Miksi laitat vauvan nukkumaan jo klo 20.00??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtiva

Vieras
Miksi monet laittavat vauvansa/taaperonsa yöunille aikaisin illalla, esim. klo 20-21 ja sitten valittavat siitä, kun lapsi herättää vanhempansa jo aikaisin aamulla. Meillä on 1v tyttö ja menee nukkumaan meidän kanssa samaan aikaan puolilta öin ja heräillään sitten noin klo 11-12. Meillä toimii todella hyvin tämä järjestely, enkä ikinä herää väsyneenä, yleensä heräilen hieman ennen vauvaa.

Toivoisin asiallisia perusteluja sille, miksi laitat lapsesi aikaisin illalla nukkumaan. Varsinkin jos vanhemmat ovat itse aamutorkkuja, niin mikä järki on siinä, että lapsi herättää jo klo 07.00??

Meillä lapsi on selvästi väsynyt jo kahdeksalta, joten en näe mitään syytä valvottaa pientä. Herään itse aikaisin, joten kiva, jos lapsi herää jo seitsemältä. Saadaan päivä hyvin käyntiin.

Lisäksi illalla saa pienen hetken omaa aikaa, kun lapsi nukkuu. :) Itse käyn nukkumaan 21-22.

Nukutko itse todella 11-12 tunnin yöunet nyös?

Meillä vauvat on menny usein myöhään nukkuun, tyyliin 22-24, vaycan yöunet usein onki vain n 9-10 tuntia ja nukkuvat sitten pitkiä päiväunia. Yksiin päiväuniin kun on siirrytty noin 10 kk iässä niin nukkumaanki on alettu mennä varhain.

Minusta on järkevää nousta lasten kanssa viimeistään 8 aikoihin kun monet harrastukset on aamupäivisin, lisäksi aamupäivisin on puistossa seuraa muista lapsista. Tai vaikka se 1v ei niin seuraa kaipaiskaan niin äidistä on kiva kun on juttukavereita ulkona .. Mukavaa myöskin olla miehen kanssa suunnilleen samassa rytmissä kun hän kuitenkin lähtee tlihin jo 7:30. Ja illalla on mukavaa valcoa vielä miehen kanssa kun isot lapset on nukkumassa.

• Tykkää
Reactions: millionnea
Meidän 4 kk vanha vauva on noin kuukauden verran sammunut klo 18-19 välillä. Ei auta yrittää nukkumaan myöhemmin, kun menee ihan mahdottomaksi kiukutteluksi muuten. Vauva nukkuu jonnekin aamuun 6-7, mutta mä nousen vasta noin 8 aikoihin.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Yleensä valvon vielä hetken lapsen nukahdettua, luen kirjaa/lehtiä tai selaan tablettia yms.. Nukun kyllä yleensä noin 10 tunnin yöunet. Meilläkin on muskarit ja muut harrastukset ja tapahtumat, mutta käydään niissä iltapäivisin.

siksi, että vauva alkaa olemaan niin väsynyt jo 20 aikoihin. aina herätään ennen 7. ollaan myös kokeiltu laittaa nukkumaan myöhemmin, mutta kuitenkin vauva herää jo ennen 7. eli myöhemmin nukkumaan menolla ei vaikutusta siihen, että herättäisiin myöhemmin.
mielummin laitan siis hänet nukkumaan klo 20, entä 22, että nukkuu 2tuntia enemmän.

Lasten ollessa pieniä,olivat jo kl 19 niin sippejä-että loppuehtoo olisi ollut kiukkua ja äksyä,jos oisin väen väkisin niitä hereillä pitänyt.Meille vaan sopi se,että laitoin naperot nukkumaan 19 ja heräsivät sitten kl 7 aamulla,sopivasti navettatöiden jälkeen kerkesin laittaa puurot ja kahvit tulille..Ei meille ongelmaa tuottanut tuo ollenkaan.

Koska tutkimusten mukaan unen laatu on parasta illan tunteina. Unen laatu taas vaikuttaa suoraan hormonitoimintaan esim. kasvuhormoni. Tosin en ymmärrä minäkään miksi laittaa seiskalta lapsi sänkyyn ja valittaa kun se herää jo viideltä... Meillä menee mukelo nukkumaan 20-21 ja saan lojua sängyssä 7.30-8.00 asti (alkaa ehkä puolta tuntia ennen heräillä pinnasängyssä, mutta tykkää aamu-unisena leikkiä ja pötkötellä jonkin aikaa yksin).

