Miksi? Kun joku valittelee sitä kun ei töitä ole

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin melkein aina tulee vastaus tyyliin: "tee vaikka siivoustyötä"-tyylisiä vastauksia. Eli onko siivousalan työ jotenkin huono homma, johon turvaudutaan vaan äärimmäisessä hädässä? Jos silloinkaan.

Ja se on kyllä ihan totta, että parempi kun ei mene sinne siivousalalle, jos ei tosiaan ole alan koulutusta. Tiedän, että moni "siivooja" on pilannut lattiamateriaalia sen takia kun ei tiesä mitä aineita materiaali kestää. On niitä, jotka ei oikeasti osaa siivota. Niin kaikkihan osaa siivota, niin minäkin luulin ennen että todella osaan siivota ja tiedän aivan kaiken. Mutta kävin siivousalan koulutuksen ja hyvä, kun en mennyt ennen tätä koulutusta siivousalalle.

Toinen erittäin kulunut vastaus on "kyllä niitä töitä löytyy kaikille" tms. Aika typerä kommentti varsinkin tänä aikana. Niitä töitä kun ei todellakaan ole. Monessa firmassa porukkaa lomautettu, firmat lopettavat.

No joo, ei niitä töitä tosiaan ole. Minulla loppuu vuoden vaihteessa määräaikainen työsoppari eikä sitä enää jatketa, koska firma säästää. MITÄÄN alaani ja työkokemustani vastaavaa työtä ei ole tarjolla 100 km säteellä... :(

Ja musta ainakaan ei olis siivoojaksi tai tarjoilijaksi, puuttuu koulutus ja kokemus. Jätän sen työn mieluusti niille, jotka sen taitavat! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta työtyön:
MITÄÄN alaani ja työkokemustani vastaavaa työtä ei ole tarjolla 100 km säteellä... :(

Juuri tää on se mikä aina särähtää mun korvaani, että työn pitäisi vastata omaa alaa tai koulutusta tai työkokemusta. Musta jos voi saada töitä pitäisi se ottaa kiitollisena vastaan vaikkei se olisikaan sitä "omaa duunia"

Tänä päivänä vaan sekään ei ole kaikille itsestäänselvyys että saa edes jotain.

Ei mustakaan olisi siivoojaksi tai tarjoilijaksi, jätän muille ne hommat. Nuorempana kokeilin kesätöinä, aika ahdistavaa hommaa pienellä liksalla. Kyllä mä mieluummin olen työttömyyskassalla kuin teen jotain omaan alaan täysin liittymätöntä mitättömällä palkalla, pitkää päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
MITÄÄN alaani ja työkokemustani vastaavaa työtä ei ole tarjolla 100 km säteellä... :(

Juuri tää on se mikä aina särähtää mun korvaani, että työn pitäisi vastata omaa alaa tai koulutusta tai työkokemusta. Musta jos voi saada töitä pitäisi se ottaa kiitollisena vastaan vaikkei se olisikaan sitä "omaa duunia"

No jaa, mutta jos on tehnyt 6 vuotta töitä tutkintonsa eteen, niin ymmärräthän, että sitä ei mielellään silloin lähde kovin kiitollisena esim. siivoamaan. Naiset varsinkin tuntuvat alistuvan tällaiseen helpommin.

Ei työ mihinkään ole loppunut.
Esim pihatöitä riitäisi, vanhusten avustustyötäjne, mutta kune työnantajat ei halua maksaa palkkaa, siitä se kiinni on.

No mä en saanut tai löytänyt 'mitä tahansakaan' työtä, en omaa alaa enkä muutakaan.

Ei se aina ole niin yksinkertaisen helppoa :/

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:

No jaa, mutta jos on tehnyt 6 vuotta töitä tutkintonsa eteen, niin ymmärräthän, että sitä ei mielellään silloin lähde kovin kiitollisena esim. siivoamaan. Naiset varsinkin tuntuvat alistuvan tällaiseen helpommin.

ja vaikka hakis aktiivisesti töitä, vaikka niitä siivoojankin täkitä, voi käydä niin ettei mitään löydy.
Mule vastauksena siivouspaikoista,että työkokemus tai koulutus ei riitä,ei edes rappusiivoukseen

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Esim pihatöitä riitäisi, vanhusten avustustyötäjne, mutta kune työnantajat ei halua maksaa palkkaa, siitä se kiinni on.

