Miksi mä edes käyn töissä?!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija1234
  • Ensimmäinen viesti
Totuus kuitenkin on, että Suomessa eniten lapsia (ssuurimpia perheitä) hankkivat hyvässä asemassa olevat, akateemisesti koulutetut ihmiset.
Ei toisin päin.
????
Nyt tuli ihan uutta tietoa. En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Missä tällainen tieto on julkistettu?
Kun itse olen alalla, jossa törmää päivittäin ja useaan kertaan todella pitkään opiskelleita akateemisia ihmisiä, eikä yksikään näistä naisista ole suurperheellinen.
 
vierailija
Mä tein niin, että ensin tienasin hyvät säästöt, ja sit rupesin tekmään lapsia yhteiskunnan tuella. Jos kaikki lapset tekee riittävän lyhyellä ikäerolla, saa jokaisesta sen ensimmäisen lapsen mukaan lasketut äitiyslomarahatkin, vaikka olisi irtisanoutunut jo ennen ekan lapsen hedelmöittymistä. 10 vuoden päästä sit takas töihin taas.
Ihanaa nähdä omien lasten kasvavan, olisi hirveää joutua viemään pieniä lapsia jonkun toisen hoidettavaksi.

Ja ei kannata pelätä, olen kyllä osani maksanut. Ennen tätä rupeamaa olin 15 vuotta töissä ja maksoin veroja 1500-2000 euroa kuussa, joten jokunen suomalainen on tullut jo minunkin verorahoillani elätettyä. Nyt on minun vuoroni elää muiden verorahoilla.
Tuttu palstamamman logiikka ja "minulla on oikeus"-asenne. Ehtaa, höyryävää paskaa.

Tällaisten takia iloitsen siitä, että lastenteko bisneksenä ja työnvieroksujan lounassetelinä tulee jäämään historiaan ja suurimpien yhteiskunnallisten hölmöilyjen listalle. Toivoisin vain, että panopokaalien rahoittaminen loppuisi jo tänään.
 
vierailija1234
Faktahan on se, että tälle kaverilleni jää käteen 3300€, josta asumistukea on 800€. Ja itselle jää vuokrasta maksettavaksi 180€ vesimaksuineen. Sähkön nyt tietty maksaa lisäksi. Autoa heillä ei ole, mikä tietysti ihan järkevää, eli siihenkään ei uppoa rahaa. Sanon silti, että jos asumisen jälkeen jää vielä yli 2300€ rahaa kuussa tekemättä mitään, niin se on paljon. Mulle on jäänyt välillä asumisen jälkeen muutama satanen vaikka olen töissä. Tätä ajan takaa. En väitäkään etteikö niihin viiteen kakaraan rahaa uppoa (tosin nuorimmainen syntyi vasta), mutta saa silti hatuttaa, että ne verot mitä mä maksan kuukaudessa, ei edes kata noiden tukiaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Jos maahanmuuttajat pärjäävät paljon vähemmällä, niin miksei suomalaiset sossupummitkin? He osaavat kielen ja tietävät mistä saa halvalla tavaraa. Ehkä olisi aika pudottaa toimeentulotuen normia 20 prosentilla?
 
Faktahan on se, että tälle kaverilleni jää käteen 3300€, josta asumistukea on 800€. Ja itselle jää vuokrasta maksettavaksi 180€ vesimaksuineen. Sähkön nyt tietty maksaa lisäksi. Autoa heillä ei ole, mikä tietysti ihan järkevää, eli siihenkään ei uppoa rahaa. Sanon silti, että jos asumisen jälkeen jää vielä yli 2300€ rahaa kuussa tekemättä mitään, niin se on paljon. Mulle on jäänyt välillä asumisen jälkeen muutama satanen vaikka olen töissä. Tätä ajan takaa. En väitäkään etteikö niihin viiteen kakaraan rahaa uppoa (tosin nuorimmainen syntyi vasta), mutta saa silti hatuttaa, että ne verot mitä mä maksan kuukaudessa, ei edes kata noiden tukiaisia.
Hän on sitten älynnyt tehdä lapsensa rikkaille miehille?
 
