Miksi lapselle 1-2v ei saa syöttää...

• Viestiketjun aloittaja ei tajuu ei
  • Ensimmäinen viesti
Saahan niitä lapsille antaa, jos haluaa. Pakko ei kuitenkaan ole. Meidän lapset saa karkkia, sipsejä, pizzaa, cokista, jne aika ajoin pieniä määriä. Mua ei pätkääkään kiinnosta, jos jonkun toisen muksu ei saa. Eikä ketään pitäisi kiinnostaa se, saako mun lapset aika ajoin herkkuja vai ei, kunhan en niiden lapsille mene tyrkyttämään :p.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja tipiliinatti:
niissä on myös paljon sokeria kuin myös viinirypäleissä. Vaikka on hedelmäsokeria.
Lisäaineita ei ole, joten minä ainakin pidän rusinoita paljon parempana herkkuvaihtoehtona kuin vaikka karkkiaskia. Rusinatkin kyllä ovat hampaiden kannalta sikäli huono vaihtoehto että ne takertuvat hampaisiin, joten purkkaa kannattaa antaa rusinoiden jälkeen (niin kuin jokaisen aterian jälkeen tietenkin).
Kaikissa kuivatuissa hedelmissä on lisäaineita, ellei sitten satu löytämään superluomua jostain. Rikkidioksidi on tämä lisäaine, jota niissä on (samaa on esim. oluessa, viineissä, hillosipuleissa..).

Ei mitään kannata liikaa syödä, mutta itse annan mieluummin vaikka xylitolkarkkeja kuin kuivattuja hedelmiä :)

Kotiäiti
No, mä ajattelisin niin että kukin antaa lapselleen miten parhaaksi näkee, mutta sen voisi sitten huomioida itse kylään lähtiessä... eli jos lapsi ei saa herkkuja syödä mitä pöydästä löytyy, niin äiti varatkoon mukaan lapselle sopivia herkkuja. Ei sitä aikuisetkaan rupea pyytelemään korvapuusteja kun tavallinen pullalenkki ei kelpaa, joten samalla periaatteella lapsetkin... jos pöydästä ei sopivaa löydy niin sitten ollaan ilman, tai varataan itselle sopivaa syötävää mukaan.

Jellonainen
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Kaikissa kuivatuissa hedelmissä on lisäaineita, ellei sitten satu löytämään superluomua jostain. Rikkidioksidi on tämä lisäaine, jota niissä on (samaa on esim. oluessa, viineissä, hillosipuleissa..).
Aainakaan Sun Maid -rusinoissa ei ole mitään mainintaa lisäaineista. Nettisivuillakin sanotaan niiden olevan "100% natural".

Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Alkuperäinen kirjoittaja pikasesti:
Oho:ei yksi teekkään mitään,mutta tuossa edellisessä tekstissä kauhisteltiin lisäaine allergiaa joka aihetui makean syönnistä.
Kohtuudella kohtuudella!!
Toisekseen ite en käytä lisäaineellisia,kuin pakosta.silti meitin tyttökin saa syödä kylässä lisäaineellista.Ei se siihen yhteen keksiin meitin elämä kaadu.
Niin ja onhan noissa kaupan valmiissa lihapullissakin lisäaineita, ihan samalla tavalla kuin karkeissa tai kuivatuissa hedelmissä. :whistle: Kohtuus kaikessa.
Meillä ei syödäkään niitä :x juuri sen takia.

