MIKSI kotihoidontukea pitäisi korottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Arvon ap: voisitko ystävällisesti kertoa, millaiset tulot miehelläsi oli, kun sinä olit kotiäitinä? Otitko vastaan kotihoidontuen, äitiysrahat, lapsilisät? Jos, niin miksi, eikös nekin ole näitä turhia, tarpeettomia tukia? Eihän Suomessa ole äidin pakko olla äitiyslomallakaan, kai lähdit samantien töihin synnytyksen jälkeen tienaamaan hoitopaikkarahoja lapsillesi?

En mitään tarkkoja summia enää vuosien jälkeen muista, mutta bruttona enkä noin 3500?/kk, ihan vuodenajoista ja lisistä riippuen. Kyllä minä otin vastaan nuo tuet, mutta en kokenut enkä vinkunut että ne pitäisi olla isommat. Me pärjäsimme ihan hyvin, mutta meillä ei ehkä olekaan niin isot elintasovaatimukset kuin muilla? Emme esim. harrasta ulkomaan matkailua jne.

Mun mielestä koko kotihoidontuki pitäisi lopettaa. Miksi h*lvetissä pitää MAKSAA jollekulle siitä, että hän hoitaa OMAN kotinsa ja OMAT lapsensa? Jos ei ole varaa elää nollatuloilla, niin sitten viedään lapset päiväkotiin tai ei tehdä lapsia. On aivan kieroutunutta, että joku katsoo oikeudekseen saada rahaa siitä hyvästä, että hoitaa itse valitsemiaan velvotteitaan.

Voi kauheeta ku mä taidan nyt olla ihan kauhee totaaliyhärimuija, joka pitää lapsensa kotona (paitsi mitä nyt liki 100 egee maksaa niistä parista kerhopäivästä/viikko/kk). Tässä ohessa tehään vähän töitä kotona ja kuskataan esikoista kouluun ja takas. Mä nyt pahoittelen, että maksan ehkä ihan liian vähän veroja tälle yhteiskunnallemme, mutta onneksi en sentään ota elareita lapsilleni (hei se on meidän perheelle ihan viissataa miinusta/kk: ja aatelkaa tämä summa ihan kerrottuna sillä vuosimäärällä, jona lapseni ovat lapsia: mä annan koko sen summan tälle yhteiskunnallemme) Oonko vähä kiltti äiti? hä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mölököllimalli:
Siksi että sinun kaltaisesi pienemmän tuen saaneet voisivat kadehtia sitäkin! Ja siksi että lapset ansaitsevat saada parasta!!!

Eikö se ole vanhempien tehtävä tarjota lapselleen parasta? Miksi yhteiskunta olisi velvollinen pitämään elintasoanne yllä? Jos ette siihen itse pysty, kannattaisi hieman tarkistaa sitä rahan käyttöä.

Kyyyyyyllä, rahan käyttöä kannattaa aina aika-ajoin tarkistaa. Olet oikeassa! Ei ole yksin vanhempien tehtävä tarjota lapsilleen parasta! Se on ehdottomasti myös yhteiskunnan tehtävä. Mikä olisi se tärkeämpi kohde johon rahat voisi sijoittaa? Itse en keksi kuin yhden ja se on vanhukset!

Miksi yhteiskunta on velvollinen ruokkimaan lapset kouluissa? Miksi hoitamaan sairaita terveyskeskuksessa? Miksi pitämään teidänkin kotipihaan johtavan tien kunnossa? Miksi antamaan rahaa sille joka ei saa palkkaa? Yhteiskunta on maksanut sinullekkin muutaman koulukirjan, toivottavasti se raha ei ole mennyt hukkaan!

