Miksi koululaisten vanhemmista osa antaa puhelinnumeroitaan?

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="aapee";29041865]Perhetuttu lienee eri asia kuin sydänystävä.

Ei mulla huvita kahvitella joidenkin lapsen kaverien vanhempien kanssa. Muutenkin näkee omia oikeitakin ystäviä liian vähän.

Tähän he kuitenkin tuntuvat pyrkivän.

Mulle riittää täysin, että lapset ovat kavereita jos haluavat olla.[/QUOTE]

Ja musta tuntuu että sä olet vainoharhainen. Jos heillä olis kovin palava halu teidän "perhetutuksi", niin eiköhän sieltä ois jo tullut kaikenlaista kutsua kutsun perään.

Keittiönoita
[QUOTE="aapee";29041884]Kyllä kiinnostaa, mutta en jaksaisi jos tästä toisesta saman rivarin perheestä tulee samanlainen, jonka kanssa pitää sopia tekstarilla voiko tulla ovelta hakemaan ja tasan se kellonaika jolloin voi.

Meillä on kotiintuloajat joten ei tule myöhään ovelle. Aamullakin on opetettu, ettei mennä pimpottelemaan aikaisin.[/QUOTE]
No älä sovi. Kai lapsellasi on muitakin kavereita kuin juuri nämä kaksi?

"aapee"
[QUOTE="vieras";29041916]Ja musta tuntuu että sä olet vainoharhainen. Jos heillä olis kovin palava halu teidän "perhetutuksi", niin eiköhän sieltä ois jo tullut kaikenlaista kutsua kutsun perään.[/QUOTE]

On niitä tullut. Tyyliin voitaisiin joskus tulla vaikka kahville, voisitte tulla meille grillaamaan...

Olen vastannut jotain kohteliasta, mutta en ole koskaan sopinut päivää.

Keittiönoita
[QUOTE="aapee";29042000]On niitä tullut. Tyyliin voitaisiin joskus tulla vaikka kahville, voisitte tulla meille grillaamaan...

Olen vastannut jotain kohteliasta, mutta en ole koskaan sopinut päivää.[/QUOTE]
Ihan normaalia kanssakäymistä tavallisilta ulospäinsuuntautuneilta ihmisiltä. Ei tuollainen kutsu tai ehdotus vielä tarkoita, että sen kummemmin haluaisivat kanssasi ystävystyä. Näillä vanhemmilla voi olla jo isompiakin lapsia ja tietävät, että tietyistä kasvatukselisista asioista on ihan järkevää jutella lastensa kavereiden vanhempien kanssa. Esim siitä, miten vanhemmat suhtautuvat alaikäisen alkoholinkäyttöön, kotiintuloaikoihin jne jne. Varsinkin teinit ihan mielellään koittavat vedättää vanhempiaan sanomalla "kaikki muutkin saa" ja siksi on ihan hyvä, jos voi siihen kuitata, että no ei ainakaan Mikko, Marko, Jukka, Timo, Seppo ja Sakari saa :D

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Taidan olla katoavaa laatua äitinä, kun haluan ehdottomasti tuntea lapseni kavereiden vanhempia edes sen verran, että voin soittaa ja kysyä missä mennään. Yritän muutoinkin hieman 'ohjailla' lapsen valintoja, mitä kaveripiiriin tulee.

• Tykkää
Reactions: sikinsokin
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";29042020]On mutta ikävä kyllä tämä kauemmin ollut taitaa olla tärkein kaveri.[/QUOTE]
No mutta vanhempana sä pystyt ohjailemaan lapsesi ystävyyssuhteita, jos ystävän vanhemmat on sellaisia, joita sä et jaksa.

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29041980:
mun lapsi ei edes pääsis kylään sellaiseen paikkaa, jossa ei tiedettäis mun numeroa tai toisin päin
Ei munkaan ole ollut. Ulos on mennyt jonkun kanssa jonka nimeä en tietänyt etukäteen. Meillä on kyllä käynyt lapsia, joiden vanhempia en tunne. Olen pannut soittamaan onko ok mun kuullen.

Kakkosluokkalaiset osaavat kyllä sopia kaverikyläilyjä keskenään, mutta minä haluan että on vanhempien yhteystiedot siksi, että jos tulee jotain riitaa, niin asioita saadaan selvitettyä aikuisten kesken. Tai jos joku on kiusannut koulumatkalla, niin voin kysyä tämän kaverin vanhemmalta onko heillä ollut samanlaisia ongelmia. Tai vaikka jos lapseni haluaa että pyydetään kaveri uimahalliin meidän kanssamme, niin tietysti sen sovin vanhempien kanssa. Tai vaikka yökyläilyt.