vierailija1234
Ja mulle on yks lysti jos joku joskus huonoina hetkinä tarvitsee rahallista tukea väliaikaisesti. Mutta että jos ei ole päivääkään tehnyt töitä ja on pelkkä yhteiskunnan elätti läpi elämänsä. Se risoo.
 
vierailija
No tietysti käyt töissä siksi, että toisilla olisi sama elintaso kuin sinulla, vaikkeivat kävisikään töissä!

Kyllä mä itse olen ihmetellyt - ja kiroillut välillä ihan samasta syystä! Laskin muutamankin kerran omat tuloni ja vertasin niitä naapurini tuloihin. Asuttiin samankokoisessa asunnossa, itse kävin kokopäivätöissä, naapurini sossuasiakas ja meillä molemmilla oli kaksi lasta. Mulla kaksi alaikäistä, joista toinen osapäivätöissä. Naapurilla alaikäinen lapsi ja täysi-ikäinen, joka oli osapäivätöissä. Tulonsiirtojen ja vuokran jälkeen naapuriperheen käteenjäävät tulot jäivät suuremmiksi kuin meidän taloutemme!

Turha ihmetellä, miksi tuttavallasi on noin hyvät tulot. Jo minimitoimeentuloturva eli toimeentulotukilaskuri määrää kuusihenkiselle perheelle n. 1850 euroa käteenjäävää rahaa. Tämän lisäksi maksettaisiin vuokra + sähköt + vesi + reseptilääkkeet kokonaisuudessaan. Lisäksi lisärahaa esim. lasten harrastuksiin yms.

Myöskään eläkkeelle jäänti ei aiheuta kummempaa eroa tuloissa. Pienipalkkainen saa toki nauttia työeläkkeestä, josta maksaa sitten verot jne. Päivääkään töitä tekemätön ihminen saa sen sijaan takuueläkkeen ja on luonnollisesti oikeutettu esim. asumistukeen. Nykyinen eläkkeensaajan asumistuki on "avokätisempi" kuin yleinen asumistuki. Mikäli kyseiset eläkeläiset asuisivat vuokralla esim. 650 euron vuokra-asunnossa, 1400 euron työeläkettä saava saisi kuukaudessa noin satasen enemmän kuin takuueläkeläinen.

Nythän ainakin pääkaupunkiseudulla pienipalkkaiset sinkut asuvat vuokrayksiöissä tai pienenpienissä kaksioissa. Samaan aikaa takuueläkeläisillä on varaa asustella isoissa kaksioissa tai pienissä kolmioissa. Lopputulos = paljon saa kun kehtaa pyytää.
 
vatuttaa
Samat summat saa yh kaverini. Meillä molemmilla 3 lasta.
Hän saa lapsista elatusta 1100€ kuussa.
Minun mieheni saa kuussa käteen 930€, kiitos yt:n.

tavallaan kaveri saa puolison tulojen verran pelkkiä elareita.

Meilläkin olisi näköjään kannattavampaa "erota", toinen kirjoille halpaan yksiöön/kimppakämppään :D
 
No tietysti käyt töissä siksi, että toisilla olisi sama elintaso kuin sinulla, vaikkeivat kävisikään töissä!

Kyllä mä itse olen ihmetellyt - ja kiroillut välillä ihan samasta syystä! Laskin muutamankin kerran omat tuloni ja vertasin niitä naapurini tuloihin. Asuttiin samankokoisessa asunnossa, itse kävin kokopäivätöissä, naapurini sossuasiakas ja meillä molemmilla oli kaksi lasta. Mulla kaksi alaikäistä, joista toinen osapäivätöissä. Naapurilla alaikäinen lapsi ja täysi-ikäinen, joka oli osapäivätöissä. Tulonsiirtojen ja vuokran jälkeen naapuriperheen käteenjäävät tulot jäivät suuremmiksi kuin meidän taloutemme!

