MIKSI lapseni joutuu osallistumaan uskontoon koulussa???

  • Viestiketjun aloittaja nouskis
  • Ensimmäinen viesti
"..."
[QUOTE="vieras";24514718]Ehkä sulla on aukko sivistyksessä tässä kohtaa?

No, hyvin monet vanhat tavat ja käsitykset juontuvat kristinuskosta. Voi olla vaikeaa seurata esim. elokuvia, jos ei ymmärrä viittauksia uskontoon. Vaikkei itse uskoisi, on hyvä silti tietää, että on ihmisiä, jotka lukevat Raamattua ja toisia, jotka lukevat esim. Koraania. On myös hyä olla hiukan haisua siitä, mihin he uskovat ja miksi.[/QUOTE]

Totta. Ja jos kerran aloittajan lapsi tosissaan ihmettelee, miksi Jeesusta kiitetään ruoasta, vaikkei se sitä tee, niin sitä suuremmalla syyllä häntä kannattaa opettaa näistä asiosta! :D ei sivistyksestä ja oppimisesta ole mitään haittaa. Ja lapsellesi tekee hyvää oppia myös abstrakteista asioista, USKON asioista. Ja sinulle myös :) Yritä jaksaa.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";24514553]Mutta tuolla periaatteella mekin erotaan kirkosta jos saadaan lapselle vapaa tunti/kaksi joka viikko. Eikö muka koulu puutu tuohon jos jää joka viikko muutama tunti koulua vähemmälle?[/QUOTE]

Mun kouluaikanani esim. herran kansalaiset eivät osallistuneet koulussa millekään uskonto, tai et-tunnille.
Mun tyttö on valinnut itselleen ylimääräisen vieraan kielen, joten hänellä on ollut enemmän koulua kuin niillä ketkä eivät ylmääräistä kieltä valinneet. MInusta tuo koulun tarjonta on vain mahdollisuus saada ilmaista opetusta, ei niinkään pointti ole se että ollaan mahdollisimman paljon poissa.
Eli jos kokee että meidän lapset eivät uskontotunneille mene, niin sitten eivät mene. Ellei lapsille voi järjestää sitä korvaavaa elämänkatsomustietoa, ei lapsi mene minnekään extramatikka- tunnille. Täysin epäloogista.
 
moukka
[QUOTE="vieras";24514718]Ehkä sulla on aukko sivistyksessä tässä kohtaa?

No, hyvin monet vanhat tavat ja käsitykset juontuvat kristinuskosta. Voi olla vaikeaa seurata esim. elokuvia, jos ei ymmärrä viittauksia uskontoon. Vaikkei itse uskoisi, on hyvä silti tietää, että on ihmisiä, jotka lukevat Raamattua ja toisia, jotka lukevat esim. Koraania. On myös hyä olla hiukan haisua siitä, mihin he uskovat ja miksi.[/QUOTE]

Eihön tuossa oo mitään järkeä. Kyllä noi asiat oppii ihan elämällä, ei siihen mitään uskonnon opetusta tarvita.
 
Mua niiiin rasittaa nämä "no entä sitten, ei lapsi mene pilalle vaikka uskonnontunneilla kävisikin, ei mekään uskota mutta meidän lapset on silti ussantunneilla"- kommentit. Kun lapsella on oikeus olla osallistumatta uskonnonopetukseen.

Meidän muksu on ET:ssä, eikä menisi ev.lut. tai muunkaan uskonnon opetukseen vaikka olisi ainoa lapsi koko koulussa joka ei kirkkoon kuulu. Piste.

Jos ET-ryhmää ei ole, pitää ap:n lapsen saada ET-opetusta jossain toisessa koulussa, tai saada uskonnontuntien ajaksi vapaata.
 
