Miksi koululaisten vanhemmista osa antaa puhelinnumeroitaan?

• Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Lapseni on 2. luokalla, ja hoitaa jo itsenäisesti kaverisuhteitaan. Hänellä on 2 kaveria samasta rivarista noin 200 m päässä. Toisen kanssa on leikkinyt noin vuoden ja toisen nyt pari viikkoa. Kummatkin näiden vanhemmat on antaneet puhelinnumerot. Muut eivät. Tosin osan numerot mulla on muutenkin kun ovat luokkakavereiden vanhempia. Muttei kaikkien.

Mä oon antanut numeron takaisin, mutta mietin, miksiköhän sitä pyydetään? Lapsilla on puhelimet, ja itse vaadin soittamaan kotiin mun kuullen, että saako tulla meille sisälle vai ei. Onnettomuuksien takiako? Vai että voi ottaa yhteyttä, jos tulee ikävyyksiä? Kumminkin tiedetään myös, missä asutaan. Ja hätätilanteessa voi käyttää myös lapsen kännyä, jossa lukee äiti ja isä.

Tämä toinen, jonka kanssa lapsi ensin leikki, on sellainen, että haluaa edelleen sopia silleen vanhempien kesken ne käynnit ja leikkimiset kuin päiväkoti-ikäisille. Mietin sitäkin, että kauanko niitä sovitaan, kunnes lapset ovat 10 vai?

"vieras"
No onpas taas ongelmat. Onhan se kiva jos kaverin lapsi lyö päänsä patteriin ja kallo halkeaa, niin on sitten se vanhempien numero itsellä tallessa, jos vaikka lapsen kännykkä on jäänyt kotiin. Monilla on myös nykyään älypuhelimessa salasana-asetus, joten et pääse mihinkään tietoihin taikka soittamaan mihinkään (hätänumero poislukien) ilman sitä salasanaa.

Ja ihan ok myös sopia aikuisten kesken menoja noin pienten kanssa. Tai jos on uusia tuttavuuksia, niin itse ainakin haluan vähän tietää mihin lapseni on menossa, ja eka hyvä merkki on se jos saa lapsen kaverin huoltajan edes langanpäähän ja se kuulostaa täysjärkiseltä.

"aapee"
No jos sattuu jotain. Tyyliin lapsesi tippuu vaikka puusta heillä ollessaan ni eikö sun mielestä ole tärkeää että sut saadaan kiinni?
Toki.

Mutta kaikki eivät pyydä, vain nämä 2?

Ja suuri osa heidän yhteisleikistä tapahtuu nykyään silloin kun vanhemmat ovat töissä, eli iltapäivisin kun koulu on loppunut eikä vanhemmat vielä kotona. Suurin osa myös ulkona, läheisessä leikkipuistossa, koulun pihalla ym.

---
Miksi ei voisi antaa puhelinnumeroita? Mitä haittaa siitä nyt on? Mun mielestä tuo on todella hyvä asia ja varmasti mm. hätätilanteita varten tai sitten muuten voi tulla vanhempien kesken asioita. On hyvä, jos kynnys ottaa yhteyttä toiseen vanhemaan on matala. Vaikka lapsi olisi kuinka itsenäinen, niin lapsi se silti on vielä pitkään. Yhteistyötä vanhemmat, niin lapsillakin on parempi turvaverkko.

Keittiönoita
[QUOTE="aapee";29041692]Toki.

Mutta kaikki eivät pyydä, vain nämä 2?

Ja suuri osa heidän yhteisleikistä tapahtuu nykyään silloin kun vanhemmat ovat töissä, eli iltapäivisin kun koulu on loppunut eikä vanhemmat vielä kotona. Suurin osa myös ulkona, läheisessä leikkipuistossa, koulun pihalla ym.[/QUOTE]
Villi arvaukseni on, että haluavat sen numeron nk varmuuden vuoksi. Eihän kaikki ota lapsilleen tapaturmavakuutustakaan, mutta jotkut ottavat. Varmuuden vuoksi.