Eiköhän kotihoidontuen nostamista vastustavien suurin syy vastustamiseen ole kuitenkin kateus. Joku saa enemmän kuin minä!! Sitä on niiiiin vaikea hyväksyä. Ja vieläpä tekemättä MITÄÄN!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja selkkiskö:
Siksi että voisi joskus syödä useammin, kuin kerran vuodessa, pihviä masun täyteen. Ettei aina tarttisi kitkuttaa ja elää kädestä suuhun.

joku tyytyy syömään pelkkää perunaa ja porkkanaa kera jauhelihan, mutta ei kiitos mulle :x

Meillä syödään, ja kaikki on ihan tyytyväisiä =)

Olen samaa mieltä kuin AP, sitäpaitsi ehdotan että ennemminkin kaikki minimit alennettaisiin samansuuruiseksi kuin kht!

Ja lisätään saman verran sosiaalitoimiston jakamiin rahoihin?

Arvon ap: voisitko ystävällisesti kertoa, millaiset tulot miehelläsi oli, kun sinä olit kotiäitinä? Otitko vastaan kotihoidontuen, äitiysrahat, lapsilisät? Jos, niin miksi, eikös nekin ole näitä turhia, tarpeettomia tukia? Eihän Suomessa ole äidin pakko olla äitiyslomallakaan, kai lähdit samantien töihin synnytyksen jälkeen tienaamaan hoitopaikkarahoja lapsillesi?

En mitään tarkkoja summia enää vuosien jälkeen muista, mutta bruttona enkä noin 3500?/kk, ihan vuodenajoista ja lisistä riippuen. Kyllä minä otin vastaan nuo tuet, mutta en kokenut enkä vinkunut että ne pitäisi olla isommat. Me pärjäsimme ihan hyvin, mutta meillä ei ehkä olekaan niin isot elintasovaatimukset kuin muilla? Emme esim. harrasta ulkomaan matkailua jne.

Aika onnettomia rahan käyttäjiä olisitte, jos tuo palkka+ lapsilisät+kotihoidontuki ei olisi riittänyt... Mitä, jos miehesi olisikin jäänyt työttömäksi? Olisitteko sitte pärjänneet täydelliset rahan käyttäjät?

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kolmelle:
Siksi, että mahdollisimman moni halukas pystyisi hoitamaan lapset kotona.

Ja nyt ei onnistu vai? Miksei?
Siksikö, että mammat eivät ole valmiita luopumaan elintasostaan?

Ja sinäkin olet tätä mieltä vain, koska et itse enää ole kotiäiti. Jos olisit edelleen niin olisit ilmanmuuta korotuksen kannalla. Nyt et haluamuille, kun et ole itse saanut.

Ei. Pärjäsimme oikein hyvin (mistään ei tarvinnut tinkiä ), en ymmärrä miksei mut pärjää.
Ainahan olisi kivaa saada kaikkea enemmän ja parempana, mutta jo uhmaikäiselle opetetaan, että kaikkea ei voi saada ;)

Älä ap höpötä paskaa. Etkö tiennyt, että joillakin on esim. paljon asuntovelkaa tms. Ei siinä kuule paljon elintasolla sen jälkeen leveillä.

Jos on ITSE ottanut ITSELLEEN asuntovelkaa, niin silloin on ihan turha itkeä, että "voi kun ollaan tiukilla, kun en tee töitä vaan hoidan omia lapsiani". Vaihtoehtojakin on: myydä asunto tai mennä töihin.

Älä ap höpötä paskaa. Etkö tiennyt, että joillakin on esim. paljon asuntovelkaa tms. Ei siinä kuule paljon elintasolla sen jälkeen leveillä.

Pitääkö sitä velkaa ottaa enemmän kuin pystyy maksamaan?
On meilläkin asuntovelkaa, mutta vain sen verran mitä pystymme JOKA TAPAUKSESSA, elämäntilanteesta riippumatta maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Mun mielestä koko kotihoidontuki pitäisi lopettaa. Miksi h*lvetissä pitää MAKSAA jollekulle siitä, että hän hoitaa OMAN kotinsa ja OMAT lapsensa? Jos ei ole varaa elää nollatuloilla, niin sitten viedään lapset päiväkotiin tai ei tehdä lapsia. On aivan kieroutunutta, että joku katsoo oikeudekseen saada rahaa siitä hyvästä, että hoitaa itse valitsemiaan velvotteitaan.

