Miksi lääkäreiden palkoista ei säästetä?

  • Viestiketjun aloittaja säästöt!
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26175973]yksityisen lääkärin palkka saa olla vaikka miljuuna tunnilta, mut sen rahan pitää tulla 100% asiakkaan taskusta eikä kelasta penniäkään katotaan kannattaako yksityiset sen jälkeen.[/QUOTE]

Periaatteessa kaunis ajatus.
Käytännössä nykyisellään kuolemantuomio monelle ei-miljonäärille.

Tosin itsekin leikkaisin ykistyisen hoidon korvausta ja NOSTAISIN palkkoja julkisen puolen lääkäreillä.

:)
 
"vieras"
Jos kaikki jotka ilman vakuutuksia hoidattaa itseään yksityisellä änkeäis terkkaan kun ne vähätkin Kelan tuet vietäisiin niin arvaa löytyisikö sinne terkkaan enää ketään tekijöitä, joissain paikoissa kuormitus on aivan älytön. Ja sama koskee sairaaloiden poliklinikoita ja muuta toimintaa, taatusti jonot kasvaisi entisestään, jos ihmiset ei osaa asioistaan hoitaisi yksityisillä erikoislääkäreillä.
 
"..."
Useimmat erikoislääkärit ja yliopistolääkärit taistelevat kiivaasti aloituspaikkojen ja koulutusmäärärahojen lisäämisen puolesta. Liiton toimintaan en ota kantaa, mutta yhteenkään läkäriin en ole eläissäni törmännyt (ja minä tunnen niitä perhesiteideni vuoksi PALJON) joka vastuttaisi aloituspaikkojen tai erikoistumispaikkojen lisäämistä.

Minä olen ollut aikoinaan mukana "huutokauppaamassa" oman kuntani lääkärinposteja. Olisimme olleet valmiita "törkeisiinkin" palkkoihin, mutta siitä huolimatta emme saaneet koskaan täytettyä kuin 1-2 kunnan neljästä lääkärinpostista.
Palkkatarjouksen alennus tuskin olisi parantanut tilannetta?

Luova ajattelu auttoi, mutta se jo sitten taas eri tarina.
Eikä sekään mitään palkkojen tai etujen alentamista sisältänyt.

:)
Erikoistumispaikkojen määrää ei varmasti liitto eikä lääkärit vastusta. Suostuvat jopa työskentelemään selvälsti pienemmällä palkalla "yliopistosairaalajaksolla". Lääkäriliitto edustaa lääkäreitä ja heidän etuja. Joskus täysin moraalittoman röyhkeästi.
 
[QUOTE="...";26176049]Erikoistumispaikkojen määrää ei varmasti liitto eikä lääkärit vastusta. Suostuvat jopa työskentelemään selvälsti pienemmällä palkalla "yliopistosairaalajaksolla". Lääkäriliitto edustaa lääkäreitä ja heidän etuja. Joskus täysin moraalittoman röyhkeästi.[/QUOTE]

Taitaa olla ikään kuin ammattiliitto harjoittamassa ammatinharjoittajien etua ?
Tosin itseänikin kieltämättä välillä tympii...

Mutta ei kyllä tymmi lääkäreiden palkat vaan saatavuutensa heikkous.
Lisää kaipaisin. Paljon lisää.

:)
 
[QUOTE="...";26176194]Minä en haluaisi nostaa lääkäreiden palkkoja. Juuri tästä huutokauppakilpailusta olisi päästävä eroon.[/QUOTE]

Minä nostaisin - ja nimenomaan julkisella puolella.
Mutta ymmärrän miksi et halua.

:)
 
"..."
Palkkakilpailu yksityisen puolen kanssa on ongelmallista. Yksityisen puolen palkat ovat taineet aina olla julkista puolta paremmat ja luulempa, että näin tulee myös aina olemaan. Julkisenpuolen palkankorotukset tulevat viiveellä myös yksityiselle puolelle. Pahimmassa tapauksessa tilanne pysyy suhteessa samana, mutta julkisella puolella menot ovat kasvaneet. Palkat tuskin nousevat niin paljon, että yksityiseltä puolelta siirtyisi asiakkaita merkittävästi kuormittamaan julkista puolta.