  • Tykkää
Reactions: ärsypilämi
meak
[QUOTE="...";24514764]Totta. Ja jos kerran aloittajan lapsi tosissaan ihmettelee, miksi Jeesusta kiitetään ruoasta, vaikkei se sitä tee, niin sitä suuremmalla syyllä häntä kannattaa opettaa näistä asiosta! :D ei sivistyksestä ja oppimisesta ole mitään haittaa. Ja lapsellesi tekee hyvää oppia myös abstrakteista asioista, USKON asioista. Ja sinulle myös :) Yritä jaksaa.[/QUOTE]

Mä olen käynyt uskontotunnit enkä silti käsitä miksi jeesusta pitäisi kiittää ruoasta. Voisitko selittää?
 
"vieras"
Eihön tuossa oo mitään järkeä. Kyllä noi asiat oppii ihan elämällä, ei siihen mitään uskonnon opetusta tarvita.
No uskonnon tai et:n, ettei tarvitse kaikkea itse kantapään kautta opetella ja jäädä moness tapauksessa väärään käsitykseen asioista! Tosiaan yhtä lailla on hyvä tietää perusasioita aramatunhistoriasta kuin historiasta ylipäänsä. Yleissivistystä molemmat.
 
nouskis
Nyt on tässä se pulma että keltä saan tiedon siitä onko tällä alueella muita jotka osallistuvat et opetukseen jossain muualla kouluilla kunnan alueella.minulle rehtori ei tietoa ainakaan pystynyt antamaan olin yhteydessä kouluun juuri.
Onko koulutoimenjohtaja sellainen joka vois tietää vai mikä hiton virasto?
Tälle alueelle koskaan tule et mahdollisuutta jos joku ei puutu asiaan kun uskonto on näköjään ainoa oikea vaihtoehto tuossa koulussa :(
 
Nyt on tässä se pulma että keltä saan tiedon siitä onko tällä alueella muita jotka osallistuvat et opetukseen jossain muualla kouluilla kunnan alueella.minulle rehtori ei tietoa ainakaan pystynyt antamaan olin yhteydessä kouluun juuri.
Onko koulutoimenjohtaja sellainen joka vois tietää vai mikä hiton virasto?
Tälle alueelle koskaan tule et mahdollisuutta jos joku ei puutu asiaan kun uskonto on näköjään ainoa oikea vaihtoehto tuossa koulussa :(
taidatte asua jossain hyvin ahdasmielisellä alueella? Koulutoimenjohtajalle soitto ehdottomasti!
 
[QUOTE="...";24514936]Et ole tosissasi?! :D :D pidän tämän provona: mieti sinä uudelleen, miksi elämästä, rakkaista, kodista, RUOASTA, juomasta kiitetään :)[/QUOTE]

elämästä: äitiä ja isää, Kodista: hyvää työpaikkaa ja rahaa jolla sen on voinut ostaa, ruoka: rahaa, jolla sen on voinut ostaa ja niitä kuka sen on tehnyt, Juomasta: edelleen se raha jolla sen on voinut ostaa ja panimoita ja lehmiä!
Miten uskonnonopetus tähän liittyi?
 
JONSERED Karhunkantaja
elämästä: äitiä ja isää, Kodista: hyvää työpaikkaa ja rahaa jolla sen on voinut ostaa, ruoka: rahaa, jolla sen on voinut ostaa ja niitä kuka sen on tehnyt, Juomasta: edelleen se raha jolla sen on voinut ostaa ja panimoita ja lehmiä!
Miten uskonnonopetus tähän liittyi?
Ja vaikka olisikin kristitty, ei kai Jeesus ruokaa ole laittanut? Eiköhän kaiken katsota tulevan Jumalasta, jota toki voi kiittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="...";24514936]Et ole tosissasi?! :D :D pidän tämän provona: mieti sinä uudelleen, miksi elämästä, rakkaista, kodista, RUOASTA, juomasta kiitetään :)[/QUOTE]

Niistä kuuluu toki olla kiitollinen, mutta miten ihmeessä Jeesus, Jumala, tai muukaan satuolento asiaan liittyy? Uskovaisille asia on eri, he varmaan kiittävät niistä asioista Jeesusta/Jumalaa, mutta me ei-uskovaiset emme kiitä, eikä onneksi esim. mun lasten koulussa/päiväkodissa olekaan mitään ruokarukouksia tms.
 