Se rajoittaa aika paljon kaverisuhteen kehittymistä, jos kaverin vanhemmat ovat nuivia ja kommunikointikyvyttömiä jurottajia.

Meillä kyllä haluan tietää 2.lk pojan kaverien vanhempien yhetystietoja, kun voi se pojan oman känny akku piiputtaa, voi sattua vahinko/onnettomuus jne. Poika ei kelloa vahdi leikkiessään...eli tuossa iässä en vaadi että vastuu asiasta on vain lapsilla milloin kotiin tullaan, missä ollaan jne. Eikä se känny ole aina matkassa...
Mun lapset eivät itsenäisesti 7-8-vuotiaina kaikkia menojaan kaveriporukassa voi yksin suunnitella.Aikuiselta kysytään ja ehkä vielä 10-vuotiaanakin osa menoista minun kautta ;)

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29042014:
Ihan normaalia kanssakäymistä tavallisilta ulospäinsuuntautuneilta ihmisiltä. Ei tuollainen kutsu tai ehdotus vielä tarkoita, että sen kummemmin haluaisivat kanssasi ystävystyä. Näillä vanhemmilla voi olla jo isompiakin lapsia ja tietävät, että tietyistä kasvatukselisista asioista on ihan järkevää jutella lastensa kavereiden vanhempien kanssa. Esim siitä, miten vanhemmat suhtautuvat alaikäisen alkoholinkäyttöön, kotiintuloaikoihin jne jne. Varsinkin teinit ihan mielellään koittavat vedättää vanhempiaan sanomalla "kaikki muutkin saa" ja siksi on ihan hyvä, jos voi siihen kuitata, että no ei ainakaan Mikko, Marko, Jukka, Timo, Seppo ja Sakari saa :D
Päinvastoin. Meiltä löytyy 2 vanhempaa lasta, heillä on ainokainen.

Vanhempien lasten kavereiden vanhempien kanssa ei ole tarvinnut grillailla.

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29042039:
No mutta vanhempana sä pystyt ohjailemaan lapsesi ystävyyssuhteita, jos ystävän vanhemmat on sellaisia, joita sä et jaksa.
En ole koskaan ohjaillut, jos ei ole ollut pakko. Pakko on tullut eteen kun eräs vanhimman lapsen kaveri tupakoi ja sytytteli roskiksia palamaan.

Jos kaverin vanhemmat ovat vain rasittavia ja maailmankuvaltaan toiselta planeetalta, en halua sen takia torpata kaveruutta.

"aapee"
Kakkosluokkalaiset osaavat kyllä sopia kaverikyläilyjä keskenään, mutta minä haluan että on vanhempien yhteystiedot siksi, että jos tulee jotain riitaa, niin asioita saadaan selvitettyä aikuisten kesken. Tai jos joku on kiusannut koulumatkalla, niin voin kysyä tämän kaverin vanhemmalta onko heillä ollut samanlaisia ongelmia. Tai vaikka jos lapseni haluaa että pyydetään kaveri uimahalliin meidän kanssamme, niin tietysti sen sovin vanhempien kanssa. Tai vaikka yökyläilyt.

Se rajoittaa aika paljon kaverisuhteen kehittymistä, jos kaverin vanhemmat ovat nuivia ja kommunikointikyvyttömiä jurottajia.
En ole vielä ottanut muita nuorimman kavereita yökylään kuin serkkuja :). Jos ja kun olen halunnut jonkun lapsen kaveriksi esim. uimaan, Lintsille tai HopLoppiin, totta kai kysyn ensin vanhemmilta.

Mutta en haluaisi sopia joka näkemistä tyyliin saako A hakea B:tä huomenna klo 14 vai käykö klo 15 paremmin. Sen verran pitäisi onnistua ominpäinkin...

"aapee"
Ehkä mä nyt tarkennan:

Mua ei niinkään haittaa ne numerot ja annan ihan mielelläni numeroni. 99 % kaverien vanhemmiista, joilla on mun numero, ovat ihan tavallisia vaivattomia vanhempia, joiden kanssa ei tarvitse sopia turhan tarkasti. Mutta voi ottaa yhteyttä jos on asiaa, vaikka uimarantareissu tai kiusaaminen koulussa.

