MIKSI lapseni joutuu osallistumaan uskontoon koulussa???

  • Viestiketjun aloittaja nouskis
  • Ensimmäinen viesti
"asdfasdf"
[QUOTE="...";24515151]Voi ei, tämä ei ole todellista, päivän naurut! :D ja noista luettelemistasi kiität ketä? Heh. No, tietysti Häntä, joka on kaiken, aivan kaiken, takana ja se oli pointtini, mitä et ymmärtänyt. Mutta ei kaikkien ole pakko uskoa, joten pysy vain kannassasi :) Onnea valitsemallesi tielle![/QUOTE]

Kiittäminen jostain suuremmasta taustalla vaikuttavasta voimasta, yliluonnollisesta voimasta. Tärkein pointti siis on se, että toinen uskoo ja kiittää näkymätöntä. Toinen kiittää konkreettista, enemmän syystä tulee seuraus näkökulmasta, koska ei on vapaa uskosta. Ja kiitos minunkin puolestani onnitteluista. Niitä ei kyllä tarvita, koska tieni on minulle oikea, enkä elä valheessa. Sinä taas elät oman polkusi mukaan, etkä siten ole valheellinen itsellesi, se on tärkeintä minusta.
 
"..."
[QUOTE="...";24515151]Voi ei, tämä ei ole todellista, päivän naurut! :D ja noista luettelemistasi kiität ketä? Heh. No, tietysti Häntä, joka on kaiken, aivan kaiken, takana ja se oli pointtini, mitä et ymmärtänyt. Mutta ei kaikkien ole pakko uskoa, joten pysy vain kannassasi :) Onnea valitsemallesi tielle![/QUOTE]

Ja lisäykseksi vielä, että TIETYSTI luettelemiasi asioita kiitetään, sehän on aivan itsestään selvää, mutta lisäksi kiitetään myös sitä, joka tämän kaiken on mahdollistanut <3
 
"asdfasdf"
[QUOTE="asdfasdf";24515199]Kiittäminen jostain suuremmasta taustalla vaikuttavasta voimasta, yliluonnollisesta voimasta. Tärkein pointti siis on se, että toinen uskoo ja kiittää näkymätöntä. Toinen kiittää konkreettista, enemmän syystä tulee seuraus näkökulmasta, koska ei on vapaa uskosta. Ja kiitos minunkin puolestani onnitteluista. Niitä ei kyllä tarvita, koska tieni on minulle oikea, enkä elä valheessa. Sinä taas elät oman polkusi mukaan, etkä siten ole valheellinen itsellesi, se on tärkeintä minusta.[/QUOTE]

Siis koska on vapaa uskosta, miinus sana "ei".
 
et-opetus
Hei!

ET:n opetusta on pakko järjestää, jos kunnassa on kolme uskontokuntiin kuulumatonta (kaikkien ei edes ole pakko olla mukana et:n opetuksessa!) kouluikäistä. Esim. aluehallintoviraston päätöksen mukaan koulujen tulisi sijoittaa omatoimisesti uskontokuntiin kuulumattomat ET:n opetukseen ja myöskin järjestää ET:n opetus omatoimisesti.

Ei ole edes mitään "koulukohtaista kolmen oppilaan ryhmäkokominimiä" ET:ssä :)

Runsaasti lisätietoa asiasta löytyy http://www.et-opetus.fi -sivustolta

Sanot siis koululle, että lapsellesi on opetettava ET:tä. Jos ei suostu otat yhteyttä sivistystoimenjohtajaan ja sen jälkeen tarvittaessa aluehallintovirastoon. Kunta tulee saamaan huomautuksen. Kannattaa antaa selventäviä linkkejä et-opetus.fi:ltä. Vastaavasta aiheesta on kanneltu jo useita kertoja aiemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: ärsypilämi
nouskis
Millä se matikan tekeminen perusteltiin? Jos se ei siis kuulu millään lailla opetukseen vaan on juurikin tunnin täyttämistä jollain..
Miksi ei saa olla poissa? Onko uskonto päivän keskellä vai eka/ vika tunti?
Voisihan sen ajan tehdä vaikka läksyjä, lukea kirjaa, tms ?
Keskellä päivää on..lapset itse haluaisivat matikkaa tehdä vaikka monisteilta sillä aikaa kun on vähän huonoa matikkapäätä heille eli tahtovat itse petrailla sitä sitten ettei mene ihan jouten oloon se aika vaan jotain hyötyä..
 
