Miksi lapselle 1-2v ei saa syöttää...

• Viestiketjun aloittaja ei tajuu ei
  • Ensimmäinen viesti
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
MÄ SANON SUORAAN että mä en lapsena saanut syödä mitään hyvää karkkia joskus vähän. sittepä ku muutin pois kotoa 16v. jopa maistui roskaruoka ja herkut. ekaa kertaa mäkkärissäkin kävin vasta kun olin 23v. voin vannoa etten olisi tällänen mässääjä jos olisin lapsena jo saanut nuita maistella.. mutta kyllä muistan kun ajattelin että kun olen aikuinen saan syödä mitä haluan ja siihen olen pyrkinyt, mutta nyt 25 vuotiaana yritän päästä siitä eroon! ihan normaali painoindeksi minulla on en ole lihava tms., mutta olen isompi kuin koskaan ennen olen ollut...
No tässä nyt oli kyse PIENISTÄ lapsista, ei murrosikäsistä kakaroista....

vieras
Ja sitten ihmetellään miksi Suomalaiset ovat Euroopassa lihavin kansa. Ja varsinkin lasten ylipaino huolestuttaa kaikkia.

Kohtuus kaikessa, mutta kyllä niitä kerkiää myöhemminkin maistelemaan. Ja se on muuten kumma kun ei ole ikinä maistanut, niin ei edes tiedä mistä jää paitsi.

vieras
meillä on lapset siis 3vee ja 1vee saanet syödä herkkuja ym... isompi saa ostaa kaupasta karkkia ja käydään hamppareilla ja tuskin siihen kuolevat. ja eivätp'ä kyllä ole ne jotka kerjaavät kylässä ym pöydän vieressä tai syö koko pöytää tyhjäksi kun joskus saavat, yleensä tulevat tosi harvoin edes pöytään. KUn taas nää jotka ei saa notkuvat ja syövät kaiken, meillä muutamia tälläisia tuttuja, ja ei oo kiva kivaa kun lapset syövät viimeistä murua kaiken mitä näkevät.
ja ei ne lapset kuulkaas pieneen lisä aine määrään kuole, täällä on tasan paljon vaarallisempiakin aineita, ja hampaat pysyy hyvänä, kun ne pesee.

Beep
Miksi täytyisi vartavasten opettaa että lapsi saa syödä mitä tahansa. Musta on ainakin tosi hyvä ettei meidän poitsu tunnista suklaalevyä tai karkkipussia tms. Onhan se tietysti jo oppinut että kahvipöydässä on jotain herkkua, mitä tarttis saada ja saakin. Jäätelöä, keksiä jne. Mehut on ihan turhia, jos vesi ja maito kelpaa.

Musta vieraiden täytyy ottaa omat eväät lapselle, jos ei saa syödä kylän tarjottavia. Niin mä ainakin teen aina.

Maamikki
Me ei annettu pojalle karkkia ennen kuin oli 2v.
Poika ei koskaan edes halunnu karkkia.
Monet ihmetteli just synttäreillä et miksi et anna, mut hittoako mä annan jos se ei edes halua!!!!!!!!!!!
Siis monen mielestä yksillä synttäreillä mun ois pitäny vaan väkisin tuputtaa karkkia....

Vieras
en myöskään tajua että miksi pitäisi tyrkyttää jos ei halua?? Aivan tasan varmasti ehtii niihin vielä myöhemminkin.
Meidän just vajaa 2v tyttö ei suostu juomaan mitään muuta kuin maitoa, ei halua maistaa karkkia, pullaa, piirakkaa, keksiä, sipsiä. Tarjottu on, sanoo en halua. Ainoa mistä tykkää on jäätelö, ja sitä saakin pari kertaa viikossa.
Ja mulla on aina kun mennään kylään mukana omat eväät siltä varalta että siellä ei ole mitään meidän lapselle kelpaavaa. Ja on siis tosi huono ja nirso syömään muutenkin.

Vieras
niin ja mä ite en saanut lapsena koskaan, en siis koskaan, hamppareita, sipsiä enkä ranskalaisia tai muuta rasvaista roskaruokaa. Enkä edelleenkään syö näitä koskaan, enkä ole ikinä syönyt. Makeaa kyllä sain ja se tosiaankin maistuu edelleenkin.