"bbb"
Ennemminkin ihmettelen niitä jotka puhelinnumeroa eivät anna/pyydä. Itse ainakin haluan tietää minkälaisia ovat lapsieni kavereiden vanhemmat. En todellakaan halua että lapseni viettää aikaansa jossakin kodissa josta en tiedä yhtikäs mitään.

mun mielestä on ainakin hyvä tietää vanhempien numeroita sen takia, että jos lapselle sattuis siellä kylä reissulla jotain, tai täälläkin usein kirjoitettu, että lapsi ei ole tullut kotiin, ja ei tiedetä missä on ja soitaaa ei voi kun ei tiedä luokkakavereiden vanhempien numeroita

"aapee"
[QUOTE="vieras";29041684]No onpas taas ongelmat. Onhan se kiva jos kaverin lapsi lyö päänsä patteriin ja kallo halkeaa, niin on sitten se vanhempien numero itsellä tallessa, jos vaikka lapsen kännykkä on jäänyt kotiin. Monilla on myös nykyään älypuhelimessa salasana-asetus, joten et pääse mihinkään tietoihin taikka soittamaan mihinkään (hätänumero poislukien) ilman sitä salasanaa.

Ja ihan ok myös sopia aikuisten kesken menoja noin pienten kanssa. Tai jos on uusia tuttavuuksia, niin itse ainakin haluan vähän tietää mihin lapseni on menossa, ja eka hyvä merkki on se jos saa lapsen kaverin huoltajan edes langanpäähän ja se kuulostaa täysjärkiseltä.[/QUOTE]

Onko sitten niin, että ne kenen vanhempien numeroa mulla ei ole, eivät voisi tulla meille ollenkaan?

Tämän kanssa, minkä kanssa niitä sovitaan, niitä on sovittu 1-1,5 v, joten ei olla uusia tuttavuuksia, usein mennään ko. äidin kanssa samalla bussilla töihinkin tai takaisin.

Hän sanoi kerran, että heillä kaikkien muiden kavereiden vanhemmat sopivat noin. Mä sanoin, että meillä kukaan ei ole sopinut noin enää, kun osaavat yksinkin sopia. Vain jos joku pyytää että lapsi suoraan koulusta jollekin kaverille.

Ja tämä sopimiset eivät ole sisälle sopimisia, vaan voiko tulla ovelle kysymään, voiko kaveri tulla ulos. Nykyään nuo soittelevat ja tekstaavat itse noita juttuja, tämän kanssa mun pitää silti vielä tekstata äidille, että onko ok, että A hakee B:tä klo 14 huomenna ulos...

Toki tällä mun tavalla ei ole varmaa, pääseekö kaveri, mutta ei mua haittaa jos joku kaveri käy turhaan ovella (jos siis lapsi on jo ulkona jonkun muun kanssa).

"aapee"
Miksi ei voisi antaa puhelinnumeroita? Mitä haittaa siitä nyt on? Mun mielestä tuo on todella hyvä asia ja varmasti mm. hätätilanteita varten tai sitten muuten voi tulla vanhempien kesken asioita. On hyvä, jos kynnys ottaa yhteyttä toiseen vanhemaan on matala. Vaikka lapsi olisi kuinka itsenäinen, niin lapsi se silti on vielä pitkään. Yhteistyötä vanhemmat, niin lapsillakin on parempi turvaverkko.
Olen mä antanut.

No, siitä voi olla sellaista haittaa, että välillä tuntuu että tämä yhden äiti toivoo, että kutsuisimme heidät vanhemmat kahville tms. Vähän niin kuin perhetutuiksi siis.

Mulle riittää, että lapset ovat kavereita. Nämä vanhemmat eivät ole sen tyyppisiä, jousta luontevasti tulisi meille perhetuttuja. On ne täällä sisällä käyneet ja tupa on tarkastettu :) että siitä ei ole kiinni.

