Miksi luuydinnäyte otetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Flatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu vähän miten pielessä :) Leukemioissa on verenkuva usein aika pahastikin pielessä, siis ihan huomiotaherättävästi. Mutta jos sulle on tullut passitus luuydinpunktioon, niin kyllä he sitten varmaan huolissaan niistä ovat ja haluavat poissulkea veritauteja.

Itse asiassa mun ystävä joutui sellaiseen tutkimukseen, olen vain huolissani. Kuulostaa vain huolestuttavalta.

Voivat tosiaan ihan vaan poissulkea tauteja, ikään kuin varmistaa, että kyse ei ole mistään vakavasta. Ja kuten edelläkin sanottiin, on myös muita tauteja kuin veritauteja, joita luuytimestä tutkitaan. Mutta ei se mikään ihan rutiinitutkimus kuitenkaan ole, siis tyyliä verikoe. Toivottavasti mitään vakavaa ei löydy.

• Tykkää
Reactions: Flatus
Hain itse kokemuksia näytteenotosta muutama päivä sitten netistä ja kerron nyt kohtalontovereille kokemukseni. Itselläni valkosolu arvojen heittelyn vuoksi kyseinen näyte otettiin.
Pelkäsin sietämättömän paljon koetta ja siksi en suostunut, että lääkäri opiskelija näytettä ottaisi. Pyysin että näyte otetaan lantion suoliluuharjanteesta, koska ajatus rintalastanäytteestä ahdisti. Puudutus sattui, koska se pyritään saamaan luukalvoon saakka. Itse näytteenotto ei tuntunut, kiitos hyvän puudutuksen. Näytteen imeminen tuntui pakarassa pienenä vihlaisuna, meni hetkessä ohi.
Pelkäsin turhaan, ammattitaitoinen lääkäri hoiti työnsä hyvin. Nyt on pakaran yläosa hieman arka, eiköhän se parissa päivässä hellitä. Nyt vaan vastauksia odotellessa..

Yhteistyössä