Miksi lapselle 1-2v ei saa syöttää...

• Viestiketjun aloittaja ei tajuu ei
  • Ensimmäinen viesti
ei tajuu ei
...vanukasta, karkkia, kaakaota, pipareita, rusinoita, mehua, limusta puhumattakaan ym "herkkuja"?

Joo ymmärrän et kohtuus kaikessa ja ei niitä päivittäin tartte syyä, mut MIKSI niitä ei saa lapsi syyä/juua edes kylässä/synttäreillä, kun muutkin samanikäset niin tekee? Ja allergiasta ei ole kysymys vaan äidin päähänpinttymästä... Ja mehua/kaakaota ei saa tarjota lapselle edes perhepäivähoitajalla vaikka hän sitä muille antaisikin.

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että näistä rajoitetulla syömisellä elävistä lapsista tulee myöhemmin niitä synttäripöydän rohmuja, joita ei saa kirveelläkään pois herkkupöydästä.

AP
Miten voi olla, että mun lähipiirissä on näitä äitejä ainaski 4 ja ei mulla nyt ihan hirveesti oo kavereita, joilla ois ton ikäsiä lapsia.
Meillä on kyllä lapset saaneet kaikkea jo pienenä ja mua vaan jotenki raivostuttaa, kun on laittanu tarjottavat pöytään, ni sitten aletaan vinkua meiän maijalle maitoa, kun ei se juo mehua ja oisko vaikka maissinaksuja tai näkkileipää, kun pöydässä on liian makeeta tai suolasta...
Vittu et sylettää. Tehköön lapsestaan mitä vaan, mut emmä ala enää kauaa kestitsee tota maissinaksukansaa täällä ja kuuntelee sitä valtavaa huutoa ja vollotusta kun maija ite haluis ottaa pöydän antimia ja äiti kieltää ja lapsi huutaa ja äiti kieltää ja lapsi huutaa...

Pakko vaan sanoo viel et jokainen näistä lapsista, jotka ei mitään saa, niin ovat vielä ainokaisia... Siksi toivonkin heille kaikille perheenlisäystä ja paljon, niin eivätpä varmaan jaksa enää kiljua kuudennelle lapselle kurkku suorana, kun toinen tavoittelee yhtä namia.

Voi tsiisus että helpotti!!!!!!! :)

Helekutti
Jos äiti ei halua että lapset syövät tuollaista moskaa, mitä te olette tuomitsemaan? Mun mielestä roskaruokaa tai "herkkuja" ei voi syödä kohtuudella. Keksit, sipsit ja vohvelit täynnä transrasvoja, mehut säilöntäaineita, karkit väriaineita ja muuta moskaa ym. ym.

Toisille ne herkut on jotain muuta, mitä ette selkeästikään ymmärrä.

vieras
tuolla meijän kaikki kolme, mukaanlukien 1v3kk, istuu olkkarin lattialla ja kiskoo naamariinsa lauantaipusseja..eli kyllä on tainnu syödä tai ainakin maistaa kaikkia noita ap:n mainitsemia herkkuja...mut eihän noita jokapäivä syömällä syödä!!

riippuu varmaan siitä määrästä mitä syö/syötetään. Mutta limut, vanukkaat, karkit yms sisältää niin paljon kaikenmaailman lisäaineita, että en edes aikuisena niitä joka päivä halua syödä (ei oikeasti tee mielikään!). Eikä karkkeja vieläkään meillä pussikaupalla edes lauantaina syödä (ei tunneta pakollista karkkien ahmimispäivää ) eikä limua ole joka viikko lapsille eikä aikuisille tarjolla.
herkutella voi aivan hyvin ilman limsaa, karkkeja, sipsejä yms. Kasa mandariineja on tuolla keittiön pöydällä ja ne on hyviä makeanhaluun tai rehellistä pullaa ilman mitään kaupan pullan lisäaineita.

peppi-lotta04
no jaa...kukin tyylillään... meillä ei lapsi ole karkkia juuri saanut ennen 3-vuotispäiväänsä, eikä kyllä paljoa sen jälkeenkään...pipareita tai rusinoita on kyllä jo 1-vuotiaana saanut. Mehua (itse tehtyä) sinä parivuotiaana ja limsaa ei vieläkään (kerran maitsoi, ei tykännyt). Kaakaota tarjosin eka kerran viime viikolla, kun en ite tykkää ni ei o aiemmin tullu annettuu, siitä tyttö kyllä ihan tykkäs. vanukasta ei meillä juuri harrasteta...isomummin luona saa joskus naminamin.