Meillä esikoinen ei saanu karkkia kuin vasta reilu 2v muistaakseni. Sipsiäkään ei pienenä. Ei kaakaota, ei teetä, ei vanukkaita jne...
Limsaa saanut nyt vasta 5v:na. Vanukkaasta ei tykkää kun en totuttanut pienenä. Eipä haittaa lainkaan. Kaakaokaan ei mee alas kun ei oo pienenä tottunut.
SIKSI kun en halunnut tunkea siihen kaikkee moskaa niin pienenä ettei se edes kaivannut niitä. Synttäreillä muut söi karkkia ja se kysy mitä noi on ja saanko ottaa. Sanoin et ne on sellasia isompien lasten juttuja ja homma oli sillä selvä! Ei rutinaa, ei itkua ei mitn!
Olen nähnyt tapauksia että annetaan karkkimuruja ja muuta moskaa jo vauvana. Sit ihmetellään kun lapsi taaperona huutaa ku hyeena jos aikuiset on kahvipöydässä ja ei hiljene ennenkui saa kaiken mitä haluaa.
Lapsi tulee syömään kaiken kakan(väriaineet, lisäaineet jne) muuteskin sitten myöhemmin. Jos viittin tehä jotain sen eteen ettei HETI PIENENÄ syö, niin hyvä vain. Säilyy terveys ja hampaat. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Meillä esikoinen ei saanu karkkia kuin vasta reilu 2v muistaakseni. Sipsiäkään ei pienenä. Ei kaakaota, ei teetä, ei vanukkaita jne...
Limsaa saanut nyt vasta 5v:na. Vanukkaasta ei tykkää kun en totuttanut pienenä. Eipä haittaa lainkaan. Kaakaokaan ei mee alas kun ei oo pienenä tottunut.
SIKSI kun en halunnut tunkea siihen kaikkee moskaa niin pienenä ettei se edes kaivannut niitä. Synttäreillä muut söi karkkia ja se kysy mitä noi on ja saanko ottaa. Sanoin et ne on sellasia isompien lasten juttuja ja homma oli sillä selvä! Ei rutinaa, ei itkua ei mitn!
Olen nähnyt tapauksia että annetaan karkkimuruja ja muuta moskaa jo vauvana. Sit ihmetellään kun lapsi taaperona huutaa ku hyeena jos aikuiset on kahvipöydässä ja ei hiljene ennenkui saa kaiken mitä haluaa.
Lapsi tulee syömään kaiken kakan(väriaineet, lisäaineet jne) muuteskin sitten myöhemmin. Jos viittin tehä jotain sen eteen ettei HETI PIENENÄ syö, niin hyvä vain. Säilyy terveys ja hampaat. :wave:
Kyllä meidän neiti, 10 kk saa lusikalla maistaa kaakaota tai pullasta palasia, ihan vaan siksi kun näkee, että haluaa tietää mitä äiti ja iskä syö. Sitten on hyvä mieli kun saa vaan maistaa. Mun mielestä saa järkeä käyttää myös näissä asioissa, lasten synttärit yms. on just sen takia heille kivoja kun saa leikkiä yhdessä ja pääsee herkkupöytiin jne. jotenkin hurjalta tuntuu jos kielletään lasta herkuttelemasta edes lasten juhlissa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Kyllä meidän neiti, 10 kk saa lusikalla maistaa kaakaota tai pullasta palasia, ihan vaan siksi kun näkee, että haluaa tietää mitä äiti ja iskä syö. Sitten on hyvä mieli kun saa vaan maistaa. Mun mielestä saa järkeä käyttää myös näissä asioissa, lasten synttärit yms. on just sen takia heille kivoja kun saa leikkiä yhdessä ja pääsee herkkupöytiin jne. jotenkin hurjalta tuntuu jos kielletään lasta herkuttelemasta edes lasten juhlissa!!
Kyllä se sai kakkua(1v lähtien) ja keksiä(myös 1v läht)...ja mehua ottaa ja oli täysin tyytyväinen eikä lainkaan kaivannut muita herkkuja. Siksi se ei ole ongelma. Siinä ei ole mitn hurjaa. Jos lapsi tietäis mitä ne on ja itkis perään se ois eri asia.
En tiiä kuin tulee onnistuun ton toisen kohalla mutta esikoisen aikana ainakin jaksoin nipottaa.

Venakko Milanna
Mä kyllä annan kakaota,tummasuklata,luomu rusinoita,mehua myös annan esim luomu apelsiini mehu veden kanssa ja sit mä olin leiponut silloin paljon ja annan hänelle kaikki mitä itse teen....

vieras
Meillä 1v2kk saa toisinaan keksiä tai pullaa. Isompi syö karkkipäivänkarkit silloin kun sisko nukkuu päikkärit. Ei minusta tuon ikäisellä ole mitään asiaa karkinsyöntiin.

Mehua ei ole juonut koskaan, ei myöskään kaakaota. Isompi saa joskus pillimehun, mutta valitsee kyllä mieluummin pillimaidon:) Kaakaota ei ole juonut koskaan ja ikää on 4v. En vaan koe tarpeelliseksi mitään kaakaon juontia eikä osaa kyllä pyytääkään kun ei meillä mitään kaakaota koskaan ole ollut.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 1v2kk saa toisinaan keksiä tai pullaa. Isompi syö karkkipäivänkarkit silloin kun sisko nukkuu päikkärit. Ei minusta tuon ikäisellä ole mitään asiaa karkinsyöntiin.

Mehua ei ole juonut koskaan, ei myöskään kaakaota. Isompi saa joskus pillimehun, mutta valitsee kyllä mieluummin pillimaidon:) Kaakaota ei ole juonut koskaan ja ikää on 4v. En vaan koe tarpeelliseksi mitään kaakaon juontia eikä osaa kyllä pyytääkään kun ei meillä mitään kaakaota koskaan ole ollut.
Niin, ja limsaakaan ei esikoinen ole koskaan saanut juoda. Turhaa sokeria siinäkin. Karkkia syö kerran viikossa: lakun, tikkarin tai pätkiksen (tmv. pienen patukan). Ehkä joka toinen kk ostetaan irtokarkkeja ja saa oman pienen pussin (n. 50snt:llä) ja niistäkin jää osa syömättä.