Siksi koska se sattuu oleman jokaisen kansalaisen oikeus nostaa kh-tukea, ja hyvä niin. Kyllä täällä turhempiakin tukia on kuin se.

On meilläkin asuntovelkaa, mutta vain sen verran mitä pystymme JOKA TAPAUKSESSA, elämäntilanteesta riippumatta maksamaan.

No kuule onnittelut teille. Ihanaa, kun teillä on talous niin tasapainossa tilanteessa kuin tilanteessa.

Salli mun nauraa ÄÄNEEN

:laugh: Kolme ja puol tonttua plus kaikki lisät ja tuet? Voi kiesus, joo ei noilla summilla kyllä juhlita :laugh: Anna mun mennä häpeemään nurkkaan, kun mun duunarimieheni, joka mahdollisesti hoitaa just SUN lapsia työkseen, tienaa sen max 1900 brutto. Jaa niin mutta ainahan se voi mennä tekemään jotain, mistä saa parempaa palkkaa, eiks?

KAIKKI VIESTIT JA VASTATA NIIHIN, KUN KOKOAJAN JÄÄ HUOMIOIMATTA VIESTEJÄ, JOTKA VASTAAVAT HÄNEN KYSYMYKSII!!!
ALAHAN AP VASTAILLA TAI TÄÄ KETJU HYYTYY PIAN!

No kuule onnittelut teille. Ihanaa, kun teillä on talous niin tasapainossa tilanteessa kuin tilanteessa.

Eikö jokaisen tulisi pyrkiä tasapainoiseen taloustilanteeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mitäköhän muuta saa kaupan päälle pk:ssa? :D

Ammattitaitoisen henkilökunnan, kolme ateriaa päivässä, tarvittaessa elto:n tai kelto:n "palveluja" jne.

Eineslihapullat jne.. :laugh:

Meidän onni on pk:n oma keittiö, jossa ateriat valmistetaan alusta loppuun :)

Meidän lasten onni on saada kotona viisi ateriaa päivässä ja maailman parhaan hoitajan, minut. Ja neuvoloiden/kerhojen kautta päästään kyllä asiantuntijoiden puheille jos tarpeen on. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ODOTTELEN VASTAUKSIA:
KAIKKI VIESTIT JA VASTATA NIIHIN, KUN KOKOAJAN JÄÄ HUOMIOIMATTA VIESTEJÄ, JOTKA VASTAAVAT HÄNEN KYSYMYKSII!!!
ALAHAN AP VASTAILLA TAI TÄÄ KETJU HYYTYY PIAN!

Sä voit huutaa ihan rauhassa :xmas:

täälläki mies tienaa n 1800e bruttona/kk, ja tekee toista työtäkin sillon tällön, ja aika tiukille välillä vetää..ite oon hoitovapaalla,mutta oon tehny töihin keikkaa (vakipaikka),nyt nuo keikkahommat loppuu...heinäkuussa jään äitiyslomalle...

Siksi koska se sattuu oleman jokaisen kansalaisen oikeus nostaa kh-tukea, ja hyvä niin. Kyllä täällä turhempiakin tukia on kuin se.

Mulle ei ainakaan tule turhempaa tukea näin äkkiä mieleen. Kotihoidontuen takia naiset jää kotiin hoitamaan lapsia eivätkä mene töihin a) tienaamaan rahaa palkkana b) tienaamaan rahaa eläkkeenä c) pidä yllä työtaitoa ja -osaamista d) pysymään kelkassa mukana.

Miksi helvetissä sinä sitten odotat, että valtio kustantaa lapsesi päiväkotihoidon? :headwall: