miksi lääkärit eivät ota vakavasti?/eivät kuuntele?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justjoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justjoo

Vieras
Tulin vaan avautumaan lääkäreistä jotka ovat minua hoitaneet tämän raskauden aikana. isoin huolenaihe lääkäreille on ollut mun nukkuminen, käsiittääkseni loppuraskaudesta on ihan normia että äiti ei saa nukuttua vaan ravaa siellä vessassa pissalla kokoajan tai muut vaivat haittaa esim, "levottomat" jalat selkäkivut yms
silti lääkärit ovat huolissaan että mun vuorokausrytmi muuttuu vääränlaiseks ja kyselee miks mä sitten valvon! voi elämä kun ottaa päähän! mä en valvo oma tahtoisesti öisin tai heräile myös herätessä vauva saattaa masussa heräillä ja aloittaa omat jumppatuokionsa. vauvan heräilemiseen on neuvottu vaikka mitä mutta mikään ei auta. En ota päiväunia olleskaa että päivärytmi säilyisi edes jotenkin järkevänä. selvyydeksi sitten vaan saan unta vasta joskus klo23.00-03.00 heräilen sen jälkeen pitkin yötä. heräilen ekan kerran kunnolla kello 04.00-09.00 yleensä nukahan viellä uudestaan ja herään sitten normipäivään siine klo11.00 aikaan.
Tätä nyt on jatkunut rv 34 asti, nyt rv 38.
mulla vaihtui vähäaika sit toinen neuvola täti ja tuntuu että hän on ainut joka vihdoinkin on ymmärtänyt kun olen asiasta jutellut.
viellä tähän voisin lisätä kysymyksen että vaikuttaako muka nyt mun "unirytmi" vauvan "unirytmiin" mitenkään? käsiittääkseni ihan pienet vauvat nukkuu paljon ja heräilee kun huvittaa. lääkärit siis myös huolissaan vauvan tulevasta unirytmistä joo mä en siitä päätä että vauva tykkää valvoa öisin/iltaisin enemmän kun päivisin joka mun käsiittääkseni kanssa normia että vauva riehuu kun äiti levossa.
no ehkä mun käsitykset on vaan niin saatanan väärin ja lääkärit jotka ei korvaansa letkauta un vaivoille ovat niin oikeessa. HUOH kiitos että sain avautua anteeks sekava teksti, ehkäpä mä meen vaa takas nukkumaan.

Mitä ihmeen väliä sillä unirytmillä ylipäänsä on... eläähän vuorotyöntekijätkin ihan eri vuorokausirytmissä. Ei sillä vauvalla ole siellä masussa kelloa, josta se katsoisi että nyt heräsin liian myöhään. Jos myöhään nukkuminen ei häiritse sinun elämää pahasti, niin minusta yhdentekevää mihin aikoihin nukut...

Ompa hattarapäitä lääkäreitä. Vauvan unirytmi on luultavasti sama synnyttyään. Joo. Mutta sehän muuttuu iän myötä. Mulla ainakin molemmat vauvat on ihan pienenä olleet aivan eri rytmissä kuin yksivuotiaina. Enkä ole nukkunut loppuraskaudessa, mutta varmaan viikon vetelin parin tunnin unilla ennenkuin sain siihen apua. Jos unta on vaan tarpeeksi niin en huolestuisi.

Ei kai sitä huvikseen kukaan yöllä heräile. Yritä nyt silti torkkua päivälläkin että jaksat synnytyksen ja et ole univelkainen valmiiksi.

Olen huomannut, että vauvat ovat synnyttyäänkin herättäneet minut samoihin aikoihin kuin herättivät raskausaikanakin. Ei sille vauvan rytmile mitään voi.

Joskus olen ottanut torkkuja vatsallani säkkituolin päällä kun mikään asento ei ole tuntubut sopivan. Iltasauna on myös rauhoittanut vauvoja, siellä vatsassakin.

Onnea odotukseen !

Yleensä raskauden loppuvaiheessa ei niin kauheesti nukuta eikä sitä unta siis silloin niin edes tarvitse; lepoa tosin tarvitsee silloiinkin. Keho valmistautuu pätkäuniin ja valvomiseen pienen vauvan kanssa. Tärkeintä olisi osata ottaa tämäkin asia rauhallisesti, eikä mennä paniikkiin tyyliin apua, en nuku...

niin suosittelen lämpimästi relaamaan ja nukkumaan silloin kun uni tulee vuorokauden ajaasta riippumatta. Keräät nyt voimia synnytykseen ja siitä toipumiseen. Kun vauva on maailmassa jatkat vauvantahtisesti. Nukut kun vauva nukkuu, oli päivä tai yö. Vuoden ikään mennessä sitten alatte miettiä unirytmiä enempi. Älä ressaa liikaa ja kuluta itseäs turhaan-

kiitos kaikille! en siis rutise lääkäreille vaan he minulle :D. antavat vaan kaikkia neuvoja mutta kaikki on kokeiltu, nukkuminen ei mua niin häiritse ja kyllä otan päivän aikana iisisti ja lepäilen mutta pyrin olla nukkumatta. lähinnä lääkäreillä vaan vaikea uskoa että vauva aina hereillä nimenomaa öisin. ja sitten minulle rutisevat että hyi hyi!

Yhteistyössä