Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu ei:
...vanukasta, karkkia, kaakaota, pipareita, rusinoita, mehua, limusta puhumattakaan ym "herkkuja"?
Joo ymmärrän et kohtuus kaikessa ja ei niitä päivittäin tartte syyä, mut MIKSI niitä ei saa lapsi syyä/juua edes kylässä/synttäreillä, kun muutkin samanikäset niin tekee? Ja allergiasta ei ole kysymys vaan äidin päähänpinttymästä... Ja mehua/kaakaota ei saa tarjota lapselle edes perhepäivähoitajalla vaikka hän sitä muille antaisikin.
Mä olen vahvasti sitä mieltä, että näistä rajoitetulla syömisellä elävistä lapsista tulee myöhemmin niitä synttäripöydän rohmuja, joita ei saa kirveelläkään pois herkkupöydästä.
Eihän kukaan ole väittänyt, ettei SAISI, mutta miksi PITÄISI???
Meidän (huom! ainokainen ja tulee myös olemaan) tyttö, 1v10kk on juonut mehua eläissään varmaan n. 5 kertaa, kertaakaan ei kotona. En näe mitään itua OPETTAA varta vasten herkkuihin, kun kuitenkin oppii niihin joskus jokatapauksessa. Kylässä juota mehua, jos emäntä ehtii kaataa mukiin, mutta jos kysyy, pyydän lapselle maitoa. Karkkia on varmaan myös maistanut sen 5 kertaa, kaakaota nyt ei ole tullut mieleen tarjota, kun maito ja vesi on hänen intohimonsa.
Mihin ihmeeseen perustat sen väitteen että näistä "rajoitetuista" (=terveellisemmän ruokavalion lapsista) tulee rohmuja, oletko oikein tehnyt tutkimusta??
Meillä ei kotona edes itse juoda kahveja kahvileivän kanssa läheskään päivittäin ei edes joka viikko, miksi siis pitäisi lapselle ostaa?
Karkkeja häpeäkseni kyllä syön, mutta eipä tarvitse niitäkään piilossa syödä kun lapsi ei osaa olla niitä vinkumassa. Enkä jaksa uskoa että lapsi mistään paitsi jää, jos ei heti tuttipullokauden jälkeen syydetä makeaa naamariin.
Ainoat herkut, minkä perään tyttö on, ovat omena ja banaani, hyi meitä, ilkeitä vanhempia....
Kuljen lapseni kanssa ylpeänä kaupassa, hän ei nosta meteliä keksi- tai karkkihyllyn ohi mennessä, kuten muuta ikäisensä ja jopa nuoremmat, sen kyllä miellän itse kunnia-asiaksi, en todellakaan sellaiseksi, että lapseni olisi jäänyt jostain paitsi.