Miksi kyyt ei viitsi siirtyä edestäni karkuun?

Helevetin lierot. Jo kolmas kerta, kun meinaan päälle tallata. Kärryjä työntelin ja ihmettelin mikä jalan vieressä alkoi suhisemaan. En ole varma jäikö häntä (ei taida kyyllä häntää olla, mutta mikä lie on se suhisematon pää) kärryn renkaan alle, en jäänyt katselemaan, pinkaisin vain äkkiä karkuun.

Eikö kyillä ole mitään itsesuojeluvaistoa, varmasti sattuu, jos päälle astun?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minäkin ajoin vahingossa autolla päälle...Ei kaduta yhtään.Niitä perkuleen lieroja kun ei sais edes kait tappaa.
Kyy on Suomessa ainoa , jota ei ole rauhoitettu, joten ei ole kiellettyä. Vaskitsaa tai rantakäärmettä ei saa tappaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Helevetin lierot. Jo kolmas kerta, kun meinaan päälle tallata. Kärryjä työntelin ja ihmettelin mikä jalan vieressä alkoi suhisemaan. En ole varma jäikö häntä (ei taida kyyllä häntää olla, mutta mikä lie on se suhisematon pää) kärryn renkaan alle, en jäänyt katselemaan, pinkaisin vain äkkiä karkuun.

Eikö kyillä ole mitään itsesuojeluvaistoa, varmasti sattuu, jos päälle astun?
Sun kannattais alkaa lotota......
Käärmeihin kuitenkin aika harvoin törmää ja se ihmisen eka primitiivinen reaktio on tappaminen.
 
Käärmeet inhottavat, hyhhyh. Joskus metsässä tullut vastaan ja kerran näin uivan mökin rannasta poispäin. Mä olen kyllä aina luullu, että käärmeet ovat arkoja ja aistivat maan tärähtelyt hyvin ja poistuvat paikalta hyvin vikkelään...

Joo, ystäväni makoili kerran mökin kalliolla ottamassa aurinkoa, oli mahallaan ja yhtäkkiä jalkojen yli, pohkeiden kohdalta mateli kyy muina kyinään... Oli kuulemma hieman jänskättänyt mutta sanoi että onneks tajus pitää jalat paikallaan vaikka paniikki iski =) Aika ylläri..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ThinWhiteDuke:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Helevetin lierot. Jo kolmas kerta, kun meinaan päälle tallata. Kärryjä työntelin ja ihmettelin mikä jalan vieressä alkoi suhisemaan. En ole varma jäikö häntä (ei taida kyyllä häntää olla, mutta mikä lie on se suhisematon pää) kärryn renkaan alle, en jäänyt katselemaan, pinkaisin vain äkkiä karkuun.

Eikö kyillä ole mitään itsesuojeluvaistoa, varmasti sattuu, jos päälle astun?
Sun kannattais alkaa lotota......
Käärmeihin kuitenkin aika harvoin törmää ja se ihmisen eka primitiivinen reaktio on tappaminen.

Taidankin pistää loton menemään.

Mä kyllä tappaisisin jokaisen näkemäni kyy, mutta pelkään niitä huomattavasti enemmän kuin ne minua

:snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Käärmeet inhottavat, hyhhyh. Joskus metsässä tullut vastaan ja kerran näin uivan mökin rannasta poispäin. Mä olen kyllä aina luullu, että käärmeet ovat arkoja ja aistivat maan tärähtelyt hyvin ja poistuvat paikalta hyvin vikkelään...

Joo, ystäväni makoili kerran mökin kalliolla ottamassa aurinkoa, oli mahallaan ja yhtäkkiä jalkojen yli, pohkeiden kohdalta mateli kyy muina kyinään... Oli kuulemma hieman jänskättänyt mutta sanoi että onneks tajus pitää jalat paikallaan vaikka paniikki iski =) Aika ylläri..


Mäkin luulin ennen, mutta eipä näytä luulot pitävän paikkaansa. Kerran tosiaan olin jo astumassa päälle, ennenkuin huomasin ja sain nipinnapin hypättyä yli. Nämä kaikki 3 on olleet isohkoja yli puolimetrisiä lieroja. Onkohan pienemmät arempia?

Mä en tiedä miten olisin kaverinasi kestänyt paikallaan. Olisin varmaan hypähtänyt karkuun..., jolloin olisi ehkä puraissut
:x
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Käärmeet inhottavat, hyhhyh. Joskus metsässä tullut vastaan ja kerran näin uivan mökin rannasta poispäin. Mä olen kyllä aina luullu, että käärmeet ovat arkoja ja aistivat maan tärähtelyt hyvin ja poistuvat paikalta hyvin vikkelään...

Joo, ystäväni makoili kerran mökin kalliolla ottamassa aurinkoa, oli mahallaan ja yhtäkkiä jalkojen yli, pohkeiden kohdalta mateli kyy muina kyinään... Oli kuulemma hieman jänskättänyt mutta sanoi että onneks tajus pitää jalat paikallaan vaikka paniikki iski =) Aika ylläri..