Mutta kun nämä yhdet ovat vaivalloisempia, ja nämä uudet heidän naapureita, ja ekat ovat sanoneet, että sopivat noin tarkkaan kaikkien lapsensa kavereiden kanssa, niin pelottaa, että sain uudet maanvaivat entisten lisäksi.

Mutta mu

Keittiönoita
[QUOTE="aapee";29042070]En ole koskaan ohjaillut, jos ei ole ollut pakko. Pakko on tullut eteen kun eräs vanhimman lapsen kaveri tupakoi ja sytytteli roskiksia palamaan.

Jos kaverin vanhemmat ovat vain rasittavia ja maailmankuvaltaan toiselta planeetalta, en halua sen takia torpata kaveruutta.[/QUOTE]
Sitten sun täytyy vaan sopeutua :D

"vieras"
[QUOTE="aapee";29042177]Ehkä mä nyt tarkennan:

Mua ei niinkään haittaa ne numerot ja annan ihan mielelläni numeroni. 99 % kaverien vanhemmiista, joilla on mun numero, ovat ihan tavallisia vaivattomia vanhempia, joiden kanssa ei tarvitse sopia turhan tarkasti. Mutta voi ottaa yhteyttä jos on asiaa, vaikka uimarantareissu tai kiusaaminen koulussa.

Mutta kun nämä yhdet ovat vaivalloisempia, ja nämä uudet heidän naapureita, ja ekat ovat sanoneet, että sopivat noin tarkkaan kaikkien lapsensa kavereiden kanssa, niin pelottaa, että sain uudet maanvaivat entisten lisäksi.

Mutta mu[/QUOTE]

On se kauheeta kun joutuu ihan pelkäämään. :D
Minkähänlaisia traumoja me on aiheutettu lasten mahdollisesti heikkohermoislle vanhemmille? :) Nyt kyllä vaikuttaa siltä, että sä olet itse potentiaalinen maanvaiva.

"Vieras"
Muakin ärsyttäis jos joku lähes ventovieras haluais kovasti tutustua. Se ei tee kestään "kommunikointikyvytöntä jurottajaa" jos ei halua grillailla yhdessä. Ja kun tosiaan on kyse siitä että lapset viettää aikaa yhdessä yleisillä paikoilla, ei siitä kenen kotiin lapsi menee.
Millaisia on "koti, uskonto, isänmaa" ihmiset? Persuja?

"aapee"
[QUOTE="Vieras";29042194]Muakin ärsyttäis jos joku lähes ventovieras haluais kovasti tutustua. Se ei tee kestään "kommunikointikyvytöntä jurottajaa" jos ei halua grillailla yhdessä. Ja kun tosiaan on kyse siitä että lapset viettää aikaa yhdessä yleisillä paikoilla, ei siitä kenen kotiin lapsi menee.
Millaisia on "koti, uskonto, isänmaa" ihmiset? Persuja?[/QUOTE]

No niin, joku ymmärsi.

Siis on noi olleet toistensa luonakin joskus. Ja ne mä ymmärrän että sovitaan, siis että tiedän missä omani on ja kaverin äiti tietää, missä hänen lapsensa on. Paitsi jos vaan käväistään vessassa meillä ja saadaan lasi vettä janoon.

Mutta tarviiko oikeasti sopia, että voisiko minun lapsi hakea hänen lastaan ulos leikkimään kello 11 seuraavana lauantaina tai klo 14 perjantaina?? Kun tältä tulee siis tämmöisiä tekstareita. Mä olen sanonut kaikille kavereille ja myös tälle kaverille, että meille voi tulla jos vanhemmat lupaa, ihan spontaanistikin jos vaikka sataa tai huvittaa.

Voi ne varmaan olla persujakin, joihin tuo kuvaus sopii, mutta nämä lienevät ääri-isänmaallisia kokoomuslaisia, joille Mannerheim on pyhä.

"aapee"
[QUOTE="Lettu";29042231]Minusta taas tuntuisi oudolta päästää lapsi leikkimään perheeseen, josta en itse tiedä muuta kuin asuinpaikan![/QUOTE]

Kaksi kysymystä:

A) minkäikäisistä puhut nyt?

B) mitä kaikkea haluat tietää?

"aapee"
[QUOTE="Lettu";29042231]Minusta taas tuntuisi oudolta päästää lapsi leikkimään perheeseen, josta en itse tiedä muuta kuin asuinpaikan![/QUOTE]

Ja C) mitä jos se leikki tapahtuu ulkona, ei kenenkään kotona? Miten paljon asiaa pitää sopia silloin ja miten paljon tietää?

Yhteistyössä