JONSERED Karhunkantaja
Niistä kuuluu toki olla kiitollinen, mutta miten ihmeessä Jeesus, Jumala, tai muukaan satuolento asiaan liittyy? Uskovaisille asia on eri, he varmaan kiittävät niistä asioista Jeesusta/Jumalaa, mutta me ei-uskovaiset emme kiitä, eikä onneksi esim. mun lasten koulussa/päiväkodissa olekaan mitään ruokarukouksia tms.
Ei se ihan noinkaan yksiselitteistä ole... En ole uskovainen millään mittapuulla, mutta kiitän ruuasta, vedestä, ilmasta, elämästä. Kiitollinen voi olla ilman selkeää kohdettakin.
 
[QUOTE="...";24514936]Et ole tosissasi?! :D :D pidän tämän provona: mieti sinä uudelleen, miksi elämästä, rakkaista, kodista, RUOASTA, juomasta kiitetään :)[/QUOTE]

Mutta miksi juuri jeesusta? Mitäs jos ensi viikolla kouluissa siitä kiitettäs vaikka Allahia,sit Buddhaa ja sitä rataa? Olisk ose yhtä okei kiitellä koulussa heitä?
 
nouskis
No niin nyt soitettu koulutoimenjohtoon ja sieltä tuli heti että väärin toimitaan!et opetusta ei voi järjestää kun koulun alueella ei todellakaan ole sitä 3 lasta minun 2 lasta ainoat,tilanne korjaantuu ensivuonna kun eskarilaiseni siirtyy kouluun elikäs tulee se 3 oppilasta kouluun ja et opetus on aloitettava.
Mutta siis heille on annettava mahdollisuus joko pois koulusta oloon tai juuri matikkaa yms täytellä itsenäisesti ilman ohjausta uskonnon ajan.
Rehtorille koitan nyt soittaa tuonne koululle kun tulee ruokailusta.
On jännä kunnassa kuitenkin 3700 ihmistä asuu =)
 
No niin nyt soitettu koulutoimenjohtoon ja sieltä tuli heti että väärin toimitaan!et opetusta ei voi järjestää kun koulun alueella ei todellakaan ole sitä 3 lasta minun 2 lasta ainoat,tilanne korjaantuu ensivuonna kun eskarilaiseni siirtyy kouluun elikäs tulee se 3 oppilasta kouluun ja et opetus on aloitettava.
Mutta siis heille on annettava mahdollisuus joko pois koulusta oloon tai juuri matikkaa yms täytellä itsenäisesti ilman ohjausta uskonnon ajan.
Rehtorille koitan nyt soittaa tuonne koululle kun tulee ruokailusta.
On jännä kunnassa kuitenkin 3700 ihmistä asuu =)
Hyvä kun asia selvisi. Ei tosiaan kenenkään tarvitse omia arvojaan laittaa syrjään vain siksi, että kuuluu vähemmistöön.
 
"asdfasdf"
[QUOTE="vieras";24514718]Ehkä sulla on aukko sivistyksessä tässä kohtaa?

No, hyvin monet vanhat tavat ja käsitykset juontuvat kristinuskosta. Voi olla vaikeaa seurata esim. elokuvia, jos ei ymmärrä viittauksia uskontoon. Vaikkei itse uskoisi, on hyvä silti tietää, että on ihmisiä, jotka lukevat Raamattua ja toisia, jotka lukevat esim. Koraania. On myös hyä olla hiukan haisua siitä, mihin he uskovat ja miksi.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta miten TÄMÄN voisi oppia vain uskontotunnilla? Mitä et-tunneilla sitten tehdään? Mitä luulet, että yläasteella tai lukiossa opiskellaan, jos oppilas istuukin et-tunnilla? Kaikkea vältellen mikä vain liittyy kristinuskoon. Ja pelkkää kristinuskoa ei ole kiittäminen monistakaan vanhoista tavoista ja perinteistä. Niitä on ollut jo ennen kristinuskoa.
 