Suomalaisilla on liian korkeat verot ja elintaso...

Eipä silti en minäkään kädestä suuhun halua elää.

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:

Jos ei ole työkokemusta, mutta 6 vuoden tutkinto takana, olisi todella aiheellista löytää edes jotain koulutusta liippasevaa työtä. Käy nimittäin niin, että koko ajan valmistuu uusia, joilla on tuoreempi ja ajantasaisempi koulutus - ja mahdollisesti jää kokonaan ilman.

Mulla itselläni olisi myös melkoinen kynnys ruveta siivoamaan - mutta syy on se, että tunnen itseni - tiedän, ettei ole lainkaan mun hommaa. Sen sijaan myyntityöhön voisin mennä ja sitä olen tehnytkin.

Mutta toistaiseksi ainakin omalla alalla on vientiä ihan tarpeeksi - juuri parhaillaan harkitsen työpaikan vaihtoa. 250 enemmän liksaa, viikko enemmän lomaa, mutta pidempi työmatka, vähämmän mahdollisuuksia kehittyä. Ja en osaa päättää vuoroin olen yhden paikan kannalla vuoroin toisen. Ja tärkeimpänä pohdintoja näkökulmana on perhe ja lapset ja työn yhteensovittaminen perhe-elämään.

Kaikkein hulluinta on tehdä työttömänä työnhakiana satunaisia keikkatöitä. Rahaa saat toki muutman euron enempi muta niitä rahoja saatkin odotella ties kuinks kauan että on KELAan viedä kaikki palkkakuitit tai muu tosite työn kestosta ja palkasta.

Toki mä ymmärrän että ne paperit pitää viedä ettei väärinkäytöksiä päästä tekemään,. mutta ei kauheasti innosta odotella lappuja puolen kuuta jonka jälkeen odotat toisen puolen kelan päätöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

Juu!

Ilmaiseksi työvoimaksi kyllä löytyis vaikka mitä......

Ongelma on myös se, että mitä yksityisellä ihmisellä on varaa maksaa. Juuri tänään mietin, että haluaisin mielelläni jonkun hoitamaan meidän aamuruljanssia, ehtisin itse puoli tuntia aiemmin töihin. Hommaan kuuluisi lasten vieminen kouluihin ja päiväkotiin, pelkkä taksi ei käy, sillä lapset pitäisi saattaa sinne päiväkotiin sisään ja koulun pihalle. Mutta en osaa arvioida mikä tuosta, kolmeen eri paikkaan roudaamisesta olisi kohtuullinen korvaus - ja sitten kun sen korvauksen tietäisi, olisiko summa sellainen, että se kannattaisi vielä maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin melkein aina tulee vastaus tyyliin: "tee vaikka siivoustyötä"-tyylisiä vastauksia. Eli onko siivousalan työ jotenkin huono homma, johon turvaudutaan vaan äärimmäisessä hädässä? Jos silloinkaan.

Ja se on kyllä ihan totta, että parempi kun ei mene sinne siivousalalle, jos ei tosiaan ole alan koulutusta. Tiedän, että moni "siivooja" on pilannut lattiamateriaalia sen takia kun ei tiesä mitä aineita materiaali kestää. On niitä, jotka ei oikeasti osaa siivota. Niin kaikkihan osaa siivota, niin minäkin luulin ennen että todella osaan siivota ja tiedän aivan kaiken. Mutta kävin siivousalan koulutuksen ja hyvä, kun en mennyt ennen tätä koulutusta siivousalalle.

No jaa, mä kyllä oon päässyt siivoushommiin opiskeluaikana ihan ilman kokemusta ja koulutusta. Rappusiivousta ja laitoshuoltoa.

