Minkä takia äidit laittavat lapset nukkumaan jo tyyliin klo 19.00?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No meillä on 3v ja 1v muksut ja nukkumaan mennään 19 jälkeen eli silloin aloitellaan iltapalalla ja se vie mitä vie. Herätään silti vaihtelevasti 6-8välillä aamulla. Ei mua haittaa vaikka aikasten herätään ku oon itekki aamunvirkku.. =)

Meijän 2v menee unille vaille 21,
teini valvoo näin lomalla puolille öin.
Eipä jää liikoja miehen kanssa omaa aikaa,kun äijä menee jo klo 22 nukkuu ,kun töihin pitää nousta jo viideltä.
Kuopus heräilee aamulla aika tarkalleen 8 aikaan,teini 10 maissa.

harvemmin menee noin aikasin..viim 21.30 eikä se vaikuta siihen että nukkuis pidempään. sama rytmi pysyy. 6 jälk ylös,päikkärit samaan aikaan jne...
teinin rytmiä moni kauhistelis joten jätän sen kertomatta ( vaikka moooooni teini tekee samoin kerta seuraa riittää ja meil tuo ovi käy melko tiheesti öiseen aikaan)

Meillä neiti 4½v menee unille joskus seiskan jälkeen ja aamusin jos on töihin lähtö niin se herää kuudelta ja muina aamuina en oikeen tiedä kun se ei tule herättämään meitä ennen kuin lastenohjelmat loppuu. Siihen asti saadaan posottaa ihan rauhassa.

Meil on kovaunisii muksui (5v, 8v, 10v ) 11 tuntii menee jokaisella nii makosasti :D
Pienin nukkuu joskus 13 tuntiikii. Eile menivät nukkumaan 20.45, ja kaikki nukkuu edelleen!

Kouluaikoina mein on pakko herätä aamulla 6.00, joten illalla alkaa iltahommat 19-19.30 välillä ja nukkumaan siitä sit syömisten ja pesujen jälkeen.

lisäys: useest oon ittekkii jo höyhensaarilla klo 21. Nukkuminen on ihanaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
No eipä ole vain opettamisesta kiinni. Jotkut lapset väsyvät klo 19 aikoihin ja heräävät joka tapauksessa joka aamu klo 6, oli nukkumaanmenoaika mikä tahansa.

Näin. Meillä oli yhteen aikaan sellanen vaihe, että väsähti seiskalta ja heräsi aina kuudelta. Yritin muuttaa rytmiä myöhäsemmällä nukkumaan menolla, mutta siitä seurasi vain se, että lapset yöunet lyheni -herääminen kun tapahtui joka tapauksessa kuudelta.
Onneksi tuo vaihe meni ohi ja nyt ollaan paremmassa rytmissä: 20-21 nukkumaan ja 7-8.30 herääminen. Ja tähän rytmiin tultiin ihan omiaan, ei vanhempien painostuksesta.

Minkä takia jotkut äidit pistävät lapsensa nukkumaan vasta tyyliin klo 22-24? Eikö se ole täysin luonnotonta lapsille valvoa niin pitkään?
Ystäväni on ala-asteen opettaja ja sanonut että se ei ole mikään urbaanilegenda että lapset tulevat viikonlopun jälkeen väsyneenä kouluun kun vanhemmat eivät välitä ja antavat valvoa ties kuin kauan. Minusta se on lapsen hyvinvoinnista huolehtimista että lapset menevät ajoissa nukkumaan.

Näin kesällä meillä esim. eilen viisvuotias tuli ulkoa sisälle klo.21.30.
Talvisin eri asia. On kyllä kotihoidossa, että ei nukkumaan menolla niin väliä ole...