Nykyään kilpailutus toimii korostuneestii lääkäreiden hyväksi. Lääkäreiden määrän nostaminen tervehdyttäisi tilannetta ja takaisi paremmin lääkäreiden riittävyyden julkiselle puolelle. Tilastoissa työttömiä lääkäreitä on 76 kappaletta. Käytännössä tämä on nollaluku ja esimerkiksi Lapissa ei ole ainuttakaan työtöntä lääkäriä. Paikkaan X saatava uusi lääkäri on jostain muualta pois.
 
"huoh"
Lääkärien palkkoja alas vaan, eipä ne tee kolminkertaista työtä sairaanhoitajiin verrattuna/kolminkertaista vastuuta joten eivät kolminkertaista palkkaakaan ansaitse.
Pula ratkaistaan kouluttamalla enemmän, hakijoita on aivan helvetisti.

Meillä lasten selän vakavimmat kipsaukset tekee btw HUOLTOMIES, koska lääkäreistä ei ole siihen, soittavat tämän huoltomiehen paikalle kipsaamaan. Siinä on pätevyyttä ja ansaitsee yli 6000e palkkansa, jep.
 
hihhulihei
Minusta melkoista tuubaa, väittää ettei lääkikseen nykyisiin kukaan fiksu edes hae. Hakijoita on niin paljon suhteessa paikkoihin, että kilpailu on todella kovaa. Aloituspaikkoja voisi nostaa reilustikin, eikä varmana sisäänpäässeiden taso laskisi.

Aloituspaikkojen lisäämistä on usein ehdottanut sosiaali- ja terveysministeriö, mutta Lääkäriliitto on täysin tyrmännyt ehdotukset. Tiedekunnistakin löytyy aina se joku jääräpää, joka väittää että ei voi opiskella, jos ryhmään tulee yksikin opiskelija lisää.
Tajuatko, että jostakin ne määrärahat niiden lisättyjen lääkärinalkujen koulutukseenkin on saatava. Vaan ei ole näkynyt! SITÄ Lääkäriliitto vastustaa, että nostetaan aloituspaikkoja, muttei koulutuseen käytettäviä määrärahoja. Nykyiselläänkin Yliopistosairaaloiden opetustilat ja yliopistojen luentotilat pursuilevat opiskelijoita, mitäs sitten kun niitä vielä tulee lisää?! Sitäpaitsi, sisäänottomääriä on kyllä 2000-luvulla nostettu.
 
"näinpä"
[QUOTE="huoh";26176958]Lääkärien palkkoja alas vaan, eipä ne tee kolminkertaista työtä sairaanhoitajiin verrattuna/kolminkertaista vastuuta joten eivät kolminkertaista palkkaakaan ansaitse.
Pula ratkaistaan kouluttamalla enemmän, hakijoita on aivan helvetisti.

Meillä lasten selän vakavimmat kipsaukset tekee btw HUOLTOMIES, koska lääkäreistä ei ole siihen, soittavat tämän huoltomiehen paikalle kipsaamaan. Siinä on pätevyyttä ja ansaitsee yli 6000e palkkansa, jep.[/QUOTE]

Juurikin näin se menee. Itse olen ollut sairaalassa töissä lähes kymmenen vuotta ja samalla päässyt seuraamaan sivusta tätä lääkäreiden, hoitajien ja lääkintävahtimestarien työnjakoa. Lääkäri saapuu paikalle kun häntä itseään kiinnostaa, vilkaisee potilasta (usein ei edes koske potilaaseen) mutisee epämääräisiä asioita, joittenka perusteella hoitajat sitten hoitavat potilasta. Lääkintävahtimestarit hoitavat sitten kaiken pikku korjauksista ja huolloista hoitajien avustamiseen potilaan kanssa esim. leikkaus-saleissa asennonlaittoja ja raajojen kipsauksia yms. Tokihan ne lääkärit on avainasemassa antamassa diagnooseja ja kirurgit leikkaamassa potilaita. Mutta ei se hoitajankaan työnkuva oikeasti kauhean kaukana ole lääkäristä, niinkun monet täälä on väittänyt. Usein olen työpaikallani nähnyt kuinka hoitaja on arvioinut mikä on potilaan vaivana ja miten sitä pitäisi lääkitä/hoitaa ja sitten asia vaan vahvistetaan lääkäriltä.