Nyt valmistuneena töitä on vähän nihkeästi meidän alalla tällä hetkellä, mutta siivoushommiin pääsisi. Mieluummin olen työtön, en raatanut viittä vuotta päästäkseni takaisin paskaisia rappukäytäviä ja saunoja nuohoamaan työhön nähden mitättömällä korvauksella.

Kai se riippuu vähän kaupungistakin, että kenelle niitä paikkoja riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja biology:
Ei mustakaan olisi siivoojaksi tai tarjoilijaksi, jätän muille ne hommat. Nuorempana kokeilin kesätöinä, aika ahdistavaa hommaa pienellä liksalla. Kyllä mä mieluummin olen työttömyyskassalla kuin teen jotain omaan alaan täysin liittymätöntä mitättömällä palkalla, pitkää päivää.

siis ei kai humanisteilla ja biologeilla sen paermpi palkka ole, kaikenmaailman projekteja ja ilmaisia harjoitteluja pääasiassa työt, joista ei kerry edes siivoojan palkkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Jos ei ole työkokemusta, mutta 6 vuoden tutkinto takana, olisi todella aiheellista löytää edes jotain koulutusta liippasevaa työtä. Käy nimittäin niin, että koko ajan valmistuu uusia, joilla on tuoreempi ja ajantasaisempi koulutus - ja mahdollisesti jää kokonaan ilman.

Aivan. Itse muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen valmistuneena maisterina meinasin hakea hanttihommia, niin työkkäristä tuli kehoitus jättää sellaiset höpinät sivuun. Sainkin sitten töitä hieman yli vuoden työttömyyden jälkeen palkkatuettuna ja sen jälkeen jatkuu työt normaalina. Koulutusta pitää arvostaa.

No meilläpäin ainakin pääsee. Pääkaupunkiseudulla siis.

Pääkaupunkiseudulla asuvan voi olla vaikea tajuta, että joistakin siellä eläminen on äärimmäisen vastenmielistä. Jos ihminen ei viihdy siellä edes viikkoa, vaikka hotelli maksettaisiin muiden toimesta, niin ei voi hänen olettaa muuttavan sinne edes työn perästä.

Jaaa-a. Mä kun siivoan ilman koulussa saatua koulutusta. Mut mitään en ole pilannut, toki mulle neuvottiin ja osaan kyllä käyttää puhelinta jos eteen tulee kohde mistä en tietojeni avulla selviydy. :D

(ja mä ajan Salosta pk-seudulle duuniin lähes päivittäin, ei siellä ole pakko asua)

No meilläpäin ainakin pääsee. Pääkaupunkiseudulla siis.

Pääkaupunkiseudulla asuvan voi olla vaikea tajuta, että joistakin siellä eläminen on äärimmäisen vastenmielistä. Jos ihminen ei viihdy siellä edes viikkoa, vaikka hotelli maksettaisiin muiden toimesta, niin ei voi hänen olettaa muuttavan sinne edes työn perästä.

No voi jestas sentään. Enhän minä ehdottanut, että kenenkään pitäisi tänne muuttaa, tai edes kuvitellut tietäväni miten muualla asiat on. Mainitsin paikkakunnan juuri siitä syystä, että halusin alleviivata puhuvani vain seudusta jonka tilanteesta jotain tiedän, en koko Suomen puolesta. Keskustelun vuoksi nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja biology:

siis ei kai humanisteilla ja biologeilla sen paermpi palkka ole, kaikenmaailman projekteja ja ilmaisia harjoitteluja pääasiassa työt, joista ei kerry edes siivoojan palkkkaa.

Joo, mutta työ on ainakin mieluista, en mä alaa lähtenyt palkan takia opiskelemaan, kun tiesin sen jo silloin olevan kehno. Siivoamisesta en saa nautintoa millään tavalla, en lähtisi, vaikka saisin parempaa liksaa kuin biologin hommissa. Tosin biologin palkkakin vähän riippuu, että työllistyykö yksityisektorille vai esim. yliopistolle.

Yhteistyössä