Ei mekään tolle neitille mitään karkkia syötetä mut pikkuisen saa maistaa makeitakin juttuja kun tulee viereen niin anovasti katsomaan. :heart: Ja tosihan se on ettei ne ainakaan terveellisiä ole muttei meillä ainakaan mitään täyttä kieltoa tule. Ei se oo tuohesta lapsenkaan suu tehty.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei tajuu ei:
Ja mehua/kaakaota ei saa tarjota lapselle edes perhepäivähoitajalla vaikka hän sitä muille antaisikin.
Miksi hoidossa pitäisi tarjota mehua tai kaakaota? Erityistilaisuudet ymmärrän, mutta muuten en.
Tätä minäkin ihmettelen! Olen pph eikä meillä koskaan ole tarjolla kaakaota. Omatekoista mehua (mustikkamehu) tarjotaan joskus esim. synttäripäivänä tai jos on jotkut "kestit" muuten vaan. Ei todellakaan kuukausittain.

Meillä ei kaakaota kukaan juo eikä kaupan mehuja kun mehuja on omasta takaa ihan riittämiin. En ala ostamaan hoitolapsiakaan varten erikseen. Juovat kotona mitä juovat, meillä pääasialliset juomat ovat maito ja vesi.

Niin ja tumma kaakao ei ainakaan ole epäterveellistä, kaakaolla on tutkitusti positiivisia terveysvaikutuksia =) Lisäaineet ovat asia erikseen, mutta itseleivottua ja -tehtyä saavat meillä lapsetkin. Sokerikaan ei ole vaarallista, jos lapset liikkuvat ja hampaita hoidetaan hyvin - samahan se on, syökö palan ruisleipää vai pullaa, jos ottaa purkan ruoan jälkeen joka tapauksessa. Meillä annetaan herkut ruoan jälkeen, menee samalla happohyökkäyksellä ;) Lapset ovat hoikkia ja liikkuvaisia.

vieras
mun lapset syö luomumehhuu,luomujäätellöö joka ei ookkaan niinku jäätellöö ko se on luomuu. siteen luomujogurttii, luomumaittoo, luomulimsaa, luomusipsii, luomukarkkii, luomukeksii, luomupullaa, luomukaakaoo, luomumakkarraa, luomuranskiksii, luomunakkej, luomuupiparii, luomuleippää, luomupiimää,luomu kananuggetteja, luomumaksalaatikkoo, luomuluomu rusinaa ja luomuhedelmii. ei mittään muutaku luomuu ja mie ite oon reimatecin vakkarikäyttäjä.

vieras
kuulkaas nyt uusavuttomat äidit. te ootte muka niin tarkkoja lasten namujen syönnistä ja lisäaineista. mutta miettikääpä sitä mitä ruokaa heille syötätte hampurilaiset, ranskalaiset, nakit, lihapullat yms.kaikki einekset ja niiden lisäaineet. huhuhuh.... ei kannata nipottaa, jos namupäivä kerta viikossa, menkää jo itteenne. järki kätteen ja laittakaa sapuskatki itte niin lapsenne saavat hyvät ruoat.kestää sitten joskus herkutellakin.

hemuli
...vanukasta, karkkia, kaakaota, pipareita, rusinoita, mehua, limusta puhumattakaan ym "herkkuja"?

Joo ymmärrän et kohtuus kaikessa ja ei niitä päivittäin tartte syyä, mut MIKSI niitä ei saa lapsi syyä/juua edes kylässä/synttäreillä, kun muutkin samanikäset niin tekee? Ja allergiasta ei ole kysymys vaan äidin päähänpinttymästä... Ja mehua/kaakaota ei saa tarjota lapselle edes perhepäivähoitajalla vaikka hän sitä muille antaisikin.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että näistä rajoitetulla syömisellä elävistä lapsista tulee myöhemmin niitä synttäripöydän rohmuja, joita ei saa kirveelläkään pois herkkupöydästä.
Eihän kukaan ole väittänyt, ettei SAISI, mutta miksi PITÄISI???
Meidän (huom! ainokainen ja tulee myös olemaan) tyttö, 1v10kk on juonut mehua eläissään varmaan n. 5 kertaa, kertaakaan ei kotona. En näe mitään itua OPETTAA varta vasten herkkuihin, kun kuitenkin oppii niihin joskus jokatapauksessa. Kylässä juota mehua, jos emäntä ehtii kaataa mukiin, mutta jos kysyy, pyydän lapselle maitoa. Karkkia on varmaan myös maistanut sen 5 kertaa, kaakaota nyt ei ole tullut mieleen tarjota, kun maito ja vesi on hänen intohimonsa.
Mihin ihmeeseen perustat sen väitteen että näistä "rajoitetuista" (=terveellisemmän ruokavalion lapsista) tulee rohmuja, oletko oikein tehnyt tutkimusta??
Meillä ei kotona edes itse juoda kahveja kahvileivän kanssa läheskään päivittäin ei edes joka viikko, miksi siis pitäisi lapselle ostaa?
Karkkeja häpeäkseni kyllä syön, mutta eipä tarvitse niitäkään piilossa syödä kun lapsi ei osaa olla niitä vinkumassa. Enkä jaksa uskoa että lapsi mistään paitsi jää, jos ei heti tuttipullokauden jälkeen syydetä makeaa naamariin.
Ainoat herkut, minkä perään tyttö on, ovat omena ja banaani, hyi meitä, ilkeitä vanhempia....

