miksi lapset yleensäkin pitäs nukuttaa ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti
haloO!!
meillä tyttö nukkuu sisällä päikkärit. Ainoastaan silloin parvekkeella jos ollaan käyty kävelyllä ja nukahtanut sillä aikaa vaunuihin. Ulkona on raittiimpi ilma niin sen takia suositellaan että ulkona mutta meillä tyttö nukkuu mielummin sisällä kuin ulkona.
 
Uudi ejk
Tätä minäkin ja moni muu on ihmetellyt. Lapsen hengityselimet on vielä kovin arat. Eihän me aikuisetkaan normisti nukuta pikkupakkasessa eikä kyllä vähän lämpimämmälläkään ulkona.
 
vieras
Sen takia nukutin ihan vauvana, että sain tehtyä äänekkäitä kotihommia (imurointi jne) sillä aikaa, meillä kun oli kaksio tuolloin. Ei todellakaan ole väliä missä lapsi nukkuu. Suomalainen ihmeellinen tapa toi, että aina pitäisi ulkona nukkua.
 
dg
Tykkäättehän tekin ulkoilla? Miks se pitäis vauvoilta kieltää? Nehän oli tuttavaperheen luona kyläilemässä varmaan menneet vaunuilla, kuka hullu herättää nukkuvan vauvan? Ei meillä vauva ainakaan hereillä pitkää aikaa vaunuissa viihdy.... Tulee nälkä jne. Nukahtaa helposti, enkä todellakaan herätä, että vien sisään nukkumaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dg:
Tykkäättehän tekin ulkoilla? Miks se pitäis vauvoilta kieltää? Nehän oli tuttavaperheen luona kyläilemässä varmaan menneet vaunuilla, kuka hullu herättää nukkuvan vauvan? Ei meillä vauva ainakaan hereillä pitkää aikaa vaunuissa viihdy.... Tulee nälkä jne. Nukahtaa helposti, enkä todellakaan herätä, että vien sisään nukkumaan.
voihan ne vaunut lykätä eteiseen ja avata haalaria sen verran ettei hikoo kauheasti
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viiden lapsen äiti:
Miten ihmiset uskaltaa nukuttaa vauvaa yksin ulkona? En minä ainakaan ole ikinä uskaltanut.
en minäkään. edes kotipihaan.
Tuolla tuo just terasilla nukkuu, sisällä ei nuku kuin vartin pätkiä ja sit huutaa illalla naama punaisena väsymystään. Kun saa nukuttua vaunuissa sen parin tunnin pätkän päivällä, on illat paljon rauhallisempia ja vauva tyytyväinen.

muoks. lisättäköön vielä että jos tilanne olisi toisinpäin eli että vauva ei viihtyisi vaunuissa vaan nukkuisi sisällä kunnon unet niin en kokisi olevani huono äiti sen vuoksi että vauva ei ulkona nuku. Pääasia on että jossain nukkuu kunnolla.
 
vieras
Mun kaikki neljä lasta sekä kaikki hoitolapset ovat nukkuneet ulkona pienenä. Ei kylläkään missää kadunvarressa vaan suojausalla aidatulla takapihalla =)
Ja jos tuohon Varkauden tapaukseen ap viittaa niin tod. näk. on äiti kävelly vaunutellen kylään, vauva nukkunu vaunuissa ni en minäkään olis tosa tapauksessa sisään ottanu vaan jättäny ulos nukkumaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se raitis ilma tekee vauvalle hyvää :) senhän tiesi jo arvoisa Arvo Ylppö!
yhden ihmisen mielipiteet ovat niin kovin subjektiivisia. suomaisia syyllistetään aina siitä, jos ei ulkoile. muilla kansoilla ko ristiä ei ole. kyse on siis heimon yleisestä uskomuksesta.
 
no
Mulle sanottiin neuvolassa esikoisen ollessa vauva, että ei se ulkona nukuttaminen ole mitenkään pakollista. Se on Arvo Ylpön vuosikymmeniä sitten antama ohje, koska silloin tupakoitiin ihan yleisesti sisällä. Ulkona lapsi sai siis raitista ilmaa. Tietenkin saa nukuttaa jos haluaa, mutta itse en suostu syyllistymään siitä, että meidä kaksi lasta ei ole kovin paljon pihalla nukkunut, ihan hyvin (2-3 tuntia putkeen) nukkuvat sisälläkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Mä olen kuullut, että viileä ilma tekisi hyvää vauvan kasvulle. Tiedä sitten... =)
Kuulostaa ihan hullulta.
Niin, enpä tuosta osaa enemmän sanoa. Yläasteella biologian opettajan muistan jotain sellaista sanoneen, että viileä ilma kiihdyttää kasvuhormonin eritystä tms.
 

Yhteistyössä