin sille, että asiakas jättää luottokorttilaskun maksamatta. Luottoriski on eri avioliitossa olevalle ja naimattomalle, vuokralla asuvalle ja omistusasunnossa asuvalle, erilaatuisissa työsuhteissa oleville... Pankki tarkastelee kaikkia tietoja, jotka olet hakemukseen syöttänyt, ja lisäksi muita tietoja joita heillä on käytössä (maksuhäiriömerkinnät, tilitapahtumat, muut pankin myöntämät luotot, aiemmat korttihakemukset jne jne). Eri tietoja painotetaan eri tavoin, eli esimerkiksi nuori ikä voi olla paljon "huonompi" kuin se, että asuu vuokralla.

Kaikista näistä eri tekijöistä lasketaan asiakkaalle matemaattinen kerroin, joka kuvaa todennäköisyyttä, että asiakas ei maksa laskuaan. Ja kyllä, se on tavallisesti täysin automatisoitu prosessi. Jos hakemuksessa on jotain kummallista (kuten 10000 euron tulot, vaikka tilin saldo yleensä alle 1000 eur), hakemus tarkastetaan vielä käsin. Huomaattehan myös, että väärien tietojen täyttäminen hakemukseen on petos, jonka pankki voi viedä poliisille.

Tietty aina on mahdollista, että on tapahtunut virhe. Itse on näpytellyt hakemukseen vaikka kk-tulot vaikka pyydettiin vuosituloja tms. Ihan hyvin voi pyytää hakemuksen uudelleen käsittelyä. Osa pankeista kertoo myös syyn miksi korttia ei myönnetty. Meillä näin tehdään vain aivan poikkeustilanteissa.

AP, omaan korvaani särähti, että käytettävissä olevat kk-tulosi ovat samat kuin hakemasi luottoraja. Tämä yhdistettynä nuoreen ikään voi hyvin olla hylkyperuste. Eikä se kerro sinun maksukyvystäsi mitään, vaan siitä, että keskimäärin nuoret pienituloiset ovat pankille huonompia asiakkaita. Niin kuin Akaatillekin sanoin, sinä kärsit nyt siitä, että muut ovat hoitaneet asiansa huonosti (edellyttäen, että kyseessä ei siis ole virhe).
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja pankkitäti;27310910:
Älkää nyt hyvät ihmiset ottako näitä niin tosissaan. Kyse on ihan silkasta matematiikasta. Pankki on laskenut riskin sille, että asiakas jättää luottokorttilaskun maksamatta. Luottoriski on eri avioliitossa olevalle ja naimattomalle, vuokralla asuvalle ja omistusasunnossa asuvalle, erilaatuisissa työsuhteissa oleville... Pankki tarkastelee kaikkia tietoja, jotka olet hakemukseen syöttänyt, ja lisäksi muita tietoja joita heillä on käytössä (maksuhäiriömerkinnät, tilitapahtumat, muut pankin myöntämät luotot, aiemmat korttihakemukset jne jne). Eri tietoja painotetaan eri tavoin, eli esimerkiksi nuori ikä voi olla paljon "huonompi" kuin se, että asuu vuokralla.

Kaikista näistä eri tekijöistä lasketaan asiakkaalle matemaattinen kerroin, joka kuvaa todennäköisyyttä, että asiakas ei maksa laskuaan. Ja kyllä, se on tavallisesti täysin automatisoitu prosessi. Jos hakemuksessa on jotain kummallista (kuten 10000 euron tulot, vaikka tilin saldo yleensä alle 1000 eur), hakemus tarkastetaan vielä käsin. Huomaattehan myös, että väärien tietojen täyttäminen hakemukseen on petos, jonka pankki voi viedä poliisille.

Tietty aina on mahdollista, että on tapahtunut virhe. Itse on näpytellyt hakemukseen vaikka kk-tulot vaikka pyydettiin vuosituloja tms. Ihan hyvin voi pyytää hakemuksen uudelleen käsittelyä. Osa pankeista kertoo myös syyn miksi korttia ei myönnetty. Meillä näin tehdään vain aivan poikkeustilanteissa.

AP, omaan korvaani särähti, että käytettävissä olevat kk-tulosi ovat samat kuin hakemasi luottoraja. Tämä yhdistettynä nuoreen ikään voi hyvin olla hylkyperuste. Eikä se kerro sinun maksukyvystäsi mitään, vaan siitä, että keskimäärin nuoret pienituloiset ovat pankille huonompia asiakkaita. Niin kuin Akaatillekin sanoin, sinä kärsit nyt siitä, että muut ovat hoitaneet asiansa huonosti (edellyttäen, että kyseessä ei siis ole virhe).
Hain 1000e luottorajaa kun vähempää ei voinut hakea ja tuloni ovat siis 1788e/kk.
Ei kannata laittaa niihin, että mielellään yli 20vuotiaalle jos ei sitten 24v kelpaa. :D
Jos olen moitteettomasti hoitanut raha-asiani siitä asti kun täytin 18v ja tuloja alkoi tulla, alan tuskin yhtäkkiä jättämään maksuja maksamatta etenkin kun tulot nousevat ja olen myös avioliitossa, sekä sitä omaisuutta on 23000 minun osuutta. (jota en jostain kumman syystä täyttänyt)
Laitavat minulle eriteltynä syyt hylkäämiselle ja pankkivirkailija itsekin puhelimessa sanoi, että jotain outoa on ja kannattaa tarkastaa tarkkaan paperista onko tiedot oikein. :) Pitäisi kuulemma minun tiedoillani hyväksyä ilmankin omaisuutta.
 
"Outoa"
Itse sain 5000€ rajalla MasterCard Nordealle vaikka sitä ennen luottotiedot ollut kunnossa vain puoli vuotta (ulosottoon mennyt aikanaan nuoruuden töpeksinnät, n. 7000€ maksamattomia laskuja) tulot kuukaudessa n. 3000 ja asumme vuokralla.
 

Yhteistyössä