Meillä nyt kesälomalla rytmit heittänyt häränpyllyä,eli mennään noin 22-23 nukkuun ja nukutaan n.9 asti mutta ennen ei meidän neiti nukkunut aamulla vaikka olis mennyt kuinka myöhään nukkumaan ni nous jo klo 6 ja sit oli kun persiisen ammuttu karhu koko päivän kun univelka paino,nyt näemmä oppinut tuon pitkään nukkumisen autuuden.No lomaa viikko jäljellä ja pitäs rytmejä rukata niin että tyty menee 19-20 nukkuun kun joudun arkena herättää sen 5.15

Meillä reilu parivuotias menee seiskan jälkeen nukkumaan jos on skipannu päikkärit. Eilen taas nukku päikkärit ja kukku vielä melkein puolen yön aikaan. Heräämisaika on aina sama, meni nukkuu koska vaan. Yleensä herää tuossa 8-9 aikoihin.

laitoin sillon kun oli pienempiä ja väsy siihen aikaan,ei ne silti ennen ysiä aamulla noussu,molemmat nukkui pitkät yöunet ja päiväunetkin.
nykyään yöunet on lyhyemmät,10-12 tuntia ja päiväunet satunnaisia. ikää 2 ja 3v

Mun lapset on väsyneitä tohon aikaan. Vaikka niiden antaisi valvoa myöhempään ne herää silti aikaseen - ei tosi klo 6 :D
Mut niillä on sellanen rytmi, että klo 19-19.30 on niiden aika mennä nukkuu, niin mitä sitä väsyneitä lapsia hereillä väkisin pitämään. Kivaa olis jos niiden kanssa vois lähteä vaikka illalla uimaan, mutta ei vaan voi kun ne pitää laittaa nukkuu.

Meillä mennään nukkumaan siinä 19.30 tienoilla ja herätään 6.n jälkeen,
ja vaikka joskus menisi myöhemmin nukkumaan, ei nuku aamulla pidempään ja
minusta tuo on hyvä rytmi, lapsi saa tarpeeksi unta ja ei tarvitse kiskoa aamulla
sängystä ylös kun tarhaan lähdetään, niin ukkeli on 1v6kk.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
koska toiset käyvät töissä ja joutuvat heräämään jo ennen kuutta

Meillä lapset menee nukkumaan n. 19.30 vaikkei niiden tarvi nousta kuin 7.00 mutta minulla soi herätyskello 4.00, eli menen itse nukkumaan viimestään 20.00.

Meillä 2-vuotias menee nukkumaan 19-20.00 useinmiten 19.00. JA ihan sen takia, että mä haluan edes joskus omaa-aikaa. Ja toiseks, meillä toi lapsi ei nuku yhtään sen pidempää vaikka laittais kymmeneltä nukkuu. Ei mun mielestä esim 2-vuotiaan tarvii valvoo yhdeksään asti.
Ja toiseksi meillä alkaa kohta hoitopaikka, jonne mennään kahdeksalta.
Meilläpäin tosiaan pihan pennut huutaa 24.00 asti. Ka iältään kaikki 4-7 vuotiaita. Olen tehn yt jo iolmoituksen sossuun.

Noo siskon poika menee nukkumaan joskus jopa 18.00, koska aamulla tarvii ennen kello 6.00 olla hoidossa. Nyt kesälomallakin lapsi on niin tottunut rytmiin, että hän on ihan poikki kellon lyödessä sen 18-19.00, olishan se tietysti varmaan hienoa nukkua aamusta pidempään kun on loma, mutta lapsentahtisesti mennään ja o0nhan siinä taas hommaa kun loma loppuu niin opettaa takas toiseen rytmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Minua vaan jaksaa kummastuttaa, miten ihmiset jaksaa ihmetellä miksi joku tekee asiat eri tavalla kuin he. Minusta on pääasia että lapsi nukkuu riittävästi.

No mua ei kauheesti kiinnosta yleensä miten ihmiset laittaa lapsensa nukkuu ym. Mutta sitä en jaksa kuunnella kun ystäväni valittaa aina kuinka lapset valvottaa yöllä tai herättää aamulla viideltä. Jos lapsi nukahtaa klo 16.30, hän antaa nukkua ja lapsi herää sitten yhden aikaa yöllä pirteenä. Sitten mulle valitetaan kuinka lapsi valvottaa.

Yhteistyössä