Mimosan äippä
Meillä lapsi saa mehua muutaman kerran viikossa, pullaa/keksiä maistelee joskus, jäätelöä syö ehkä kerran viikossa, sipsejä saa muutaman silloin tällöin.. Eniten sormiruokana tykkää kurkusta, näkkäristä, banaanista ja rusinoista.. Mutta ap:n tapauksessa meidän neiti olisi saanut maistaa pöydän antimia ihan rauhassa, tuskimpa vaan olisi kauheasti maistunut. Toivon että lapsi oppisi syömään kohtuudella ja säännöstelemään herkuttelua luontaisesti, itse meitä lapsena aina kontrolloitiin kauheasti herkkujen suhteen ja vanhemat asettivat tiukat rajat, nyt vanhempana se ei ole osoittautunut oikein viisaaksi ratkaisuksi :(

hehheh
Miten te aina jaksatte? Taas niiiiiin turha ketju! Ville syö ruisleipää, Kalle näkkileipää ja Pirjo kahvileipää..syököön saakeli, ei pitäis muitten napaa kaivaa!On kivaa kuulla eri perheiden tapoja ja tottumuksia, mutta minkä ihmeen takia niistä pitää aina väitellä? Kaikilla omat tapansa ja hyvä niin.

Miks kaikkien pitäis olla samanlaisia ja toimia samojen periaatteiden mukaan? Mä en haluu omia lapsiani opettaa pienestä asti syömään ja juomaan makeita yms mässyjä, joten eivät tuu kaikkia saamaan kovin varhain. Ite oon herkuttelija, mässääjä, karkkien mutustaja yms ja painon kans on ollu tuskailua vuosikaudet... En haluu sitä samaa lapselleni. Ehtii sitä myöhemminkin tutustumaan niihin mässyihin opettelemaan niitten kohtuullisen syönnin.

Pullaa ja sellasia varmaan annan jo aikasemmin, ehkä jotain kekesejäkin... Eihän sitä joka juhlissa voi jotain hedelmää tai leipäpalaa lykätä käteen. Mut karkit ja kakut sekä limut oottakoon myöhempään ajankohtaan. Kaakao ja rusinat (yms kuivahedelmät) on mun mielestä ihan ok.

Kannattaa muistaa tuo, jonka muutamat jo mainitsi... Kaikki lapset ei edes tykkää mässyistä. Mitäs niitä sillon tyrkyttämään. :) Ja jokaiset vanhemmat päättää ite omien lastensa syömisistä... Niillä on siihen oikeus.

näinhän se meni
Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:
Miten te aina jaksatte? Taas niiiiiin turha ketju! Ville syö ruisleipää, Kalle näkkileipää ja Pirjo kahvileipää..syököön saakeli, ei pitäis muitten napaa kaivaa!On kivaa kuulla eri perheiden tapoja ja tottumuksia, mutta minkä ihmeen takia niistä pitää aina väitellä? Kaikilla omat tapansa ja hyvä niin.
No kaikkihan lähti siitä kun aapeen piti päästä purkamaan kateuttaan siitä, että kaikki lapset ei vongu automaattisesti herkkujen perään, ja tuli tietysti mieleen, että piru vie, kun oisin itsekin tajunnut vähän jarrutella....

Nyt jäi sitten ainoaksi vaihtoehdoksi keksiä huonot puolet siitä ettei tunge lastaan täyteen ylimäärästä pienestä pitäen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:
Kysehän ap:n jutussa oli, että vit.ttaa alkaa vieraille lapsille kaivamaan kaapeista milloin minkäkin moisia juttuja mitä HE VOISIVAT/SAISIVAT syödä, kun ei kelpaa emännän tarjoamiset pöydässä.
Mun mielestä tuo menee jo epäkohteliaisuuden ja moukkamaisuuden rajoilla, että naristaan että "olisiko teillä maissinaksuja, näkkileipää tai jotakin muuta meidän kultamussukalle, joka ei vielä saa syödä Marie-keksiä, kun on vasta 2vuotta.."

Jos ei emännän tarjoamiset kelpaa, niin pitäköön turpansa kiinni ja samalla myös lapsensa suun, että edes jotkut saisivat juoda kahvinsa rauhassa, ilman että joku äitinsilmäterämussukka kiljuu yhtä Marie-keksiä, mutta kun ei voi äiti antaa, niin ei voi äiti antaa!!

Että kyllä se vaan muitten napaa kaivelee, jos ei osata käyttäytyä, vaan toisen tarjoamisille nyrpistellään ja vaaditaan muuta. PISTE.

Poika on saanu maistaa kaikkea mitä on halunnu maistaa. Hänen makuunsa ei ole piirakat, leivokset, munkit, hedelmäkarkit yms.
Pillimehua saa joskus ja saunan jälkeen, lakupötkön joskus tai pätkiksen, sipsejä söis jos antais, juustonaksuja ei syö vaikka antais. Ei ole herkkujen perään. Pyytää ennemmin kinkkuleivän ja maitoa :D
Meillä poika joka ei ole kovinkaan kiinnostunut syömisestä =)

vieras
meijän tytöt ei syö mitään, ei sokerii eikä lisättyjä lisäaineita. vaan rintamaitoo, tytöt 6v ja 2v. se on onneksi terveellistä...vai mitä? ei kummikaan muuta oo ikinä pyytänytkään ku eivät ole saaneet eivät tiiä mistä jäävät paitti. turha mitään makeita tai sulaisia mössöjä tunkee ku ei ne ees haluu ko ei ne oo ikinä sitä saaneet vaan äidin maitoo.