[QUOTE="...";24515151]Voi ei, tämä ei ole todellista, päivän naurut! :D ja noista luettelemistasi kiität ketä? Heh. No, tietysti Häntä, joka on kaiken, aivan kaiken, takana ja se oli pointtini, mitä et ymmärtänyt. Mutta ei kaikkien ole pakko uskoa, joten pysy vain kannassasi :) Onnea valitsemallesi tielle![/QUOTE]

Ja täällä Jeesus/Jumala puppuun uskomattomat nauravat kuinka jotkut ovatkaan sokeita :D
 
En tiedä millaista uskonnon opetus nykyään on, kun omat lapseni ovat et-opetuksessa. Saako uskonnontunneilla oppilas kritisoida kristinuskoa ja sen opetuksia? Voiko lapsi tuoda siellä esiin omat uskomuksensa?
 
En tiedä millaista uskonnon opetus nykyään on, kun omat lapseni ovat et-opetuksessa. Saako uskonnontunneilla oppilas kritisoida kristinuskoa ja sen opetuksia? Voiko lapsi tuoda siellä esiin omat uskomuksensa?
Tuo on ihan opettajasta kiinni. Toiset eivät koskaan anna kritisoida yhtään mitään ja toiset taas antavat. Opetussuunnitelma ei estä kritiikkiä.

Minä ainakin antaisin, jos jollakulla kritiikkiä olisi. Siitähän voisi saada aikaan mitä parhaimman opetuskeskustelun. :) (En ole uskonnonopettaja, mutta olen silti sitäkin yläkoulussa opettanut.)
 
Hassua sikäli, että juuri tuo strippi on herättänyt eniten soraääniä nimenomaan uskonnollisilta ihmisiltä. Todistaa sen, että kaikki uskonnolliset ihmiset eivät mahdu samaan muottiin.
Minäkin voisin luetella tuttavistani pitkän listan uskovaisia, jotka eivät hyväksy tuota strippiä. En itsekään oikein osaa sanoa, onko se hyvän maun rajojen sisällä vai ulkopuolella.

Mutta silti nauroin sille ensimmäisellä kerralla vedet silmissä ja edelleen pelkkä ajatus tuosta kääntää huulet väkisin ylöspäin. En vaan voi sille mitään, osuu niin minun huumorintajuni ytimeen.
 
"..."
Minäkin voisin luetella tuttavistani pitkän listan uskovaisia, jotka eivät hyväksy tuota strippiä. En itsekään oikein osaa sanoa, onko se hyvän maun rajojen sisällä vai ulkopuolella.

Mutta silti nauroin sille ensimmäisellä kerralla vedet silmissä ja edelleen pelkkä ajatus tuosta kääntää huulet väkisin ylöspäin. En vaan voi sille mitään, osuu niin minun huumorintajuni ytimeen.
Ja minä taas voisin luetella pitkän listan uskovaisia, jotka hyväksyvät tuon stripin! Huumoriahan tuo on! :) Kyllä meitä mahtuu tänne maailmaan vähän kaikenlaisia ja ONNEKSI kaikki eivät ole samanlaisia.
 
[QUOTE="...";24516121]Ja minä taas voisin luetella pitkän listan uskovaisia, jotka hyväksyvät tuon stripin! Huumoriahan tuo on! :) Kyllä meitä mahtuu tänne maailmaan vähän kaikenlaisia ja ONNEKSI kaikki eivät ole samanlaisia.[/QUOTE]

Joo, voisin minä niitäkin luetella. :)
 
"ope"
Asiaan sen kummemmin kantaa ottamatta voin kertoa, että nykypäivän uskonnon opetuksessa käsitellään varsin paljon etiikkaa, johon kuuluu sellaisia asioita kuin kiusaaminen, ystävyys, kohtelias käytös jne. Kun noita asioita käsitellään uskontotunneilla, niitä ei välttämättä juuri käsitellä muilla tunneilla. Aika tärkeitä kuitenkin kaikille, vai mitä?
 
[QUOTE="ope";24516171]Asiaan sen kummemmin kantaa ottamatta voin kertoa, että nykypäivän uskonnon opetuksessa käsitellään varsin paljon etiikkaa, johon kuuluu sellaisia asioita kuin kiusaaminen, ystävyys, kohtelias käytös jne. Kun noita asioita käsitellään uskontotunneilla, niitä ei välttämättä juuri käsitellä muilla tunneilla. Aika tärkeitä kuitenkin kaikille, vai mitä?[/QUOTE]

Niitä käsitellään siellä ET-tunneilla, ja kokemukseni mukaan laajemmin ja tasapuolisemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24516215:
Minä nyt lähinnä ihmettelen, että missä koulussa tai edes päiväkodissa kiitetään jeesusta ruoasta jne.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että ethän asu porvoossa ;)

:popcorn:

Pohjanmaalla tuli taannoin linjaus, että ruokarukous päiväkodissa ei ole uskonnonharjoittamista ja siksi ihan okei, vaikka kyse oli kunnallisesta päiväkodista.
 

Yhteistyössä