Miksi käyt/et käy sikiöseulonnoissa/ultrissa?

  • Viestiketjun aloittaja esikoinen masussa
  • Ensimmäinen viesti
viut
Alkuperäinen kirjoittaja esikoinen masussa:
Tällä haen sitä, että onko paljon sellasii jotaka ei mene mihinkään ultriin tai halua seuloa kaikkea sikiöstä? Ja onko kyse mistä? Rahan takia, periaatteiden, maailmankatsomuksen, vai minkä?

Ja myös, jos käyt (suurin osa kuitenkin niin tekee), niin MIKSI? oletteko ajatellut asiaa vai vain siksi koska "niin kuuluu"...
Itse menin ensimmäisessä raskaudessa kaikkiin ultriin ja veriseuloihin sen kummemmin ajattelematta. Kaikki oli hyvin. Lapsi kuitenkin syntyessään oli vaikeasti vammainen.

Toisessa raskaudessa kävin sitten useammassa ultrassa, oman mielenrauhani vuoksi. Mihinkään toimenpiteisiin ei olisi ryhdytty jos jotain olisi huomatta. Tätäkin lasta tehtiin hartaasti ja kauan. Terve lapsi syntyi.

Joten ei voi sanoa, että tutkimukset takaisivat terveen lapsen.
 
Mä kävin alkuraskauden ultrassa, jossa varmistettiin, että kohdussa ylipäätään on elämää. Muita seulontoja ei tehty, koska halusimme lapsen sellaisena kuin hän on, terveenä tai vammaisena/sairaana. Meille pääasia oli se, että saamme lapsen.
 
vieras
Siks koska on aivan ihanaa ja upeaa nähdä asukki sieltä ruudusta ja katsella jonkin aikaa sen touhuja! :) ja kyllähän seki on rauhoittavaa tietää että onko kaikki niinkuin pitää.. Mut ihanaa nähdä se vauva ni on sen päivän ainaki ihan höyryissä ajatuksesta että kyllä se siellä vielä on! :D
 
Olen käynyt np-ultrassa (veriseuloihin en mennyt) kuin myös rakenneultrassa, lisäksi lukuisissa "muissa" ultrissa. Np-ultraa vähän kyseenalaistan, mutta rakenneultra on mielestäni tärkeä, joskus se voi pelastaa lapsen hengenkin, kun osataan varautua, ohjata synnytys oikeaan paikkaan tai käynnistää synnytys aiemmin, jotta lapsi selviää.
 
Minä kävin sikiöseulonnoissa siksi, että olisin tietänyt etukäteen jos lapseni olisi mahdollisesti vammainen, ja näin ollen siihen olisi (mahdollisesti) voitu valmistautua etukäteen. Olisi ollut myös hyvä, että kätilö ja lääkäri olisivat etukäteen tienneet jos lapsella olisi mahdollisesti jokin vamma, niin olisi osattu heti syntymän jälkeen antaa vauvalle tarpeenmukasita hoitoa, jos olisi ollut tarvetta joihinkin erityistoimenpiteisiin.
Aborttia en olisi tehnyt, vaikka raskausaikana olisikin huomattu, että lapsi on vammainen.
 
Ultrissa kävin myös ylimääräisiä kertoja, koska olin utelias. Siis kiinnosti vauvan kehitysvaihe ja koko ja etenkin kun raskautta ei näkyny vielä päälle päin, halusi saada jotain "konkreettista" tuntumaa raskauteen - muutakin kuin pahoinvoinnin.

En oikeastaan edes ajatellut että joku voisi olla vinossa, mutta JOS olisi ollut, ehkäpä olisin halunnut tietää sen etukäteen jotta olisin ehtinyt ottaa selvää mistä on kyse.
 
mami
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja mellu:
mä kävin kaikki seulat ym. ihan sen takia että saisin tietää onko lapsella havaittavia vammoja tms.
Minä taas en halunnut mitään seulontoja koska olin valmis ottamaan lapsen vastaan sellaisena kuin hän on,vammoineen päivineen :)
Niin ehtii henkisesti valmistautua ja lääkäritkin valmistautua synnytykseen ja erityishoitoihintai leikkauksiin.
Se että käy ultrassa ei tarkoita etteikö olisi valmis ottamaan lasta vastaan sellaisena kuin hän on. Vaan saa rauhassa kypsyä tietoon vammaisesta lapsesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja mellu:
mä kävin kaikki seulat ym. ihan sen takia että saisin tietää onko lapsella havaittavia vammoja tms.
Minä taas en halunnut mitään seulontoja koska olin valmis ottamaan lapsen vastaan sellaisena kuin hän on,vammoineen päivineen :)
Niin ehtii henkisesti valmistautua ja lääkäritkin valmistautua synnytykseen ja erityishoitoihintai leikkauksiin.
Se että käy ultrassa ei tarkoita etteikö olisi valmis ottamaan lasta vastaan sellaisena kuin hän on. Vaan saa rauhassa kypsyä tietoon vammaisesta lapsesta.
Noin minäkin ajattelin

 
Tavalliset ultrat kävin. Tai meillä ultrattiin joka kerta. Muihin seulontoihin en halunnut osallistua vaikka kaikki mahdolliset olisi tarjottu. Emme kokeneet tarpeellisiksi. Raskautta kun ei mistään syystä olisi keskeytetty. Ajateltiin että jos jotain on pielessä ne itkut ehtii itkeä sitten kun varmaksi tietää.
 
