Miksi käynnistetty synnytys on kamalampi kuin spontaani??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkan vielä. Itse en ehtinyt saada muuta kivunlievitystä kuin ilokaasua. Olenkin usein sanonut, että menisin kymmenen kertaa mieluimmin synnyttämään kuin hammaslääkäriin.

[QUOTE="jona";25318115]Kun itse niiiin pelkään tulevaa synnytystä. Eka vauva painoi sen 4200g ja toinen 3900g..Pelottaa niin että tää on kans niin julmetun suuri:( Halkean tähän pelkoon, siis siihen että joudun kestämään taas sen jäätävän kivun, jos vauva on niin suuri...Haluaisin käynnistyksen, syntyis pienempänä hyvissä ajoin...[/QUOTE]

Sponttaanissa synnytyksessä kohdusuu kypsyy pikkuhiljaa. Käynnistyksessä kohdunsuu "räjäytetään" auki. Mulla 2 käynnistettyä 4,6kg ja 4,4kg ja kipu on ollut järkyttävä. En ehtinyt saada kivunlievitystä. Synnytykset 4,5h.

Minulla käynnistetty ei ollut sen kummempi,kuin kaksi spontaaania synnytystäni.Kolmas raskaus päättyi käynnistykseen rv 39+2 vauvan koon takia.
Synnytys oli nopea 2h,tosin olisi varmaan ollut muutenkin,kakkosen synnytys kesti 4h.
Minispinaalin sain,auttoi hyvin se tunnin,loppui juuri ponnistusvaiheen alussa.Minulla toisin ei voi puhua ponnistusvaiheesta kolmosen kohdalla,koska lähinnä pidättelin et kätilö kerkiää saliin.Ponnistusvaihe kesti alle 1min.
Kolmonen oli myös isokokoisin syntyessään 4044g ja synnytys helpoin,vaikka käynnistettiin.

[QUOTE="Tiina";25321647]Sponttaanissa synnytyksessä kohdusuu kypsyy pikkuhiljaa. Käynnistyksessä kohdunsuu "räjäytetään" auki. Mulla 2 käynnistettyä 4,6kg ja 4,4kg ja kipu on ollut järkyttävä. En ehtinyt saada kivunlievitystä. Synnytykset 4,5h.[/QUOTE]

Eikä räjäytetä. Ei tuollaista "tietoa" pidä jakaa netissä pelokkaille ensisynnyttäjille.

Jos on syystä tai toisesta kiire saada lapsi ulos (esim. raskausmyrkytys, vedet menneet), turvaudutaan totta kai kovempiin keinoihin kuten kalvojen puhkaisuun ja oksitosiinitippaan. Mutta ainakin omassa tapauksessani, kun kyseessä oli pelkkä yliaikaisuus, tavoitteena oli antaa niin pieni "tönäisy" kuin vain mahdollista synnytyksen käynnistymiseksi. Tuloksena oli leppoisa synnytyskokemus ilman kivunlievitystä, lapsi samaa kokoluokkaa kuin sinulla.

Käynnistyksellä ja käynnistyksellä on eroa. Samoin jokaisen kroppa reagoi lääkkeisiin eri tavoin. Aina ei kaikki tietenkään mene niin kuin Strömsössä, mutta lähtökohtaisesti hoitohenkilökunta ei halua räjäytellä kenenkään kohtuja.

[QUOTE="Kikka";25318187]Kuulemma yleensä rajumpia. Riippunee siitä, miten kroppa reagoi. Oma käynnistetty synnytykseni oli täyttä helvettiä eikä edennyt mihinkään.[/QUOTE]

Mä olen kokenut spontaanin ja käynnistetyn ja se käynnistys oli maanpäällinen helvetti. Kohtu repesi ja jouduin kiireellisesti sektioon. Yksinkertaisesti käynnistys sai aikaan holtittoman supistelun.

Yhteistyössä