Jotta saamme miehen kanssa illat itsellemme. Näin meillä on kolmisen tuntia yhteistä aikaa joka ilta emmekä nuku liikaa. Yli 8 tunnin unia kun ei aikuisen kannata säännöllisesti nukkua. Ja töiden alettua lapset ovat olleet valmiiksi oikeassa rytmissä.

[QUOTE="Ninni";29251831]Jotta saamme miehen kanssa illat itsellemme. Näin meillä on kolmisen tuntia yhteistä aikaa joka ilta emmekä nuku liikaa. Yli 8 tunnin unia kun ei aikuisen kannata säännöllisesti nukkua. Ja töiden alettua lapset ovat olleet valmiiksi oikeassa rytmissä.[/QUOTE]

Mistäs ihmeestä tämä on keksitty? Ihmiset on aika erilaisia ton unentarpeen kanssa, jotkut tarttee 9 tuntia, joku selviää 6 tunnilla... Mikä on kellekin hyvä on henkilökohtaista.

Meillä vauvana nukuttiin ainakin kolmet päikkärit ja kahdet päikkäritkin melkein 1,5-vuotiaaksi... Lapsi meni nukkumaan noin klo 22 ihan vauvana ja heräsi noin klo 10-11 aikoihin, siihen päälle sitten kolmet päikkärit. Kesävauva kun oli, ei ymmärtänyt päivän ja yön eroa. Kyllä ne unet siitä vähän aikaistui ja noin 1,5-vuotiaana meni nukkumaan klo 20 ja heräsi klo 9. Nukkui vielä yhdet n. 2-3 tunnin päikkärit.

Nyt n. 2,5 vuotias on hoidossa ja joutuu heräämään jo ennen 7.30. Vaikeaa on. En viitsisi kuudelta laittaa vielä nukkumaan... Menee noin klo 19:30-20 nukkumaan ja herää 7:15 aikoihin. Päiväkodissa nukkuu sen n. 2 tuntia. Viikonloppuisin saattaa nukkua jopa yli kymmeneen, eli n. 14 tunnin yöunet.

Meillä on siis selvästi aamu-uninen lapsi, joka kärsii aikaisista aamuherätyksistä ja yhteiskunnan normaalista rytmistä :/

Siksi kun hän kaipaa yöunille jo silloin. Voisin toki kuunnella itkua ja kitinää yhdeksään tai kymmeneen asti, mutta kun en millään viitsi. Enkä halua pientä kiusata väkisin valvottamisella.

Eikä herätys aamuisin seitsemältä ole ongelma. Viikolla ihan hyväkin, koska eskarilainen herätellään samoihin aikoihin.
Ja mun olis päiväni pilalla jos nukuttaisiin 11-12 asti!

Ja kyllä me tykätään miehen kanssa iltasella valvoa vielä tovi kahdestaan telkkaria katsellen. Tai touhuillen muuta mukavaa ;)

Meillä toi kohta 5v. menee kaheksalta nukkumaan ja herää aamulla 7-8 välillä, joskus myöhemminkin. Ite henk. koht. herään mieluummin seiskalta ja saan sit illalla pari tuntia omaa aikaa ennen nukkumaanmenoa. Muutenkaan eipä ole ainakaan omaan muistiin ollut koskaan mitään iltaväsymys kiukkuja eikä illat ole olleet mitään tappelua. Mulle tää rytmi sopii parhaiten ja selkeästi myös lapselleni.

Siksi, että saisin hetken sitä omaa aikaa ja siksi, että vauva on valmis jo yöunille. Itse menen nukkuun puoliltaöin. Se herää siinä 8.30-9 aamulla et ei musta liian aikasin kuitenkaan. Jos heräis 6-7 aikaan niin voisin myöhäistää yöunille menoa.

Meilla ei kummallakaan lapsella unirytmi ole siirtynyt, vaikka on yritetty. Viisi vuotta on heratty 5.30-7 aikaan, itse olisin aamu-uninen, mutta olen jo tottunut pikkuhiljaa ja olisin kylla aika shokissa jos tuo iltaisin oleva rauhaisa parisuhdeaika jaisi pois :) On se aika luksusta!

koska lapsi on väsynyt silloin. arvostan myös parisuhdetta, jolle jää näin hyvin aikaa iltaisin, menen nukkumaan klo 24 ja saan 7 tuntia yhtäjaksoista yöunta. keretään myös aamusta leikkipuistoon ja kerhoihin.

Yhteistyössä