Kertokaahan te jotka ylistätte niin kauheasti tätä lääkäreiden osaamista, että miksi nämä Arvoisat lääkärit eivät oikeasti ole kiinnostuneita potilaidensa hyvinvoinnista, vaan pelkästään omasta palkastaan ja bonuksista mitä lääkefirmat heille jakelee? Eikö juurikin tämän ammatin pitäisi olla se jota tehdään kutsumuksesta auttaa ihmisiä, eikä vaan ison palkan takia?
Miksi esim. hoitajien työtä pidetään juuri tälläisenä kutsumus-ammattina, mistä voidaan sen perusteella maksaa pientä palkkaa?

p.s en ole itse sairaanhoitaja
 
hihhulihei
[QUOTE="näinpä";26177221]Juurikin näin se menee. Itse olen ollut sairaalassa töissä lähes kymmenen vuotta ja samalla päässyt seuraamaan sivusta tätä lääkäreiden, hoitajien ja lääkintävahtimestarien työnjakoa. Lääkäri saapuu paikalle kun häntä itseään kiinnostaa, vilkaisee potilasta (usein ei edes koske potilaaseen) mutisee epämääräisiä asioita, joittenka perusteella hoitajat sitten hoitavat potilasta. Lääkintävahtimestarit hoitavat sitten kaiken pikku korjauksista ja huolloista hoitajien avustamiseen potilaan kanssa esim. leikkaus-saleissa asennonlaittoja ja raajojen kipsauksia yms. Tokihan ne lääkärit on avainasemassa antamassa diagnooseja ja kirurgit leikkaamassa potilaita. Mutta ei se hoitajankaan työnkuva oikeasti kauhean kaukana ole lääkäristä, niinkun monet täälä on väittänyt. Usein olen työpaikallani nähnyt kuinka hoitaja on arvioinut mikä on potilaan vaivana ja miten sitä pitäisi lääkitä/hoitaa ja sitten asia vaan vahvistetaan lääkäriltä.

Kertokaahan te jotka ylistätte niin kauheasti tätä lääkäreiden osaamista, että miksi nämä Arvoisat lääkärit eivät oikeasti ole kiinnostuneita potilaidensa hyvinvoinnista, vaan pelkästään omasta palkastaan ja bonuksista mitä lääkefirmat heille jakelee? Eikö juurikin tämän ammatin pitäisi olla se jota tehdään kutsumuksesta auttaa ihmisiä, eikä vaan ison palkan takia?
Miksi esim. hoitajien työtä pidetään juuri tälläisenä kutsumus-ammattina, mistä voidaan sen perusteella maksaa pientä palkkaa?

p.s en ole itse sairaanhoitaja[/QUOTE]

Tällä logiikallahan hoitajat voitaisiin laittaa tekemään lääkärin hommia. Siitä vaan kokeilemaan! Kokenut hoitaja voi toki tietää paljonkin sairauksista ja niiden hoidosta, mutta kokeneeseen lääkäriin verrattuna samanlaista laaja-alaista tietämystä tuskin sairaanhoitaja kykenee uransa aikana omaksumaan (ellei sitten vapaa-ajallaan harrasta lääketieteen opiskelua). Sairaanhoitaja ja lääkäri ovat alansa asiantuntijoita, joilla on erilainen työnkuva. Sitten kun tähän soppaan sotketaan vielä lääkintävaksit niin avot -jo on puurot ja vellit sekaisin! Vaksit ovat todella hyvä apu kipsauksissa jne. OMAAN työnkuvaansa kuuluvassa toiminnassa, mutta laitapa vaksi antamaan sydäninfarktipotilaalle liuotushoitoa! Luuletko, että onnistuu hienostikin?

Luuletko, että kaikki hoitajat ovat alati aurinkoisia ja aina valmiita auttamaan?! Kuule monenlaista hoitajaa olen minäkin nähnyt. Eiköhän työmotivaatio ole persoonasta kiinni, olipa ammatti mikä tahansa.

Eikä se palkka kaikilla lääkäreillä ole 5000-6000€/kk! Erikoistuvan lääkärin palkka on about 3000 € /kk+ mahdolliset päivystyslisät. Käsittääkseni sairaanhoitajillakaan tuo palkka ei siihen nähden ole ihan kohtuuttoman pieni. Toki heilläkin se vaihtelee sen mukaan, tekeekö yö- tai sunnuntaivuoroja jne. Minun puolestani kyllä hoitajien palkkoja sietäisi nostaa, mutta minäpä en asiasta päätäkään.