Miksi olisin käynyt seulonnoissa?Päätimme että otamme vastaan sen mitä Luoja meille suo.Jos olisin käynyt ja olisi tiedossa että lapsi jollain lailla sairas, niin se ei olisi muuttanut mitään eli raskaus olisi saanut jatkua, oli lopputulos mikä tahansa.
5 tervettä lasta olemme saaneet.Esikoinen sairastui syntymän jälkeen vakavasti ja oli menehtyä, mutta Luoja paransi hänet =)
 
Kippuravarvas
Ei menty np-ultraan koska ei koettu sitä meille hyväksi vaihtoehdoksi, ei haluttu että sitä niskapoimua mitataan. Rakenneultraan mennään katsomaan että kaikki on kunnossa.
 
tuulia
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Olen käynyt np-ultrassa (veriseuloihin en mennyt) kuin myös rakenneultrassa, lisäksi lukuisissa "muissa" ultrissa. Np-ultraa vähän kyseenalaistan, mutta rakenneultra on mielestäni tärkeä, joskus se voi pelastaa lapsen hengenkin, kun osataan varautua, ohjata synnytys oikeaan paikkaan tai käynnistää synnytys aiemmin, jotta lapsi selviää.
Jotka eivät vuoda mitenkään tms. esim. mulla tuulimuna selvisi np ultrassa rv 12. Olis kuulemma voinut pysyä sisällä vielä vaikka kuukauden. Ikävämpi ois ollu vasta rv 16 huomata ettei mitään sikiötä ole koskaan ollutkaan....no olihan se kurjaa nytkin.
 
Olen käynyt kaikissa ja jos vielä lapsia teen niin tulen käymäänkin. Juuri sen takia että jos lapsi sattuisi olemaan vammainen tai vakavasti sairas, saisi hän heti asianmukaista hoitoa eikä sitä pitkittäisi se että lääkärit eivät tiedä mikä vaivaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulia:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Olen käynyt np-ultrassa (veriseuloihin en mennyt) kuin myös rakenneultrassa, lisäksi lukuisissa "muissa" ultrissa. Np-ultraa vähän kyseenalaistan, mutta rakenneultra on mielestäni tärkeä, joskus se voi pelastaa lapsen hengenkin, kun osataan varautua, ohjata synnytys oikeaan paikkaan tai käynnistää synnytys aiemmin, jotta lapsi selviää.
Jotka eivät vuoda mitenkään tms. esim. mulla tuulimuna selvisi np ultrassa rv 12. Olis kuulemma voinut pysyä sisällä vielä vaikka kuukauden. Ikävämpi ois ollu vasta rv 16 huomata ettei mitään sikiötä ole koskaan ollutkaan....no olihan se kurjaa nytkin.
Joo, sori... muotoilin huonosti. Lähinnä tarkoitan nimenomaan sitä niskaturvotuksen mittausta, sitä kyseenalaistan. Lähinnä sen vuoksi, että jostain sadasta sikiöstä jolla turvotusta on liikaa, vain alle viidellä jotain poikkeavuutta loppujenlopuksi on.

Meilläpäin ei ilman lähetettä saa ultraa silloin viikolla 11-13 ellei ota myös turvotuksen mittausta. Tässäkin on epäkohta. Ikäänkuin kaikki "pakotettais" siihen turvotuksen mittaukseen.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Joo, sori... muotoilin huonosti. Lähinnä tarkoitan nimenomaan sitä niskaturvotuksen mittausta, sitä kyseenalaistan. Lähinnä sen vuoksi, että jostain sadasta sikiöstä jolla turvotusta on liikaa, vain alle viidellä jotain poikkeavuutta loppujenlopuksi on.

Meilläpäin ei ilman lähetettä saa ultraa silloin viikolla 11-13 ellei ota myös turvotuksen mittausta. Tässäkin on epäkohta. Ikäänkuin kaikki "pakotettais" siihen turvotuksen mittaukseen.
ja täällä saa ilmasen ultran noilla viikoilla jos antaa mitata np:n, muuten joutuu maksaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Minä kävin sikiöseulonnoissa siksi, että olisin tietänyt etukäteen jos lapseni olisi mahdollisesti vammainen, ja näin ollen siihen olisi (mahdollisesti) voitu valmistautua etukäteen. Olisi ollut myös hyvä, että kätilö ja lääkäri olisivat etukäteen tienneet jos lapsella olisi mahdollisesti jokin vamma, niin olisi osattu heti syntymän jälkeen antaa vauvalle tarpeenmukasita hoitoa, jos olisi ollut tarvetta joihinkin erityistoimenpiteisiin.
Aborttia en olisi tehnyt, vaikka raskausaikana olisikin huomattu, että lapsi on vammainen.
Näin meilläkin! :wave:
 
muua
Emilynille on vielä pakko sanoa että aika julmaa laukoa tuollaisia sanoja.
Sitäpaitsi kun Margen synnytys käynnistettiin aikaisemmin,ja tunnut tätä vastustavan,
niin vastustatko myös jos synnytys käynnistetään aikaisemmin esim raskausmyrkytyksen takia? Vai mikä ihme logiikka sulla tossa on?
 
rapu
Kävin kaikissa ultrissa:
rv8, rv12, rv18, rv26, rv36
sekä yhdessä oman mielenrauhan takia
(rv15) ja kahdessa lähetteellä (rv35 ja rv41)

Ja veriseulan otatin.

Ja syystä että halusin tietää että vauva on ok.
 
mulla on molemmissa raskauksissa ollut monta ultraa korkean verenpaineen ja raskausdiabeteksen takia. ja kaikkiin olen mennyt. np-ultrassa tosin pyydettiin ettei turvotusta mitata ollenkaan koska sillä ei ollut meille mitään väliä.
 

Yhteistyössä