vieras
Miksi hoidossa pitäisi tarjota mehua tai kaakaota? Erityistilaisuudet ymmärrän, mutta muuten en.[/quote]

Meilläpäin lukee ruokalistassa tiettyinä päivinä välipalan kohdalla kaakao, ja voileipä joka tarkoittaa puolikasta vaalean paahtoleivän palaa juustoviipaleen kera. Muina päivinä juomana on mehu, tai jäätee josta kukaan ei pidä joten jos sitä on, lapset juovat vettä. grillauskaudella välipalalistalla oli vähintään kerran viikossa grillimakkara. Maitokin on ykkösmaitoa, ei rasvatonta.
Ja koululaisten vanhemmat vielä maksavat siitä moskasta :eek:

T: leikkipuiston työntekijä helsingistä

vieras
Kuinka ihmeessä luulin että ap valitti siitä että kahvipöydän tarjottavat eivät kelpaa lasten äitien mielestä lapsille syötäväksi ja nämä äidit sitten vinkuvat kun lapsen pitäisi saada maissinakuja kun pullaa ei voi antaa kun siinä on sokeria? Ei kai kyse ollut siitä että kenenkään pitäisi syöttää lapsilleen karkkeja kilokaupalla vaan siitä että on äärimmäisen epäkohteliasta vaatia kahvipöydän tarjoiluihin ekstroja siksi että itse sattuu olemaa nhysteerinen nipo, mitä ap:n kaverit ovat jos edes kyläillessä ei voi tarjoiluista nauttia, tai pikemminkin, ei anna lastensa nauttia...

no niin
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Mä olen tavannut näitä lapsia, joille ei ole namukkaa pahemmin annettu taaperona ja yleisvaikutelma on sellanen, ettei namut pahemmin maistu hiukka vanhempanakaan. tai maistuu, mutta ei kourakaupalla...
joo tiedän tapauksia.. lapsena on kielletty herkut ja sit aikuisena vedetään kaksin käsin niitä..

Helekutti
Ei ap:n viestissä mitään ekstroista puhuttu. Vaan siitä ettei ymmärrä miksei äiti anna syödä sitä mitä "kaikki muutkin". Ei tarvitse kuin katsoa tän päivän koululaisia ja todeta ettei kannata syöttää sitä mitä "kaikki muutkin". Kun ennenvanhaan luokalla oli se läski mitä kaikki pilkkasi, niin nykyään puolet luokasta on niitä läskejä. Ja jos vanhempia on uskominen niin nämä lapset syö namia "ihan kohtuudella"

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ei ap:n viestissä mitään ekstroista puhuttu. Vaan siitä ettei ymmärrä miksei äiti anna syödä sitä mitä "kaikki muutkin". Ei tarvitse kuin katsoa tän päivän koululaisia ja todeta ettei kannata syöttää sitä mitä "kaikki muutkin". Kun ennenvanhaan luokalla oli se läski mitä kaikki pilkkasi, niin nykyään puolet luokasta on niitä läskejä. Ja jos vanhempia on uskominen niin nämä lapset syö namia "ihan kohtuudella"
Kukaan ei liho herkkujen syönnistä kyläillessä, ja se mun käsittääkseni ole ap:n ärsyyntymisen aihe...

vieras
No sen eri rruoan pyytämisen ymmärrän siihen saakka kun jokin pätevä, eli meille poikkesi iltapala-aikaan lapsiperhe jotka olivat kotiinsa menossa monen sadan kilometrin päähän, niin äiti pyysi että saisiko heidän poikansa leivän kun ei ollut huomannut ottaa iltapalavärkkejä pojalle, no alitoin sitten että sai kaikki ottaa voileipää ja jogurttia yms. sen pelkän makean lisäksi.

Meillä esikko sai ekan kerran herkkua 2-vuotis synttäreillä. Kakkonen on nyt kohta 2-v ja saanut maistaa teelusikallisen kermavaahtoa kun mummi salaa antoi. Mä en nää mitään järkeä noin pienille opettaa makeiden syöntiä, kyllä myöhemminkin kerkeää. Ja mitä tulee pahaan mieleen, niin kahvipöydässä annan pojulle ruisleivän käteen niin se on ihan onnesta soikeana ja huutaa nami nami ja syö leivän tyytyväisenä vaikka muut söisivät jotain herkkua.

Mulla nousee aina karvat pystyyn ihmisistä, jotka hokevat että syöthän säkin karkkia niin kyllä pitää lapsellekkin antaa. No, mä juon kaljaakin enkä sitä lapselle anna.

Yhteistyössä