Kuljen lapseni kanssa ylpeänä kaupassa, hän ei nosta meteliä keksi- tai karkkihyllyn ohi mennessä, kuten muuta ikäisensä ja jopa nuoremmat, sen kyllä miellän itse kunnia-asiaksi, en todellakaan sellaiseksi, että lapseni olisi jäänyt jostain paitsi.

kuulkaas nyt uusavuttomat äidit. te ootte muka niin tarkkoja lasten namujen syönnistä ja lisäaineista. mutta miettikääpä sitä mitä ruokaa heille syötätte hampurilaiset, ranskalaiset, nakit, lihapullat yms.kaikki einekset ja niiden lisäaineet. huhuhuh.... ei kannata nipottaa, jos namupäivä kerta viikossa, menkää jo itteenne. järki kätteen ja laittakaa sapuskatki itte niin lapsenne saavat hyvät ruoat.kestää sitten joskus herkutellakin.
kukas tässä on sanonut että syötäis valmisruokia, eineksiä tai hampurilaisia??

no meillä periaatteessa vältetään kaikkia lisäaineita, mutta kyllä sillon tällön herkutellaan niitäkin sisältävillä tuotteilla... kuten jo aiemmin mainitsinkin... myös hampurilaisella käydään joskus. Eineksiä ei juuri käytetä!

hemuli
Mistäs olet saanut päähäsi että me "herkkujen kieltäjät" automaattisesti kuskataan lasta pizzeriassa ja mäkkärillä..?
Unohdin sen muutes mainita tuossa listassa, myöskään ei ole maistanut mitään roskaruokaa, kerran tarjosin itse tekemääni pizzaa, mutta ei ollut mieluista sekään.

Helekutti
Vai vielä uusavuton. Luulisin että me "nipottajat" ollaan niitä jotka valmistaa ruokansa alusta loppuun itse ja mietitään muutenkin ruokahuoltoa kuin pelkän hinnan ja helppouden perusteella. Mulla on perustelut miksi kenenkään ei tulisi syödä kauppojen valmismoskaa, vastapuolella on tarjolla baaripsykologiaa ja ontuvia perusteluja.

Taitaa olla niin että uusavuttomat kasvattajat vaimentaa jälkikasvunsa lahjomalla niitä herkuilla kun ei muuten pysty.

vieras
Ja mehua/kaakaota ei saa tarjota lapselle edes perhepäivähoitajalla vaikka hän sitä muille antaisikin.
Miksi hoidossa pitäisi tarjota mehua tai kaakaota? Erityistilaisuudet ymmärrän, mutta muuten en.
En nyt ota muuten kantaa tähän ketjuun ja karkkeihin, mutta kyllä meidän päiväkodissa lapset (kaikki yli 1v.)
saavat kerran viikossa aamupalaksi leipää ja kaakaota
(4pvä/viikossa puuroa + maitoa)

Ja varmaan n. kerran viikossa välipalalla on mehua. En kyllä tiedä saako useamminkin, eipä ole mielestäni se kaikkein tärkein asia, mistä kyselisin hoitajilta päivän päätteeksi.

Talossa talon tavalla :)

kyllä
MÄ SANON SUORAAN että mä en lapsena saanut syödä mitään hyvää karkkia joskus vähän. sittepä ku muutin pois kotoa 16v. jopa maistui roskaruoka ja herkut. ekaa kertaa mäkkärissäkin kävin vasta kun olin 23v. voin vannoa etten olisi tällänen mässääjä jos olisin lapsena jo saanut nuita maistella.. mutta kyllä muistan kun ajattelin että kun olen aikuinen saan syödä mitä haluan ja siihen olen pyrkinyt, mutta nyt 25 vuotiaana yritän päästä siitä eroon! ihan normaali painoindeksi minulla on en ole lihava tms., mutta olen isompi kuin koskaan ennen olen ollut...

Yhteistyössä