Miksi keskituloisella ei rahat riitä elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo kyllä ap halusi tässä mollata nyt vaan niitä yli varojen eläviä. Mutta monella keskituloisella on tiukkaa, vaikka säästäväisestikin elää, ainakin jos jotain yllättävää tapahtuu elämässä. Verot alkaa olla jo aika kovia, mutta silti lastenhoidosta ja kaikesta muusta menee täydet maksut. Mistään ei saa mitään tukia, kaikki pitää maksaa itse, ja rahaa jää pakollisen lisäksi vähemmän käteen, kuin monilla tukien kanssa eläville.

Onhan sekin totta, että jos esim on kouluttautunut ja ottanut opintolainaa. ja on jo iällä kun valmistuu.

Ja alkaa viimein saamaan sitä keskipalkkkaa josta lähtee kolmasosa veroa. Ja täydet hoitomaksut. joka lasketaan bruttotulosta. ja asuakin pitää ja yksiössä ei mahdu lasten kanssa.

Eli se pienituloinen joka menee suoraan 20v töihin on ehtinyt jo maksella pitkän pennin kämppäänsä ja ehkä vaihtaakin ja hoitomaksut pienemmät, mahdollinen asumistuki jne.l

Eli suomessa kyllä tasataan ne erot, että keskituloienn ei missään vaiheessa saa enemmän kuin sossun asiakas...

Ei moni keskituloinen opintovelkainen ja itse asumisensa maksava pystyisi esim. ksokaan asua niin kalliissa kuin palstan sossun asiakkaat. rollolaisellakin vuokra 1200 euroa.

Toki on näyttämisen halua jne. mutta ei ne keskipalkat perheen elättämiseen mitenkään ruhtinaallisesti riitä. varsinkin jos on muitakin lainoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keskituloiset ei saa mistään mitään, kaikki täytyy maksaa kalliimman kautta. Pienituloiset saavat kaikenmaailman tukia.

Tässähän se tulikin :) Keskituloiset maksavat kovia hoitomaksuja, täyden vuokran ( jolla mieluummin moni maksaakin sitten jo omaa asuntoakin), veroprosentti on tuloista kova. voitte huviksenne laskea vaikka kuinka paljon 2900e palkasta jää käteen ja sama sitten vaikka 1900e palkasta, ero ei päätä huimaa :) Vaikka isolta erolta kuulostaakin verottamattomana.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Keskituloiset ei saa mistään mitään, kaikki täytyy maksaa kalliimman kautta. Pienituloiset saavat kaikenmaailman tukia.

En minä ainakaan saa tukia, kahden lapsen yh olen.
Palkka 1500?/kk-verot ja aina meiltä jää useampi satanen säästöön.
Eiköhän se oo ihan menoista kiinni, me elämme hyvin vaatimatonta elämää.

Saathan sä vielä elarit :) yksinhuoltajan korotukset lapsilisiin. kyllä mullakin jäisi säästöön.

Eletään liian leveästi luotolla. Tuollaiseen velkakierteeseen voi joutua heti kun menee työelämään. Otetaan saman tien isot asuntolainat ja tarvitaan työn mukaisia kalliita merkkivaatteita (tai niitä ostetaan huvikseen itselle tai lapelle). Sitten lisäksi tulee kaikki mahdolliset palvelut joita ostetaan luotolla ja syödään tosi usein ulkona, pidetään kallista autoa ja matkoillekin on päästävä tosi usein, niin kas kummaa kun tilipäivä tulee, niin luonnollisesti normaali ihmisen tienaama palkka sujahtaa noihin laskuihin.

Usein ihmiset tekevät noita juttuja, kun kaveritkin tekevät ja myös siltä pohjalta, ettei ymmärretä taloudenpidosta mitään. Tosi ikäviä juttuja. Sossukaan ei noissa tapauksissa auta, koska tuo ei ole normaali kulutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

En minä ainakaan saa tukia, kahden lapsen yh olen.
Palkka 1500?/kk-verot ja aina meiltä jää useampi satanen säästöön.
Eiköhän se oo ihan menoista kiinni, me elämme hyvin vaatimatonta elämää.

Saathan sä vielä elarit :) yksinhuoltajan korotukset lapsilisiin. kyllä mullakin jäisi säästöön.

Itseasiassa en saa elareita, exä ei niistä ollut innostunut niin en ole niitä vaatinut kun pärjätään ilmankin. Sillon tällön exä ostelee lapsille jotain.
No ne korotukset lapsilisiin joo, oiskohan yhteensä satasen kahdesta.

Eron jälkeen piti maksaa entisen talon joka myynnissä kuluja ja samaan aikaan maksaa vuokraa ja ne hemmetin takuurahat ja ei ihminen voi tyhjässä asunnossa asua joten kalusteet piti hommata siis sohva ,pöytä ja sänky+ astiat nyt on tilanne kun maksaa entisen asunnon lainaa ja vuokraa niin kulut kokoajan suuremmat kuin tulot joten pänkrötti odottaa ja ei mene kauaa jos ei asunto mene kaupaksi....muuten kulut kyllä kohdallaan mutta varallisuus kiinni niin ettei saa hetkessä irti , perkele että nyppii....

Mulla meinas mennä yhteen väliin kusiseksi tilanne kun ostettiin enemmän kuin oli varaa maksaa. Nuorempana sitä jotenkin sokaistui siihen miten helposti luotolle saa vaikka uuden auton! Ja osamaksu on vaan 30€ (ajattelematta että on velkaa 10 eri paikkaan). Onneksi otin ajoissa pankista lainan ja maksoin sillä muut pois. Edelleen maksan isoa lainaa mutta säilyi luottotiedot ja tämä maksaminen loppuu joskus. Enää en osta luotolle. Oli vaan paineet omistaa kaikkea hienoa mitä "kaikilla" muillakin oli.. Etten vaan jää huonommaksi :whistle:

Yhteistyössä