Turha ihmetellä, miksi tuttavallasi on noin hyvät tulot. Jo minimitoimeentuloturva eli toimeentulotukilaskuri määrää kuusihenkiselle perheelle n. 1850 euroa käteenjäävää rahaa. Tämän lisäksi maksettaisiin vuokra + sähköt + vesi + reseptilääkkeet kokonaisuudessaan. Lisäksi lisärahaa esim. lasten harrastuksiin yms.

Myöskään eläkkeelle jäänti ei aiheuta kummempaa eroa tuloissa. Pienipalkkainen saa toki nauttia työeläkkeestä, josta maksaa sitten verot jne. Päivääkään töitä tekemätön ihminen saa sen sijaan takuueläkkeen ja on luonnollisesti oikeutettu esim. asumistukeen. Nykyinen eläkkeensaajan asumistuki on "avokätisempi" kuin yleinen asumistuki. Mikäli kyseiset eläkeläiset asuisivat vuokralla esim. 650 euron vuokra-asunnossa, 1400 euron työeläkettä saava saisi kuukaudessa noin satasen enemmän kuin takuueläkeläinen.

Nythän ainakin pääkaupunkiseudulla pienipalkkaiset sinkut asuvat vuokrayksiöissä tai pienenpienissä kaksioissa. Samaan aikaa takuueläkeläisillä on varaa asustella isoissa kaksioissa tai pienissä kolmioissa. Lopputulos = paljon saa kun kehtaa pyytää.
Mä niin tajuan mistä sä puhut!!!!
 
Samat summat saa yh kaverini. Meillä molemmilla 3 lasta.
Hän saa lapsista elatusta 1100€ kuussa.
Minun mieheni saa kuussa käteen 930€, kiitos yt:n.

tavallaan kaveri saa puolison tulojen verran pelkkiä elareita.

Meilläkin olisi näköjään kannattavampaa "erota", toinen kirjoille halpaan yksiöön/kimppakämppään :D
Olen ymmärtänyt, että elatusmaksut määritetään etävanhemman mukaan. Eli jos sun mies olisi etävanhempi ja tienaisi 930/kk niin eihän se varmaan joutuisi maksamaan kuin minimisumman elatuksesta.... vai meneekö se niin, että etävanhempi maksaa tulojensa mukaan ja kela paikkaa sitten loput, jos tulot on tosi pienet?
 
vierailija
Minua ei itse asiassa harmita. Saan kuussa käteen noin 1600 euroa, mies samoan verran. Minulla on mielenkiintoinen työ ja ihana työyhteisö. Palkallani lyhennän asuntolainaa kivasta, joskin pienestä talosta. Lisäksi koko ajan säästelen rahaa rahastoon ja ensiasunto (yksiö) on vuokralla. En vaihtaisi tätä siihen, että joutuisin asumaan vuokralla ja eläisin kädestä suuhun, vailla mahdollisuutta säästää ja omistaa.
 
vierailija
Saisin minäkin saman rahan olemalla töissä kuin nyt lapsen kanssa kotona. Kyse ei ole vain rahasta. Tykkään alastani ja haluan työkokemusta. Lisäksi aion lisäkouluttautua ja päästä vielä pidemmälle urallani, siellä missä tienataan paremmin. Haluan myös että lapseni oppii opiskelun ja työnteon hyödyt, ja nauttii itsensä kehittämisestä.

Ei millään pahalla mutta kotona olemalla vieroittaa itsensä työmarkkinoilta ja jää jälkeen kehityksessä. Ihan sama miten paljon tienaa tuilla kun ei niillä asuntolainaa saa tai kesämökkiä jonne lapsenlapset saa aikanaan tulla kesäisin.

Kuppaajat jäävät ulkopuolelle, se on fakta. Eivätkä ole esimerkkejä lapsilleen. Ei siinä ole mielestäni mitään kadehdittavaa.
 

Yhteistyössä