Tiedätkö monta euroa ruokarahaa sulla sais olla, jos asiat menisi oikeudenmukaisesti? 0.
Sunkaltaistesi takia olen ihan hyvilläni että aktiivimalli tuli.
No aloittaja on trolli, eikä trolleja kannata ruokkia!
Kun mä aloitin työurani 80- luvun puolivälissä niin työttömyysprossa oli kolme. Se on käytännössä täystyöllisyys.
Se sisältää tilapäisesti työttömät, ongelmaiset joiden ei lukuun pitäisi kuulua ja muutamat elämäntapalusmut joita ny oikeesti ei ole montaa.
Palkattuun työhön pääsi jokainen joka kykeni kävelemään omin jaloin firman ovesta sisään.
Palkka ekassa duunissani ny ei päätä huimannut mutta sillä maksoi vuokran, auton ja tulevan vaimon opinnot ja kävi joskus jopa ravintolassa syömässä.
Duunissa oli hyvinkin toistaitoista ja liikuntarajoitteistakin väkeä ihan täydellä palkalla. Kuuskymppinen taksikuski palkattiin heti koska saadessaan duunin pysyy siinä seuraavat viis vuotta niin ei tartte heti olla palkkaamassa uutta!
Mut tän päivän työmarkkinat on perseestä.
Duunia ei ole osaavillekaan.
Siis semmoista josta maksettais palkkaa!
Ilmaisia työkokeiluja,- harjoitteluja, "kuntouttavia" ja pupunhalaus- ja työnhakukursseja riittää, mut jos puhutaan rehellisestä työstä josta maksetaan palkkaa niin ne paikat on kadonneet kuin pieru saharaan.
Toiveeni on, että mahdollisimman harva vielä oikeissa töissä käyvä koskaan joutuisi työttömyysbyrokratian hampaisiin, koska se ei ole mitään muuta kuin vittuilua ja leikkausta leikkauksen päälle.
Tosijuttu. Kaverini (sähkömies) ja juu, alkoholiongelmainen sai työn, tai olisi saanut. Sähkötyöturvallisuuskorttinsa vaan oli vanhentunut. Yleensä kortinpäivitykset maksaa työnantaja, mutta kun ei ole vielä töissä! "Kottia" ei voi pyytää kun ei ole vielä töissä. Ulosottovelkaiselle ja kaverivippivammaiselle ei kukaan vippaa lanttiakaan.
Kortti maksaa muutaman satasen.
Kela ei auta - ei kuulu kelalle
Sossu ei auta - tää on työkkärin asia...
työkkäri taas tuumii, että ei meillä ole sähkötyöturvallisuuspäivityskursseja, mutta meillä on työnhakukurssi joten mene sinne - ai et vai - se on kuule karenssi!
Et niinku sillai.
Sitähän minä en tiedä kauanko hän olisi pystynyt työpaikan pitämään. Mutta "järjestelmä" ei kyllä pennilläkään tukenut hänen työpaikan saantiaan. Joka oli varma, vain kortti oli vanhentunut.
Semmoinen niinku "väärin työllistynyt" ja "väärällä tavalla aktiivinen".
Olis kirveellä töitä mutta mua ainakaan ei huvita heiluttaa kirvestä sen vuoksi, että työttömyysturvaa ei leikata.