asdfasdf fffff
No niin nyt soitettu koulutoimenjohtoon ja sieltä tuli heti että väärin toimitaan!et opetusta ei voi järjestää kun koulun alueella ei todellakaan ole sitä 3 lasta minun 2 lasta ainoat,tilanne korjaantuu ensivuonna kun eskarilaiseni siirtyy kouluun elikäs tulee se 3 oppilasta kouluun ja et opetus on aloitettava.
Mutta siis heille on annettava mahdollisuus joko pois koulusta oloon tai juuri matikkaa yms täytellä itsenäisesti ilman ohjausta uskonnon ajan.
Rehtorille koitan nyt soittaa tuonne koululle kun tulee ruokailusta.
On jännä kunnassa kuitenkin 3700 ihmistä asuu =)
JESSS!!! Taas yksi vastoin lakiamme toimiva koulu saatu kuriin. Kiitos ap rohkeudesta! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"..."
elämästä: äitiä ja isää, Kodista: hyvää työpaikkaa ja rahaa jolla sen on voinut ostaa, ruoka: rahaa, jolla sen on voinut ostaa ja niitä kuka sen on tehnyt, Juomasta: edelleen se raha jolla sen on voinut ostaa ja panimoita ja lehmiä!
Miten uskonnonopetus tähän liittyi?
Voi ei, tämä ei ole todellista, päivän naurut! :D ja noista luettelemistasi kiität ketä? Heh. No, tietysti Häntä, joka on kaiken, aivan kaiken, takana ja se oli pointtini, mitä et ymmärtänyt. Mutta ei kaikkien ole pakko uskoa, joten pysy vain kannassasi :) Onnea valitsemallesi tielle!
 
[QUOTE="...";24515151]Voi ei, tämä ei ole todellista, päivän naurut! :D ja noista luettelemistasi kiität ketä? Heh. No, tietysti Häntä, joka on kaiken, aivan kaiken, takana ja se oli pointtini, mitä et ymmärtänyt. Mutta ei kaikkien ole pakko uskoa, joten pysy vain kannassasi :) Onnea valitsemallesi tielle![/QUOTE]

Voi. Hyvä. Luoja. :saint:
 
Khimaira
No niin nyt soitettu koulutoimenjohtoon ja sieltä tuli heti että väärin toimitaan!et opetusta ei voi järjestää kun koulun alueella ei todellakaan ole sitä 3 lasta minun 2 lasta ainoat,tilanne korjaantuu ensivuonna kun eskarilaiseni siirtyy kouluun elikäs tulee se 3 oppilasta kouluun ja et opetus on aloitettava.
Mutta siis heille on annettava mahdollisuus joko pois koulusta oloon tai juuri matikkaa yms täytellä itsenäisesti ilman ohjausta uskonnon ajan.
Rehtorille koitan nyt soittaa tuonne koululle kun tulee ruokailusta.
On jännä kunnassa kuitenkin 3700 ihmistä asuu =)
Millä se matikan tekeminen perusteltiin? Jos se ei siis kuulu millään lailla opetukseen vaan on juurikin tunnin täyttämistä jollain..
Miksi ei saa olla poissa? Onko uskonto päivän keskellä vai eka/ vika tunti?
Voisihan sen ajan tehdä vaikka läksyjä, lukea kirjaa, tms ?
 
[QUOTE="...";24515151]Voi ei, tämä ei ole todellista, päivän naurut! :D ja noista luettelemistasi kiität ketä? Heh. No, tietysti Häntä, joka on kaiken, aivan kaiken, takana ja se oli pointtini, mitä et ymmärtänyt. Mutta ei kaikkien ole pakko uskoa, joten pysy vain kannassasi :) Onnea valitsemallesi tielle![/QUOTE]

kiitos!
 

Yhteistyössä