----
[QUOTE="aapee";29041731]Onko sitten niin, että ne kenen vanhempien numeroa mulla ei ole, eivät voisi tulla meille ollenkaan?

Tämän kanssa, minkä kanssa niitä sovitaan, niitä on sovittu 1-1,5 v, joten ei olla uusia tuttavuuksia, usein mennään ko. äidin kanssa samalla bussilla töihinkin tai takaisin.

Hän sanoi kerran, että heillä kaikkien muiden kavereiden vanhemmat sopivat noin. Mä sanoin, että meillä kukaan ei ole sopinut noin enää, kun osaavat yksinkin sopia. Vain jos joku pyytää että lapsi suoraan koulusta jollekin kaverille.

Ja tämä sopimiset eivät ole sisälle sopimisia, vaan voiko tulla ovelle kysymään, voiko kaveri tulla ulos. Nykyään nuo soittelevat ja tekstaavat itse noita juttuja, tämän kanssa mun pitää silti vielä tekstata äidille, että onko ok, että A hakee B:tä klo 14 huomenna ulos...

Toki tällä mun tavalla ei ole varmaa, pääseekö kaveri, mutta ei mua haittaa jos joku kaveri käy turhaan ovella (jos siis lapsi on jo ulkona jonkun muun kanssa).[/QUOTE]

Mulle tulee mieleen, että ehkä muilla vanhemmilla voi olla hieman epävarmuutta tai epäluottamusta sinuun. Oletko hieman etäinen ja haluat pitää välimatkaa? Ehkä he haluavat siksi varmistella asioita erityisesti sun kanssa toimiessa. Niinhän se on, että tuntematon on aina hieman outoa ja pelottavaa. Tottakai haluavat olla ihan varmoja, että lapsensa ovat turvallisessa paikassa. Kyllä mullakin olis epävarma olo, jos joku vanhempi ei haluais edes puhelinnumeroa antaa. Kyllä olisin aina vähän varpaillani, kun lapseni menis sellaiseen taloon.

"aapee"
[QUOTE="vieras";29041707]Hemmetin pitkä rivari, oiekasti 200m??!![/QUOTE]

Ei vaan rautalangasta väännettynä:

X=meidän talo --------200 m-----> y= rivari jossa asuu 2 lapsen kaveria

---
[QUOTE="aapee";29041749]Olen mä antanut.

No, siitä voi olla sellaista haittaa, että välillä tuntuu että tämä yhden äiti toivoo, että kutsuisimme heidät vanhemmat kahville tms. Vähän niin kuin perhetutuiksi siis.

Mulle riittää, että lapset ovat kavereita. Nämä vanhemmat eivät ole sen tyyppisiä, jousta luontevasti tulisi meille perhetuttuja. On ne täällä sisällä käyneet ja tupa on tarkastettu :) että siitä ei ole kiinni.[/QUOTE]

En usko että kyse on mistään sydänystäväksi pyrkimisestä, vaan halutaan varmistaa lasten turvallisuutta. Se on ihan luonnollista, varsinkin jos susta huokuu jotain mikä saa vanhemmat epäilemään sua.

"aapee"
[QUOTE="bbb";29041708]Ennemminkin ihmettelen niitä jotka puhelinnumeroa eivät anna/pyydä. Itse ainakin haluan tietää minkälaisia ovat lapsieni kavereiden vanhemmat. En todellakaan halua että lapseni viettää aikaansa jossakin kodissa josta en tiedä yhtikäs mitään.[/QUOTE]

Ei ne leiki siellä kodissa vaan yhdessä ulkona. En mäkään päästä kenenkään tkntematyoman kotiin, mutta ei mua haittaa jos leikkii puistossa tai koulun pihalla jonkun kanssa, kenen vanhempia en tunne.

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29041724:
mun mielestä on ainakin hyvä tietää vanhempien numeroita sen takia, että jos lapselle sattuis siellä kylä reissulla jotain, tai täälläkin usein kirjoitettu, että lapsi ei ole tullut kotiin, ja ei tiedetä missä on ja soitaaa ei voi kun ei tiedä luokkakavereiden vanhempien numeroita
Meillä ei ole ollut koskaan hukassa. Ja tiedän osan luokkakavereiden vanhempien numerot, ne ketkä ovat olleet meillä synttäreillä tai kylässä.

"aapee"
Mulle tulee mieleen, että ehkä muilla vanhemmilla voi olla hieman epävarmuutta tai epäluottamusta sinuun. Oletko hieman etäinen ja haluat pitää välimatkaa? Ehkä he haluavat siksi varmistella asioita erityisesti sun kanssa toimiessa. Niinhän se on, että tuntematon on aina hieman outoa ja pelottavaa. Tottakai haluavat olla ihan varmoja, että lapsensa ovat turvallisessa paikassa. Kyllä mullakin olis epävarma olo, jos joku vanhempi ei haluais edes puhelinnumeroa antaa. Kyllä olisin aina vähän varpaillani, kun lapseni menis sellaiseen taloon.
Huom! Olen jo sanonut, että olen antanut numeron.

He kuulemma sopivat kaikkien kanssa näin.

"vieras"
Mun käsityksen mukaan on hyvä kun on lasten vanhempienki numeroita, ihan vaan varmuuden vuoksi. Jos lapsi ei jostain syystä ilmestykkään kotiin tai tapahtuu jotaki tai tai vanhempien välinen yhteydenpito on hyväksi kun lapset kasvaa. Ei voi sanoa, että meen Kertulle yöksi ja meneeki kaupungille hillumaan kun vanhempi voi näppärästi asian tarkistaa pirauttamalla :saint: ja kun lapsi tietää jo alusta saakka että vanhemmilla on toistensa yhteystiedot ei tuu mieleen koijata.

"aapee"
En usko että kyse on mistään sydänystäväksi pyrkimisestä, vaan halutaan varmistaa lasten turvallisuutta. Se on ihan luonnollista, varsinkin jos susta huokuu jotain mikä saa vanhemmat epäilemään sua.
Kyllä mä tiedän, mikä huokuu :). Ko. perheen isä on kapiainen. Me ollaan ihan siistejä ja raittiita, mutta varmaan näkyy, että olemme vähemmän koti-uskonto-isänmaa-linjalla.

Meillä on mm. matkamuistoja kaukomaista sisustuksessa. Heillä on oikeasti Mannerheimin kuva seinällä.

Minä olen antanut silti kaveerata tämän lapsen kanssa. Ja on hekin. Jos he niin epäilisi mua, niin olisivatko päästäneet kaverin viime kesänä meidän kanssa uimarannalle?

"vieras"
[QUOTE="aapee";29041807]Huom! Olen jo sanonut, että olen antanut numeron.

He kuulemma sopivat kaikkien kanssa näin.[/QUOTE]

He sopii kaikkien kanssa niin, koska katsovat niin parhaaksi. He ei siis koita hiipiä teidän sydänystäviksi...

joo, en edelleen tajua sun ongelmaa.

"vieras"
meillä ekaluokkalainen, ja kyllä, vaihdamme puhelinnrot myös vanhempien kanssa vaikka lapset itse huitelisivatkin kysymässä toisiaan leikkimään tms. ihan siksi että ajantaju on lapsilla vielä toisenlainen, puhumattakaan siitä että suunnitelmat voivat vaihtua nopeastikin, haluan pysyä kartalla missä ja kenen kanssa lapseni huitelee. meillä poika on aika arka vielä ja valillä poikien kans sopiminen ei ole ihan ongelmatonta ollut eli pojat eivät oikein itsekään tiedä mitä oikein ovat keskenään sopineet ja siksi on ihan hyvä että joku on edes joskus kartalla.
kummastelen ap:n asennetta mutta toisaalta ymmärrän että kuulunet siihen lajiin vanhempia joita ei enää kiinnosta mitä lapselle tapahtuu?!

"kolme lasta"
[QUOTE="vieras";29041811]Mun käsityksen mukaan on hyvä kun on lasten vanhempienki numeroita, ihan vaan varmuuden vuoksi. Jos lapsi ei jostain syystä ilmestykkään kotiin tai tapahtuu jotaki tai tai vanhempien välinen yhteydenpito on hyväksi kun lapset kasvaa. Ei voi sanoa, että meen Kertulle yöksi ja meneeki kaupungille hillumaan kun vanhempi voi näppärästi asian tarkistaa pirauttamalla :saint: ja kun lapsi tietää jo alusta saakka että vanhemmilla on toistensa yhteystiedot ei tuu mieleen koijata.[/QUOTE]

Amen.

Mun mielestä on van hyvä, että myös vanhemmat tuntevat toisensa. Ei mekään lasten luokkakavereiden vanhempien kanssa sydänystäviä olla eikä kait sellaista hikua ole kellään :D Mutta hyvä tietää, millaisissa porukoissa lapsi pyörii. Varmuuden vuoksi, kuten Keittis sanoi.
Osa vanhemmista tunnetaan todella hyvin, osa hieman vieraampia, mutta kaikkien numerot on kaikilla :)

"aapee"
[QUOTE="vieras";29041830]He sopii kaikkien kanssa niin, koska katsovat niin parhaaksi. He ei siis koita hiipiä teidän sydänystäviksi...

joo, en edelleen tajua sun ongelmaa.[/QUOTE]

Perhetuttu lienee eri asia kuin sydänystävä.

Ei mulla huvita kahvitella joidenkin lapsen kaverien vanhempien kanssa. Muutenkin näkee omia oikeitakin ystäviä liian vähän.

Tähän he kuitenkin tuntuvat pyrkivän.

Mulle riittää täysin, että lapset ovat kavereita jos haluavat olla.

"aapee"
[QUOTE="vieras";29041853]meillä ekaluokkalainen, ja kyllä, vaihdamme puhelinnrot myös vanhempien kanssa vaikka lapset itse huitelisivatkin kysymässä toisiaan leikkimään tms. ihan siksi että ajantaju on lapsilla vielä toisenlainen, puhumattakaan siitä että suunnitelmat voivat vaihtua nopeastikin, haluan pysyä kartalla missä ja kenen kanssa lapseni huitelee. meillä poika on aika arka vielä ja valillä poikien kans sopiminen ei ole ihan ongelmatonta ollut eli pojat eivät oikein itsekään tiedä mitä oikein ovat keskenään sopineet ja siksi on ihan hyvä että joku on edes joskus kartalla.
kummastelen ap:n asennetta mutta toisaalta ymmärrän että kuulunet siihen lajiin vanhempia joita ei enää kiinnosta mitä lapselle tapahtuu?![/QUOTE]

Kyllä kiinnostaa, mutta en jaksaisi jos tästä toisesta saman rivarin perheestä tulee samanlainen, jonka kanssa pitää sopia tekstarilla voiko tulla ovelta hakemaan ja tasan se kellonaika jolloin voi.

Meillä on kotiintuloajat joten ei tule myöhään ovelle. Aamullakin on opetettu, ettei mennä pimpottelemaan aikaisin.

[QUOTE="aapee";29041796]Meillä ei ole ollut koskaan hukassa. Ja tiedän osan luokkakavereiden vanhempien numerot, ne ketkä ovat olleet meillä synttäreillä tai kylässä.[/QUOTE]
no kerta se voi olla ensimmäinenkin, katsos kun koskaan ei voi sanoa, että ei koskaan. ja älä ota numeroita, jos et halua, äläkä anna omaasi, eihän se pakko oo.

Yhteistyössä