Mäkin luulin ennen, mutta eipä näytä luulot pitävän paikkaansa. Kerran tosiaan olin jo astumassa päälle, ennenkuin huomasin ja sain nipinnapin hypättyä yli. Nämä kaikki 3 on olleet isohkoja yli puolimetrisiä lieroja. Onkohan pienemmät arempia?

Mä en tiedä miten olisin kaverinasi kestänyt paikallaan. Olisin varmaan hypähtänyt karkuun..., jolloin olisi ehkä puraissut
:x
Huh, onpas ollut isoja. Kyllä meikän sydän pompahtais kanssa kurkkuun jos olisin astumassa päälle. Ne kun ei liiskautuiskaan kuolleiksi :(
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minäkin ajoin vahingossa autolla päälle...Ei kaduta yhtään.Niitä perkuleen lieroja kun ei sais edes kait tappaa.
Kyy on Suomessa ainoa , jota ei ole rauhoitettu, joten ei ole kiellettyä. Vaskitsaa tai rantakäärmettä ei saa tappaa.
:kieh:
siis voisi sanoa, että rantakäärme on rauhoitettu käärme. Vaskitsa on lisko.

Mutta minä haluan kyyn nahkoja! Ostan vaikka ihan rahalla!! Ja selkänikamia myös.
 
Mun isä on pohjanmaalta kotoisin ja maatilalta. Pienenä pellon reunalla konttas ja oli ojentanut käden eteenpäin ja oli nappaamassa kyystä kiinni ja tokas samalla että "mikä mato tämä on?" Ei kerennyt, kun isosisko oli napannut iskän syliin ja potkinut kyyn matkoihin.

Vanhempana pojat oli sitten antanut mummilleni sydänkohtaukseen aihetta monen monta kertaa kun olivat leikkineet kyyllä. Napannut "hännästä" kiinni ja jojotellut kyyllä, pelanneet siten, että ei just ehtinyt nappaa kädestä kiinni...
Sitten ne oli vetässy hampaat pois ja päästäneet kyyt matkoihin. Niille kuulemma kasvaa uudet pian.
sitten ne oli pullotellut kyitä huvikseen. Vieläkin on vintin komeroissa pullot joissa kyyt kyttää :)
On se kivaa että jollain on ollut noitten kanssa hauskaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Olet ap liian äänetön? Esimerkiksi lauleskelu tai äänekäs noituminen kävellessä kannattaisi ottaa tavaksi, jotta kyyt ymmärtäisivät siirtyä ajoissa sivuun. Tehokkainta taitaa kuitenkin olla maan tömistely jaloilla.

Käärmeet karttavat paikkoja, joissa on paljon muurahaisia! Jos mä olen joskus kesämökkitonttia valikoimassa, niin tulen ensimmäiseksi tarkistamaan, että muurahaispesiä löytyy lähettyviltä!
Meillä on mökillä muurahaiskekoja siellä sun täällä mutta on myös kyitä siellä sun täällä... Ainakin 10 on päässyt hengestään jo tässä kesän alussa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Olet ap liian äänetön? Esimerkiksi lauleskelu tai äänekäs noituminen kävellessä kannattaisi ottaa tavaksi, jotta kyyt ymmärtäisivät siirtyä ajoissa sivuun. Tehokkainta taitaa kuitenkin olla maan tömistely jaloilla.

Käärmeet karttavat paikkoja, joissa on paljon muurahaisia! Jos mä olen joskus kesämökkitonttia valikoimassa, niin tulen ensimmäiseksi tarkistamaan, että muurahaispesiä löytyy lähettyviltä!
Meillä on mökillä muurahaiskekoja siellä sun täällä mutta on myös kyitä siellä sun täällä... Ainakin 10 on päässyt hengestään jo tässä kesän alussa.
NAHKA JA NIKAMAT!!! |O

Liha ei syöntikuntoisena postissa pärjää :D
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Mun isä on pohjanmaalta kotoisin ja maatilalta. Pienenä pellon reunalla konttas ja oli ojentanut käden eteenpäin ja oli nappaamassa kyystä kiinni ja tokas samalla että "mikä mato tämä on?" Ei kerennyt, kun isosisko oli napannut iskän syliin ja potkinut kyyn matkoihin.

Vanhempana pojat oli sitten antanut mummilleni sydänkohtaukseen aihetta monen monta kertaa kun olivat leikkineet kyyllä. Napannut "hännästä" kiinni ja jojotellut kyyllä, pelanneet siten, että ei just ehtinyt nappaa kädestä kiinni...
Sitten ne oli vetässy hampaat pois ja päästäneet kyyt matkoihin. Niille kuulemma kasvaa uudet pian.
sitten ne oli pullotellut kyitä huvikseen. Vieläkin on vintin komeroissa pullot joissa kyyt kyttää :)
On se kivaa että jollain on ollut noitten kanssa hauskaa...
Ei kasva kyylle hampaat noin vain, kuolee nälkään ja tuskaan rassukka.

Papakin on kerännyt muksuna kyitä pulloihin ja myynyt ne apteekkiin, mitä lie kyyn myrkystä siellä tehneet.
 
itikka
Yöks, mä niiiiin inhoan kyykäärmeitä. Vaikka eihän ne oikeasti edes kauhean helposti puraise, mutta kuitenkin.

Meillä tässä pari kesää sitten eksyi kyy pihapiiriin. Oltiin oltu pari viikkoa lomareissussa ja nurmikko oli ehtinyt kasvaa heinikoksi. Lapset leikki hiekkalaatikossa ja keinuttelivat piiitkän aikaa, kunnes sitten minäkin menin keinuttelemaan. Hetken aikaa kun olin keinutellut (ja puhunut samalla puhelimessa), niin alkoi kyykäärme sihistä siinä hiekkalaatikon vieressä ja sitten se verkkaisesti mateli matkoihinsa. En tiedä miten kauan se siinä hiekkalaatikon vieressä oli ollut, mutta onneksi ei ollut lapsia innostunut puraisemaan.

Ja sen jälkeen on pidetty nurmikko matalana. Jos ollaan oltu pidemmän aikaa pois, niin ollaan palkattu naapuri ajamaan meidänkin nurtsi matkan aikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minäkin ajoin vahingossa autolla päälle...Ei kaduta yhtään.Niitä perkuleen lieroja kun ei sais edes kait tappaa.
Kyy on Suomessa ainoa , jota ei ole rauhoitettu, joten ei ole kiellettyä. Vaskitsaa tai rantakäärmettä ei saa tappaa.
:kieh:
siis voisi sanoa, että rantakäärme on rauhoitettu käärme. Vaskitsa on lisko.

Mutta minä haluan kyyn nahkoja! Ostan vaikka ihan rahalla!! Ja selkänikamia myös.
Mun poika nylki juur mustan kyyn viikonloppuna.
Oli meidän portailla ja mies katkaisi siltä lapiolla pään.
Poika halus tutkia sitä käärmeen loppupäätä ja sisäelimet tutki ja nylki nahan.
Mitäs maksaisit?
harmi kun sen tukirangan heitti tutkittuaan pois...
Sieltä olis löytynyt selkänikamia vaikka kuinka!
 
Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Olet ap liian äänetön? Esimerkiksi lauleskelu tai äänekäs noituminen kävellessä kannattaisi ottaa tavaksi, jotta kyyt ymmärtäisivät siirtyä ajoissa sivuun. Tehokkainta taitaa kuitenkin olla maan tömistely jaloilla.

Käärmeet karttavat paikkoja, joissa on paljon muurahaisia! Jos mä olen joskus kesämökkitonttia valikoimassa, niin tulen ensimmäiseksi tarkistamaan, että muurahaispesiä löytyy lähettyviltä!


Mä oon ymmärtänyt, ettei käärmeillä ole korvia ja kuuloaistia lainkaan, joten lauleskelusta tuskin apua... ja tosiaan metsässä liikkuessani muistan aina tömistellä, mutta lenkkeillessä ei muista jatkuvasti tömistellä ja nyt en muistanut edes kunnolla seurata edustaani.

Kotipihallakin on kerran kyy ollut, sen näin vasta tapettuna. Muurahaisia meillä on paljon, mutta vain yksi kusiaispesä. Nyt on kusiaiset levinneet talon toisellekin puolelle ja juur mietin, että yritänkö karkoittaa niitä, vai annanko olla kyiden karkoittimina.

 
nn.
Jostain lehdestä luin tässä viikonloppuna, että noita kyitä olisi tänä kesänä tiedossa ihan ennätysmäärä. Eli kyypakkausta kehiin vaan, varsinkin kaikki lasten ja koirrien omistajat, -vaikkei yleensä tulisikaan pihassa vastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minäkin ajoin vahingossa autolla päälle...Ei kaduta yhtään.Niitä perkuleen lieroja kun ei sais edes kait tappaa.
Kyy on Suomessa ainoa , jota ei ole rauhoitettu, joten ei ole kiellettyä. Vaskitsaa tai rantakäärmettä ei saa tappaa.
:kieh:
siis voisi sanoa, että rantakäärme on rauhoitettu käärme. Vaskitsa on lisko.

Mutta minä haluan kyyn nahkoja! Ostan vaikka ihan rahalla!! Ja selkänikamia myös.


Sä voisit tulla mun seuraksi lenkkeilemään. Bongisit (ja tappaisisit) kaikki lierot edeltäni

;)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Mun poika nylki juur mustan kyyn viikonloppuna.
Oli meidän portailla ja mies katkaisi siltä lapiolla pään.
Poika halus tutkia sitä käärmeen loppupäätä ja sisäelimet tutki ja nylki nahan.
Mitäs maksaisit?
harmi kun sen tukirangan heitti tutkittuaan pois...
Sieltä olis löytynyt selkänikamia vaikka kuinka!
Uuuu! :heart:

Nätisti nyljetystä ja kuivatusta/suolatusta oikopäätä vitosen... tai isosta kympin/kpl. Kipeää tekee talousarvioon...
 

Yhteistyössä