Kannattaa kokeilla lääkärin palkkojen alentamista. Helvetin kova vastuu ja henkisesti raskas työ kurapalkalla. Sillä saadaan terveydenhuolto nousuun!
 
Yksityinen
Vastuun määrä ja henkinen paine ovat lääkärin työssä todella kuomittavia tekijöitä, alkuvaiheessa uraa ja joskus myöhemminkin myös diagnostiset ja hoidolliset haasteet. Työ on usein palkitsevaa sinänsä, kokemus toisen auttamisesta ja kiitos hyvästä hoidosta potilaan suusta lämmittävät mieltä. Mutta ei kissakaan kiitoksella elä. Tässä vaiheessa uraa osaa jo itse arvostaa ja arvottaa omaa työtään.
 
[QUOTE="sondersson";26174727]Toki saa selata enkä oletakaan että kaiken muistasivat ulkoo. Mutta kyllä ihmettelen vähän jos on kyse jostain ihan normijutusta.

Ja mun kohdalle ei oo koskaan sattunut lääkäriä joka tuntuisi osaavalta joten suhtaudun heihin vähän tympeesti. Hoitsuja arvostan enemmän.[/QUOTE]

"Mita enemman osaat sita vahemman tiedat osaavasi" "Mita viisaampi olet, sita tyhmempi tiedat olevasi" taitaa patea tassa tilanteessa. Laakarit uskaltavat kysya, tutkia ja kyseenalaistaa, hoitajat eivat. Hoitajat tietavat kaiken valmiiksi omasta paastaan koska "nain meilla taalla osastolla 3b on aina tehty, sen on PAKKO olla oikein!"

...
 
"näinpä"
Tällä logiikallahan hoitajat voitaisiin laittaa tekemään lääkärin hommia. Siitä vaan kokeilemaan! Kokenut hoitaja voi toki tietää paljonkin sairauksista ja niiden hoidosta, mutta kokeneeseen lääkäriin verrattuna samanlaista laaja-alaista tietämystä tuskin sairaanhoitaja kykenee uransa aikana omaksumaan (ellei sitten vapaa-ajallaan harrasta lääketieteen opiskelua). Sairaanhoitaja ja lääkäri ovat alansa asiantuntijoita, joilla on erilainen työnkuva. Sitten kun tähän soppaan sotketaan vielä lääkintävaksit niin avot -jo on puurot ja vellit sekaisin! Vaksit ovat todella hyvä apu kipsauksissa jne. OMAAN työnkuvaansa kuuluvassa toiminnassa, mutta laitapa vaksi antamaan sydäninfarktipotilaalle liuotushoitoa! Luuletko, että onnistuu hienostikin?

Luuletko, että kaikki hoitajat ovat alati aurinkoisia ja aina valmiita auttamaan?! Kuule monenlaista hoitajaa olen minäkin nähnyt. Eiköhän työmotivaatio ole persoonasta kiinni, olipa ammatti mikä tahansa.

Eikä se palkka kaikilla lääkäreillä ole 5000-6000€/kk! Erikoistuvan lääkärin palkka on about 3000 € /kk+ mahdolliset päivystyslisät. Käsittääkseni sairaanhoitajillakaan tuo palkka ei siihen nähden ole ihan kohtuuttoman pieni. Toki heilläkin se vaihtelee sen mukaan, tekeekö yö- tai sunnuntaivuoroja jne. Minun puolestani kyllä hoitajien palkkoja sietäisi nostaa, mutta minäpä en asiasta päätäkään.

Kannattaa kokeilla lääkärin palkkojen alentamista. Helvetin kova vastuu ja henkisesti raskas työ kurapalkalla. Sillä saadaan terveydenhuolto nousuun!
Luuletko sinä että kaikki lääkärit ovat aina iloisia ja aurinkoisia? EIVÄT todella ole. Lääkärit on ehkä narsistisin ammattiryhmä maailmassa. Fakta on että nykyään lääkäreitä kiinnostaa enemmän palkan suuruus, kun potilaa hoito.
Sekä kyllä se kokeneenkin lääkärin "laaja-alainen" tietous on aika suppeata. Lääkärit kun erikoistuvat vaan tiettyihin asioihin, eivät koko lääketieteeseen.
 
"mä"
Jos lekureiden palkkoja alennetaan niin meille tulee lisää kielitaidottomias lääkäreitä ulkomailta ja sit terveyskeskukset ovat todellakin arvauskeskuksia :(
Kokemusta on . Lääkäri ei osannut edes auttavasti englantia saati sitten suomenkieltä .
 
klj
Onhan se paha joo lähteä alentamaan palkoja. Niitä kun ei koskaan olisi pitänyt päästä kasvamaan näin suuriksi. Ihmiset nyt vaan sattuu luulemaan lääkäreiden olevan paljon parempia ihmisiä kun muut ihmiset.
 
"joo"
Onhan se paha joo lähteä alentamaan palkoja. Niitä kun ei koskaan olisi pitänyt päästä kasvamaan näin suuriksi. Ihmiset nyt vaan sattuu luulemaan lääkäreiden olevan paljon parempia ihmisiä kun muut ihmiset.
Olkoot mitä ovat. Itse tahdon, että minun ja läheisteni tutkimuksesta ja hoidosta vastaa motivoitunut ja työhönsä tyytyväinen lääkäri. Toki voidaan alentaa palkkoja ja suhtautua lääkäreihin kuten Venäjällä, mutta eipä sitten kannata itkeä Iltasanomien toimittajalle, kuinka sai väärän diagnoosin vuoksi elinikäisen vamman tai menetti lapsensa.
 
"..."
[QUOTE="joo";26178518]Olkoot mitä ovat. Itse tahdon, että minun ja läheisteni tutkimuksesta ja hoidosta vastaa motivoitunut ja työhönsä tyytyväinen lääkäri. Toki voidaan alentaa palkkoja ja suhtautua lääkäreihin kuten Venäjällä, mutta eipä sitten kannata itkeä Iltasanomien toimittajalle, kuinka sai väärän diagnoosin vuoksi elinikäisen vamman tai menetti lapsensa.[/QUOTE]

Tuskin näin käy. Ei julkisella puolella lapsia menetetä verrattuna yksityiseen puoleen. Ja tuskin Suomessa, ennen mainittua 54 prosentin palkankorotusta, saatiin elinikäisiä vammoja ja menetettiin lapsia nykyistä enemmän väärien diagnoosien vuoksi.

Lääkärien määrän lisääminen ja täten palkkakilpailun hillitseminen pikimmiten vähentää lääkäreiden haalimista ulkomailta. Vaativiin tehtäviin voitaisiin valita pätevin lääkäri hakijoiten joukosta eikä tarvitsisi tyytyä siihen yhteen lääkäriin, joka viitsii paikkaa hakea.
 
Täällä Pohjois-Savon sydämessä jos hoidon saanti jää hoitsujen varaan niin ruumisarkkua voi alkaa katsella....

Tässäpä muutama esimerkki:

Diagnosoi puhelimessa näkemättä korkean kuumeen ja nivelkivut tavalliseksi flunssaksi ja tivattaessa hengitystieoireista ilmoitti niiden tulevan myöhemmin. Eivät tulleet mutta olo paheni ja saikun loppuessa uudelleen hoitoa vaatiessani kutsui alentuvasti puhutellen labraan mielenrauhasi takia vaikkei sieltä mitään löydy... kaksi tuntia myöhemmin soitti kotiin ja käski viipymättä lääkärille. Veriarvot olivat romahtaneet ja diagnoosina myyräkuume.

Samainen hoitsu tulkitsi munuaisiin painuneen myyräkuumeen ensin virtsatietulehdukseksi... onneksi labrat paljastivat todellisen tilan.

Aivokalvontulehdusta poteva passitettiin kotiin ilman labroja ja potilas kuoli seuraavana yönä...

Sydänlihaksen tulehdusta hoidettiin tavallisena flunssana edes lääkärille potilasta päästämättä...

Kyllä ainakin täällä hoitsuille on vastuu noussut omalääkärijärjestelmän myötä kusi huppuun ja yksityiselle on mentävä jos epäilee saaneensa väärän diagnoosin.

Itse olen ihan rasvanäppi ,mutta tunnen jokusen lääkärin ja nostan heille hattua.
Päivät ovat pitkiä ja omat pikku juttunsa on siinäkin työssä mitä äkkinäinen ei tule edes ajatelleeksi.

Ja jos olette kateellisia palkasta niin opiskelkaa lääkäriksi .
Tällä hetkellä se on jokaiselle mahdollista kun yliopisto-opiskelu on vielä ilmaista.
 

Yhteistyössä