Meillä on aika vähän lapsituttuja ja ne joiden synttäreillä on käyty niin ei oo karkkia tarjottu, keksejä kakkua ym ja niitä on kyllä neiti saanu toki syödä.

Luulen että lapsi ehtii vielä elämänsä aikana syödä kaikkia lisäaineita niin paljon, että hyvä jos pienempänä syö vähän vähempi. ja kyllä meillä herkutellaan, yleensä kuivatuilla hdelmillä, rusinoilla, marjoilla, jätskillä, itse tehdyllä rahkalla, pullalla, piirakoilla. luomulakulla ja suklaalla.... mutta vältetään kaikkia lisäainetta, kun tytöllä on yliherkkyys niihin. Ja ainakin karkit ja limsat kovasti näitä sisältävät....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Jos äiti ei halua että lapset syövät tuollaista moskaa, mitä te olette tuomitsemaan? Mun mielestä roskaruokaa tai "herkkuja" ei voi syödä kohtuudella. Keksit, sipsit ja vohvelit täynnä transrasvoja, mehut säilöntäaineita, karkit väriaineita ja muuta moskaa ym. ym.

Toisille ne herkut on jotain muuta, mitä ette selkeästikään ymmärrä.
Sulle on mennyt puurot ja vellit sskasin, ainoastaan sipsit on uppopaistettu öljyssä, ei vohvelit yms. Ja mehun voi tehdä itse syksyllä, enkä minä ainakaan lisännyt edes sokeria ja hyvin menee alas. Ja teeppä vaikka itse marmeladimakeisia lapselle ei ole ylimääräisiä aineita, se on itestä kiinni kuinka tiukalle sen pipon kiristää.

Vieras
Meidän tuttavaperheen lapset on saaneet karkkia ja muutenkin herkkuja vasta yli kolmevuotiaina kun taas mein lapset noin vuoden ikäsinä. Ja nyt kun lapset on 5-7 vuotiaita niin meillä ei lapset paljon herkuista välitä, saattavat yhden keksin ottaa tai yhden karkin, mutta tuttavaperheen lapset tyhjentää kylässä kaikki keksit ja karkit pöydästä.

peppi-lotta04
kommentoin tähän vielä ennen töihin lähtöä, että jos meille on tulossa kylään 1-2-vuotiaita niin kyllä mä ainakin tarjoan heille maitoa enkä laita karkkeja tarjolle, koska aattelen ettei tän ikäsellä oo tarvetta niitä syödä. Ei meillä kyllä karkkeja tarjoilla muutenkaan.. eri asia sitten lapsen kaverisynttäreillä, mutta ns. sukulaissynttäreillä on tarjolla ihan muita herkkuja! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Kyllä mä ainakin oon antanu syödä kylässä ja kotona jos muutkin on syöneet jotain herkkuja.
Näin myös meillä. Meillä kun ei jokapäiväiseen eikä jokaviikkoiseenkaan ruokavalioon kuulu todellakaan mitkään vanukkaat, karkit, kaakaot, piparit ym. ym. "herkut". Kun emme itsekään popsi usein karkkeja tai sipsejä, ei poikakaan (reilut 2 v.) tajua niitä vaatiakaan. Hyvä niin!

vieras
kyllähän se on äidit niin jotta...jos ei lapselle anna pienenä namuja maistaa niistä tulee isona karkkihirviöitä. tiedän ainakin tapauksia, ettei pienenä annettu juurikaan namuja ja sitte ku sai oma rahaa ja oli kutsuilla ilman vanhempia olikin kipot tyhjiä karkit ja kaikki muut herkut syöty. eli lapsille annetaan kaikkia maistaa vähän, ei tietenkään laatikko kerralla.

nikitön
Tuosta mehusta ja limpparista sen verran, että esikoinen ei juonut mehua en ikinä sitä ole kieltänyt tai sanonut että ei saisi tarjota mutta ei tykännyt niin ei tykännyt, sen takia usein pyysin maitoa tai vettä kylässä, joka kerta vähän maisteli kyllä mutta ei juonut, nyt on vähän yli viisi vuotta edelleen limppari on iso yök ja ainoastaan sokeritonta pillimehua juo jos juo.

On saanut kaikkea maistella niin suolasta kuin makeaa.

Yhteistyössä